SYNTH KROEG BABBEL Synth van de week 2023

Ja idd weinig animo voor va hier ivm met de beschikbare nieuwe hardware.
Nou ja de Prologue hybride heeft wel VA osc's.
Maar natuurlijk welke synth is er nou echt niet leuk?
Ik bedoel stel ik tover je naar een eiland op een stoel met een tafel met wat versnapering en een drankje.
Welke synth zou je nou echt niet op tafel willen?
Persoonlijk kan ik er echt geen 1 bedenken. Casio Sk1, OP1, Timbre Wolf, 1 van de Yamaha FM bakken .....etc etc

Ik kan me nog goed herrineren dat ik veel samples van synths had waar ik dan drum en bass mee maakte in een tracker. Klonk allemaal heel dik en analoog maar bleek idd gewoon een Virus B te zijn.
Het zijn wel heel capabele synths. Dat kan ik van mijn Prophet 6 niet zeggen.
Dat is een uber simpele bak. Maar ja zoals een wijze synth legend al eens zei:

Tone is everything: Miles Davis

Modal Cobalt is een mooi voorbeeld van een nieuwe hardware VA.
Klinkt ook echt goed in zn soort, echter 8voice is een dikke Nee voor een VA (of plugin), kom op man, neem dan een CPU die €10 meer kost en maak een 24voice Cobal.

Ik bedoel stel ik tover je naar een eiland op een stoel met een tafel met wat versnapering en een drankje.
Welke synth zou je nou echt niet op tafel willen?
Maakt niets uit, mag een bontempi arranger keyboard zijn. Genoeg vesnaperingen + drankjes en het wordt vanzelf een Moog One. :biertje:

:baco:

Als ik op eiland met versnaperingen en drankjes zit hoef ik helemaal geen synth denk ik.

Als ik op eiland met versnaperingen en drankjes zit hoef ik helemaal geen synth denk ik.
Voor jou een akoestische gitaar, mag je zingen bij het kampvuur.

• Duimpje
Duimpjes: Nap
Geen probleem, dan gieten we wat extra drank in je :dubbel:

ja ik ga ook voor een gitaar, electrisch, akoestisch of nuclear allemaal goed dan vic op Bontempi arranger. dat gaat los :)

On-topic 😉 :

De Virus C : heerlijke bak, was toch ook wel een favorietje van me ..

Ik heb nooit een Virus gehad of gespeeld. Wel een tijdje met het idee van een KB gespeeld, maar niet gekocht.

Dus de TI2 was zo'n beetje de laatste Virus, het is nu geschiedenis?

Ik had de virus b - mooie sounds, maar dat menu geduik maakte dat ik m nooit heb gebruikt en verkocht. Ik leverde m aan de koper. Hij testte hem en ik dacht “verdomme dat klinkt goed, waarom doe ik m weg”

Dus de TI2 was zo'n beetje de laatste Virus, het is nu geschiedenis?
Daar lijkt het wel op. Schijnbaar is het type DSP dat de Virus gebruikt end-of-life zonder opvolger dus zou het een heel karwei zijn het ding opnieuw op te bouwen. En Kemper (moederbedrijf van Access) is erg succesvol met die Kemper Profiler Amps voor de gitaarmarkt, waar hun focus nu op lijkt te liggen. TI2 software heeft op een paar compatibiliteitsdingetjes na ook al in geen eeuwen meer een update gehad volgens mij. Zeg nooit nooit, maar ik zie het niet echt meer gebeuren.

Ik heb de Virus C jarenlang genegeerd hoewel veel producers, waarvan ik werk kon waarderen, het gebruikten. Een aantal jaren geleden toch maar eentje aangeschaft en ik kan er nog steeds van onder de indruk raken. Een ware krachtpatser vind ik het. Op meerdere plekken inzetbaar als je weet waar je mee bezig bent. Lijkt mij de ideale livebak. Veel separate outs, goede effecten, makkelijk te tweaken. TR8 erbij en stampen maar...

Man man....om te smullen...

Mischien ook eens een Virus C in huis halen.

Daar lijkt het wel op. Schijnbaar is het type DSP dat de Virus gebruikt end-of-life zonder opvolger dus zou het een heel karwei zijn het ding opnieuw op te bouwen. En Kemper (moederbedrijf van Access) is erg succesvol met die Kemper Profiler Amps voor de gitaarmarkt, waar hun focus nu op lijkt te liggen. TI2 software heeft op een paar compatibiliteitsdingetjes na ook al in geen eeuwen meer een update gehad volgens mij. Zeg nooit nooit, maar ik zie het niet echt meer gebeuren.
Zou je een DSP in een FPGA kunnen modelleren of zijn die te complex/geheim?

Zou je een DSP in een FPGA kunnen modelleren of zijn die te complex/geheim?
Poeh, dat zou ik niet weten. Er is wel software emulatie inmiddels van die DSP waar ook de Virus op draait schijnbaar, maar ik heb me daar verder nooit in verdiept.

Week 22
Yamaha TX802

Nog een Module.
Deze lag in de onderdelen bak met een verbrande voeding pcb.
Heb er toen voor de fun maar een meanwell swither voeding in gemeubeld. De display backlight doet het niet meer natuurlijk maar dt is niet zo erg.
De outputs ruisen wat teveel naar mn zin, daar ga ik ook nog wel eens iets aan doen.
Ik heb een dx7II f/d dus die module gaat binnenkort de deur uit.
Hij mag terug naar de oorspronkelijke eigenaar die hem doneerde voor onderdelen. Mensen blij maken is cool.

Een Hypersynth cartridge is een must natuurlijk.

tof, heb zeld bijna de tx802 en tx816 kunnen kopen maar houd het bij de tx7
daar kan helaas geen memory card in.

heb de hypersynth card voor de dx11 overwogen maar heb toen maar een ram 4 card gehaald.

de sound van de tx7 vind ik erg mooi. er zit wat noise in en heb hem via de headphones output aangesloten.

kan toch we verschil horen met Plogue en Arturia's dx7. iets in het hoog wat mooi glinsterd terwijl je bij de plugins duidelijker een lowpass filter hoort.
Zit ook een lowpas op de output van de tx7 natuurlijk.

• Duimpje
Duimpjes: Vic
De tx7 is de hardware van de DX7, met 14bit D/A ?
Deze klinkt ietje gruiziger ruiziger dan de TX802 die DX7II hardware is met 16bit D/A

Er zit zeker verschil is VSTi's en de originele DX7/TX7, maar je moet ze wel naast elkaar horen.

Dexed is ook heel goed maar klinkt meer als een DX7s dan een DX7.

Het leuke aan software is dat het programmeren wat menselijker maakt.

Die oude fm bakjes zijn tof om de hoekjes van de studio te vullen. Goed klinkende versiering is het voor mij. Hoewel ik best wel veel op de DX7II speel.

Back