Bax vraagt uitstel van betaling - faillissement

Breaking news, tijdens de feestdagen zijn ze wél open :D

1744315533597.png

lijstje alvast ingevuld voor het hele jaar ;)

Je zou er staan, op 2e paasdag 🐇

Deze was geloof ik nog niet voorbij gekomen:

Opvallend:
  1. Jaarrekening 2023 had al in 2024 gedeponeerd moeten zijn maar dat gebeurde pas dit jaar zónder accountantsverklaring (dus de accountant was het niet eens met de inhoud).
  2. Eind 2023 moest er al 3,8 miljoen coronaschuld worden terugbetaald.
  3. 45 miljoen(!) uitstaande schulden.
  4. Met nog 8 miljoen krediet van de bank.
  5. En 7 miljoen rood staan bij de bank.
  6. €2 miljoen gitaren afschrijven omdat de verzekering inderdaad niet alle schade van de brand dekt

Op de achterkant van een bierviltje is dat een dikke 65 mlljoen aan openstaande schulden. Wow.

Achteraf gezien heb ik enorme mazzel gehad met mijn iDEAL-aankoop van twee weken geleden. Nèt op tijd verstuurd voordat de toko sloot. Gelukkig werkte het magazijnteam ‘s avonds langer door dan de accountants. Ik had gezien de riskante situatie in ieder geval mijn creditcard moeten gebruiken, maar dat was toen 10 meter lopen vanaf mijn computer…

Achteraf gezien heb ik enorme mazzel gehad met mijn iDEAL-aankoop van twee weken geleden. Nèt op tijd verstuurd voordat de toko sloot. Gelukkig werkte het magazijnteam ‘s avonds langer door dan de accountants. Ik had gezien de riskante situatie in ieder geval mijn creditcard moeten gebruiken, maar dat was toen 10 meter lopen vanaf mijn computer…
Ik heb ook mazzel gehad.
Kocht er echt regelmatig, maar de laatste paar maanden was Thomann beter qua aanbod / prijs en had Bax net niet wat ik nodig had (of waren ze duurder)
De laatste grote uitgave (€ 1.000,- of meer) dateert al weer van november 2022, dus qua garantie maakt het binnenkort ook geen verschil meer.
(die vervalt dan toch bijna)
Alleen irritant voor eventuele reparatiegevallen buiten de garantie, want dat wordt nu wat lastiger.
Maar (afkloppennnnnn) die heb ik nog maar 1x gehad.

Deze was geloof ik nog niet voorbij gekomen:

Opvallend:
  1. Jaarrekening 2023 had al in 2024 gedeponeerd moeten zijn maar dat gebeurde pas dit jaar zónder accountantsverklaring (dus de accountant was het niet eens met de inhoud).
  2. Eind 2023 moest er al 3,8 miljoen coronaschuld worden terugbetaald.
  3. 45 miljoen(!) uitstaande schulden.
  4. Met nog 8 miljoen krediet van de bank.
  5. En 7 miljoen rood staan bij de bank.
  6. €2 miljoen gitaren afschrijven omdat de verzekering inderdaad niet alle schade van de brand dekt

Op de achterkant van een bierviltje is dat een dikke 65 mlljoen aan openstaande schulden. Wow.
65 Miljoen!!! De bank wil mij niet eens € 65,- krediet geven.

Ik vond het een hele goede winkel al heb ik er nooit iets on-line gekocht.
Alleen in de winkel in Goes.
Het is zelfs eens gebeurd dat ik net iets gekocht had in een doos en dan . . .
Maak ik het open in de auto.
En wat bleek? het plaatje op de doos klopte niet met wat er in zat.
Gelijk terug en geld terug. Prima service.
Ik hoop die doorstart en nog betere producten gaat leveren.
En on-line voor de vele kleinere onderdelen onder de €10 dan is er ook geen risico.
Vele electronica onderdelen kosten ook niet veel meer.
De ruimte voor opslag hebben ze al.

Da's een tikfout natuurlijk.

Moet zijn: Maandag - gestolen, dinsdag - gestolen, 1e Paasdag - gestolen....
Heerlijk dit, buren konden meegenieten van m’n schaterlach door de tuin. 👍👍

Ik heb ook maar een vordering ingediend, maar het lijkt er niet meer op dat het enige zin heeft.

Ik blijf het bizar vinden dat ze gewoon doodleuk betalingen aan hebben genomen voor nieuwe bestellingen, terwijl ze de dag daarvoor uitstel van betaling hadden gekregen. Ik kreeg ook nog gewoon een credietnota toen ik twee uur later annuleerde.

Bij uitstel van betaling komt er een externe bewindvoerder die beslist of de boel open blijft of dicht gaat. Die kan dus de beslissing van de oude directie om open te blijven voor een doorstart overrulen.

Omzet draaien heb je niet zoveel aan als je structurele verliezen maakt. Iedereen naar huis sturen en de deur op slot is waarschijnlijk goedkoper in die situatie. Daarnaast is de voorraad onderpand van het krediet dat ABN Amro heeft verstrekt, dus die hebben er juist belang bij dat dat nu niet de deur uitgaat.

Als je uitstel van betaling hebt moet je natuurlijk wel omzet blijven maken anders valt er weinig te betalen...
Ja, prima, maar als ik dan een bestelling plaats en twee uur later annuleer, vind ik het niet kloppen dat ik dan mijn geld niet meer terugkrijg.

Wie zou je terugbetaling dan moeten doen? Degene die de transacties doet is ontslagen. Of bezig om de curator te helpen een overzicht te maken van alle verplichtingen en middelen. Mensen lijken niet echt te begrijpen dat bij uitstel van betaling / faillissement de hele boel piepend en krakend tot stilstand komt en er alleen nog maar wordt gekeken naar hoe de openstaande schulden zo goed mogelijk afbetaald kunnen worden. Er is geen reguliere bedrijfsvoering meer, mensen zitten thuis en de tent is dicht.

Mensen lijken niet echt te begrijpen dat bij uitstel van betaling / faillissement de hele boel piepend en krakend tot stilstand komt en er alleen nog maar wordt gekeken naar hoe de openstaande schulden zo goed mogelijk afbetaald kunnen worden. Er is geen reguliere bedrijfsvoering meer, mensen zitten thuis en de tent is dicht.
Bij surseance draait een bedrijf door alsof er niks is veranderd. Winkels en magazijnen blijven open, handel gaat door, personeel is ook gewoon in dienst, alleen is de directie vervangen door een bewindvoerder die allereerst kijkt of de boel nog te redden valt. In die tijd zullen alle betalingen (of terugbetalingen) doorgaan, tenzij de bewindvoerder ingrijpt. Pas bij een faillissement valt alles stil.

Wat bij Bax opvalt is dat er blijkbaar nog orders en betalingen zijn aangenomen toen het faillisment al was aangevraagd (maar nog niet uitgesproken door de rechter-commissaris). Dat is niet netjes, maar dan de schuld van de bewindvoerder (nu curator). En curatoren (ook maar gewone advocaten die fouten maken) aanpakken is in Nederland vrijwel ondoenlijk

Back