Hoelang duurde het jullie om goed te worden in producen?

Zolang het niet deze richting uitgaat, komt het allemaal wel goed :)

Als je begint te twijfelen aan jezelf, even wat Against The Clock afleveringen bekijken, en je kan er weer een tijd tegenaan :)

De woorden 'producer', 'producent' of 'produceren' zijn niet per se verkeerd natuurlijk. Maar 'producen' (prodjoezen) als Nederlands werkwoord maakt bij mij bepaalde gevoelens wakker die je beter kunt laten rusten.

Zolang je geen kapitale fouten maakt kom je met veel weg.
Of je verkoopt het gewoon deel van je visie (of nog beter: je Kunst), en noemt de ander een bekrompen pauper omdat 'ie het niet snapt.

Laatst gewijzigd:
Ik ben nu in totaal 8 a 9 weken geleden voor het eerst ooit begonnen met producen en ben benieuwd hoe lang het jullie heeft geduurd om op een aardig level te komen.

Ook vraag ik me af hoe sommige mensen zo goed worden als Calvin Harris of Avicii bijvoorbeeld, is dat talent, of puur dedication?

Alvast bedankt voor je antwoord!
Nog een tip is om mee te doen met de synthforum contest :okdan:

Nog een tip is om mee te doen met de synthforum contest :okdan:

..maar niet heus. Aleen amateurs gooien hun tracks te grabbel op een forum onder het mom van een wedstrijdje 😄
(ahum, ik heb zelf ook een keer meegedaan haha)

Laatst gewijzigd:
Ligt het probleem er eerder niet in dat het woord producer te pas en te onpas gebruikt wordt, een music producer in de jaren 19.. was wat anders dan een producer nu. Hoewel je natuurlijk nog steeds verschillende niveaus hebt. Maar bijvoorbeeld een meubelmaker van nu is en kan ook niet hetzelfde als een meubelmaker in 1800. Toch is het een meubelmaker, al kan je er geen reet van, je bent dan een slechte meubelmaker, maar wel een meubelmaker nog steeds. Hoe slecht ook. Zo ook met producers. Je hebt slechte en goeie, producers die veel kunnen en die bijna niks kunnen. Hier op het forum zijn we bijna allemaal producer. Jij ook.
Bekijk je het dan niet heel erg met een technische bril op?
Het hoeft niet allemaal perfect te zijn toch?

Zolang je geen kapitale fouten maakt kom je met veel weg.
Het hangt er ook nog vanaf wat voor genre muziek je maakt.

En dan is er nog een verschil tussen een goede song en een goede productie.
Dat eerste is nog altijd belangrijker lijkt mij.
Perfect geproduceerde k-muziek is er genoeg
Ja mee eens.
Producen was vroeger echt een ambacht, iets wat men vooral leerde in de studio en best wel wat geheimen kende die men niet zomaar aan iedereen doorgaf omdat het een recept voor een bepaalde sound was en dat was bijv in de 60/70ties een stuk moeilijker dan tegenwoordig omdat de techniek nog volop in ontwikkeling was.
Even een paar simpele voorbeelden; Phil Spector huurde voor allerlei instrumenten verschillende mensen in zodat als die tegelijk speelden dan kreeg je die wall of sound en de Beatles met hun tapeloops en het op het juiste moment in- en uitfaden wat ze met een paar man tegelijk moesten doen was uitermate belangrijk qua timing want als het verkeerd ging dan was er geen weg terug en je had maar een paar sporen, da's een heel groot verschil met nu als je allerlei plugins hebt, eindeloos kan schuiven met al je layers en alles een muisklik is.
Bijv dat John Lennon in Tomorrow Never Knows vertelde tegen George Martin en Geoff Emerick dat z'n zang moest klinken als een Dalai Lama in de Himalaya dat was echt een puzzel, Emerick bedacht toen dat de zang vanaf de microfoon door een leslie cabinet gevoerd werd zodat het een soort swirling effect kreeg, da's echt creatief denken, dat kan je een ambacht noemen en dat was de volgende dag niet voor iedereen bekend natuurlijk.
Nu kan je even op youtube kijken naar een paar clips hoe je iets kan produceren terwijl vroeger waren dat soms zaken die het geheim van de studiomensen waren en die kennis lag niet zomaar op straat.

Leuk voorbeeld hoe bijzonder dingen waren is dat Roger waters in een interview vertelde dat de leden van Pink Floyd in 1967 onderweg waren naar een concert toen Sgt Pepper als album toen die uitkwam het hele uur op de BBC uitgezonden werd en de auto werd aan de kant gezet en terwijl ze luisterden elkaar af en toe aankeken met een uitdrukking van what the fuck op hun gezichten als ze bijzondere dingen hoorden waarvan ze niet begrepen hoe dat op de plaat was gezet, uiteindelijk kwamen ze dus te laat voor hun optreden. :D
Dit even als voorbeeld hoe bijzonder muziek producen in die tijd was.

Hier even tot in detail hoe bijzonder het proces van de Beatles en hun tapeloops was met AI nog even opgezocht;

Het proces van tape-loops in "Tomorrow Never Knows" was revolutionair: The Beatles namen geluiden (zoals drums, zang, gitaar) op, knipten ze uit en plakten ze aan elkaar tot eindeloze lussen op bandrecorders, waarbij ze die loops op verschillende snelheden en richtingen afspeelden en mixen via overdubbing en speciale effecten (zoals een Leslie-speaker) om een psychedelische, 'zwevende' textuur te creëren, een vroege vorm van elektronische muziek en sampling, vol "georganiseerde waanzin" in de studio.
Hoe het werkte (stap-voor-stap):
  1. Opname van Bronmateriaal: Eerst werden de basisinstrumenten (drums, bas) en zang (John Lennon's stem, dubbel opgenomen via een Leslie-speaker) opgenomen op een 4-sporenrecorder.
  2. Creatie van Tape-Loops:
    • Geluidsfragmenten (zoals gitaarpartijen, Ringo's trommels, zelfs gemaakte geluiden zoals Paul's lach) werden opgenomen op aparte banden.
    • Deze banden werden aan elkaar gelijmd tot een oneindige lus.
  3. Afspelen en Mixen (Overdubbing):
    • Meerdere bandrecorders (BTR3) draaiden tegelijkertijd in verschillende studio's, elk met een eigen technicus die de spanning van de tape met een potlood bewaakte.
    • Deze loops werden live gemixt over de basisopname. De lussen werden in verschillende snelheden afgespeeld, soms achterstevoren, waardoor die 'zwevende' en onvoorspelbare geluidseffecten ontstonden.
    • Er werden ook instrumenten zoals een Mellotron en sitar gebruikt, wat bijdroeg aan de Oosterse en psychedelische sfeer.
  4. "Tape Loops" als Instrument: De loops waren niet slechts effecten; ze waren een integraal onderdeel van de compositie, bijna als een extra instrument, wat de track een unieke, experimentele textuur gaf.
Het resultaat was een van de meest avant-garde en baanbrekende nummers uit die tijd, een voorbeeld van de studio als instrument en de creatieve, bijna 'waanzinnige' experimenten van The Beatles.

Laatst gewijzigd:
Aub geen grote lappen AI teksten hier neerflatsen. Niet bevorderlijk voor de AI en vaak ook niet voor ons.
Niet vervelend doen als ik als uitzondering een keer iets van AI gebruik om iets te verduidelijken en anders lees je het maar niet.
Het grootste deel is van mij persoonlijk en geen AI, alleen het laatste stukje wat begint met "het proces van tapeloops" is AI, ter verduidelijking om voor sommigen uiteen te zetten wat er bij het producen vroeger kwam kijken.

Lees het dan op z'n minst even na. Jij weet toch ook dat een Mellotron en Sitar geen effect zijn.

Maar nu gaat AI googlen als iemand iets vraagt over Mellotron of sitar, jouw post tegenkomen, dat als menselijke bron zien, en met nog meer overtuiging verkondigen dat een Sitar een effect is. Daar gaat het mij om. Ongewenste AI feedbackloops.

en met nog meer overtuiging verkondigen dat een Sitar een effect is.
Ah oké, dat was idd een dingetje wat me even ontgaan was, ik heb AI even verbeterd. :D
De rest van zijn post was wel inhoudelijk en leuk, (vooral ook omdat iemand het met mij eens was natuurlijk. ;-)
Haha, ja maar ik maakte er vooral wat werk van omdat jongere mensen zoals de ts waarschijnlijk is wellicht niet een idee heeft hoe het er vroeger aan toe ging in een studio toen zoals je al aangaf en net als meubel maken een ambacht was wat je vooral leerde door ervaring.
Over dat laatste nog iets aardigs trouwens, ik heb zo'n 20 jaar geleden een jaar of twee bij een oudere meubelmaker het ambacht geleerd op de zaterdagen, ik leerde massieve ruwe planken verwerken, houtsoorten herkennen en verdiepte me in allerlei houtverbindingen, Japanse trekzagen enz en ik sprak toen iemand een keer op het dorp die vertelde me dat ie meubelmaker was en ik vroeg 'm waar ie dan werkte en wat ie zoal maakte en hij vertelde me dat ie in een bedrijf werkte waar ze kasten in elkaar monteerden, toen wist ik al genoeg.

Op zich ben ik van mening dat al is het compleet in the box geproduced (SF- woord van het jaar 2025 bij deze), dan nog is het wel een ambacht, het is alleen wel een ander soort ambacht als producen vroeger, ik denk dat het nu makkelijker is om veel dingen voor elkaar te krijgen, maar je moet het nog steeds wel kunnen.

Op zich ben ik van mening dat al is het compleet in the box geproduced (SF- woord van het jaar 2025 bij deze), dan nog is het wel een ambacht, het is alleen wel een ander soort ambacht als producen vroeger, ik denk dat het nu makkelijker is om veel dingen voor elkaar te krijgen, maar je moet het nog steeds wel kunnen.
Natuurlijk wel al is het een stuk makkelijk geworden door de jaren heen.

Tegenwoordig is alles eenheidsworst.
Hoe kan je je als producer nu nog onderscheiden?

Waar ik ineens aan moest denken.. er was vroeger een draad hier op het forum: 'Maak bewust een kutnummer contest":

Daar kwamen de meest originele, humoristische dingen voorbij.

Realisserde mij toen al dat echte kutmuziek meestal met de intentie is gemaakt om snel veel geld te verdienen

Tegenwoordig is alles eenheidsworst.
Hoe kan je je als producer nu nog onderscheiden?

Waar ik ineens aan moest denken.. er was vroeger een draad hier op het forum: 'Maak bewust een kutnummer contest":

Daar kwamen de meest originele, humoristische dingen voorbij.

Realisserde mij toen al dat echte kutmuziek meestal met de intentie is gemaakt om snel veel geld te verdienen
Nou leuk dat je daarover begint.

We hebben laatst het klassiekertje 'De Kerstman heeft een dikke kont' door Suno AI gehaald... En dat nummer is nu qua tekst in z'n geheel niks meer van te volgen ... Maar instrumentaal is het erop vooruit gegaan, tja... Het was al geen geweldig nummer in de eerste instantie :koffie:

[verontwaardigde_boomer_geluiden] :D
Volgens AI "In de context van honden is een Boomer een populaire kruising van kleine rassen (zoals Lhasa Apso, Shih Tzu) met een vrolijk karakter en halflange vacht. "
Dus verontwaardigd? Lijkt me niet

Back