Wat completer, liep tegen edit-limiet aan:
Ja dat was dus wat ik me afvroeg, hoe een stel van de originelen (in welk jaar dan ook, maar stel allemaal net gloedjenieuw) onderling zullen verschillen in sound.
En nu moet ik oppassen wat ik hier zeg

, maar vooruit:
Bij
'echte' muziekinstrumenten (gitaar, viool, piano etc) kan & zal & is er onderling veel verschil, vanwege het hout (is in feite materiaal-tolerantie), het (doorgaans) handwerk etc., dus constructietoleranties.
Bij
'apparaten-die-ook-graag-muziekinstrument-willen-zijn' (synths etc

) komen de verschillen door component-toleranties, maar verder zullen ze vanaf de fabriek allemaal dezelfde schematische topologie hebben. Kunnen uiteraard intern wel weer net verschillend afgeregeld zijn.
Qua
'apparaten-die-FX-pedaal-zijn' kunnen bijv. de verschillen in sound enorm zijn, met wellicht de
FuzzFace als beste voorbeeld. Door component-toleranties + een gevoelig design klinken die dingen allemaal net weer wat anders.
(Daarnaast is bijv ElectroHarmonix
als buitencategorievoorbeeld berucht om te gebruiken wat ze in het bakje hadden liggen, dus daar kunnen zelfs verschillende componentwaardes voorkomen - niet door toleranties, maar door gebrek aan bijv een 56k weerstand er maar gewoon een 82k in te stoppen. Dan is het schema zelf dus in feite al anders).
Dus ik kan me zo voorstellen dat originele synths vanaf fabriek onderling toch ook al het nodige kunnen verschillen in sound, waardoor er niet echt DE sound van een bepaald type te bepalen is, ondanks dat bijv een bepaalde synth op een beroemd geworden LP vaak & breed ten gehore is geweest.
Uiteraard is het wel zo dat cloners/modellers etc dan wel een representatief origineel exemplaar uitzoeken om hun ding mee te doen.