Wat heb jij vandaag met je synths gedaan?

Vanochtend eindelijk (na twee maanden) eens geprobeerd hoe de sequencer werkt op de Forte. Geniaal dus! En ideaal om snel ideetjes mee op te nemen. Lang geleden deed ik zoiets een beetje op mijn SY85 maar dit is toch wel heel veel gemakkelijker. En klinkt beter (al was die Yamaha voor zijn tijd niet slecht...)

En als ontspanning is het toch wel erg leuk om bij de vele preset synthprograms op [edit] te drukken en te kijken hoe ze gebouwd zijn. Er valt nog heel veel te leren!

Synthklanken worden ook vooral leuk als je tegen elkaar zet, synth lead en dan andere synthpatch akkoorden of bas bv. En dan is die sequencer ook wel handig om dit te verwezenlijken zonder extra armen te moeten gaan kopen.

Ik koop in plaats van armen liever de tijd van wat medemuzikanten. Ik vind jouw uitspraak over het bij elkaar zetten van klanken namelijk een universele waarheid, niet voorbehouden aan synths. Het wordt allemaal beter als je mensen bij elkaar zet.

Ook nu de wereld van de "soloproductie" aan mijn voeten ligt, merk ik dat daar mijn interesse niet ligt. Ik zal altijd de muzikant blijven die met een stapel papier het repetitielokaal binnenkomt, of zoals gisteravond: 5 minuten voor het concert nog even 20 muzikanten de partijen bezorgt. Dat was wel even spannend (vooral omdat ik als solist ervoor stond) maar het ging prachtig! Het zijn dan ook wereldtoppers!

Ik ben in ieder geval blij dat ik weer een workstation voor mijn neus heb als kladblok, dat is echt een jeugddroom. Watertandend bij de M1, D-20, Trinity, EX-5, K2000, en nu dan de beste ooit! Maar als ik hier ooit iets post dat ik "af" noem, zal dat een samenwerkingsproduct zijn.

Nog wat functionaliteit aan mijn custom Protein editor toegevoegd en wat nieuwe patches gemaakt.
Screenshot 2026-10-06 at 20.50.14.png

Kwam laatst mijn zelfbouw 2x40h monome (8x16 grid) weer tegen en dacht daar moet ik wat mee. Dus ff een raspberry pi besteld en deze aangesloten. Kan inmiddels de toetsen uitlezen en leds aansturen. Ga verder met het idee van een xy sequencer. Of wel noten ‘vallen’ van boven naar beneden (y) en functie obstakels op rijen (x). Raakt een noot een obstakel dan kan de noot klinken, verdwijnen, naar links of rechts vallen (kolom) of worden tegengehouden afhankelijk van de functie van het obstakel. Nou ja dat is het idee, eens kijken wat het wordt.

Back