Wat heb jij vandaag met je synths gedaan?

Al zeer lang niet meer lekker zitten jammen in de studio. Blijkbaar werkt ellende in het leven (scheiding na 23 jaar) niet voor mijn creatieve flow. Op een 'alle emoties eruit 90s hardcore sessie' (en 909 dag) na eigenlijk niks gedaan. Vanavond weer eens lekker zitten viben met de cirklon. Rauwe, door bx800 distorted, beh909, JV1080, beh303 en virus :)

Poging om chord cat te gebruiken met maschine naar synths via midi. Jammer genoeg werkt t beter met ableton. Wel grappig dat de sound keuze op cat de patches op de mks50 veranderd. Zo kan je dus de klanken kiezen 🥳

:mega: Het is eerder een telegeleide wagen - afstandsbesturing. Je kan nooit genoeg ms20 filters hebben. 8o)
Schermafbeelding 2026-09-25 om 18.13.52.png
Schermafbeelding 2026-09-25 om 18.15.20.png

Nog een project gestart, Orchestral Manoeuvres Deel II.

Presets. Misschien ben ik tegen (ik heb vast al eens iets geblaat hier over de crap die in de UB-Xa "preset" heet) maar ik ben dus eens een avondje door de K2061-synthpresets heengescrolld, die ik in mijn Forte gepropt heb. Wat een talentvolle mensen bestaan er toch...

En het is natuurlijk ook geen of/of verhaal. Je moet niet kiezen tussen een preset spelen of van een schriele sinus INIT patch helemaal je eigen boel opbouwen. Je kan ook een preset kiezen die in de buurt ligt van wat je wil, en die aanpassen naar eigen wensen. Bij bv de Wavestate betekent dit voor mij vaak enkele van de vele elementen uitzetten (ik heb meestal geen behoefte aan ritmische elfenpercussie en kristallen regendruppels op de gemiddelde pad in mijn muziek) en de resterende elementen wat aanpassen qua envelopes en/of filters.

Ik vind het erg van de synth afhangen. Op een typische analoge synth vind ik van scratch sounds bouwen meestal het leukste om te doen, maar dan is het aantal parameters vaak ook beperkt en overzichtelijk. Digitale synths zijn vaak veel ingewikkelder met talloze waves of andere sound generators / synthesetechnieken waarbij het een stuk meer werk is om tot een goede sound te komen. Kan ook leuk zijn, maar vaak wil je gewoon een goede sound hebben om mee aan de slag te gaan en niet eerst heel veel tijd steken om er een helemaal op te bouwen. Dan zoek ik ook vaak liever iets dat al een beetje in de buurt zit van wat ik wil, en bouw daarop verder. En sommige romplerpresets zijn zo goed dat ik er amper iets aan doe, vaak is een beetje klooien met filter instellingen en envelopes al genoeg om het je eigen smaak te geven. Daarnaast is het analyseren van presets een goede manier om te zien hoe je bepaalde dingen op een synth voor elkaar krijgt.

• Duimpje
Duimpjes: Vic
Exact! Mijn gedachtes, maar dan beter verwoord! (Doe je iets met communicatie?)

Mijn UB gaat elke dag aan, en het eerste dat ik doe is op "manual" drukken en het laatste voor ik 'm uitzet is een preset aanmaken. Want om onduidelijke redenen gaat de UB als je 'm opnieuw aanzet automatisch naar de preset die geselecteerd is, niet naar de laatste stand. Zo "hands-on" is ie helaas dus niet. Dus ik heb me aangewend om voor het slapen gaan nog even de boel te saven zodat als ie weer aan gaat, alles klopt met de huidige stavaza.

De Forte heeft een plethora aan parameters, modulatiebronnen en -doelen, en effecten. En ik ben zwaar onder de indruk van de Kurzweilgenieën: Dave Weiser, Fran, Barb, PoserP, the puppeteer, allemaal zeer benaderbaar en toegewijd, die zulke muzikale, bruikbare en inspirerende presets maken.

Het brein achter Kurzweil is ook een interessante persoon, namelijk futurist/visionair Ray Kurzweil. Zijn boek The Singularity is Near (over menselijke en kunstmatige intelligentie en het eventuele samengaan daarvan) is inmiddels 20 jaar oud, en wat hij daar voorspelde zien we nu ongeveer gebeuren. Wel een aanrader. Ook synthesis/spraaksynthese komt daar, weliswaar bescheiden, aan de orde. Onlangs is er ook een opvolger uitgekomen (The Singularity is Nearer), maar deze heb ik nog niet gelezen.

Dit is te gek! Ik ben een fanatieke lezer maar het is nooit in me opgekomen zijn boeken te lezen. Ze staan in grote getale op marktplaats; elke keer als ik daar op een Forte of PC4 zocht, kwam ik ook de boeken tegen.

Zijn cv is wel de moeite waard inderdaad. Ook op muzikaal gebied. Samenwerkingen met Stevie Wonder en Andrew Lloyd Webber. En qua marketing lijkt Kurzweil sterk op mijn eigen aanpak. Vandaar dat het zo goed klikt denk ik.

Ik kwam grappig genoeg uit bij zijn boeken vanuit mijn interesse in techniek en wetenschap, en realiseerde me pas gaandeweg het boek dat hij dezelfde Kurzweil was als die van de synths.

Ik kwam grappig genoeg uit bij zijn boeken vanuit mijn interesse in techniek en wetenschap, en realiseerde me pas gaandeweg het boek dat hij dezelfde Kurzweil was als die van de synths.
Zelfde hier.

Maar eens ongebalanceerde jack kabels in mijn effectprocessor gestoken in plaats van gebalanceerde.

Dat geeft rust.

Back