Elektron Tonverk

Ik heb goede resultaten bij de jongens van de Dijk. ik kocht er vroeger al de ASR10 en Yamaha A3000, nieuw. Bellen voor onderhandel, en ze komen met de beste prijs.. onlangs ook weer een leuke deal binnengeharkt ;) Maar dit is dus ook (misschien wel onbewust, maar toch) een slimme manier om traffic te genereren.. Te vaak kom ik ook op hun site terecht als ik zoek, en het is al verkocht of niet leverbaar.. tweedehands spul ook veel. Maar vast goed voor de ranking..:D

Laatst gewijzigd:
En geen faders, slechts 2 inputs.. Waarom zou je de 707 willen vervangen?

Ik zou met 2 inputs kunnen leven, maar ik weet nog niet of ik zonder synth engines kan leven :)
Faders is een dingetje, maar mutes zijn op zich ook 'ok'.
Het gebrek aan 16 kanalen drumtrack is een groter probleem denk ik (dan gaat het hard met de kanalen als je drums wilt programmeren). Of ze moeten daar iets voor bedacht hebben (zal wel niet, daar is de digitakt of analog drum natuurlijk voor....)

Waarom vervangen?
Op zich is dat niet nodig, maar ik merk dat ik in de 'sample area' wel wat mis bij de 707.
Maar ik ga geen apparaat 'ernaast' zetten, dus dan zou het vervangen worden.
(interface zit vol, setup is net nog behapbaar voor m'n brein, 2e groovebox ernaast is momenteel niet echt een optie voor mij)

Altijd leuk om opties te verkennen :)
Maar bij Elektron is het altijd 'ik wil wel' maar ze zijn te duur en te beperkt met hun functionaliteiten om voor mijn setup te werken. (ik heb echt een alleskunner als de 707 'nodig' daar)
Dan heb ik altijd minimaal 2 apparaten nodig en nog kan ik niet wat ik met de 707 kan doen.

De conclusie is dan ook steeds : jammer, dan maar geen Elektron.
Echt jammer, want het lijken me leuke bakken.

Misschien dat Roland nog een x met een 707 mk2 komt.

Laatst gewijzigd:
Dit zouden de specs zijn:
  • 8x stereo audio tracks
  • 4x bus tracks
  • 3x send effects tracks
  • 1x mix track
  • 4x selectable machines per audio tracks (single, multi player, subtracks, MIDI)
  • 1x digital filter per track/subtrack
  • 2x assignable LFO per audio track
  • 2x assignable FX LFOs per audio track
  • 1x modulation envelope per audio track
  • 2x assignable LFOs per effects bus, send effects & mix
  • modulation per track: pitch bend, mod wheel, breath control, aftertouch
  • 16x polyphony per step per MIDI track
  • 16x assignable CC controls per MIDI track
  • 2 trig modes
  • velocity per step
  • keyboard mode with 36 scales
  • song & chord modes
  • up to 256 steps per pattern & track
  • arpeggiator for audio & MIDI tracks
  • polyphonic sequencing
  • individual pattern length per track
  • individual time scale multiplier per track
  • parameter locks
  • trig conditions & trig chance
  • retig[sic] (audio & MIDI)
  • micro timing & sequencer lanes
  • SD card slot
  • class-compliant USB audio

Lijkt wel of ze een soort mini DAW hebben gemaakt. Leuk idee, maar lijkt me ongelofelijk veel gepiel, als je hier hele werken in wilt maken. Dan heb ik veel liever de Maschine Plus. Is goed koper en makkelijker te bedienen. Voor iedereen die al een of meerdere Elektron boxes heeft zie ik de incentive om te switchen niet helemaal. De slider en scenes hadden het wat mij betreft nog interessant kunnen maken (echt de allerbeste Elektron feature ever), maar die zit hier niet op. Een veel toegankelijkere Octatrack had mij nog kunnen boeien. Dit totaal niet.

• Duimpje
Duimpjes: Nap
Ja, beetje hetzelfde gevoel inderdaad. Op zich veel mogelijkheden in een krachtig apparaat, maar ook vooral dingen die ik liever gewoon in mijn DAW doe. In hardware hou ik juist van focus, relatieve eenvoud en stroomlijn, zoals de SP-404 mk2 en Digitakt II met samples doen. Maar ik wacht de demo's af.

Lijkt wel of ze een soort mini DAW hebben gemaakt. Leuk idee, maar lijkt me ongelofelijk veel gepiel, als je hier hele werken in wilt maken. Dan heb ik veel liever de Maschine Plus. Is goed koper en makkelijker te bedienen. Voor iedereen die al een of meerdere Elektron boxes heeft zie ik de incentive om te switchen niet helemaal. De slider en scenes hadden het wat mij betreft nog interessant kunnen maken (echt de allerbeste Elektron feature ever), maar die zit hier niet op. Een veel toegankelijkere Octatrack had mij nog kunnen boeien. Dit totaal niet.
Ik zie zo veel berichten dat Digitakt en Octatrack nu overbodig is, dit is de nieuwe Octatrack. Maar zo zie ik het helemaal niet. Elektron ook niet denk ik, anders zouden ze niet een jaar na DT2 dit doen.

Maar goed; zo gaat dat op het elektron forum.

Misschien dat Roland nog een x met een 707 mk2 komt.
Ik hoop eerder op een firmware update voor de bestaande MC-707. Met de hardware is niks mis mee en alles wat er nog 'mist' kan volgens mij prima met firmware worden verbeterd.

Ben het met je eens, de sample afdeling kan beter. Vooral de looper track voelt niet af. Heb altijd gedacht dat er nog een keer een 2.0 update zou komen, maar die blijft vooralsnog uit...

Ik zie zo veel berichten dat Digitakt en Octatrack nu overbodig is, dit is de nieuwe Octatrack. Maar zo zie ik het helemaal niet. Elektron ook niet denk ik, anders zouden ze niet een jaar na DT2 dit doen.

Maar goed; zo gaat dat op het elektron forum.
DT2 gaat deze niet vervangen met 'maar' 8 tracks.
OT weet ik zo niet. Daar schuurt hij volgens mij wel wat dichter tegenaan dan de DT2, maar dan een moderne 'light' versie ofzo.

In de wereld van Elektron designers zal het allemaal logisch zijn en vult dit mss wel een gat wat er nog niet was in de markt.

Die 2 extra outputs vind ik heel interessant, dat weerhoudt me ervan om een DT2 te kopen, maar 8 tracks vereist dan weer dat je 'iets' ernaast zet (als je groovbox functionaliteiten wilt)

Yeah, DT zou GOATed zijn als hij assignable outs en ins had.
DT2 gaat deze niet vervangen met 'maar' 8 tracks.
OT weet ik zo niet. Daar schuurt hij volgens mij wel wat dichter tegenaan dan de DT2, maar dan een moderne 'light' versie ofzo.

In de wereld van Elektron designers zal het allemaal logisch zijn en vult dit mss wel een gat wat er nog niet was in de markt.

Die 2 extra outputs vind ik heel interessant, dat weerhoudt me ervan om een DT2 te kopen, maar 8 tracks vereist dan weer dat je 'iets' ernaast zet (als je groovbox functionaliteiten wilt)

Ik hoop eerder op een firmware update voor de bestaande MC-707. Met de hardware is niks mis mee en alles wat er nog 'mist' kan volgens mij prima met firmware worden verbeterd.

Ben het met je eens, de sample afdeling kan beter. Vooral de looper track voelt niet af. Heb altijd gedacht dat er nog een keer een 2.0 update zou komen, maar die blijft vooralsnog uit...
Klopt, een aantal 'wishes' kunnen prima in de FW opgelost worden.
- Nog altijd kan ik m'n sustain pedal niet gebruiken tijdens het opnemen van clips, omdat die niet doorgestuurd wordt naar externe instrumenten (als je met meer dan één extern instrument werkt en midi trough uit moet hebben staan)
- De hele browser / preset manager is echt 1981 en mist basale features als 'favorieten' en 'verbergen' en ook het verspreid opslaan van packs en presets is een draak van een ontwerpkeuze die me meer frustreert dan nodig is.
- Sample editen en choppen etc. is meer een 'afterthought' dan lekker geïmplementeerd (in mijn beleving) en ik vraag me af of ze daar meer aandacht in willen steken, omdat ze de 404 al hebben.
- 16 clips per track is te weinig voor langere sessies. (en volgens mij ook niet heel spannend om aan te passen)
- Drumkits hebben vaak veel meer samples dan die 16 en als ze die 'selecteerbaar' zouden maken (vervangen van huidige in de kit) zou dat al een berg nieuwe opties geven. (ik begrijp dat implementeren van meer dan 16 opties per kit veel meer werk is, maar het kunnen kiezen van een sample uit een kit zou toch moeten lukken)
- Betere midi implementatie. Bijvoorbeeld dat de faders midi uitsturen.

Een aantal wensen is echt hardware capped.
- 128 voices (als je maar 1 partial gebruikt) is te weinig voor 707 only werk. (op te lossen met meer externe gear natuurlijk :dubbel: )
- 6 min stereo samplen per project met dramatische laadtijden als je samples gebruikt.
- Geheugen voor loopertrack is minimaal
- Het kleine schermpje met die 4 encoders nodigt niet uit om lekker te gaan sounddesignen (kan ook aan de UI liggen, maar ik vind dat altijd een crime).

Maar goed, dit draadje gaat over de Tonverk, waarvan ik vrij zeker weet dat hij de 707 voor mijn usecase niet gaat kunnen vervangen helaas.

Stel je wil een elektron sequencer dan is dit wel de meest uitgebreide lijkt me. 16 voice poly per track. Dat is niet mis. Ik geloof dus dan je dan een hele drum kit in een track kan maken afhankelijk van hoe het werkt met filters etc.

Stel je wil een elektron sequencer dan is dit wel de meest uitgebreide lijkt me. 16 voice poly per track. Dat is niet mis. Ik geloof dus dan je dan een hele drum kit in een track kan maken afhankelijk van hoe het werkt met filters etc.
Een hele drumkit op 1 track lijkt me lastig, tenzij je noten aan samples toe kunt wijzen.
(misschien kan dat wel, maar of het echt gebruiksvriendelijk wordt weet ik niet)

Per track staat er dus ik neem aan 16x8. Nu kan je op iedere trig een ander geluid zetten, maar dat is wel handig voor kick en snares op 1 track maar bijv voor hihats vind ik het maar gedoe. Ik mis nogsteeds choke groups trouwens.

Een hele drumkit op 1 track lijkt me lastig, tenzij je noten aan samples toe kunt wijzen.
(misschien kan dat wel, maar of het echt gebruiksvriendelijk wordt weet ik niet)
Zo werkte vroeger iedere multi sampler, alle akai’s asr 10, kontakt, sampler in ableton. General Midi doet dit nog heeft nogsteeds deze indeling van kick op c1 geloof ik dan hihats op de zwarte toetsen snare op d1 enzovoort

Waarom vervangen?
Ik kan me bijna niet voorstellen dat een device aan jouw wensen voldoet ;). Elektron lijkt me het minst geschikt als merk, die willen toch wel dat je minstens twee van hun doosjes neerzet. Wel wat overlap, maar elk toch zijn eigen kracht. Is de push standalone niet ideaal voor jou?

Ontopic, zo op het eerste geschikt lijkt de tonverk wel echt een sampler als instrument als ik me niet vergis. En daarmee ook geen vervanger of opvolger van de octatrack.

Ik kan me bijna niet voorstellen dat een device aan jouw wensen voldoet ;).

Hahahahahahahaha. Eens. Veel specifieke eisen en wensen hier.
De 707 komt wel in de buurt hoor. En de Force misschien ook wel.

Elektron lijkt me het minst geschikt als merk, die willen toch wel dat je minstens twee van hun doosjes neerzet. Wel wat overlap, maar elk toch zijn eigen kracht. Is de push standalone niet ideaal voor jou?
Ableton live mag het gaan proberen. Mogelijk over een poosje met een Push (3?) erbij.
Hoeft niet standalone, daarvoor is hij mij te duur.
Ik ben ook niet anti DAW, maar op zoek naar een inspirerende workflow (en mijn setup is dat momenteel best aardig)
Ontopic,
Idd.
Getting carried away.....
Met mijn investeringen in Ableton, ga ik voorlopig geen Tonverk kopen.

Back