Muziek gegenereerd door AI (Udio, Suno)

tuurlijk heb ik dan iets in n hoofd, maar laat graag iemand die wel kan zingen zijn/haar ervaring inbrengen om iets beters te doen waar ik zelf nog niet aan gedacht had. het voelt als een vrij kille samenwerking die ik graag zou vermijden. ik heb dagelijks mensen in de studio waarvan ik altijd maar hoop dat ze iets doen wat ik niet had verwacht
Het kan van situatie tot situatie verschillen denk ik?
Bijv Motown hadden jazz muzikanten die overdag lopende band werk deden en 's avonds voor hun plezier wat jazz ergens gingen spelen want een inkomen hadden ze al of misschien als extra inkomen, dan werd er precies verteld wat ze moesten spelen, het was lopende band werk en Phil Spector liet extra muzikanten komen om die wall of sound te krijgen toen studiotechniek nog in de kinderschoenen stond maar die deden precies wat Spector van ze vroeg en met de Funk Brothers was het ook lopende band werk van wat ik in documentaires heb gezien, de muziek was uitgeschreven en het moest er snel op staan, de bassiste Carol Kaye heeft geloof ik wel op 150 nummers meegespeeld maar als Brian Wilson aanwezig was dan werd precies gedaan wat Brian Wilson wilde en ze vertelden ook dat hij alle partijen precies in z'n hoofd had wat ze heel bijzonder vonden in die tijd.
Bij Steely Dan was het weer anders nadat ze niet meer on the road waren, die huurden gewoon de beste studio muzikanten in en de volgende dag was er weer een sessie met een nieuwe line up van de topmuzikanten omdat Brecker en Fagen heel goed wisten wat ze wilden.

Da's weer anders dan dat je iemand inhuurt om zijn of haar persoonlijke eigenschappen, dan is het juist de bedoeling dat die persoon zijn/haar geluid laat horen.
Als je met een project bezig bent en je hebt een bepaald geluid wat je nastreeft dan huur je een zanger(es) in met een stem die je daarbij vindt passen en is het logisch dat je juist dan hoopt dat hij/zij dat persoonlijke brengt, een beetje magie misschien wel omdat sommigen heel goed dat speciale gevoel kunnen overbrengen en zich ook inleven.
De Pet Shop Boys bijv vonden het werken met Dusty Springfield heel tof maar ze vertelden ook dat ze door haar specifieke stemgeluid wel een eigen sound aan het nummer toevoegden, in een interview vertelden ze wel; "she dustifies the song" en dat zegt alles denk ik.

De situatie die je beschrijft geeft mij 't idee dat je op professionele wijze met muziek bezig bent en muziek uitbrengt, dan is het ook de bedoeling dat het uiteindelijk brood op de plank brengt.
In mijn situatie waarin muziek puur een hobby is en SF de enigste plek is waar af en toe iets van mij te horen is dat is een hele andere situatie, het is een vrijetijdsbesteding en ik huur dan toch geen muzikanten in of een zanger(es) dan wordt het veel te duur ook allemaal en voor wie doe ik dat dan als een track alleen maar op m'n pc blijft staan.
Voor mij is het een manier van creatief bezig zijn zonder enige druk behalve die van mezelf, bij mij is het ook geen professioneel niveau ook al probeer ik er wel iets behoorlijks van te maken.

Ik heb toen geprobeerd duidelijk te maken dat ik de lyrics maak, de melodie/zanglijn maak, dat ik de stijl bepaal en pas het wil gebruiken als je ook de frasering en timing kan bepalen, dus dat het een soort software wordt waarin je verschillende parameters kan inregelen, het zal niet zo lang duren of AI wordt zo goed dat je het heel persoonlijk kan maken.
Op die manier maakt het niet veel uit of ik het met AI doe of dat ik een zangeres inhuur en haar vervolgens precies vertel hoe en wat te zingen, ik zoek niet AI of een zangeres die m'n hele zanglijn verandert, ik heb namelijk die zanglijn al precies in m'n hoofd en zoek alleen een manier om niet zelf te hoeven inzingen.
Op die manier lijkt AI me een heel goed stuk gereedschap.

Ik heb indertijd (2020) Emvoice geprobeerd, dan zet je ook woorden op een soort van pianoroll maar bij sommige woorden liep het niet helemaal lekker dus uiteindelijk niet gekocht, misschien is het programma nu wel beter.
Maar nu met AI komt het binnenkort wel zover denk ik dat het echt bruikbaar wordt, zodat je dus wel in control wil blijven over je compositie ipv dat AI effe een zanglijntje doet.

Hier de track van toen met Emvoice; I go to the beach even wat geprobeerd toen
Nu ik 'm weer 'ns beluister weet ik al weer wat er fout ging; op onverklaarbare wijze dook Emvoice later in de track op vreemde momenten op in de tijdslijn want er klopte geen ruk van.
Oh excuus dan heb ik je verkeerd begrepen, mijn fout. Mijn mening hierin is niet heel belangrijk. Ik denk dat er toffe dingen gedaan mee kunnen worden maar ook dat het een lading aan middelmatigheid gaat opleveren. Daarnaast past het totaal niet in mijn beleving van kunst. Maar nogmaals, dat is mijn beleving.

Wie kan een akoestisch instrument bespelen , zingen en de mensen entertainen met meer dan 20 eigen nummers ?
Dan is AI op een of andere manier toch wel een uitkomst voor de gene die die KUNST niet bezitten.

Wie kan een akoestisch instrument bespelen , zingen en de mensen entertainen met meer dan 20 eigen nummers ?
Bands en best veel solo muzikanten.

Dan is AI op een of andere manier toch wel een uitkomst voor de gene die die KUNST niet bezitten.
Net zo kunstzinnig als zo'n nikkelen Nelis met een arranger keyboard op het horecapleintje in de Center Parcs inderdaad... "Mooi hoor...Kennu ook iets van Jan Smit?"

Ja, het is voor posers idd :D
Ik denk dat mensen ook wel in de rij staan om 1 schichtige man van middelbare leeftijd weggedoken achter een berg gear te zien terwijl er vanuit het niets een warme zang en subtiel gitaar getokkel komt. "Vet hoor, die gast kan ook echt alles zelf".

Laatst gewijzigd:
Haha, nou ik heb niets te bewijzen hoor. Ik rommel lekker in mijn zolderhok met mijn gear en doe vooral wat ik zelf leuk vind en deel links en rechts eens een trackje zonder winstoogmerk of dromen over hits. Daarbij gebruik ik (nog) geen AI in mijn muziek omdat ik het veel te leuk vind mijn eigen sounds te maken. Ik sluit ook zeker niet uit dat ik ooit wel AI zal gebruiken als ik daar op enig moment nut en/of noodzaak van inzie. Dogma's zijn voor de kerk :D

Als je bekend wilt worden moet je gewoon exposure opzoeken.. jezelf laten horen/zien en prestatie leveren. Dan kunnen mensen je eventueel gaan volgen om wat je wel of niet kan.

Ik vond Nielson wel een goed voorbeeld hiervan. Op een natuurlijke manier trekt hij de aandacht naar zich toe en het straalt plezier uit. Schrijft liedjes zelf.

Laatst gewijzigd:
Nou ja , wil zeker geen afbreuk doen maar
het lijkt tegenwoordig allemaal op elkaar .
Het zal wel met de voorselecties te maken hebben .
En dat gedrag van de jury om kotsmisselijk van te worden .
Die hebben trouwens niks in de pap te brokken.
Wordt allemaal in gefluisterd door de programma makers.
Niks zo fake als TV.

Talentenshows zijn natuurlijk super TV. Allemaal argeloze jonge mensen met grote dromen die je kunt uitbuiten en misbruiken. Ze zouden nog geld toegeven om op TV te komen, laat staan dat je ze hoeft te betalen. Slaat het niet aan, zet je ze gewoon op straat. Blijken ze een hit, dan pluk je ze kaal. En natuurlijk de secundaire arbeidsvoorwaarden, nietwaar Ali, Marco en Jeroen?

Nou ja , wil zeker geen afbreuk doen maar
het lijkt tegenwoordig allemaal op elkaar .
Het zal wel met de voorselecties te maken hebben .
En dat gedrag van de jury om kotsmisselijk van te worden .
Die hebben trouwens niks in de pap te brokken.
Wordt allemaal in gefluisterd door de programma makers.
Niks zo fake als TV.
Talentenshows zijn natuurlijk super TV. Allemaal argeloze jonge mensen met grote dromen die je kunt uitbuiten en misbruiken. Ze zouden nog geld toegeven om op TV te komen, laat staan dat je ze hoeft te betalen. Slaat het niet aan, zet je ze gewoon op straat. Blijken ze een hit, dan pluk je ze kaal. En natuurlijk de secundaire arbeidsvoorwaarden, nietwaar Ali, Marco en Jeroen?
Veel hebben best wel talent, in ieder geval bij de beste singer/songwriter van Nederland, dat vond ik een heel goed programma met een kundige jury en die Nielson die eerder gepost werd vond ik een leuke frisse verschijning.
Dat ze allemaal op elkaar lijken is flauwelkul net als voorselectie en je kan niet alles over één kam scheren maar toen ik Douwe bob in z'n auditie voor het eerst op tv zag was ik zeer onder de indruk, als je als onbekende artiest dit soort tracks schrijft en zo gitaar speelt dan ben je een heel groot talent in mijn ogen;

Ieder zijn ding ,mij doet het niks .
Hoe goed ze het ook in beeld brengen .
En je weet gewoon niet wat ze ermee gefoefeld hebben .
Want dat kunnen ze gemakkelijk iemand vals laten zingen die juist zingt
of iemand die vals zing corrigeren perfect op toon
Luister zelfs liever naar AI doo wop of AI blues of ai johnny cash enz op youtube.
Dan weet je zeker :100% fake
Het is nu wachten op de eerste ai sequencer met spraakherkenning

Ieder zijn ding ,mij doet het niks .
Hoe goed ze het ook in beeld brengen .
En je weet gewoon niet wat ze ermee gefoefeld hebben .
Want dat kunnen ze gemakkelijk iemand vals laten zingen die juist zingt
of iemand die vals zing corrigeren perfect op toon
Luister zelfs liever naar AI doo wop of AI blues of ai johnny cash enz op youtube.
Dan weet je zeker :100% fake
Het is nu wachten op de eerste ai sequencer met spraakherkenning
Bijzonder dat je op mijn post van Douwe Bob rustig vertelt dat het ook fake kan zijn?
Het is duidelijk dat je geen idee hebt wie hij is maar het is makkelijk commentaar geven vanachter je scherm natuurlijk.
Ik ben geen fan in die zin dat ik achter hem of een ander aan loop maar ik herken wel wat talent is en deze jongen is duidelijk getalenteerd.
Misschien heeft het ook wel met een synthesizer forum te maken waar singer/songwriters niet gewaardeerd worden door de meesten, het is hetzelfde als met Jeff Beck die door sommige SF leden gezien wordt als iemand die lawaai op z'n gitaar maakte omdat hun wereld niet ruimer is dan de paar cm2 van synthesizers en drumcomputers.
Soms heb ik 't idee dat sommigen hier wat wereldvreemd zijn als het om muziek gaat, dit commentaar zal me wel niet in dank worden afgenomen door een aantal maar dat is dan maar zo.

Even los vsn zijn latere repertoire, Ik, vond dit geen sterk optreden, veels te sing a song writer achtig, op momenten vals en erg geanimeerd. Hij was nog jong, I get it, maar ik voelde dit niet. Die verwonderde “BN’ers” werkte ook averechts. Nogmaals heb niks tegen DB maar vond dit een irritant filmpje.

Back