Hoelang duurde het jullie om goed te worden in producen?

Avicii had wel een heel herkenbare stijl en is daarna ook veel gekopieerd (net als dat een tijdje iedereen als Timbaland of Pharrell Williams wilde klinken). Goeie catchy deuntjes die zowel geschikt zijn voor de radio als in de club. Persoonlijk vind ik er ook geen ruk aan, maar ik snap wel waarom hij als een grote in het genre werd gezien.

Weet het zelf niet meerr, vroegâh waren mijn opnamens nogal onder de ruis door het teveel sporen opnemen (vooral bij trackbouncing was dat het geval). Sinds ik digitaal met work stations en nu vooral met software werk, zijn mijn producties veel beter, maar om te zeggen dat ik een goede producer ben is denkelijk teveel van het goede.:D:D:D:D

Ik luister al jaren geen radio meer en Avicii die door de ts genoemd werd die naam had ik al 'ns eerder voorbij zien komen in sommige interviews van andere gasten dus ik was benieuwd wat er zo bijzonder is aan zijn muziek en heb even wake me up, waiting for love en the nights geluisterd.
Voor mij klonk het als EDM/popmuziek wat makkelijk in het gehoor ligt, catchy tunes, uplifting maar toch wat voorspelbare akkoordenprogressies en zo en ik kan niet iets bijzonders of geniaals ontdekken terwijl ik de indruk heb gekregen dat hij echt bijzonder moet zijn van wat ik zoals lees dus kan iemand even uitleggen wat de bijzondere kenmerken zijn, dan ga ik het nog 'ns even beluisteren want ik ben wel benieuwd wat er speciaal is, wat maakt het dat hij zich zo onderscheidt van de rest?
Avicii was een van de bekendste artiesten tijdens de EDM doorbraak aantal jaren geleden. Hele herkenbare sound. Een ook een gedurfde aanpak. Toen hij op Ultra zijn nieuwe album (met o.a. don't wake me up) voor het eerst aan het publiek liet horen viel dit helemaal niet direct goed bij het publiek. Eerste reacties waren dat mensen dachten dan het klaar zou zijn met Avicii. Kort erna werden het enorme hits. Het publiek moest dus ook wennen aan de combinatie van stijlen die hij in die nummers had verwerkt (country etc).

Ik vond het verdacht veel op het latere werk van Coldplay lijken en da's precies de Coldplay die veel te voorspelbaar is geworden, ik vond juist de eerste albums heel goed.
Hun gitarist vertelde een paar jaar terug dat ie weer 'ns naar de oudste albums had zitten luisteren en dat ie veel meer intimiteit hoorde en dat was ik helemaal eens met 'm.

Ja, ik vond het echt van die meehup muziek waarop je makkelijk inhaakt en het is dan de hype schijnbaar die het dan doet.
Maar het is niet mijn ding heb ik gemerkt.

Avicii heeft Sky Full Of Stars meegeschreven dus als je dat nummer van Coldplay o.a. bedoelt is dat dus goed te begrijpen.

IK kut al 30 jaar maar wat aan, paar leuke dingen gemaakt, maar het zuigt nog steeds vaak.
wat nap zegt; all over the place; toffe dingen en deuntjes, maar niet de skills of focus om t allemaal meteen af te maken, en hangenblijvers afmaken is taai en lastig omdat je mega veel sporen hebt, waarvan je niet meer weet wat wat was. Dus lama, ik begin t proces wel weer opnieuw :)

Maar ik heb nog steeds lol ermee...maar nu ik erovver denk; 0 hits, en met AI muziek op de tocht denk ik dat ik alles maar op MP flikker voor een habbekrats :)

Hoe meer herrie hoe meer aandacht. M`n hier eerder geposte `hoempaadje` (Hoelang duurde het jullie om goed te worden in producen?)
Was trouwens voor de helft plagiaat. Maar ik kan het niet meer terug vinden.
Het zou kunnen dat A.I. het wel makkelijker kan. Ik heb geen zin om het uit te zoeken.
Liever weer wat nieuws maken dan.

Laatst gewijzigd:
Ik vind wel inspiratie in hoe ze in Japan tegen die dingen aankijken. Ze noemen het Shugyo, of Sjohin. Wat min of meer betekent dat je iets doet omdat je er beter in wil worden, maar niet per se om dat erkenning in te krijgen. Alleen bedoelen ze dat wel in zin van volledige dedicatie en inzet. En daar ben ik net iets te veel Gen X slacker voor :D

Het duurt 10.000 uur voordat je een vaardigheid goed beheerst.

'How long is a piece of string?' zoals de de Engelsen een mooie uitdrukking hebben voor iets waar geen echt antwoord op is.
Je kunt eindeloos veel blijven leren en eindeloos blijven verbeteren. Dat is het mooie van een bezigheid als produceren.
(Die 10.000 uur is een mythe die ooit is bedacht door iemand die een boek wou verkopen. Dat valt niet hard te maken, sommige vaardigheden kun je vrij snel oppikken, andere vaardigheden kun je de rest van je leven mee bezig blijven om goed in te worden.)

Ben al iets 35 jaar aan het proberen om een goede producer te worden, maar iedere keer blijft het weer op niets uitlopen omdat er iemand iedere keer weer een donatie doet om mij niet verder te ontwikkelen.

Die 10.000 uur is een mythe die ooit is bedacht door iemand die een boek wou verkopen.
Grappig hoe zoiets een eigen leven gaat leiden en hele volksstammen het op een gegeven moment gewoon gaan accepteren als feit. Maar ja, het is natuurlijk ook lekker to the point en makkelijk te onthouden, dus een perfect 'non-feitje' om te droppen als het onderwerp ter sprake komt.

Ik ben nu in totaal 8 a 9 weken geleden voor het eerst ooit begonnen met producen en ben benieuwd hoe lang het jullie heeft geduurd om op een aardig level te komen.

Ook vraag ik me af hoe sommige mensen zo goed worden als Calvin Harris of Avicii bijvoorbeeld, is dat talent, of puur dedication?

Alvast bedankt voor je antwoord!
Ik 4 tot 5 jaar (12 tot 17) en daarna van hardware naar software weer 4 jaar om op hetzelfde niveau te komen.
Inmiddels 30+ jaar verder.

Je kunt de situatie van vandaag ook niet echt vergelijken met toen veel van ons begonnen. In die tijd had je nog geen plugins (of ze waren ruk) of veel leuke goedkope hardware die veel kon. Je had het maar te doen met wat er voorhanden was en wat je kon betalen, dus veelal underpowered of brakke oude hardware met onmogelijke UI's, rammelende opnamemogelijkheden en je kennis moest je vooral via vrienden of de bladen verzamelen. In die zin was het toen allemaal een stuk lastiger dan nu, waar je een DAW hebt met voor ieder genre 20.000 plugins met alle sounds, loops en al dan niet AI-gedreven mix hulpjes die je maar kunt verzinnen. Het voordeel was dat je door de beperkte mogelijkheden veel meer focus had, want de meeste dingen konden maar op 1 manier. Nu kun je alles doen wat je maar kunt dromen maar moet je vooral weten waar te beginnen. Dus veel van het advies hier zal ook achterhaald zijn omdat het goed advies is van 30 jaar geleden.

Hier begonnen met Fasttracker II, ergens in 1998 geloof ik..

Wellicht vele Youtube filmpjes kijken. Daar krijg je pas goede tips om toe te passen in je productie.

Back