Bax vraagt uitstel van betaling - faillissement

Het blijft afwachten welke koers ze nu willen varen.
Verder groeien klinkt aantrekkelijk, maar dan krijg je buiten Nederland/België wel te maken met concurrentie van o.a. Thomann, Amazon etc.
Die kunnen vaak meer uit voorraad leveren. Alleen de levertijd bij o.a. Thomann en Musicstore is vaak een paar dagen later als je besteld vanuit Nederland.

Ik heb verder geen negatieve ervaringen met Bax. Alleen de levertijden zijn een beetje vaag en worden soms na bestellen weer aangepast.
Soms negatief, maar ook wel eens positief verrast :)

Wat een lage winst. Zo te zien al jaren zoveel mogelijk het personeel uitgeknepen dus nog meer in de kosten snijden gaat niet. Hopeloze bizznizz. Zelfs bij 10 x de huidige marge is het nog belabberd. Zou wel jammer zijn als deze extra keuze wegvalt, heb geen klachten over Bax, maar veel maakt het niet uit want met een dagje langer wachten heb je de spullen van Thomann ook in huis. Deze casus laat wel zien dat internet-kapitalisme in zekere zin goed werkt; wij betalen geen cent teveel voor onze hobby spulletjes. Of dat zo blijft als eenmaal de grote shake-out heeft plaatsgevonden en alleen Thomann nog over is in Europa is maar de vraag.

Ik had m alleen al om de naam Jochanan de laan uit gestuurd. Familie of niet..dafuqq.

Maar met een omzet van 150 mio (??!! Waar komen die getallen vandaan) en winst van 5 magere tonnetjes doe je een hoop fout lijkt me. Wellicht dat zijn salaris doorkrassen een miljoentje extra per jaar oplevert. Winst meteen aanzienlijk verhoogd…

Maargoed, die cijfers lijken mij niet te kloppen. Als je zo op het randje balanceert hoeft er maar een struik tegen je gevel te waaien en je bent failliet.

Wel ironisch als ze door nog grotere jongens in Europa het niet meer redden, nadat ze dat zelf in NL hebben gedaan.

Het zou me niks verbazen dat die anderen het bedrijf willen verkopen, nu het nog kan en er wellicht al een potentiële koper is, en Jochanan Bax is tegen.

Wat mij wel opvalt is dat ze bijna niets meer op voorraad hebben. Komt er een product binnen dan is het maar 1 of 2. Het lijkt op een soort leegverkoop.

Ik vraag me ook af of die verhuizing in Amsterdam zich gaat uitbetalen.
Het is een grote zaak, maar de keren dat ik er was was de sfeer doods en ik was zo'n beetje de enige die rondliep (dat laatste verklaart misschien het eerste ;) ).

Wat mij wel opvalt is dat ze bijna niets meer op voorraad hebben. Komt er een product binnen dan is het maar 1 of 2. Het lijkt op een soort leegverkoop.
Ze adverteren zelfs veel op sociale media met producten die vervolgens niet op voorraad blijken te zijn als je doorklikt. Niet echt GAS-bevorderend. In het internet tijdperk is een goede voorraad wel belangrijk, als ik iets wil kopen en de eerste winkel heeft het niet, ga ik meteen verder om te kijken of nummer twee, drie of vier wel kunnen leveren.

hun website werkt niet goed met mijn Duckduckgo browser op mijn iPhone. ik kan helemaal niks op hun site.

Ik vraag me ook af of die verhuizing in Amsterdam zich gaat uitbetalen.
Het is een grote zaak, maar de keren dat ik er was was de sfeer doods en ik was zo'n beetje de enige die rondliep (dat laatste verklaart misschien het eerste ;) ).

Dat was toch wel anders op de oude locatie, hier waren op de keren dat ik er was toch wel altijd mensen. Vond dat een fijne winkel, gezellige drukte en toch de ruimte om dingen te proberen. Ik was trouwens onlangs in de buurt van de nieuwe locatie, maar het was toch verder van de metro dan ik zelf had gedacht.

Ze geven elk jaren miljoenen euro’s uit aan marketing. Je kan je afvragen of het nodig is om zoveel daaraan uit te geven in een markt waarbij iedereen wel weet wie Bax is en wat ze verkopen.

Ze hebben hun marketingbudget afgelopen jaren al gehalveerd, waarschijnlijk dat er daarom nog zo weinig 10%+ kortingsacties zijn.

Zou zomaar kunnen inderdaad. Voorheen kreeg ik zo vaak kortingscodes en zeker als ik al een tijdje niks had besteld. Ik kan me niet herinneren dat ik het afgelopen jaar een kortingscode heb ontvangen.

De meeste online kopers gaan naar de goedkoopste webshop dus minder kortingsacties is minder verkopen is minder omzet.....
De race to the bottom. Uiteindelijk valt er niet meer veel te verdienen. Overigens is prijs voor mij niet alles bepalend. Support, afhandeling garantie, gun factor, het assortiment, en de actuele voorraad spelen ook een rol.

Bax zit volgens mij al in frankrijk en uk, toch aan die websites te zien…

Ik was een keer te Goes en deed een extra rondje want kon niet geloven dat ik t na enkele minuten gezien had. Ik ga er nooit meer heen.

Als ze mijn overuren niet betalen stap ik zo naar huis. Als ze dat allen doen zal t snel opgelost zijn.

Betaalt Thomann hun mensen wel eerlijk? Dat kan voor mij al ‘t verschil maken daar te kopen.

Overigens is prijs voor mij niet alles bepalend. Support, afhandeling garantie, gun factor, het assortiment, en de actuele voorraad spelen ook een rol.
Bij elektronische instrumenten vind ik dat allemaal niet zo belangrijk. De winkel die het goedkoopste is en het snelst kan leveren krijgt mijn geld. Voor een gitaar oid maak ik een uitzondering, dan ga ik liever ergens heen waar ik ze uit kan proberen en af laten stellen etc. Maar de aankoop van een synth vind ik niet heel anders dan een TV of een broodrooster, een apparaat in een doos die je uitpakt, stekker erin en hij doet het. Daar heb ik geen 'vakman' voor nodig.

Laatst gewijzigd:
Als ze mijn overuren niet betalen stap ik zo naar huis. Als ze dat allen doen zal t snel opgelost zijn.

Zo eenvoudig is dat niet, tenzij je zo weer een andere baan (of genoeg geld) hebt. Zelf ontslag nemen om welke reden dan ook betekent vaak grote problemen bij het aanvragen van een uitkering. En als je ook nog een gezin te onderhouden hebt wordt het nog lastiger.

Hangt nogal van het soort werk af. Er zijn, zelfs in Zeeland, nog altijd grote personeelstekorten. Inpakpieten en technici zullen echt niet moeilijk aan iets nieuws komen.

Hoe dan ook is het, zeker in lagere/minder betaalde functies, niet uitbetalen /compenseren van overuren niet acceptabel. Dit zijn vaak al de mensen die het hardste moeten werken voor het laagste salaris op de beroerdste tijden. Als er niet genoeg cash is om uit te betalen kun je altijd nog een tijd-voor-tijd regeling afspreken. Anders is het gewoon uitbuiting.

Back