Muziek gegenereerd door AI (Udio, Suno)

Het betaalverkeer is ook nogal regionaal gefragmenteerd. Zo werkt iDeal bijvoorbeeld alleen maar in Nederland en is Paypal weer behoorlijk universeel maar duur. Creditcard is internationaal gezien wel het meest geaccepteerd. Er komt binnenkort wel een Europese versie van iDeal (Wero) dus dan wordt online binnen de EU betalen in elk geval alweer een stuk makkelijker. Volgens mij gaan onze bankpassen op termijn ook over naar Visa standaard waardoor het internationaal als credit/debit card kan werken, maar dat is me niet helemaal duidelijk nog.

Misschien doe ik het wel. Is niet veel geld om eens uitgebreid te kijken wat er allemaal mogelijk is.
Ik heb een tijdje een abonnement op de goedkoopste tier gehad. Dat is op zich leuk voor een maandje of wat, maar ik zou het niet zo snel voor een jaar doen. Het probleem daar vond ik dat je weinig/geen controle hebt over de individuele stems/instrumenten. Daar was ik vrij snel op uitgekeken. Die controle heb je wel met de hoogste tier waar Suno Studio in zit. Dan zit je op ongeveer €15,- per maand als je voor een jaar betaald. Ik zie daar de meerwaarde wel van in, zeker als je het als interactieve sample library wil gebruiken.

• Duimpje
Duimpjes: Nap
Ik denk er nog even over na. Zie ook voor me dat ik er na 2 avondjes klooien wel weer klaar mee ben.

Het betaalverkeer is ook nogal regionaal gefragmenteerd. Zo werkt iDeal bijvoorbeeld alleen maar in Nederland en is Paypal weer behoorlijk universeel maar duur. Creditcard is internationaal gezien wel het meest geaccepteerd. Er komt binnenkort wel een Europese versie van iDeal (Wero) dus dan wordt online binnen de EU betalen in elk geval alweer een stuk makkelijker. Volgens mij gaan onze bankpassen op termijn ook over naar Visa standaard waardoor het internationaal als credit/debit card kan werken, maar dat is me niet helemaal duidelijk nog.
Ja klopt en het zou wel goed zijn als het wat universeler zou worden, als je in het buitenland geld opneemt is dat ook bij een flappentap die Visa op het scherm heeft staan dus het kan wel.
Er zijn in Europa ook shops waar je 0,50 cent extra moet betalen als je met Paypal betaalt, dat zouden ze bij Suno ook kunnen doen, ik denk dat voor de meesten die 50 cent geen probleem is als je toch al een groter bedrag uitgeeft.
Die controle heb je wel met de hoogste tier waar Suno Studio in zit. Dan zit je op ongeveer €15,- per maand als je voor een jaar betaald. Ik zie daar de meerwaarde wel van in, zeker als je het als interactieve sample library wil gebruiken.

Ja die studio zodat je met stems aan de gang kan dat heeft zeker meerwaarde,

Nu kunnen ze samen artiesten uitpersen.
Ik zat daar gisteravond nog 'ns over na te denken en ergens klopt het niet vind ik.
De redenatie is dat AI getraind is op allerlei bestaande muziek en op die manier inbreuk heeft gemaakt op het copyrightrecht en originele componisten nu auteursrechten mislopen.
Dat klopt niet als je er over nadenkt want iedereen die muziek maakt heeft toch z'n voorbeelden en borduurt daar op voort, de muzikanten die helemaal origineel zijn en dingen doen die nog nooit eerder zijn gedaan die zijn op één hand te tellen.
Eigenlijk zou iedereen die een blues speelt of wat anders dan ook rechten moeten betalen want die heeft dat toch van z'n voorgangers afgekeken en gebruikt.
Ik blijf het een kromme redenatie vinden dat AI nu oneigenlijk gebruikt heeft gemaakt van muziek die er al was en ik vraag me af als dat voor de rechter zou komen wat de muziekindustrie als tegen argument zou gebruiken om de zaak te winnen.

Ik denk dat dat in het algemeen wel klopt maar niet als het om specifieke artiesten gaat. Stel, ik wil een nummer maken met de stem van (ik noem maar wat) Madonna. Als het systeem getraind is met materiaal van Madonna dan kan die dat nabootsen. Dan krijgt de artiest (Madonna) niks voor het gebruik daarvan, al is het maar een track die voor de lol gemaakt is of iets waar sowieso geen auteursrecht om de hoek komt kijken. Dan is het op zich wel netjes als je in je applicatie de keuze krijgt dat je een specifieke artiest kunt kiezen en daar bijvoorbeeld extra voor betaald. Dan kan de artiest daar weer een (waarschijnlijk heel klein) stukje van de taart van krijgen.

Ik denk dat dat in het algemeen wel klopt maar niet als het om specifieke artiesten gaat. Stel, ik wil een nummer maken met de stem van (ik noem maar wat) Madonna. Als het systeem getraind is met materiaal van Madonna dan kan die dat nabootsen. Dan krijgt de artiest (Madonna) niks voor het gebruik daarvan, al is het maar een track die voor de lol gemaakt is of iets waar sowieso geen auteursrecht om de hoek komt kijken. Dan is het op zich wel netjes als je in je applicatie de keuze krijgt dat je een specifieke artiest kunt kiezen en daar bijvoorbeeld extra voor betaald. Dan kan de artiest daar weer een (waarschijnlijk heel klein) stukje van de taart van krijgen.
Volgens mij is het al een tijdje niet meer zo dat je nog kan vragen om een track die precies zo klinkt als een track van Madonna of ik heb iets gemist.

Ik zat daar gisteravond nog 'ns over na te denken en ergens klopt het niet vind ik.
De redenatie is dat AI getraind is op allerlei bestaande muziek en op die manier inbreuk heeft gemaakt op het copyrightrecht en originele componisten nu auteursrechten mislopen.
Dat klopt niet als je er over nadenkt want iedereen die muziek maakt heeft toch z'n voorbeelden en borduurt daar op voort, de muzikanten die helemaal origineel zijn en dingen doen die nog nooit eerder zijn gedaan die zijn op één hand te tellen.
Eigenlijk zou iedereen die een blues speelt of wat anders dan ook rechten moeten betalen want die heeft dat toch van z'n voorgangers afgekeken en gebruikt.
Ik blijf het een kromme redenatie vinden dat AI nu oneigenlijk gebruikt heeft gemaakt van muziek die er al was en ik vraag me af als dat voor de rechter zou komen wat de muziekindustrie als tegen argument zou gebruiken om de zaak te winnen.
Daar ben ik het grotendeels mee eens, maar er zijn ook wel wat verschillen te bedenken tussen trainen van mensen en AI systemen (al is het maar dat mensen jaren nodig hebben om iets te leren, produceren en uit te brengen terwijl een AI meteen álles kan en qua productiviteit door mensen gemaakte content makkelijk op industriële schaal kan verzuipen in volume, met 100 albums per virtuele artiest per uur als het moet - met andere woorden: een mens die traint op de muziek van anderen wordt een muzikant, een AI die traint op de muziek van anderen wordt een fabriek), maar deze discussie is al een aantal keer gevoerd in deze en andere draadjes met dezelfde argumenten over en weer dus daar heb ik verder niet zoveel aan toe te voegen.

Wat ik voornamelijk interessant vind hier is dat Warner Brothers zich beroept op oneigenlijk gebruik van auteursrechtelijk beschermd materiaal, en dat Suno schijnbaar niet dusdanig zeker is van een goede afloop dat ze het tot een uitspraak hebben willen laten komen, en er nu sprake is van samenwerking waar beide partijen beter van denken te worden. En dan vooral wat daar de gevolgen van zullen zijn. Want platenmaatschappijen en streamingdiensten zien artiesten vooral als kostenposten en staan er al om bekend zo weinig mogelijk te betalen en ongunstige contracten af te sluiten.

Nu de tools om content te maken in handen komen van dezelfde partijen die ook auteursrecht, distributie, promotie en uitbetaling beheren (zeker van kleinere artiesten), hoef je niet heel lang na te denken wie hier de zure vruchten van zullen gaan plukken. Waarom zou je als Warner Brothers een sessiemuzikant inhuren om mee te spelen op een album waarvan alleen de zanger bekend is (en wiens foto de verkopen stuwt) als je het ook door AI kunt laten doen? Waarom een opkomend zangeresje een kans geven als je al een AI stem hebt die getraind is op alle grote zangeressen in jouw portfolio? Het is nu niet meer een leger zolderkamerproducers tegen de gevestigde orde, maar de gevestigde orde zélf die de technologie omarmt en er voordeel uit hoopt te gaan halen. Ten koste van...?

Ik denk dat dit best verstrekkende gevolgen kan gaan hebben.

Laatst gewijzigd:
en het artistiek/creatief niveau en de authenticiteit van de muziek was al niet zo dat je denkt van "wauw wat leef ik in een interessante tijd, in ieder geval de laatste 10 jaar..."

wat AI nu kopieert was al om je kapot te schamen. :D :stupid

en het artistiek/creatief niveau en de authenticiteit van de muziek was al niet zo dat je denkt van "wauw wat leef ik in een interessante tijd, in ieder geval de laatste 10 jaar..."

wat AI nu kopieert was al om je kapot te schamen. :D :stupid
Er wordt vreselijk veel goede en interessante muziek gemaakt, alleen 99% daarvan haalt de mainstream niet (meer).

Oh zalige challenge: Nieuwe thread met kom maar op met die 99% NU OF KORTGELEDEN gemaakte tracks die goed en interessant zijn. :D

Het gaat mij om het idee dat als iemand zichzelf dingen leert of ergens les heeft gehad dat uiteindelijk toch geoefend is op materiaal van de voorgangers, da's de essentie van 't probleem van AI, daar beroept men zich op maar vrijwel iedereen heeft anderen gekopieerd en zeker sinds de computer z'n intrede heeft gedaan is kopiëeren steeds meer gemeengoed geworden.
Als je ziet hoeveel mensen samplepacks gebruiken of loops en grooves dan vervaagt de grens tussen origineel en kopie steeds meer want wat is nog van iemand zelf uiteindelijk?
Natuurlijk kan iemand met een samplepack zelf weer aan de gang maar je kan ook zelf iets opnemen, een geluid in de keuken of op straat bijv maar dat doen een heleboel niet en als ik mezelf als voorbeeld neem dan gebruik ik vrijwel nooit samplepacks maar ga soms wel uit van presets die dan de basis vormen van layers in m'n tracks al tweak ik ze dan wel, maar ik ga toch maar weinig uit van een init patch, misschien ben ik wel lui? :D
Dus ja, wie is nog origineel uiteindelijk.
Zoals @Nap zegt dat nu de grote maatschappijen hun kans schoon zien en steeds meer AI gebaseerde muziek zullen uitbrengen is logisch want het gaat hun vooral om winst en niet artistieke integriteit.
Aan de andere kant; als ik nu een door AI gemaakte track hoor en die klinkt goed en het wordt ook steeds beter dan kan ik daar best van genieten, beter een goed klinkende AI track dan een slecht gemaakte track van een mens, het is ook een kwestie van smaak ipv een vooroordeel over AI en techniek.

Oh zalige challenge: Nieuwe thread met kom maar op met die 99% NU OF KORTGELEDEN gemaakte tracks die goed en interessant zijn. :D
Ik post regelmatig vondsten in de 'Waar luister je NU naar?' draad.

Het gaat mij om het idee dat als iemand zichzelf dingen leert of ergens les heeft gehad dat uiteindelijk toch geoefend is op materiaal van de voorgangers, da's de essentie van 't probleem van AI, daar beroept men zich op maar vrijwel iedereen heeft anderen gekopieerd en zeker sinds de computer z'n intrede heeft gedaan is kopiëeren steeds meer gemeengoed geworden.
Als je ziet hoeveel mensen samplepacks gebruiken of loops en grooves dan vervaagt de grens tussen origineel en kopie steeds meer want wat is nog van iemand zelf uiteindelijk?
Natuurlijk kan iemand met een samplepack zelf weer aan de gang maar je kan ook zelf iets opnemen, een geluid in de keuken of op straat bijv maar dat doen een heleboel niet en als ik mezelf als voorbeeld neem dan gebruik ik vrijwel nooit samplepacks maar ga soms wel uit van presets die dan de basis vormen van layers in m'n tracks al tweak ik ze dan wel, maar ik ga toch maar weinig uit van een init patch, misschien ben ik wel lui? :D
Dus ja, wie is nog origineel uiteindelijk.
Zoals @Nap zegt dat nu de grote maatschappijen hun kans schoon zien en steeds meer AI gebaseerde muziek zullen uitbrengen is logisch want het gaat hun vooral om winst en niet artistieke integriteit.
Aan de andere kant; als ik nu een door AI gemaakte track hoor en die klinkt goed en het wordt ook steeds beter dan kan ik daar best van genieten, beter een goed klinkende AI track dan een slecht gemaakte track van een mens, het is ook een kwestie van smaak ipv een vooroordeel over AI en techniek.
Wij kijken er hier op dit forum (logischerwijs) ook heel erg vanuit het perspectief van muzikanten tegenaan, en dan gaat het al snel over artistieke integriteit, rechten en geld. Vanuit het oogpunt van andere vakgebieden is deze ontwikkeling een uitkomst. Op mijn werk gebruiken we nu bijvoorbeeld al heel veel Midjourney voor beeldmateriaal in plaats van stockfoto's zoals we vroeger deden. Je kunt precies bepalen wat je wilt zien, de kwaliteit is vaak beter en we kunnen enorme bergen content rondom hetzelfde thema/virtuele model maken, we kunnen er korte video's van genereren én het kost geen drol. Hier kunnen sites als Shutterstock gewoon niet tegenop tenzij ze zelf ook generatieve AI aanbieden (de meeste doen dat inmiddels ook of zijn er op zijn minst mee bezig). Een echte fotograaf met professionele modellen lag sowieso al nooit binnen bereik. Op het moment dat we er behoefte aan hebben, gaan we dat voor muziek ook wel doen.

beter een goed klinkende AI track dan een slecht gemaakte track van een mens, het is ook een kwestie van smaak ipv een vooroordeel over AI en techniek.
Opinies verschillen blijkbaar. Ik vind het tegenovergestelde: beter iets slechts gemaakt door een mens dan AI. Voor mij geldt dat op alle gebieden, niet alleen muziek.

Opinies verschillen blijkbaar. Ik vind het tegenovergestelde: beter iets slechts gemaakt door een mens dan AI. Voor mij geldt dat op alle gebieden, niet alleen muziek.
Vindt je dat echt, dat klinkt nogal als een subjectief oordeel.
Stel je hoort een track en je weet niet hoe die gemaakt is en denkt; wat een lekkere track en je hoort daarna dat ie door AI gemaakt is vindt je het dan opeens helemaal niets?
Ik kan me daar niets bij voorstellen, dat betekent dat je meer hecht aan het idee dat een mens het heeft gemaakt dan dat je luistert naar de track.
Als ik iets goed vindt dan is het voor mij minder belangrijk wie 'm heeft gemaakt, natuurlijk als ik mag kiezen zie ik liever mensen een track maken maar als de techniek zo goed wordt dat een AI gemaakte track prima klinkt is dat geen probleem voor mij, al heb ik er wel respekt voor als iemand zelf het meeste of alles heeft ingespeeld, dat kan ik wel waarderen.

Ik stond laatst in een lift, en toen hoorde ik ineens 'second floor', volgens mij was het een AI stem, ik werd zo boos daarom !!

Oh en die 'ping'... ik weet haast zeker dat het geen triangel was!

Opinies verschillen blijkbaar. Ik vind het tegenovergestelde: beter iets slechts gemaakt door een mens dan AI.
0211_Gordon.jpg

Ik vind dit een lastig onderwerp tbh 🤣

Er wordt vreselijk veel goede en interessante muziek gemaakt, alleen 99% daarvan haalt de mainstream niet (meer).
Dit ja, muziek als product is nu aan de AI-fabriek. Maar live muziek maken blijven mensen gewoon doen, en soms heel goed ook.

Back