Ik snap de problemen op workflow gebied die mensen hebben met Elektron niet helemaal.. Er is totaal geen menudiving nodig om wat te creëren.. alles doe je met je handen.. musclememory, dat is wel wat je nodig hebt ja.. Maar als je er één kent, beheers je de nieuwe ook zo..
Ik heb er nog nooit mee gewerkt, dus kan er niet over meepraten uit eigen ervaring.
Wat ik er van verwacht is in ieder geval een minder 'directe' manier van muziek maken (niet live inspelen zoals op de 707), maar meer zoals ik met fasttracker gewend was.
De kracht van Elektron zit hem volgens mij vooral in het programmeren (locken) van alle parameters en details kunnen tweaken.
En daarvoor heb je nu eenmaal die 8 encoders en het scherm nodig, waarbij ze steeds wat anders doen (is dat een menu, dat weet ik niet, maar iig wel een scherm met opties).
Sommigen zullen dat vervelend vinden, ik denk dat ik me er wel mee kan redden. Het is alleen anders (meer programmeren, minder spelen) muziek maken.
Maar beide heeft voor-en nadelen. Door de Elektron 'manier' van programmeren van je muziek, kun je veel meer uit één sample, sound, engine, machine, etc. halen dan met een 707 kan. Dus dat zie ik wel als een groot voordeel.
Het menudiving 'probleem' is volgens mij vooral ontstaan door de Octatrack die zo ultra flexibel en (daardoor) lastig te doorgronden is, dat mensen er blijkbaar snel in verdrinken en steeds in menu's moeten prutsen voordat ze de juiste instelling gevonden hebben.
Ik heb de Syntakt even gehad, dit hieronder maakte ik op dezelfde dag dat ik em ontvangen had volgens mij.. Teruggestuurd toen ik erachter kwam dat de Analoge osc's niet goed scale-den.. is volgens mij nog steeds geen fix voor.. maar was al behoorlijk compleet.. ben benieuwd naar deze Elektron.. Ook weer veel Aira groen accenten trouwens..
Ik heb hier nog weinig klachten over gehoord zelf. Maar ook niet heel lang gezocht.
De meeste syntakt videos die ik hoor (en dat zijn er meer dan goed voor mij is

) klinken als een klok in mijn oren.