Hoelang duurde het jullie om goed te worden in producen?

Wellicht vele Youtube filmpjes kijken. Daar krijg je pas goede tips om toe te passen in je productie.

Maar ook weer niet te veel, want dan kijk je straks 10.000 uur filmpjes πŸ˜‰

Voor mij zit goed worden heel erg in doen en horen wat niet goed is. Maak elke denkbare fout en leer daarvan, dan word je vanzelf beter.

Goed worden betekent vooral ook serieus nemen wat je doet. Niet half er voor gaan, maar volledig er voor gaan. Niet denken, 'dit vind ik moeilijk dus sla ik het over' maar juist de koe bij de hoorns pakken ook op de pijnpunten.

Ik doe dat dus niet, het resultaat is er dan ook naar.

Laatst gewijzigd:
Ik doe dat dus niet, het resultaat is er dan ook naar.

Goed punt πŸ‘ En dat is dus ook een keuze ja. Is het puur hobby of ben je ambitieuzer? Met andere woorden: wil je gewoon lekker klooien of ook (veel) tijd steken in leren en groeien?

Daarbij kun je ook weer samenwerken. Hier zijn mooie groepen voor, vaak onder leiding van een bekende producer. Dan leer je van elkaar, krijg en geef je feedback, houd je elkaar accountable voor de voortgang etc. Het is maar net wat je doelen zijn.

Hier begonnen met Fasttracker II, ergens in 1998 geloof ik..

Wellicht vele Youtube filmpjes kijken. Daar krijg je pas goede tips om toe te passen in je productie.
Fasttracker, rebirth eerste fruityloops is allemaal wel anders dan tegenwoordig. leuk om mee te klooien.

En begin jaren 90 wilde ik gitaar leren. Dan ging je naar de muziekschool kon je klassiek gitaarles krijgen. Met gewoon notenschrift. Na een paar jaar had je er wel genoeg van. En hoe moet je toch met Nirvana meespelen op een klassieke gitaar wilde dat niet lekker nee dan op een geleende elektrische gitaar van een familielid. Stekker in een oude audio versterker klonk voor geen meter. Tabs wat is dat? Powerakkoorden nooit van gehoord. Je deed maar wat er een beetje op leek.

Hetzelfde een paar jaar later de gabber en housscene er moesten draaitafels komen. En een mengpaneel komen. Illegale feestjes in het bos met een generator. Kleine buurthuizen. Kwam toch vaak een 100 tot 200 man op af.

Het is er wel een stuk gemakkelijker op geworden tegenwoordig.

Goed punt πŸ‘ En dat is dus ook een keuze ja. Is het puur hobby of ben je ambitieuzer? Met andere woorden: wil je gewoon lekker klooien of ook (veel) tijd steken in leren en groeien?
Leren en groeien kan mij betreft ook prima in de hobbysfeer. Nieuwe zaken ontdekken, leren begrijpen is voor mij de uitdaging zonder behoefte een profi track te moeten ophoesten.

Ligt er natuurlijk ook aan wat je definitie van goed is. Want is dat het produceren van goede muziek of bekend en succesvol worden? Je geeft Calvin Harris en Avicii als voorbeeld. Als je daar werkt komen waar zij zijn moet je tegenwoordig niet alleen talent hebben maar ook goed zijn in jezelf verkopen. Een netwerk opbouwen, je socials onderhouden en gewoon heeeel hard werken.

Maar ook gewoon Γ©cht goed kunnen produceren en dat kunnen er maar weinig.

Je hoeft gelukkig ook niet alles alleen te kunnen. Ik lees wel eens interviews in Sound on sound enzo, en die echte topproducers zijn bezeten van mixen. Die doen hele dagen dat in enorme studio's omdat ze daar naartoe zijn gegroeid.

Leren en groeien kan mij betreft ook prima in de hobbysfeer. Nieuwe zaken ontdekken, leren begrijpen is voor mij de uitdaging zonder behoefte een profi track te moeten ophoesten.

Klopt, helemaal mee eens. Dan word je ook steeds een beetje beter en zonder druk. Ideaal.

Bottom line is denk dat je er gevoel voor moet hebben Γ©n er ongelooflijk veel tijd in moet steken.

Zeker nog altijd de meest interessante manier als je er jarenlang plezier aan wil hebben.
Ik heb er al velen weten stoppen omdat het niet snel genoeg ging om resultaten te boeken en dat vind ik zonde.
De reis naar 'perfectie' vind ik zelf een heel toffe ervaring.

Wat leerzaam is ga eens goed luisteren naar heel veel muziek wat is uitgebracht door grote artiesten. Als je er echt met een ander oor naar gaat luisteren. Dan kom je toch nog heel veel albums tegen die helemaal niet zo fijn gemixt zijn. En soms is het ook een artistieke keuze. En wat de 1 fijn vind vind een ander helemaal niet fijn.

Net als met sporten moet je jezelf vooral niet met de pro's vergelijken en vooral de progressie vieren die je zelf maakt. Groei is ook maar een persoonlijk doel dat zowel verwachtingen als teleurstellingen kan creΓ«ren. Soms moet je gewoon als een baby lekker verwachtingloos genieten van je muzikale speeltuin, dan besef je later wel een keer dat je gegroeid bent.

Als je bijvoorbeeld EDM probeert te maken, kun der er voor kiezen om zelf je sounds te programmeren etc., of je koopt preset packs voor Serum en gebruikt iets als Midi Wizard om te komen tot goed klinkende progressies. Dan nog een melodie lijn (laten verzinnen) en met ai tools je mix (laten) maken en dan heb je snel iets wat goed kan klinken en logisch lijkt. Als je dat wilt, kun je het zo doen.

Maar ik denk dat de mensen die echt onderscheidend zijn ook echt muzikaal (creatief) zijn en vooral er heel hard voor (willen) werken en goed met teleurstellingen en kritiek kunnen omgaan.

Als ik jou zou zijn zou ik nu vooral werken met reference tracks om je mix te testen en je arrangement.

Produceren klinkt zo emotieloos en klinkt meer procesmatig.

Iets maken klinkt vriendelijker, warmer.
Je zegt ook niet bij een geboorte: er is een baby geproduceert.

Net als met muziek dat begint met een geboorte van een idee. Dat idee groeit en ontwikkelt zich steeds verder. Het is pas goed wanneer je zelf kan zeggen: nu is het goed!

En naarmate je het vaker doet wordt je er handiger in. Goed is denk ik het woord niet. Ik denk eerder dat je iets unieks wilt bereiken.

Om iets unieks te bereiken, dat zit deels in een bepaald talent of eigenschap. En dat in muziek verwerken gaat wel wat tijd overheen en is pas klaar tot het uitblazen van je laatste adem.

Wat goed is kan altijd beter.

Produceren is toch gewoon jargon en kan toegepast worden binnen verschillende vakgebieden. Over het algemeen kan worden aangenomen dat om iets te produceren verschillende processen worden aangewend en op elkaar worden afgestemd om tot een bepaald resultaat te komen. De gene die dit organiseert of uitvoert is een producer of producent.

Ligt het probleem er eerder niet in dat het woord producer te pas en te onpas gebruikt wordt, een music producer in de jaren 19.. was wat anders dan een producer nu. Hoewel je natuurlijk nog steeds verschillende niveaus hebt. Maar bijvoorbeeld een meubelmaker van nu is en kan ook niet hetzelfde als een meubelmaker in 1800. Toch is het een meubelmaker, al kan je er geen reet van, je bent dan een slechte meubelmaker, maar wel een meubelmaker nog steeds. Hoe slecht ook. Zo ook met producers. Je hebt slechte en goeie, producers die veel kunnen en die bijna niks kunnen. Hier op het forum zijn we bijna allemaal producer. Jij ook. :D

Maar ook gewoon Γ©cht goed kunnen produceren en dat kunnen er maar weinig.

Bekijk je het dan niet heel erg met een technische bril op?
Het hoeft niet allemaal perfect te zijn toch?

Zolang je geen kapitale fouten maakt kom je met veel weg.
Het hangt er ook nog vanaf wat voor genre muziek je maakt.

En dan is er nog een verschil tussen een goede song en een goede productie.
Dat eerste is nog altijd belangrijker lijkt mij.
Perfect geproduceerde k-muziek is er genoeg

Laatst gewijzigd:
Back