SYNTH KROEG BABBEL Synth van de week 2023

Ik heb ze nog niet vergeleken met mijn rack FX. Die zijn echter ook van die tijd of nog ouder, dus misschien dat er bij mij daar weinig winst valt te halen. :)

Maar ik geloof gerust dat ingebouwde FX van 1997 niet noodzakelijk het te verkiezen pad zijn in 2023. Kale Z1 door moderne kwaliteitsFX, dat kan wel eens jummie zijn. Gelukkig is de ingebouwde FX uitzetten bij een patch ook maar een klik op de FX knop en dan de performance knobs naar links draaien. 2 seconden werk.

• Duimpje
Duimpjes: Vic
Wat is een Z1 nog waard de dag van vandaag ?
Reverb vraagprijzen 1000euro maar dat lijkt me wat erover.

week 13
Roland juno-60

De Winter is voorbij. Behringer kondigt de nepjuno-80 aan.

Lentekriebels en GAS verslaving duwen me over de streep en op 21 Maart 2023 verwelkomen we de Juno60 in de Studio. Iets wat ik al lang geleden had moeten doen.

Heb er een Kenton Midi-DCB pro3 bij voor integratie in mn setups.
Een delay en reverb erachter, juno 106 in layer via midi en een cr8000 drumdoos.

Ik zag een Juno x op 2dehands staan voor 1400euro.
Is 1000euro minder dan de juno60 maar ben toch blij dat ik de Vintage heb. Door de eenvoud, meer fun en Klinkt stukken beter.

:biertje:

De Juno 60 klinkt gewoon altijd super. Simpel klankje, simpel arpeggiotje en toch kwijlen op het resultaat. Simple padje, paar triaden spelen en toch draagt hij heel de track.

Hopelijk is bij het exemplaar dat hier staat het probleem met de random extra noten die getriggerd worden als je hem over DCB aanstuurt opgelost met het vervangen van dat 74LS14 inverter ICtje.

De lfo trigger knop boven de pitchbender werkte niet maar dat is nu opgelost, voor de rest geen dubbel triggers of iets dergelijks ?

Komt dat vaak voor dan ?

Ik combineer hem momenteel met een ESQ-1. Arpeggiotje op de juno, strijkertje of padje op de ESQ. Dat gaat heel mooi samen.

De lfo trigger knop boven de pitchbender werkte niet maar dat is nu opgelost, voor de rest geen dubbel triggers of iets dergelijks ?

Komt dat vaak voor dan ?
Volgens de maker van de MIDI kit (die het interne DCB circuit gebruikt) in de mijne kwam hij het af en toe wel voor dat een Juno lastig deed via DCB, en dat was dan meestal dat 74LS14 IC.

Dubbele triggers van het eigen klavier komen ook wel eens voor, maar dat is met reinigen/bijstellen op te lossen. Die LFO trigger knop hoor ik wel vaker als defect, maar dat valt gewoon op te lossen. Hier van die problemen gelukkig geen last, enkel via DCB.

Kan ik wel eens proberen deze week met de sq80, dat is hetzelfde.

De juno's zijn zondermeer team players. Gaan goed samen met andere.

Way voor effecten zet je achter je JUNO60?

SDE1000 delay (perfecte delay alleen beperkt door het feit dat hij mono is en dus geen pingpong), oude TC Electronics 19" reverb.

Uiteraard vaak de interne Chorus 1 of Chorus 2, eigenlijk nooit 1 + 2 want die wobbelt te duidelijk voor mijn smaak.

Ik combineer hem momenteel met een ESQ-1. Arpeggiotje op de juno, strijkertje of padje op de ESQ. Dat gaat heel mooi samen.
Ik vind zelf deze twee synth best het zelfde karakter hebben.

Attachments

• 5E70848A-558B-4AE3-ADBA-2C975DB37A4F.jpeg
    5E70848A-558B-4AE3-ADBA-2C975DB37A4F.jpeg
    520,5 KB · Bekeken: 129
Ik vind het trouwens moeilijk om in woorden te brengen waarom de ESQ1 en de Juno 60 een gelijkaardig karakter hebben. De oscillatoren zijn natuurlijk dag en nacht, met basic DCO waveforms in de ene en digitale samples in de andere. De ESQ1 kan dus een reeks timbres die nooit met een Juno gaan lukken. Waar ze erg gelijkaardig worden is in dat klankkarakter dat tegelijk gedetailleerd is, maar ook organisch en romig, zeg maar. :) Er zit geen kilte in hun klank. Een stevig laag zonder dat het opgepompt is. Bellen enzo die niet dood en kil klinken, altijd lekker warm. Hierdoor kan je de ESQ als verlengstuk van de Juno gebruiken en vullen ze elkaar perfect aan.

Het verschil tussen de Juno en de ESQ is voor mij dat de Juno zich beperkt tot een essentie en dat je dat deel dan instant kan patchen, van links tot rechts 1 sweetspot. De ESQ1 geeft je daarentegen "veel van alles" (krankzinnig veel zelfs, in zijn tijdsgeest gezien) en je moet iets bedachtzamer te werk gaan om gericht naar een resultaat te werken. Maar de parels zitten er wel met hopen in over een heel breed gebied. Van het soort klanken wat je van een hybrid synth verwacht tot zeer goede emulaties van bv oude Jarre klanken waarvoor je in eerste instantie echt niet aan deze bak zou denken. En gelukkig met een interface die heel vlot editen mogelijk maakt, ook al lijkt hij kaal.

Het grootste verschil tussen de Juno 60 en de ESQ1 is dat de markt (nog?) een beetje lijkt te slapen op de ESQ1 en je dat van de Juno niet bepaald meer kan zeggen. :) Misschien omdat men hem op één hoop gooit met de SQ1? Wat ook geen straf is om te bezitten hoor, maar wat minder "magic" dan de ESQ1 of Juno 60.

waarom de ESQ1 en de Juno 60 een gelijkaardig karakter hebben.
Tja ik kan me hier niet in vinden :biertje: totaal verschillend.
Het verschil tussen de Juno en de ESQ is voor mij dat de Juno zich beperkt tot een essentie en dat je dat deel dan instant kan patchen, van links tot rechts 1 sweetspot. De ESQ1 geeft je daarentegen "veel van alles" (krankzinnig veel zelfs, in zijn tijdsgeest gezien)
Hier kan ik me 100% in vinden.
Misschien omdat men hem op één hoop gooit met de SQ1? Wat ook geen straf is om te bezitten hoor
Kunnen we ook eens proberen, heb een SQ-R, als het goed is dan is dat hetzelfde.

Heb intussen 56 nieuwe patchen gemaakt. Dat kan zo snel op de Juno60.....

Ik zag een Juno x op 2dehands staan voor 1400euro.
Is 1000euro minder dan de juno60
Ik geloof dat er inmiddels al meer voor neergelegd moet worden, ik denk dat ze de 3K grens al wel gepassseerd zijn. Op Reverb zijn ze altijd wat duurder uiteraard maar staat er volgens mij geen onder de 3400...

Back