Elektron Tonverk

Gelukkig is Loopop er ook snel bij:

Ik vind het wel mooi spul.
Gelukkig is Loopop er ook snel bij:

mooi spul is het vooral het laatste stukje van het filmpje laat het wel zien wat het kan. Maar ik heb genoeg aan mijn digitone ii die is al complex genoeg en haal er niet alles eruit. Ik vind vooral een sequencer van elektron wel fijn en dat je via midi een andere synth kan aansturen zo’n goede toetsenist ben ik niet.

maar ik vind het op het eerste gezicht allemaal wel heel complex en onoverzichtelijk. Het helpt niet dat ik de sounds
Dat is toch ook mijn eerste gevoel, die complexiteit van uit de MnM en octatrack.
Dat diep kunnen gaan is wel een elektron ding natuurlijk.
Dat vind ik zo leuk aan de digi- reeks
ik ervaar die veel toegankelijker dan mijn MnM.

En wacht ook nog op lekkere sounds.

Benieuwd wat Dave Mech er uit haalt.

Als het moet (je krijgt zo'n bakje toegezonden), dan zal je er best iets uit kunnen halen.
Maar of het inspireert en lekker werkt? Dat betwijfel ik.
Als ik zo de reacties hier en op andere kanalen zie, dan is het merendeel kritisch en sceptisch.
Dat heb ik nog niet (in deze verhouding) gezien bij Elektron. Ben benieuwd hoe deze gaat lopen, maar ik ben bang dat het geen succes gaat worden.
Hij is al heel complex en dan kunnen ze nog wel veel nieuws beloven voor de toekomst, maar we hebben bij de Octatrack wel gezien wat daarvan de gevolgen zijn.
En dat je deze functionaliteit op deze manier in hardware hebt is (al lang) geen voordeel (meer). Eerder een heel groot nadeel. Dat heb ik bijvoorbeeld ook met steeds complexer wordende effect pedalen.

Geen granular 😢
Ik zie meer mensen zeggen dat er geen granulaire synthese in zit. Maar wat ze hier doen op 4:05 met fade in en fade out op een selectie van de sample, en dat polyfoon, en met verschillende lfo/random shapes die je o.m. op de begin- en eindpunten van de selectie binnen de sample zet = granulaire synthese. Als je de selectie binnen de sample heel klein maakt. Dat het in het apparaat niet het labeltje “granular” heeft gekregen maakt dat niet anders.

Het risico van Elektrons vind ik dat (op een paar uitzonderingen na) de tweedehandswaarde vaak tegen valt. De productie-aantallen liggen vrij hoog en vaak volgt een MK2-versie waarna iedereen de MK1-versie dumpt. Dus ik zou 'm niet snel nieuw kopen, maar een tweedehands Elektron inkopen blijft daardoor wel interessant. Qua sampling weet ik 't niet zo. Heb ooit een Octatrack MK1 gehad, en die vond ik op zich wel goed klinken maar een stuk omslachtiger en minder visueel dan Ableton.

Laatst gewijzigd:
Het risico van Elektrons vind ik dat (op een paar uitzonderingen na) de tweedehandswaarde vaak tegen valt. De productie-aantallen liggen vrij hoog en vaak volgt een MK2-versie waarna iedereen de MK1-versie dumpt. Dus ik zou 'm niet snel nieuw kopen, maar een tweedehands Elektron inkopen blijft daardoor wel interessant. Qua sampling weet ik 't niet zo. Heb ooit een Octatrack MK1 gehad, en die vond ik op zich wel goed klinken maar een stuk omslachtiger en minder visueel dan Ableton.
Een Octatrack mk1 is minimaal 8 jaar oud en daar wordt nu zo'n 50% van de nieuwprijs van toen rond de 1200 euro voor gevraagd. Digitakt 1 kostte 800 euro 8 jaar geleden en tweedehands vraagprijs is nu ook de helft. Vind het nog wel meevallen, mijn auto schrijft sneller af ;)
Het is denk ik ook een verwachtings dingetje na de Machinedrum/MonoMachine prijsexplosies maar dat komt puur door de beperkte oplage.

Het hele idee van de OT werd wel eens samengevat met 'Ableton in een doosje', maar dat is een kromme vergelijking. Natuurlijk is Ableton uitgebreider en visueler maar dat moet ook wel met zoveel mogelijkheden. Als een project in de OT goed staat heb je het scherm amper nodig. Ding is ook weer niet zo ingewikkeld als iedereen roept ;)

Prijsontwikkeling vind ik ook niet zo interessant. En dan is er altijd nog de optie 'jong gebruikt' of 'b-stock' om de 'schade' te beperken (ik kocht de Digitone II en Digitakt II met 8% korting bij Musicstore en de Syntakt 2e hands). Ik ga er vanuit dat ik een instrument koop voor meerdere jaren en de restwaarde aan het einde is meegenomen als aanbetaling voor een vervangend toestel. Het gaat mij er vooral om of ik potentie en plezier zie in een apparaat.

Uitgangspunt bij een aanschaf is natuurlijk lol hebben (anders is het gewoon handel). Prijsontwikkeling voorspellen is lastig, maar als hardware in revisies wordt uitgebracht zie je gewoon de waarde kelderen en dat vind ik best lullig voor de 'early adopters' die juist een tweede revisie mogelijk hebben gemaakt. Elektron heeft daar nogal een handje van, dus die koop ik liever als MK2 en tweedehands zodat de restwaarde bij een eventuele toekomstige verkoop niet heel veel lager is.

Het risico van Elektrons vind ik dat (op een paar uitzonderingen na) de tweedehandswaarde vaak tegen valt. De productie-aantallen liggen vrij hoog en vaak volgt een MK2-versie waarna iedereen de MK1-versie dumpt. Dus ik zou 'm niet snel nieuw kopen, maar een tweedehands Elektron inkopen blijft daardoor wel interessant.
Als ik gear koop, dan koop ik dat voor de lange termijn.
De restwaarde is een eventuele bonus, geen kenmerk waarop ik gear selecteer.
Ik vind het zelf juist wel leuk om een 'afdankertje' een tweede leven te kunnen geven aan iemand die een krap budget heeft.
Ik ben ook niet vies van 2e hands kopen. 3 van mijn instrumenten zijn 2e hands. 2 zijn er nieuw gekocht.

Qua sampling weet ik 't niet zo. Heb ooit een Octatrack MK1 gehad, en die vond ik op zich wel goed klinken maar een stuk omslachtiger en minder visueel dan Ableton.
Klopt. Sampling is sowieso nog een brug te ver voor mij. Een paar pogingen zijn gestrand, dus ik ga het binnenkort weer proberen in Ableton :)

Uitgangspunt bij een aanschaf is natuurlijk lol hebben (anders is het gewoon handel). Prijsontwikkeling voorspellen is lastig, maar als hardware in revisies wordt uitgebracht zie je gewoon de waarde kelderen en dat vind ik best lullig voor de 'early adopters' die juist een tweede revisie mogelijk hebben gemaakt. Elektron heeft daar nogal een handje van, dus die koop ik liever als MK2 en tweedehands zodat de restwaarde bij een eventuele toekomstige verkoop niet heel veel lager is.

Dan ook een een soort special edition eruit gooien in een design wat echt tof is maar beetje aso achteraf.. maar moet zeggen, dit is wel een interessant ding die Tonverk..wel saai om te zien..

Als ik het goed gezien heb in je film gebruik je de sub trakcs

Kan wil je wat meer vertellen welke soort tracks je hebt gebruikt?

Kan wil je wat meer vertellen welke soort tracks je hebt gebruikt?
Alleen Track 1 (van de 8 ) is een subtrack. Hierop loopt de drumloop en wat losse cymbals/drums.

De rest van de 7 tracks zijn multisamples. De Tonverk leest gewoon .sfz bestanden dus kon mijn eigen shit zo importeren.. Top Klus!

Goed bedacht ding, prijs nu ook onder de 1400,- gezien, das helemaal ok voor wat je krijgt lijkt me.

Back