SYNTH KROEG BABBEL Synth van de week 2023

Turnlab vraagt 3k op reverb. Als dat de verkopers elders doet dromen, zijn we vertrokken voor een prijsstijging van een bak die al heel lang niet steeg zoals broertje juno 60 deed. Tijd brengt raad om t de moment is om toch te happen, of …
ik moet de mijne echt eens een kans geven, als ik een projectje 80’s song(s) wil doen. Kreeg amper de kans.

Je hebt een punt, ga even mee bieden, waarom niet.

Met grote dank aan Vic voor het terugtrekken van zijn bod en het mij gunnen van deze Polysix, heb ik sinds vandaag een vieze en kapotte synth erbij. Het main board is kaput door batterijlekkage (wel vervangen, maar niet goed schoongemaakt), er missen wat zekeringen en er zijn wat oude reparaties te zien.
Er komt iig een kiwi board in ter vervanging van de klm 367a en daarmee ook direct midi + wat 21e eeuw mods. Verder wslk een input voor filter en fx en stereo outputs (wslk dmv panorama mod). Maar eerst maar eens werkend krijgen. PWM gaat 'm onder handen nemen en raadt me aan de synth niet aan te zetten totdat de voeding is doorgemeten. Weo zo verstandig. Moet dus nog even wachten op de mooie klanken.

@Vic, nogmaals bedankt! :halleluja

Deze synth stond lang op de wishlist en nu eindelijk in de studio :okdan:

Graag gedaan.
Ik heb zelf al jaar en dag een polysix en al heeel veel plezier aan beleeft.
Tegenwoordig is het mn bass synth, met een 1octaaf Midi-Pedal eronder en een goedkope midi interface in de Polysix. Het toffe is dat de sub oscillator 2 octaven onder de Main oscillator kan. de juno's kunnen dat niet.
Vroeger gebruikte ik hem meer als scheurende lead bak tot Blade runner achtige leads.

Ik krijg wel nooit een 80 gevoel bij de Polysix, meer een 70's vibe.
Voor wollige strings gebruik ik hem ook niet veel, niettegenstaande dat de meeste mensen dat juist de sterke kant vinden.

Veel plezier ermee. :biertje:.....beetje vroeg nog...:koffie:...beter *D

Ik verwacht m vooral te gebruiken voor haunted strings en het ensemble effect. Vandaar ook een audio input voor de fx (en dan wslk ook gelijk het filter), zodat ik andere gear er ook door kan halen.

Die 70s vibe snap ik wel, dat heb ik zelf ook bij de meeste geluiden uit de p6. Zal ook komen doordat de prophet 5 een voorbeeld was voor de polysix ontwikkelaars.
De juno's hebben meer een 80s synthwave vibe.

Nu een eerste schoonmaakbeurt ziet de synth er al stukken beter uit. Knoppen en front panel in een sopje et voila. Gelukkig zijn de knoppen compleet. Ik mis wel een x aantal schroeven om keyboard en front panel vast te maken, maar dat komt wel goed.

Iemand enig idee wat de code naast de power transformer (J-110 8 M ofzo}) betekent?
Is dat een jaar/maandcode of zal het de code van assembleer lijn ofzo zijn.

Ook jammer dat korg geen serial decoder heeft. Zou graag weten wanneer deze synth geproduceerd is.

IMG_20230504_205242.jpg
IMG_20230504_203704.jpg

Mooi exemplaar toch.

Toetsen kan je makkelijk er uit halen hoor, om deftig schoon te maken.

Graag gedaan.
Ik heb zelf al jaar en dag een polysix en al heeel veel plezier aan beleeft.
Tegenwoordig is het mn bass synth, met een 1octaaf Midi-Pedal eronder en een goedkope midi interface in de Polysix. Het toffe is dat de sub oscillator 2 octaven onder de Main oscillator kan. de juno's kunnen dat niet.
Vroeger gebruikte ik hem meer als scheurende lead bak tot Blade runner achtige leads.

Ik krijg wel nooit een 80 gevoel bij de Polysix, meer een 70's vibe.
Voor wollige strings gebruik ik hem ook niet veel, niettegenstaande dat de meeste mensen dat juist de sterke kant vinden.

Veel plezier ermee. :biertje:.....beetje vroeg nog...:koffie:...beter *D
Ik vond jouw gigapaukenpatch de leukste. DRRRREUNNNN!!!

• Duimpje
Duimpjes: Vic
Week 19
Waldorf Microwave XT

We gaan maar even verder met Rack synths om over te ouwehoeren in de Virtuele kroeg.
Deze heb ik opgepikt van Ebay voor zeer weinig, Defect. Bleek het een draadje te zijn wan de externe voeding/muurwrat.
Toestel was niets mis mee.

Het is best wel een leuke synth, maar de Virus C bijvoorbeeld die ernaast hangt, vindt ik 10 keer beter.
Dat oranje is wel wat tussen al die andere stoffige zwarte rack synths, mooi contrast.

De microwave heeft een soort van v.a en fm en natuurlijk wavetable aan boord ,de wavetable is de beste .
Schakel eens de effecten uit die er standaard achter geplaatst worden , die maken het geluid zompig.
En als je de eerste 12 wavetables gebruikt kan het zo maar wezen dat je jou virus c steeds minder gebruikt ;)

Nu een eerste schoonmaakbeurt ziet de synth er al stukken beter uit. Knoppen en front panel in een sopje et voila. Gelukkig zijn de knoppen compleet. Ik mis wel een x aantal schroeven om keyboard en front panel vast te maken, maar dat komt wel goed.
Mooie bak MonoTron! Altijd goed om te zien dat oude synths weer helemaal worden opgeknapt :okdan:

Mooie bak MonoTron! Altijd goed om te zien dat oude synths weer helemaal worden opgeknapt :okdan:
Thanks. Gelukkig dat Maarten helpt want het echte repareren kan ik niet zelf.
Zelf vind ik het ook erg leuk om zo'n ouwe bak weer nieuw leven in te blazen. Met dat kiwiboard is het ook wel mogelijk. Ik ben bang dat er weinig leven meer in het huidige board te krijgen is.

Week 19
Waldorf Microwave XT

We gaan maar even verder met Rack synths om over te ouwehoeren in de Virtuele kroeg.
Deze heb ik opgepikt van Ebay voor zeer weinig, Defect. Bleek het een draadje te zijn wan de externe voeding/muurwrat.
Toestel was niets mis mee.

Het is best wel een leuke synth, maar de Virus C bijvoorbeeld die ernaast hangt, vindt ik 10 keer beter.
Dat oranje is wel wat tussen al die andere stoffige zwarte rack synths, mooi contrast.
Is een beetje uit dezelfde tijd als de micro - q geloof ik toch?
Ben benieuwd hoe deze zich qua klank verhoudt tot bijvoorbeeld de blofeld.

De Microwave XT heb ik ooit nieuw gekocht en nooit meer weggedaan. Er is in de loop der jaren heel veel bijgekomen maar op de een of andere manier is deze bak altijd wel in gebruik bij wat ik doe en maak. Je kunt er echt de gekste sounds uithalen en een beetje pielen levert altijd weer inspiratie op.

Eens met Hilltree dat je het beste de effecten kunt uitschakelen, ook al maak ik nog wel eens gebruik van de interne delay. Sowieso ben ik altijd benieuwd naar het "pure" geluid van synths zonder interne FX want in de meeste gevallen gebruik ik toch een externe effectenbak. De Microwave XT is een digitale synth pur sang en minder geschikt om analoge strijkers etc. mee te emuleren. Ook al kan hij soms verrassend warm klinken afhankelijk van je programmeerskills. Voor mij een bak waar ik niet op uitgekeken raak in ieder geval :luv:

Laatst gewijzigd:
Ik ben bang dat er weinig leven meer in het huidige board te krijgen is.
Nee hoor, die is zo te zien nog prima te herstellen.
Maar omdat er zoveel tijd in gaat zitten om het goed te doen is het beter in jou geval om voor die kiwi te gaan denk ik. Heb je gelijk ook midi etc...
Is een beetje uit dezelfde tijd als de micro - q geloof ik toch?
Ben benieuwd hoe deze zich qua klank verhoudt tot bijvoorbeeld de blofeld.
Geen idee? ben ik ook wel benieuwd naar.
Ook nog nooit een blofeld gehad of int echt gehoord.
Voor mij een bak waar ik niet op uitgekeken raak in ieder geval
Zo te horen moet ik deze maar eens uit het rack halen en op een meer handige plek gaan deep-diven

Nee hoor, die is zo te zien nog prima te herstellen.
Maar omdat er zoveel tijd in gaat zitten om het goed te doen is het beter in jou geval om voor die kiwi te gaan denk ik. Heb je gelijk ook midi etc...
Zal ongetwijfeld wel kunnen, maar als ik het zo lees van anderen is het veel werk om alle banen te testen en overbruggen en isbde kans groot dat er dan met enige regelmaat toch weer een verbinding uitvalt.

Idd, door de extra opties en ik wil er toch midi op is de kiwi een no-brainer ondanks dat het geen goedkope oplossing is. Hopelijk wel een langdurige.

Geen idee? ben ik ook wel benieuwd naar.
Ook nog nooit een blofeld gehad of int echt gehoord.
Ik ken de XT niet zo goed, zal m eens opzoeken op utuup.

Ehh nee … zeg dan 1980 + 5 jaar.

Laatst gewijzigd:
Back