Elektron Tonverk

Ik heb toch aardig wat sequencers proberen te bedienen.. maar we, en 'ze' zijn nu eenmaal niet allemaal hetzelfde.. :) Gisteren nog even op de MPC X en het nieuwe Beta OS rondgekeken.. over learning curve gesproken.. ik had het bij Force en de arranger ook al een beetje moeilijk.. en dit werd gisteren ook alweer duidelijk. Je kan er van alles mee en je moet er even induiken, maar dat is het hele verhaal. Echt snel ermee werken gaat het nooit worden. Op de Force is het gewoon een te pietepeuterig display, je tikt er zo naast, en bent continue aan het zoomen.. Zo vind ik een Deluge (ondanks de learning curve) al een stuk beter werken.. maar het zullen de fysieke knoppen zijn..

Laatst gewijzigd:
Ik snap de problemen op workflow gebied die mensen hebben met Elektron niet helemaal.. Er is totaal geen menudiving nodig om wat te creëren.. alles doe je met je handen.
Voor mij is er een zeer groot verschil in work flow tussen mijn digis en mijn monomachine, die laatste is een en al musclememory.

digis vind ik veel intuïtiever
en inderdaad het tik tik tak zoals Rubbah het hier omschrijft.
En ja soms vergeet je wel eens een combo, dan zoek je die gewoon even op en hoop je dat hij deze keer blijft plakken.
maar laat ze een maand liggen en alle shortcuts weer vergeten
Klopt maar je hebt eigenlijk die shortcuts totaal niet nodig om muziek te maken met de digis(bij de mono,octa enz is dat wel meer het geval, vind ik en jij schrijft het ook )
Daar stoor ik me wel nog aan het hele browser/ +-drive gedoe, wat een geklik en gehannes, bah.
Werk steeds In OB mode dus digis steeds aan Mac, geen issue's met transfer.
En Nap, is elk file systeem, die je wat in orde wilt hebben, geen geklik en gedoe?

O O een nieuwe elektron dat wordt weer gassen.
Alleen dat groen :r eikes

Wel benieuwd hoe het nieuwe formaat aanvoelt.
En welke sound engines er nu inzitten.
Zouden hun twee nieuwste toestellen allebei samplers zijn?
hmm waarom dan de sdcard sleuf?
Ik ben ook heel benieuwd wat er komen gaat, en ook vooral de sound engines. Ik vermoed iets van fm maar ook misschien wel een granular optie en sampling.

Werk steeds In OB mode dus digis steeds aan Mac, geen issue's met transfer.
En Nap, is elk file systeem, die je wat in orde wilt hebben, geen geklik en gedoe?
Nou ja, ik vind bijvoorbeeld op de SP-404 mk2 heel fijn dat je gewoon 8 x 16 pads met samples hebt en nooit met een filesysteem hoeft te werken als je dat niet wilt. Ding is ook een stuk beperkter in veel opzichten natuurlijk, en ook erg veel shortcuts. Maar daar heb ik die klik dan weer wel mee. We zijn allemaal anders bedraad, de Elektron manier werkt voor mij wat dat betreft gewoon niet zo meestal.

Ik heb geruchten gelezen dat het een granular ding zou zijn (dus met samples moet werken).
aha
Met een beetje van alles wat ze tot dusver uit hebben gebracht.
Samples, analoog, virtueel, FM, geen idee.

Maar dat is ook 'wishful thinking' want ik zou graag één Elektron box zien die m'n 707 kan vervangen.
zou inderdaad leuk zijn

Ik heb toch aardig wat sequencers proberen te bedienen.. maar we, en 'ze' zijn nu eenmaal niet allemaal hetzelfde.. :) Gisteren nog even op de MPC X en het nieuwe Beta OS rondgekeken.. over learning curve gesproken.. ik had het bij Force en de arranger ook al een beetje moeilijk.. en dit werd gisteren ook alweer duidelijk. Je kan er van alles mee en je moet er even induiken, maar dat is het hele verhaal. Echt snel ermee werken gaat het nooit worden. Op de Force is het gewoon een te pietepeuterig display, je zit er zo naast, en bent continue aan het zoomen.. Zo vind ik een Deluge (ondanks de learning curve) al een stuk beter werken.. maar het zullen de fysieke knoppen zijn..
Gelukkig hebben we keuze.
En als we dat niet hadden, was iedereen tevreden met die éne groovebox die er wel was :dubbel:
Ik hoop iig bij Tonverk op een alleskunner van Elektron, maar dat zou breken met hun traditie van 'je moet er 3 kopen om alles te kunnen', dus het is 'tegen beter weten in'.

We zijn allemaal anders bedraad,
inderdaad, want ik sla tilt bij het zien van een Sp404, wat ik zeer jammer vind trouwens
maar het klikt zelden met mij en Roland gerief

Ik vermoed iets van fm maar ook misschien wel een granular optie en sampling
Mag wel eens iets anders zijn dan FM
Is toch genoeg vertegenwoordigd in hun Line up DT,ST,een van de models

Gelukkig hebben we keuze.
En als we dat niet hadden, was iedereen tevreden met die éne groovebox die er wel was :dubbel:
Ik hoop iig bij Tonverk op een alleskunner van Elektron, maar dat zou breken met hun traditie van 'je moet er 3 kopen om alles te kunnen', dus het is 'tegen beter weten in'.
Enige minnetje van Elektron tov van bv de reguliere grooveboxen is de polyfonie.. op een MC707 heb je uiteraard veel meer polyfonie.. maar het is gewoon heel interessant om te ontdekken dat je met een paar stemmen, en die afwisselen ook tot super interessante resultaten kunt komen.. en het is ook gewoon de werkwijze van Elektron die daar bevorderlijk meewerkt zonder al teveel op een schermpje kijken..

Dat nieuwe Yamaha ding (SEQTRAK) had ook aardig wat afgekeken van Elektron.. zegt wel iets natuurlijk..

Enige minnetje van Elektron tov van bv de reguliere grooveboxen is de polyfonie.. op een MC707 heb je uiteraard veel meer polyfonie.. maar het is gewoon heel interessant om te ontdekken dat je met een paar stemmen, en die afwisselen ook tot super interessante resultaten kunt komen.. en het is ook gewoon de werkwijze van Elektron die daar bevorderlijk meewerkt zonder al teveel op een schermpje kijken..
Wie weet wat de Tonverk gaat brengen. :)
Mocht het m'n 707 kunnen vervangen 'en' betaalbaar zijn, dan ga ik serieus kijken.
En anders blijft het lekker de 707 en dat is ook prima.
Dat nieuwe Yamaha ding (SEQTRAK) had ook aardig wat afgekeken van Elektron.. zegt wel iets natuurlijk..

Ja zeker. Net zoals de 707 een beetje van Elektron en een beetje van Ableton heeft geleend.
En Elektron weer van tracker software.
Vernieuwend is het zelden.
Alleen de combinatie en het jasje.

Overigens vind ik die SEQTRAK niet uitnodigend, m.u.v. de prijs.
De sounds heb ik grotendeels al via de YC61 en hij kan de 707 niet vervangen, dus ik ga hem laten lopen.
Heb wel veel videos bekeken, want het leek me ideaal voor onderweg.
Maar Koala sampler was goeiekoper en ook ideaal voor onderweg.

Ja zeker. Net zoals de 707 een beetje van Elektron en een beetje van Ableton heeft geleend.
En Elektron weer van tracker software.
Vernieuwend is het zelden.
Alleen de combinatie en het jasje.
Er is ook een minder opzichtig BK jasje zag ik.. :)

1727436924504.png

Ik ben nog steeds fan van de RS7000, super fijne manier van sequencen.. ik zie ook wel wat DNA terug hierin.. Ook de Parameter locks en Step copy wat op Elektron zit.. :mega: ik vind alleen geen informatie of het mogelijk is om voor de drumtracks samples te step-locken.. Heb ook een ouwe AN200, daar kon dat zelfs al mee.. volgens mij is Yamaha in best veel dingen toonaangevend... Ok.. het gridsequencen hebben ze van Roland geleend in de RM1x en RS7000..

Laatst gewijzigd:
Er is ook een minder opzichtig BK jasje zag ik.. :)
Stukken beter!

Ik ben nog steeds fan van de RS7000, super fijne manier van sequencen.. ik ie wel wat DNA terug hierin.. Ook wat Parameter locks en Step copy.. ik vind alleen geen informatie of het mogelijk is om voor de drumtracks samples te step-locken.. Heb ook een ouwe AN200, daar kon dat zelfs al mee.. volgens mij is Yamaha in best veel dingen toonaangevend... Ok.. het gridsequencen hebben ze van Roland geleend in de RM1x en RS7000..
Ik zag je vraag idd. Ik ben erg blij met m'n YC61, al is die wat beperkt t.o.v. de Nord Stage 4 (maar daar is het prijskaartje ook naar).
En ze kunnen veel maken, vaak gewoon beter dan de concurrentie, weinig bugs (wat ik lees iig), alleen misschien niet zo 'cool' als andere merken.

En die SEQTRAK is volgens mij ook best ok, maar voor mijn doelen te beperkt.

En terug naar Tonverk, die zal iig 3x (of meer) zo duur worden, dus dan mag hij behoorlijk wat meer leveren dan 'de cool factor' voor mij.

Laatst gewijzigd:
Ik snap de problemen op workflow gebied die mensen hebben met Elektron niet helemaal.. Er is totaal geen menudiving nodig om wat te creëren

Dat ben ik toch niet geheel met je eens.
Op de Elektron die ik had ging het daadwerkelijke editen van een klank prima met de knoppen, maar de 'huishouding' vond ik erg niet intuïtief.
Ik ben het met Nap eens. Elke keer moet ik weer uitzoeken waar ik klanken terug kon vinden en zo waren er nog meer zaken.

Ik snap dat het prima kan werken als je er meerdere hebt en als je jonger bent, maar ik vond het op een gegeven moment teveel gedoe en uitgezoek.
Ik zag er tegenop om hem aan te zetten omdat ik eerst weer een tijd bezig was om terug te halen hoe een en ander werkte dat de lust me verging.
Ik heb het ruim 2 jaar geprobeerd, maar toen heb ik de Analog Keys verkocht.
Ik vond het echt een goed klinkende bak, maar tot op heden geen seconde spijt van.

En dat maakt dat ik van alle Elektrons genezen ben, want ik vind de klank en mogelijkheden vaak fantastisch, maar interface en workflow is alles.
Er zit veel in, maar ik haal het er niet uit.

Hmm.. ik snap wel wat je bedoelt.. maar ik had het over creëren. (Het maken van een melodie, en dat levendig maken door microtweaks) Maar idd.. File management is iets waar elk merk zijn eigen werkwijze in heeft. Ik herinner me dat op de FA06 de ram soundbanken ook weleens wat verborgen leken.. alles lijkt in instrumentcategorieën te werken.. Yamaha Montage heeft ook weer zijn eigen werkwijze en preset structuren..

De chemie van het creëren vind ik in Elektron kastjes ongekend lekker.. Geen enkele ander apparaat die het shapen van een sound in een sequencer zo toegankelijk maakt als Elektron.. (Als het al mogelijk is)
Motionrecord op Korg komt een klein beetje in de buurt, maar is niet toepasbaar op alle parameters.. en over menudiven gesproken.. dit moet je dus doen via het skippen van de steps.. Waar je op Elektron gewoon op een step drukt en kunt monitoren hoe een step zal klinken.. Ik ben er met het dingetje hieronder eens echt voor gaan zitten.. Leadgeluidjes per step pannen.. attack / decay, cutoff, etc.. dat maakt iets levendiger.. Het is deels mogelijk maar in vergelijk met Elektron is het proggen van automation per step.. (dus niet tijdens het opnemen) erg omslachtig..

Laatst gewijzigd:
Goed gezegd de huishouding en inladen van samples vind ik het enige nadeel aan de digitakt. Het zou fijn zijn als je in de overbridge vst gewoon kon slepen zonder die stomme transfer app er tussen. Voor de rest ben ik helemaal te vreden met m’n syntakt digitakt combo. Een octatrack lijkt me ook leuk maar nog wat te duur voor wat ik er mee wil. als dj fx/sampler gebruiken.

Op een Electribe kun je helemaal geen presets oproepen voor de 16 parts.. je laadt een golfvorm of sample in en tweakt de knoppen.. Alle settings voor de 16 parts sla je op als 1 pattern.. en dit is het enige uitgangspunt als je met bepaalde soundsettings zou willen beginnen.. er is niets uitwisselbaar per track.
Lekker simpel toch? Wat er niet inzit hoef je ook niet te zoeken.. :D

Op een Electribe kun je helemaal geen presets oproepen voor de 16 parts.. je laadt een golfvorm of sample in en tweakt de knoppen.. Alle settings voor de 16 parts sla je op als 1 pattern.. en dit is het enige uitgangspunt als je met bepaalde soundsettings zou willen beginnen.. er is niets uitwisselbaar per track.
Lekker simpel toch? Wat er niet inzit hoef je ook niet te zoeken.. :D
Daarom heb ik m’n esx ook verkocht. Een sampler waar niet niet fijn of makkelijk samples in kan laden heeft voor mij geen meerwaarde. Want ik sample eigenlijk nooit met die apparaten zelf. Dan werk ik liever met een pc want Ableton vind ik zelf een van de beste samplers die er zijn. Waar ik nu voordeel uit haal bij de digitakt is dat ik gewoon alle Roland sounds die ik niet met de syntakt kan maken en dat zijn voornamelijk hats en andere percussie er in geladen heb en daarmee speel. Maar de digi was voor mij zo goedkoop dat het me dat ook waard is.

Back