SYNTH KROEG BABBEL Synth van de week 2023

Wat bij de Prophecy en de Z1 wel hielp was reading the fucking manual met de synths er naast. Normaal ben ik daar niet zo van maar in deze gevallen zorgde het ervoor dat ik echt lekker diep in syntheseland kwam en fijne patches heb kunnen maken.
Ja, en even op 1 model tegelijk focussen.

Moet hard drukken en rechts boven werkt niet meer

Dat klopt inderdaad niet, normaal is gewoon je vinger erover wrijven genoeg, zoals bij een laptop.

Laatst gewijzigd:
Syntaur heeft het pad, als dat het probleem zou zijn. Connector zou ook nog kunnen, of misschien zit er nog hardware voor de verwerking? Op klm-1931 lijkt niks relevant te zitten. Klm-1966 mogelijk wel?

Check ook dat hij proper is, laptop touchpads doen daar ook wel eens lastig mee.

Laatst gewijzigd:
Syntaur heeft het pad, als dat het probleem zou zijn. Connector zou ook nog kunnen, of misschien zit er nog hardware voor de verwerking? Op klm-1931 lijkt niks relevant te zitten. Klm-1966 mogelijk wel?

Check ook dat hij proper is, laptop touchpads doen daar ook wel eens lastig mee.
Thnx, ga daar eens tijd in stoppen.

Ik heb het XY pad nog even gecheckt bij de mijne:

-het dient over het volledige oppervlak te werken tot in de hoekjes;
-het dient al te reageren bij behoorlijk zachte aanraking zoals op een laptop. Als je héél zacht gaat en wat eelt hebt kan hij wat gaan twijfelen, maar dan heb ik het over aaien eerder dan bedienen.

Let ook op: veel (factory?) multis hebben geen XY pad toegewezen, dan gaat het dus niks doen. Kies een program met "XY" in de naam en je zit golden. Sommige patches hebben enkel X of Y toegewezen, dan doet de andere richting van het pad natuurlijk ook niks.

Nu ik toch bezig was met de Z1 heb ik nog even de interactie die ik met de synth heb bestudeerd. Ik zal hier omschrijven wat je hands-on kan vanuit het "kies een patch en edit hem naar smaak".

-Uiteraard heb je de performance controls (modwheel, pitchwheel, XY pad met bijhorende knoppen zoals hold, velocity, aftertouch)
-je hebt rechtstreekse draaiknoppen voor:
*ADSR VCA
*ADSR filter (met selectieknop filter 1/2 want hij heeft dus 2 filters)
*cutoff/resonance/EG int voor ieder filter apart

Tot zover is het dus net als een hands-on analoge synth. Naast bovenstaande heb je nog extra drukknoppen zoals bv de osc/noise mixer.

-Dan kan iedere patch nog de 5 "performance knobs" onder het display toewijzen aan elk één of meerdere parameters en een bepaald bereik daarvan. Dat staat de gebruiker dus toe om tijdens het spelen van de patch heel gericht de (naar inzicht van de maker van de patch) meest relevante parameters aan te passen. En dan nu het leuke: elk van deze 5 draaiknoppen kan je ook indrukken. Als je dat doet, komt er een infoballon op het display met welke parameter(s) je ermee aanpast in deze patch. Als je eraan draait, zie je een slider die toont waar de parameter in zijn bereik zit. Heel rechtstreeks en visueel.

Tenslotte heb je rechts nog heel uitgebreide polyfone arpeggio controls. Draaiknoppen voor rate, velocity, gate en resolution. Drukknoppen voor zowat alles.

Als je tot dit niveau wilt gaan qua editten is hij dus helemaal hands-on. Dat zou je niet zeggen als je 5 seconden naar een foto van de Z1 kijkt, omdat het allemaal grijs en subtiel is, geen grote faders en retro analoge looks ofzo. Maar hij is dus beladen met draaiknoppen en drukknoppen voor alle belangrijke en "analoge" functies.

Als je dieper wilt gaan editen komt het (grote) scherm erbij kijken. Je hebt dan nog steeds een bult knoppen om rechtstreeks naar het betreffende onderwerp (osc, filter...) te gaan, en daarin dan telkens een aantal pagina's. Aangezien MOSS vele synth engines in zich heeft, zijn sommige functies wel of niet beschikbaar afhankelijk van welk model je gekozen hebt. Maar dan zijn we dus van performance synth overgestapt in sound designer land.

De Z1 heeft trouwens ook héél uitgebreide FX aan boord voor een synth van 1997. Je hebt eerst al FX1 en FX2, en elk daarvan heeft keuze uit flanger, phaser, chorus, EQ, delay, ensemble, rotary speaker en nog een pak meer. Dan heb je de master FX met reverb of delay. En tenslotte de master EQ.

Tenslotte een zegen: de Z1 heeft nog een uitgebreide manual die heel de synth netjes uitlegt, inclusief de verschillende MOSS models. Niet zoals moderne Korgs waar je een quick startje met parameter guide hebt en trek uw plan.

Moet hard drukken en rechts boven werkt niet meer
Ik heb daar ook al een tijd last van met mijn Z1. De bovenste helft van de X/Y pad werkt niet meer, de onderkant nog wel. Heb er nog geen tijd voor gehad maar wil er wel een keer naar kijken (zal waarschijnlijk tot ver na mijn verhuizing duren, helaas).

Als het nodig zou zijn: Syntaur heeft touchpad, Reverb ook en de bijhorende KLM-1966. Maar ik zou eerst eens goed naar de connectoren en naar de hardware op KLM-1966 kijken, mogelijks is het eenvoudig te repareren. Er zit oa een paar condensatoren en wat 74 reeks logic IC op dat board.

Is het trouwens een resistief of capacitief touchpad?

Laatst gewijzigd:
Ik heb daar ook al een tijd last van met mijn Z1. De bovenste helft van de X/Y pad werkt niet meer, de onderkant nog wel. Heb er nog geen tijd voor gehad maar wil er wel een keer naar kijken (zal waarschijnlijk tot ver na mijn verhuizing duren, helaas).
Ga je nou alweer verhuizen?

Als het nodig zou zijn: Syntaur heeft touchpad, Reverb ook en de bijhorende KLM-1966. Maar ik zou eerst eens goed naar de connectoren en naar de hardware op KLM-1966 kijken, mogelijks is het eenvoudig te repareren. Er zit oa een paar condensatoren en wat 74 reeks logic IC op dat board.

Is het trouwens een resistief of capacitief touchpad?

Dat ziet er capacitief uit. Maar nu heb ik geen zin om hem open te maken, is voor na de zomer. Nu gaat de vrije tijd in spelen en hoogstnoodzakelijke noodherstellingen.
Er moet wel ergens een calibratie mogelijk zijn?

Ik was ook in die richting aan het denken omdat we een laptop hadden die dit ook nodig had.

Service manual is hier te downloaden, geen idee of er iets nuttig in staat voor je. Maar indien geen betere info beschikbaar is, zou ik wel eens een factory reset wagen.

Ik zie geen trimpots of procedure oid.

Factory reset:

How to Initialize (reset), and preload on the Korg Z1/Z1EX​

• Article #16232
  • Updated on Apr 27, 2007
Initialization: Hold down SW1 and SW2 while turning it on.
Preload: Preload screen in global mode.
ROM Check: Hold Exit and Enter while turning it on.

Laatst gewijzigd:
Hm Preload, eens kijken wat dat is. Kennelijk kun je kiezen uit en volledige reset en het laden van alle of enkele factory patches uit ROM. Nog niet nodig gehad.

Ga je nou alweer verhuizen?
Nee, ik moet nog :) Is een beetje van de lange adem.....huis wordt op 6-4 opgeleverd en ik verwacht de verhuizing ongeveer 1-7 (er moeten nog wat klussen worden uitgevoerd). Dat wordt straks dus een compleet nieuwe studio inrichten....weet nog niet precies hoe ik dat allemaal ga doen. Maar dat is voor een ander draadje :D

Mooi moment om je CS-30 te verkopen, veel te groot
Haha, je zoekt er een? Ik ben bang dat ik alles mee ga nemen want ik krijg juist een grotere ruimte straks :D Maar ik zal er wel goed over moeten nadenken hoe ik het allemaal inricht.....dat wordt nog wel een kluif.

• Duimpje
Duimpjes: Vic
Ik ben van 10m2 naar 25m2 naar 100m2 naar 8m2 gegaan. Op een drumstel na weinig op moeten offeren, alleen een grote mixer kan niet meer en ik kan nu niet goed bij de fx.. Ik kan terug naar 10m2 als ik eerst nog een kamer afwerk. Geen zin in.

Hier nog een Z1 eigenaar, geweldige synth alleen blijf uit de buurt van de fx, die maken dat ding zompig en vlak

Back