Voor de liefhebbers, u kunt zich inschrijven op de site ,
Last edited by a moderator:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Klinkt eigenlijk best wel als een Korg Drumlogue
Voor 2k kunnen ze niet aankomen met alleen ACB, en ook in de tekst hebben ze het iets te vaak over analoog. Mijn gok nu is dat het een soort Perkons achtige hybride situatie wordt, waarbij de klankopwekking via ACB (of andere digitale engine) wordt gedaan maar dan met analoge filters / drive / VCA / compressor /summing cq individuele output toestanden daar bovenop.Wat het ook is, er wordt al 25 jaar geroepen, nee gesmeekt aan Roland om hun analoge klassiekers zoals de 303, 909, Juno en Jupiter in analoge versies te doen herleven en tot nog toe laten ze alleen maar digitale versies daarvan zien. Het zou mij enorm verbazen als deze TR1000 wel analoog zou zijn..
Wij van de Stichting Voor Behoud van Je Moedertaal spreken liever van mengpaneelmasochisten. Waartoe ik mezelf graag reken. Mijn nummers lokken dan ook steeds gemengde reacties uit.Losse outputs zit ik dan weer niet op te wachten, maar daar is wel altijd veel vraag naar van de oude mixtafel ridders.
Zolang er mensen nog een TR09 kopen.. met vrijwel geen mogelijkheden om instrumenten apart te FXen.. Best raar dat zoiets toch nog vaak richting de 350-400 oploopt. Ok wordt niet meer gemaakt maar of er echt gebruik van wordt gemaakt? Je wilt op z'n minst wat dingen door een galmpje of delay halen.. en dan de kick eruit. Ok.. Sommige mensen vinden de TR8 nog steeds het dichtst in de buurt komen.. alle knoppen 1 functie en toch nog wat mogelijkheden met extra outs en geluiden aan interne fx toewijzen. Aira groen.. dat dan weer wel.
Ja, maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Bijvoorbeeld gescheiden outputs over USB, of effecten in de units zelf gebruiken die per spoor instelbaar zijn, of de sporen afzonderlijk los opnemen en in de DAW van fx voorzien. TR-8 en TR-8S hebben bovendien wel mogelijkheden wat dingen via andere output te sturen als je dat wilt. LXR-02 etc. kan dat ook. Het scenario met multiple outs en dan (hardware) fx erachter is voor mijn gevoel meer voor live toepassingen of misschien vasthouden aan 90s workflow. Ik vind het zelf wel handig om zoals bij de LXR-02 nog 2 extra outputs te hebben soms, maar echt een must vind ik het niet. Mocht de TR-1000 voor ieder instrument een aparte output hebben zal ik er weinig of geen gebruik van maken waarschijnlijk.Je wilt op z'n minst wat dingen door een galmpje of delay halen.. en dan de kick eruit.
Maar stel eens voor dat er wel moderne analoge circuits van beide TR’s inzitten. Zou dat dan ineens zo super vet klinken? Ik denk dat het niet zoveel uit gaat maken t.o.v. acb. Hoeveel remakes zijn er al wel niet gemaakt? En die proberen allen zo goed mogelijk de circuits na te bouwen, maar missen vaak (volgens de puristen) de mojo door het verschil tussen de minder exacte en verlopen componenten van tig jaar geleden en de moderne varianten daarvan. De architectuur en workflow kunnen mijn inziens het grootste verschil maken t.o.v. alles wat er al is. Een goede balans tussen hands-on en features. Ben daar wel heel benieuwd naar.Voor 2k kunnen ze niet aankomen met alleen ACB, en ook in de tekst hebben ze het iets te vaak over analoog. Mijn gok nu is dat het een soort Perkons achtige hybride situatie wordt, waarbij de klankopwekking via ACB (of andere digitale engine) wordt gedaan maar dan met analoge filters / drive / VCA / compressor /summing cq individuele output toestanden daar bovenop.
Mwah, er gaat toch niks boven de 'tactility' van een drumcomputer. Daarnaast vind ik een drum synth ook wel wat anders dan een sample-based apparaat omdat je zonder kwaliteitsverlies of artefacts allerlei eigenschappen van het geluid kunt aanpassen.Hola.
Waarom nog zo'n dure drumcomputer terwijl het allemaal in een akai mpc zit.
En in cubase 14 ook nog te maken.
Groeten van andreos
Dit haal je ook uit de roland d2Klinkt super![]()

Nee, ik verwacht niet dat analoge x0x circuits per se beter zullen klinken dan ACB. Daarnaast verwacht ik juist dat ACB meer flexibiliteit biedt omdat het niet vast zit aan de ranges van de originele componenten.Maar als je bijvoorbeeld hoort hoeveel punch en power er uit de Perkons komt (die ook digitale klankopwekking heeft met daar bovenop goede analoge processing), dan denk ik dat er nog wel wat te halen valt.Maar stel eens voor dat er wel moderne analoge circuits van beide TR’s inzitten. Zou dat dan ineens zo super vet klinken? Ik denk dat het niet zoveel uit gaat maken t.o.v. acb. Hoeveel remakes zijn er al wel niet gemaakt? En die proberen allen zo goed mogelijk de circuits na te bouwen, maar missen vaak (volgens de puristen) de mojo door het verschil tussen de minder exacte en verlopen componenten en de moderne varianten daarvan. De architectuur en workflow kunnen mijn inziens het grootste verschil maken t.o.v. alles wat er al is. Een goede balans tussen hands-on en features. Ben daar wel heel benieuwd naar.

Op MAC kun je meerdere geluidskaarten aansluiten /draaien maar met Windows is het maar 1 ASIO device tegelijk.. ik geloof dat een TR09 4 stereo paren heeft voor in een DAW.. dan zou je een dedicated computer kunnen gebruiken.. tja.. Misschien zijn het wel MacGebruikers dan.. geen idee. Ik weet en snap verder niet waarom een TR09 zo populair is zoals ik schreef maar misschien is separate outputs meer overated dan de praktijk..Ja, maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Bijvoorbeeld gescheiden outputs over USB, of effecten in de units zelf gebruiken die per spoor instelbaar zijn, of de sporen afzonderlijk los opnemen en in de DAW van fx voorzien.
Heb een TR8 en 8s. Ik sloot ze op de aira MX1 aan. Interne fx van de TR waren dan veelal al prima.. MX1 werkte erg lekker met andere producten uit de Aira reeks.. al kon je wel eventueel een kick daarop terug laten komen.. maar vrij zinloos zonder channel EQ.TR-8 en TR-8S hebben bovendien wel mogelijkheden wat dingen via andere output te sturen als je dat wilt. LXR-02 etc. kan dat ook. Het scenario met multiple outs en dan (hardware) fx erachter is voor mijn gevoel meer voor live toepassingen of misschien vasthouden aan 90s workflow. Ik vind het zelf wel handig om zoals bij de LXR-02 nog 2 extra outputs te hebben soms, maar echt een must vind ik het niet. Mocht de TR-1000 voor ieder instrument een aparte output hebben zal ik er weinig of geen gebruik van maken waarschijnlijk.
Idd voor live ja.. De parameter per step editen (alsin parameter locken) is ook super limited op de TR8s. En er was ook geen exact zuivere tuning mogelijk als je pitch wilde automaten.. resolutie was te laag voor het bereik in cents.. Heb ooit nog eens een tabelletje ergens gepost hier.. En dan, als je de knop een andere functie geeft, blijkt dat de automation dus ook wijzigt naar die functie.. vrij kansloos..DE TR8 is een stuk handiger voor live/jamming dan de TR8S, dat is toch meer menu diven, die TR8 werkt echt supersnel met geluiden wisselen enzo, zitten er alleen een stuk minder in. En minder outputs ook. Ik heb er nog 1 in de kast liggen. Die ligt daar prima btw.

Ik betwijfel of Roland heel erg jaloers is op een drumbak die zeer lauw is ontvangen, het maar krap 3 jaar heeft volgehouden en na wat prijsverlagingen uiteindelijk onceremonieel is gedumpt.
Ter vergelijking, de TR-8s is inmiddels alweer ruim 7 jaar oud en moet nog steeds zo'n 700eu opbrengen nieuw. En nog altijd #1 best verkochte 'groovebox' bij Thomann:
Bekijk bijlage 3865418
Die TR-09 en TR-08 snap ik ook niet. Denk dat het vooral het uiterlijk en beperkte beschikbaarheid zijn die ze populair maken. De TR-6s / TR-8 / TR-8S lijken me altijd een veel betere optie, alleen vanwege de veel grotere selectie sounds die erin zitten.Ik weet en snap verder niet waarom een TR09 zo populair is zoals ik schreef
PreciesMwah, er gaat toch niks boven de 'tactility'
. zo ook met het oversturen van aparte kanalen. Dat werkt toch fijner met aparte outs, processen, en gelijk -al dan niet per spoor- je geluidskaart in.