Hoelang duurde het jullie om goed te worden in producen?

Op zich ben ik van mening dat al is het compleet in the box geproduced (SF- woord van het jaar 2025 bij deze), dan nog is het wel een ambacht, het is alleen wel een ander soort ambacht als producen vroeger, ik denk dat het nu makkelijker is om veel dingen voor elkaar te krijgen, maar je moet het nog steeds wel kunnen.

Het enige wat je nog moet kunnen is AI propmts copy-pasten. Muziek produceren kan tegenwoordig helemaal geautomatiseerd worden.
Wil niet zeggen dat je het niet noig steeds op ambachtelijke wijze kan doen.

Je kan ook 2 computers tegen elkaar laten schaken maar het is leuker en beter voor je hersens om het op de ouderwetse manier te doen.
Bovendoen leg je er dan meer van jezelf in en zal het minder eenheidsworst worden al kom je daar niet helemaal meer omheen vrees ik

AI lult sowieso uit z'n nek als ie beweert dat the Beatles zo vooruitstrevend waren

The Beatles waren lang niet zo vooruitstrevend als Kraftwerk.
Die stonden in 1970 al techno te beuken:

Toen kwamen The Beatles met Let It Be uit. Ouwe meuk als je het vergelijkt.

Dat is idd waar. Maar dát is “producen” ook. Je moet zorgen dat je niet vast komt te zitten in je groundhog comfortzone en dat je echt jezelf er toe dwingt om die moeilijkere zaken ook te leren (toonladders, harmonieën, drum syncopatie, swing, wat trekt, wat duwt, wat maakt een groove)

Een beetje puzzelen met samples, timestrechen, proberen in key te krijgen, drumloops etc, dat is niet zo spannend. Het geeft veel meer voldoening als een track écht jouw track is.

Wauw, het gaat ineens heel erg over mij. ik voel me gevleid maar het ging mij er om dat the Beatles heel erg opgehemeld werden als zeer vooruitstrevend.
Wou dat alleen even een beetje relativeren.

Ja je punt is duidelijk hoor, ik ben het ook helemaal met je eens wat dat betreft.
Hopelijk kwam mijn punt ook nog een beetje over ;)

Laatst gewijzigd:
The Beatles waren lang niet zo vooruitstrevend als Kraftwerk.
Die stonden in 1970 al techno te beuken:
Toen kwamen The Beatles met Let It Be uit. Ouwe meuk als je het vergelijkt.
maar het ging mij er om dat the Beatles heel erg opgehemeld werden als zeer vooruitstrevend.
Wou dat alleen even een beetje relativeren.
Tja, Kraftwerk is ouwe meuk als je het vergelijkt met latere electronische muziek en compositorisch ook nog van een bedroevend niveau, dan waren bands als Can die in dezelfde tijd bezig waren een stuk verder.
Grappig verder als je dus geen enkel besef hebt van muziek historie en hoe alles zich ontwikkelde toen vooral in de sixties al the groundwork werd gedaan met heel beperkte techniek?
Negen van de tien artiesten in de sixties en ook vele bands later zagen de Beatles als hun voorbeelden die toen grensverleggend bezig waren, allerlei grote bands en ik ga ze niet allemaal opnoemen die zagen de Beatles als hun grote voorbeeld en dan kom jij het relativeren en vertellen dat het anders is, da's erg lachwekkend en eigenlijk vreemd ook als je er van uit gaat dat mensen op dit forum toch enige know how hebben van muziek.
Na dit gezegd te hebben heb ik nog steeds het idee dat je alleen maar geintjes zit te maken om te zien of er mensen reageren zoals mij dus want ik kan me niet voorstellen dat iemand die bezig is met muziek dit zo bekijkt.

Na dit gezegd te hebben heb ik nog steeds het idee dat je alleen maar geintjes zit te maken om te zien of er mensen reageren zoals mij dus want ik kan me niet voorstellen dat iemand die bezig is met muziek dit zo bekijkt.

Nou dat is volgens mij echt niet het geval. Wat wel het geval is, is dat ik de afgelopen tijd erg veel songs afgemaakt heb en ik daarna even geen zin meer had om met muziek maken bezig te zijn. In plaats daarvan heb ik me hier op het forum vaker dan normaal in discussies gemengd.

Ik weet dat ik een uitgesproken-, vaak wat afwijkende mening heb over sommige dingen en daarbij kan ik misschien onbedoeld op sommige gevoelige tenen hebben getrapt. Dat is niet mijn intentie en ik neem me voor de komende tijd wat minder actief te zijn met posten van berichten. Een ieder die zich beledigd heeft gevoeld: sorry

Wat deze topic betreft. Ik claim helemaal niet goed te zijn in produceren. Wel heb ik aardig wat kennis die ik graag deel met nieuwkomers. Wellicht ben ik daarbij wat te betweterig overgekomen. Mocht dat zo zijn, daarvoor ook: sorry

En wat Beatles vs Krafwerk betreft.. The Beatles waren vooruitstrevend bezig met studio technieken maar het lijkt mij een no-brainer dat Kraftwerk het wint wat vooruitstrevendheid in hun muziek betreft. Dat is echt mijn mening en geen geintje. Misschien gaat de hele vergelijking wel mank maar forums zoals deze zijn er toch voor om van mening te wisselen?

Laatst gewijzigd:
Ligt er natuurlijk ook aan wat je definitie van goed is. Want is dat het produceren van goede muziek of bekend en succesvol worden? Je geeft Calvin Harris en Avicii als voorbeeld. Als je daar werkt komen waar zij zijn moet je tegenwoordig niet alleen talent hebben maar ook goed zijn in jezelf verkopen. Een netwerk opbouwen, je socials onderhouden en gewoon heeeel hard werken.
Als mensen met muziek beginnen met dat in hun hoofd als motivatie en niet de bevlogenheid met het proces en de muziek zelf dan zeg ik forget about it. Koop maar een lot voor de Eurojackpot op vrijdag. Dan maak je evenveel kans.

Daarbij, het process werkt zo: maakt niet uit hoeveel releases je hebt, je zal altijd blijven leren (hopelijk). Daardoor is een release altijd een fragment van waar je een aantal maanden of tracks geleden als muzikant of producer was (soms veel langer geleden nog). En je zal nooit helemaal 100% tevreden zijn met wat je net hebt afgerond, maar afronden moet je toch en door naar het volgende. Daar zit em het proces.

Een tip die iemand hier gaf over YouTube video's kijken.... als je mijn mening wilt weten: DOE HET NIET! Kan een compete rabbithole zijn waarbij je denkt met muziek bezig te zijn, maar er gaat zoveel tijd overheen en dan kijk je terug en besef je dat je eigenlijk al een tijd geen project meer hebt afgemaakt. En dat is een skill die o zo belangrijk is. Het kunnen afronden en denken: NEXT!

Ik moet denken aan een parable over de pottenmakers klas waarbij de ene helft van de groep de opdracht kreeg om DE perfecte pot te maken en de andere de opdracht kreeg 1000 potten te maken..

Laten we maar zeggen: de waarheid daarvan I learned the hard way

Afronden en op naar het volgende vind ik ook goed om de motivatie erin te houden. Ik weet nu al veel verbeterpunten voor mijn sf contest track, maar ik wou hem afronden voor ik hem niet meer aan kon horen. Die puntjes neem ik dan met frisse moed mee naar een volgend project. Zo vind ik het leuker en leer ik meer dan eindeloos 1 project perfectioneren.

Een tip die iemand hier gaf over YouTube video's kijken.... als je mijn mening wilt weten: DOE HET NIET! Kan een compete rabbithole zijn waarbij je denkt met muziek bezig te zijn, maar er gaat zoveel tijd overheen en dan kijk je terug en besef je dat je eigenlijk al een tijd geen project meer hebt afgemaakt.
Dat heb ik ook al gemerkt. Ik word er geen moer 🔩wijzer van, van al die filmpjes. Interessantdoenerij. Het lijkt er op dat ze hun `geheim` liever niet vertellen. Want stel je voor dat jij nog beter wordt, dan is dat een desillusie voor de filmpjesmaker.

Laatst gewijzigd:
Ok yo, wat zijn boomergeluiden 😂😂😂
In de supermarkt of op het spreekuur bij de huisarts je ringtone oo maximaal volume af laten gaan en dan, ondanks dat je al 5 jaar die mobiel hebt, de volgende stappen keer op keer doorloopt:

1- geschokt en in lichte paniek dat iemand jou juist nu belt! (ipv dat jijzelf het ding gewoon op stille modus zet of vliegtuig stand)

2- zoekend naar waar dat geluid nu vandaan komt omdat je blijkbaar niet weet waar jij je mobiel elke keer weer verstopt?

3- eenmaal mobiel in hand helemaal perplex en verward over ‘hoe zet ik dit uit??’ terwijl de ringtone nog keihard blijft gaan.

Terwijl je heel de tijd luidop tegen jezelf spreekt en je je nadien -luidop- nog 3 minuten druk maakt over het feit dat de beller geen voicemail heeft ingesproken.

Dus stuur je die een sms waarbij je toetsenbordgeluid uiteraard aan staat. Op maximum.

Maar je kan wel goed producen.

En wat Beatles vs Krafwerk betreft.. The Beatles waren vooruitstrevend bezig met studio technieken maar het lijkt mij een no-brainer dat Kraftwerk het wint wat vooruitstrevendheid in hun muziek betreft. Dat is echt mijn mening en geen geintje. Misschien gaat de hele vergelijking wel mank maar forums zoals deze zijn er toch voor om van mening te wisselen?
De Beatles hielden op te bestaan toen Kraftwerk begon, ze hadden al tien jaar er op zitten maar wat je doet is een beetje appelen met peren vergelijken van twee verschillende muzieksoorten en dan zeggen dat de een vooruitstrevender is dan de ander, daar gaat de vergelijking mank wat mij betreft.
Lennon en McCartney hebben nooit interesse gehad om electronische muziek te maken, ze maakten liedjes en ze waren meer muzikanten en songwriters, de meest gecoverde ook nog van de twintigste eeuw, dan mag je zeggen dat ze een belangrijke invloed hebben gehad in de muziek naast al het geexperimenteer in de studio.
In dat laatste waren ze heel vooruitstrevend maar wel in de popmuziek niet in electronische muziek, die richting hebben ze denk ik nooit geambieerd en ze waren een voorbeeld voor veel anderen, er zijn talloze grote artiesten die in interviews vertelden dat de Beatles voor hun de aanzet was om zelf de muziek in te gaan of hun studiotechnieken gingen gebruiken in hun eigen muziek.

Back