Het gaat mij om het idee dat als iemand zichzelf dingen leert of ergens les heeft gehad dat uiteindelijk toch geoefend is op materiaal van de voorgangers, da's de essentie van 't probleem van AI, daar beroept men zich op maar vrijwel iedereen heeft anderen gekopieerd en zeker sinds de computer z'n intrede heeft gedaan is kopiëeren steeds meer gemeengoed geworden.
Als je ziet hoeveel mensen samplepacks gebruiken of loops en grooves dan vervaagt de grens tussen origineel en kopie steeds meer want wat is nog van iemand zelf uiteindelijk?
Natuurlijk kan iemand met een samplepack zelf weer aan de gang maar je kan ook zelf iets opnemen, een geluid in de keuken of op straat bijv maar dat doen een heleboel niet en als ik mezelf als voorbeeld neem dan gebruik ik vrijwel nooit samplepacks maar ga soms wel uit van presets die dan de basis vormen van layers in m'n tracks al tweak ik ze dan wel, maar ik ga toch maar weinig uit van een init patch, misschien ben ik wel lui?

Dus ja, wie is nog origineel uiteindelijk.
Zoals
@Nap zegt dat nu de grote maatschappijen hun kans schoon zien en steeds meer AI gebaseerde muziek zullen uitbrengen is logisch want het gaat hun vooral om winst en niet artistieke integriteit.
Aan de andere kant; als ik nu een door AI gemaakte track hoor en die klinkt goed en het wordt ook steeds beter dan kan ik daar best van genieten, beter een goed klinkende AI track dan een slecht gemaakte track van een mens, het is ook een kwestie van smaak ipv een vooroordeel over AI en techniek.