Espen Kraft trapt op teentjes.

Terug naar de tijd dat de keuzes simpel waren..... M1, D50, D20, D10, of een low budget K1...

Omdat wij zitten te zeiken om gear... krijgen we steed meer gekken op you tube.. :D

Wat ik ook opvallend vind is dat in veel van zijn video's zijn veel hardware synths te zien. Voor zover ik kan beoordelen hoofdzakelijk oudere bakken. Waarom heeft hij die dan niet weggedaan, als het toch niets uitmaakt. Of zijn de spullen die hij heeft beter dan de rest? (vast wel)

En dan die titel van zijn tweede channel. "I'm Espen Kraft en you're not". Hij vind zichzelf wel heel belangrijk :r

Dan vraag ik mij ook nog af waarom hij dan al die moeite doet op een publiek channel, terwijl hij het liefst iedereen op de kast wil krijgen?
Omgekeerde psychologie? Ik snap het niet, maar dat is niet zo gek, want er is maar één Espen.

• Duimpje
Duimpjes: RSB
Wat ik ook opvallend vind is dat in veel van zijn video's zijn veel hardware synths te zien. Voor zover ik kan beoordelen hoofdzakelijk oudere bakken. Waarom heeft hij die dan niet weggedaan, als het toch niets uitmaakt.

Ik geloof dat hij het meeste weg heeft gedaan.

Aha, dat verklaart weer wat meer.
"Ik vind het niet meer nodig, dus anderen moeten het ook niet meer willen".
Been there, done that.
Hij komt er straks ook wel achter :o:

"Hardware will never die!"

hardcore-party.gif

Hahaha mooi gezegd de alles ITB fase, die gevolgd wordt door de DAWless fase. Ik vond digitale synths ook altijd veredelde computers met een controller. Maar dat vind ik nu te kort door de bocht. Buiten het feit dat de combi goede computer + soundcard + controller ook niet goedkoop is, gaat het natuurlijk om de lol en de gebruikersvriendelijke hands-on ervaring.
Werkt al jaren hybride. Alles is goed.

YTer hebben nogal de neiging er religieus in te zitten en alleen hun eigen waarheid te willen zien als het enige ware.

Laatst gewijzigd:
Hahaha mooi gezegd de alles ITB fase, die gevolgd wordt door de DAWless fase. Ik vond digitale synths ook altijd veredelde computers met een controller. Maar dat vind ik nu te kort door de bocht. Buiten het feit dat de combi goede computer + soundcard + controller ook niet goedkoop is, gaat het natuurlijk om de lol en de gebruikersvriendelijke hands-on ervaring.
Werkt al jaren hybride. Alles is goed.

YTer hebben nogal de neiging er religieus in te zitten en alleen hun eigen waarheid te willen zien als het enige ware.
Inderdaad ja, de DAWless fase.
Als we het het proces dan helemaal compleet willen maken noem ik ook nog de modular fase. Heb ik ook gehad.... :engel:

En eerlijk gezegd heb ik sommige fasen meerdere keren doorlopen in de kleine 30 jaar dat ik bezig ben.
Probeer nu (ook) een hybride sweetspot te vinden.

Ik pak de popcorn er alvast bij :D

heerlijk! mooi toch... er is zo veel software overpicede in behuizingen... nieuwe analoge bakken klinken ook niet zoals de classics... behringer mag dan analoog zijn... maar alles klinkt hetzelfde.. maar je betaalt ook voor naam.. het is net als champagne.. koop je een cremant de bourgogne.. betaal je de helft minder maar met dezelfde druiven.. pffff

Ik zit gewoon in de 'ITBAOTB' fase.
Geniet van de mogelijkheden hardware en van software.
Hardware vind ik leuker, software veel productiever maar beide is geen straf voor mij. Alleen zelden 'samen'. (geen hybride)

Bij mij is het een golfbeweging. Momenteel verschuift het qua gebruik van 90% hardware naar 50-50. En compacter. En ik focus alleen nog op hardware die voor mij echt iets toevoegt. Als er overlap is, en ik geen nostalgische gevoelens heb, dan verkoop ik het. Vaak waren dat romplers, Elektrons (is niet mijn workflow). En omdat ik niet meer in een band speel maar solo, is de focus ook verschoven van Bread and butter naar synths met specifieke mogelijkheden. In combinatie met speciale pedaaltjrs van o.a. Chase Bliss. De blijvertjes: oa de Prophet 12, de Prophet X (jaja Espen 🙂), ….

Ik ben dit jaar dus overgestapt op een NI Kontrol S61 en een Push 3 stanalone. Ik had al NI komplete, en Ableton Live als DAW, maar ik heb beiden de laatste jaren weinig gebruikt. Dat is nu veranderd. De laatste Kontrol firmware is een stap vooruit. Je kunt nu rechtstreeks, dus stand-alone, hardware aansturen via midi (templates). En je kunt multis maken, die bestaat uiteen mix van hardware/software met splits en layers.

Voor live setups is Push 3 is lekker compact en ook weer flex. En ook stabiel. Het zou kunnen dat ik voor het eerst zonder hardware synths een live optreden ga doen. Dat voelt wel gek. Ik had ooit een live setup met een laptop in 2009, maar na een crash was ik genezen. Misschien toch maar 1 hardware bak meenemen…. Maar ja, wat is hardware? Een Push 3 standalone en Korg Kronos liggen niet zo ver uit elkaar. Bijna alles is hybride. Zelfs gitaar pedaaltjes zijn vaak hybride. Dus ja….Espen? 😉

ik laat me leiden door GAS. Meestal ben ik geïnteresseerd in (geobsedeerd door) iets en dan sla ik daar wat in door. Op dit moment is dat externe fx (terwijl ik dat voorheen altijd met plugins deed), dus heb ik afgelopen tijd een hoop effectbakjes gekocht. Uiteindelijk dun ik dan weer uit en richt me op het volgende. Zo heb ik me afgelopen jaren afwisselend gericht op analoge poly's, jaren 90 romplers, gitaren, drumbakken en Oosteuropese (semimodulaire) curiosa. Maar goed, ik hoef ook niet productief te zijn. Mijn doel is vooral het plezier in de jacht en het ontdekken en gebruiken van de gear, de rest is mooi meegenomen. Als ik productiewerk moet draaien gebruik ik vrijwel alleen maar plugins omdat dat gewoon het meest effectief/efficient is. Bij het hobbyen gebruik ik van alles door elkaar afhankelijk van waar ik zin in heb.

Laatst gewijzigd:
ik laat me leiden door GAS. Meestal ben ik geïnteresseerd in (geobsedeerd door) iets en dan sla ik daar wat in door. Op dit moment is dat externe fx (terwijl ik dat voorheen altijd met plugins deed), dus heb ik afgelopen tijd een hoop effectbakjes gekocht.
Herkenbaar. EHX, Chase Bliss, Soma, Hologram, Eventide..soundscape spul zeg maar. Ik gebruik soms meer pedaaltjes dan een gitarist :)

• Duimpje
Duimpjes: Nap
Heel veel van de hardware in zijn video's was niet eens van hem maar van die vriend met zijn woonkamer nokvol.
Ik ben nogal gestopt met Espen kijken, voor mijn studio zo vol zou staan dat ik mijn vrouw niet meer zie binnenkomen.

Ik vind wel dat je een beetje doorslaat hoor
;)
Maar serieus leuk setje spullen.
Hoe is alles aan elkaar geknoopt?
Ik heb een Motu 16A met daaraan een Motu 24Ai en een Ferrofish Pulse 16 aan de DAW hangen voor alle audio i/o, MIDI/sync ook via de DAW via USB en een Motu Midi Express 128. Alle routing en mixing via Ableton Live op een Mac Studio M1 Max.

Back