Indrukwekkende en onbekende? vintage synths

Sommige synths lijken een 'oneindig' klavier te hebben met meer dan zestien (!!!!!) octaven.
Klaviers kunnen mij niet lang genoeg zijn.
Alleen kunnen ze dan niet meer fysiek gehanteerd worden, onhanteerbaar te groot.
Behalve dan die oprolbare die zouden op een lange tafel kunnen liggen.
Zo heb ik een vrij lang klavier met zeven octaven.
Een masterkeyboard zonder veel knoppen.
En dan kan ik met de multitimbrale synth er wel acht min of meer overvloeiende klanken op programeren op de synth zelf.
Zo hoor ik op alle toetsen nog acceptabel geluid.
Bij die syntersizer is het van links tot rechts. (K4r uit 1992) ook handig om een split waar dan ook te leggen.
Geprogrameerd op de synth zelf (zonder toetsen met midi in) en niet op het master toetsenbord.

Laatst gewijzigd:
Af en toe gaat het goed met tellen.
Naamloos.jpg

Euh
Bekijk bijlage 3853346
CPUs maken nog steeds enorme stappen, is het niet in snelheid dan wel in efficientie en zuinigheid. Kijk naar de ARM processoren in de moderne Apples, die vliegen erover en de ventilator slaat niet eens aan.

Zelfrijdende auto's zijn er ook al, maar nog niet veilig genoeg om los te laten.

De stappen die de afgelopen 2-3 jaar zijn gemaakt met generatieve AI zijn huge, in eerste instantie met tekst en afbeeldingen maar vrij recent ook audio en video. En we zitten nog vrij vroeg in die curve. Ik zou er in elk geval vanuit gaan dat de komende jaren nog hele grote stappen gemaakt gaan worden voordat het wellicht wat afkoelt.
Haha.. ik geloof dat de M processoren juist problemen hebben met onbenutte effeciency cores in heel veel software.. maar dat terzijde..
Wat @Bahamut bedoeld is dat Intel en AMD CPU's niet zoveel CPU power aan winst geboekt hebben de laatste tijd. Alleen maar meer problemen met nieuwe releases.. Kijk maar naar Intel met hun 9de generatie CPU's.. die gaan door een patch ineens een stuk meer vermogen gebruiken om ze zonder problemen te laten werken.. moet je ook weer je koelers upgraden..

Waar het eigenlijk op neerkomt is dat de architecture van bestaande computers gewoon ruk is. Losse componenten van verschillende vendors moeten compatible zijn met elkaar, dit alles op een soort schakelpaneel, wat processen enorm vertraagd. Misschien dat Apple daar wel het verschil kan maken.. maar dan nog, een print met een CPU, geheugen, dataopslag, etc.. is gewoon een dikke omweg, dat kost tijd en energie.

@Bahamut
nVidea heeft (voor AI) wel een redelijk antwoord hierop met Blackwell, (en dat zag je ook terug in de aandelen van dit bedrijf het afgelopen jaar).. Complete PC's, net al zoals GPU wat in feite ook complete PC's op één print zijn... Deze zijn ook beschikbaar als PCIe veries voor desktops maar alles valt of staat met software en de hardware die het moet aansturen natuurlijk.. voorlopig ook behoorlijk prijzig :D maar dit is redelijk revolutionair..

Ik doe wel eens mee aan online compositie wedstrijden. Bij een wedstrijd van Ryan Leach was laatst een compositie die een “honorable mention” kreeg van de vakjury die uiteindelijk AI bleek te zijn. Dat zijn dus professionele componisten die niet hoorden dat de compositie AI gegenereerd was. Ik ben bang dat het niet lang meer duurt…
We zullen zien hoe hard het gaat, misschien is het ook wel wensdenken van mij.
Heb je een linkje naar die track?

Gelukkig zijn er op het vlak van muziek en andere creatieve dingen ook tegenbewegingen gaande, vanuit morele en juridische overwegingen. Er zal vast een steeds sterkere stroming op gang komen van mensen die juist geen AI creaties willen gebruiken voor wat dan ook.
De commerciële haalbaarheid van massaal AI muziek maken is ook twijfelachtig.
Daarnaast, als er steeds meer AI creaties komen, wordt de kans groter dat AI ook van AI creaties gaat "leren" i.p.v. menselijke creaties, en dan krijg je een slap aftreksel: AI inteelt.

Grappig genoeg kan het merendeel van de huidige 'artiesten' die de top van de hitlijsten halen niet eens zelf een noot zuiver zingen, laat staan een tekst schrijven. Dus in die zin kan het gebruik van AI voor commerciële muziek mij aan de bips roesten, want de huidige commerciële muziek vind ik op enkele uitzonderingen na al buitengewoon matig en de krenten in de pap zullen er zijn met of zonder AI.

En ja, ook die tegenbeweging is er al lang, namelijk echte muzikanten die echt live optreden. Support the scene! Kijk ook eens wat er bij jouw regionale muziekpodia allemaal geprogrammeerd staat en laat je verrassen hoeveel leuke bands/artiesten er zijn die je nooit op de radio hoort of televisie ziet. En dat voor vaak niet meer dan 1 of 2 tientjes per kaartje.

We zullen zien hoe hard het gaat, misschien is het ook wel wensdenken van mij.
Heb je een linkje naar die track?

Gelukkig zijn er op het vlak van muziek en andere creatieve dingen ook tegenbewegingen gaande, vanuit morele en juridische overwegingen. Er zal vast een steeds sterkere stroming op gang komen van mensen die juist geen AI creaties willen gebruiken voor wat dan ook.
De commerciële haalbaarheid van massaal AI muziek maken is ook twijfelachtig.
Daarnaast, als er steeds meer AI creaties komen, wordt de kans groter dat AI ook van AI creaties gaat "leren" i.p.v. menselijke creaties, en dan krijg je een slap aftreksel: AI inteelt.
Ik heb hem eerlijk gezegd zelf niet gehoord. Deed niet mee die keer. Las er achteraf over. Ik kan het niet meer terug vinden, dus wellicht is het weggehaald van YouTube. Hier staat het in ieder geval beschreven:

Back