Bax Music maakt doorstart

Heb het gevoel dat iedereen zich heeft laten inpakken door Bax 2.0
Ik denk dat dat wel eens tegen zou kunnen vallen, leveranciers zullen zeker niet allemaal willen leveren aan Bax wat automatisch omzetverlies oplevert en ik denk dat er ook wel klanten zijn die nu principieel of uit zekerheid liever nix meer bij bax bestellen.

Ik heb nog niks besteld bij Bax 2.0. Enerzijds wegens gebrekkig GAS, anderzijds omdat ze me geen kortingscodes sturen en omdat hetgene dat ik wél wil elders goedkoper kan krijgen (zelfs als ik die 7,5% korting wel zou krijgen). Hele faillissement/doorstart gedoe speelt daar verder geen rol in. Wel ben ik deze week voor het eerst eens bij Klundert geweest, leuke zaak en redelijk in de buurt. Dus toch weer een adresje voor impulsaankopen of kleine dingetjes als kabels.

Ik denk dat dat wel eens tegen zou kunnen vallen, leveranciers zullen zeker niet allemaal willen leveren aan Bax wat automatisch omzetverlies oplevert
Als je ziet wat er allemaal niet leverbaar is of met een wachttijd (wat betekent dat ze het per stuk bij de fabrikant moeten bestellen) lijkt datwel duidelijk

en ik denk dat er ook wel klanten zijn die nu principieel of uit zekerheid liever nix meer bij bax bestellen.
Ik vermijd ze omdat ik niet wil meewerken aan verkapte oplichting. Maar dat moet iedereen voor zichzelf weten.

Volgens mij is het niet Jochanan die het faillissement heeft aangevraagd, maar ik kan 't mis hebben.

Ik heb al zeker een jaar of langer nix bij bax gekocht, maar als ze een mooie aanbieding hebben van iets wat ik wil hebben kan het zijn dat ik hap.

Tsja, kijkt maar uit dat je zelf niet in de schuldsanering terechtkomt. Dan kan je je spiegels ook wel verkopen.

voor snel een kabeltje hebben is het toch wel makkelijk, bij bv amazon was die het dubbele in prijs en thoman duurt het gewoon een stuk langer

iets duurs zou ik er ook niet snel meer doen of het moet wel extreem veel in prijs schelen en op voorraad zijn, wachten op je product zou ik daar echt niet meer vertrouwen

Kun je er momenteel online iets reserveren en daarna betalen bij afhalen in een winkel naar keuze, net als voor het faillissement?

voor snel een kabeltje hebben is het toch wel makkelijk, bij bv amazon was die het dubbele in prijs en thoman duurt het gewoon een stuk langer

iets duurs zou ik er ook niet snel meer doen of het moet wel extreem veel in prijs schelen en op voorraad zijn, wachten op je product zou ik daar echt niet meer vertrouwen
Momenteel zou het risico laag moeten zijn. Ze hebben 30 miljoen aan de curator betaald en hebben daarnaast nog een pot geld die ze in het bedrijf steken. Als je nu iets bestelt kan de rekening van de leverancier gewoon betaald worden. Over zeg 2 jaar is die pot op en kan het best zijn dat alles aan de buitenkant goed lijkt te gaan, maar dat de toko alsnog weer op omvallen staat.

Overigens heb ik afgelopen week voor het eerst hier iets besteld, en dat was met een dag binnen: Muziekinstrumenten en studio, sono, dj uitrusting - Star's Music
Wel indrukwekkend voor een niet-Nederlandse webwinkel. Voor zover ik een beetje rond heb geklikt hebben ze goede prijzen. Bezorging was via GLS. Overigens is het 'gratis verzending' misleidend, want dat geldt niet voor Nederland - ik moest 14eu verzendkosten betalen. Daarmee was het nog steeds veruit de goedkoopste optie. Het is een Belgisch-Franse keten met een stuk of 13 winkels meen ik gelezen te hebben. In elk geval de moeite waard om mee te nemen tijdens de GAS rooftochten.

Volgens mij is het niet Jochanan die het faillissement heeft aangevraagd, maar ik kan 't mis hebben.
Zeker niet, want hij was begin dit jaar al door Rabo, z'n eigen broer en schoonvader vanwege wanbeleid weggestuurd. Onder zijn bewind werden ondanks dat Bax al sinds 2016 verliezen maakte, idiote investeringen gedaan (zoals die inpakmachine, de nieuwe zaak in Amsterdam en uitbreiding in Goes) en een veel te grote voorraad ingekocht. Om dat te financieren betaalde hij zijn rekeningen niet meer, geen belastingen meer en geen pensioenpremie waarmee hij z'n werknemers naaide. Ondertussen streek hij naast zijn loon elke maand 30.000 euro bonus in z'n zak en zijn er aanwijzingen voor kickbacks (steekpenningen) door leveranciers.

Die voorraad (eind vorig jaar 30 miljoen waard) heeft hij na het faillissement voor maar 6 miljoen van de curator teruggekocht, reden waarom die spullen nu met al die 'kortingen' met (voor hem) winst worden verkocht. En hij heeft de panden onder de waarde voor 6,9 miljoen teruggekocht waardoor hij die overname nu voor een flink deel kan financieren door daar een nieuwe hypotheek op te vestigen.

Nu speelt meneer mooi weer, terwijl er (stand half mei) voor meer dan 32 miljoen schuld van leveranciers (ruim 18 mln) en klanten (3,9 miljoen) in het door hem veroorzaakte faillissement zijn achtergebleven. Daar betalen we allemaal voor, want de Belastingdienst gaat voor bijna 9 miljoen (NL) in het schip en de Belgische voor 2,2 mln. Bij het UWV zal de schuld nog een stuk hoger zijn.

Als je daar nu koopt, financier je dus Jochanans wanbeleid. Dus ik winkel er niet meer. Er zijn genoeg alternatieven.

Dus Jochanan komt ook bij Bax 2.0 dus nu al zijn afspraken niet na:

Het bedrijf moet elke twee weken aan de curatoren rapporteren welke omzet er is geweest en het geld doorsluizen van verkopen waarbij mogelijk sprake is van eigendomsvoorbehoud. „Maar die afspraken worden niet nagekomen”, zei Bart van Logtestijn, een van de twee curatoren, donderdag. Hij wil dat de rechter Bax oplegt dat alsnog te doen, desnoods via een dwangsom. Ook in dit geval lijkt het de rechter beter als de partijen er samen uitkomen. Daarover zijn zij meteen in overleg gegaan.

Laatst gewijzigd:
Lijkt er een beetje op dat Jochanan een 'thrill seeker' is en een beetje verslaafd aan de adrenaline door het tot en over het randje gaan steeds.

Zeker niet, want hij was begin dit jaar al door Rabo, z'n eigen broer en schoonvader vanwege wanbeleid weggestuurd. Onder zijn bewind werden ondanks dat Bax al sinds 2016 verliezen maakte, idiote investeringen gedaan (zoals die inpakmachine, de nieuwe zaak in Amsterdam en uitbreiding in Goes) en een veel te grote voorraad ingekocht. Om dat te financieren betaalde hij zijn rekeningen niet meer, geen belastingen meer en geen pensioenpremie waarmee hij z'n werknemers naaide. Ondertussen streek hij naast zijn loon elke maand 30.000 euro bonus in z'n zak en zijn er aanwijzingen voor kickbacks (steekpenningen) door leveranciers.

Die voorraad (eind vorig jaar 30 miljoen waard) heeft hij na het faillissement voor maar 6 miljoen van de curator teruggekocht, reden waarom die spullen nu met al die 'kortingen' met (voor hem) winst worden verkocht. En hij heeft de panden onder de waarde voor 6,9 miljoen teruggekocht waardoor hij die overname nu voor een flink deel kan financieren door daar een nieuwe hypotheek op te vestigen.

Nu speelt meneer mooi weer, terwijl er (stand half mei) voor meer dan 32 miljoen schuld van leveranciers (ruim 18 mln) en klanten (3,9 miljoen) in het door hem veroorzaakte faillissement zijn achtergebleven. Daar betalen we allemaal voor, want de Belastingdienst gaat voor bijna 9 miljoen (NL) in het schip en de Belgische voor 2,2 mln. Bij het UWV zal de schuld nog een stuk hoger zijn.

Als je daar nu koopt, financier je dus Jochanans wanbeleid. Dus ik winkel er niet meer. Er zijn genoeg alternatieven.
Verhelderend om alles hier op deze manier samengevat te zien, inclusief de bedragen waarom het is gegaan. .

Screenshot 2025-07-29 at 23.29.26.png

Het blijft rumoerig op social media.

Lijkt me sterk, de oude bax is al failliet, en naar de nieuwe bax stuur je eerst een of meerdere betaalherinneringen, daarna zijn er nog andere langdurige procedures die eerst gevolgd moeten worden.

Een debiteur die weigert openstaande facturen te voldoen kan middels een faillissementsverzoek onder druk gezet worden alsnog te betalen. Een faillissement aanvragen als schuldeiser kan op eigen verzoek of namens één of meerdere schuldeisers. Het doel van deze aanvraag is vaak niet een schuldenaar daadwerkelijk failliet te laten verklaren, maar het opvoeren van de druk om nalatige zakelijke debiteuren alsnog te laten betalen. Is een vordering niet betwist, dan is deze aanvraag vaak sneller en goedkoper dan een gerechtelijke procedure.

https://www.flib.nl/expertise/faillissementsrecht/faillissement-aanvragen-als-schuldeiser

De procedure:

Die poster van dat bericht baseert zich op nieuws wat vorige week uitkwam, zie hier Bax Music maakt doorstart

Dat betreft een kort geding, waarbij de rechter heeft aangegeven dat de partijen onderling het bij voorkeur dienen op te lossen.

Denk dat die jongen iets te veel conclusies trekt op basis van dat nieuwsbericht.

Op zich kan iedereen anytime overal faillissement van aanvragen of daarmee dreigen (wat idd vaak gebeurt om een bedrijf onder druk te zetten). Maar daar gaat een rechter zelden in mee.

Dit is idd een kort geding tegen Bax Music Holding (Bax 2.0). Dit is dus geen failissementsaanvraag. De schuldeiser (lichtbedrijf Tronios) heeft Bax 1.0 spullen in consignatie gegeven (die staan dan bij Bax, maar blijven eigendom van de leverancier). De curator van Bax 1.0 heeft de hele voorraad, blijkbaar inclusuief die spullen, verkocht aan Bax 2.0. Of hij dat mocht, is volgens het curatorenverslag al een geschil tussen de curator en Tronios.

Blijkbaar probeert Tronios via een spoedprocedure te voorkomen dat Bax 2.0 die spullen verkoopt. Vraag is of Bax 2.0 hier verantwoordelijk voor is (maar dat is mijn speculatie). Als die spullen zijn meegegaan in de verkoop van de voorraad aan Bax 2.0 is het nog altijd een zaak tussen curator (de baas van Bax 1.0) en schuldeiser. De curator heeft dan immers iets verkocht dat niet van hem is, daar kan Bax 2.0 niet zoveel aan doen (even afgezien van het feit dat Jochanan als voormalig baas van 1.0 en huidig baas van 2.0 zo'n afspraak zou moeten weten). Maar het zal zeker geen reden zijn voor een faillissement.

Blijkt wel weer uit hoe groot de afsprakenchaos is die Jochanan bij Bax 1.0 heeft gemaakt.

Ik heb 't idee dat er vanuit sommige leveranciers nog steeds geen leveringen komen. Van Sequential en Moog is er bijvoorbeeld vrijwel niks op voorraad, terwijl Thomann het magazijn vol heeft liggen met die merken.

De prijzen lijken ook veel minder dynamisch dan voorheen. Een synth waar ik op loer is al wekenlang geen euro omhoog of omlaag gegaan.

Back