Acdc adapter Uno Synth Pro

willvandervliet

Ouwe rot
Een vraagje ; als een acdc adapter ruim een uur in het stopcontact zit zou deze dan warm moeten worden.

Ik heb namelijk problemen met de Uno Synth Pro key’s -hij stopte er plots mee. Dus ik wil eerst kijken of de adapter goed is.

Ook zou ik willen weten wat de juiste adapter is voor deze synth.

De officiële is deze:

5 Volt, 3A en een 3.5x1.3mm plug.
De plug zie je niet zo vaak, is kleiner dan "standaard", maar er zijn evt. wel verloopjes te vinden. Je zou met het juiste snoertje ook een goede telefoonlader kunnen gebruiken. 3A is een beetje overdreven, 1.5 of 2A zal de truc ook wel doen.

Bijna 50 piek voor een adapter vind ik afpersing, niet ongewoon voor IK (maar toch hebben hun spullen wat.. heb zelf ook 2 synths van ze). Zeker als het eerst een probeersel is, zou ik dus zelf niet een originele kopen.

Warm worden is wel normaal, maar bijna te heet om aan te raken of bijzondere geurtjes is niet normaal.
Als je iemand kent met een multimeter, kun je meten wat er nu voor voltage uitkomt, is dat geen 5V dan is er wat mis.

Laatst gewijzigd:
Maar dat de adapter na een uur nog helemaal koud is is toch niet echt normaal, of wel.

Ga nu op zoek naar een multimeter, want ik vind het wel een fijne synth.

Het probleem met de synth is dat als ik de adapter aansluit er een pulserend tikkend geluid uit de synth komt en hij niet opstart. Ik vraag me af of het prijstechnisch nog wel zin heeft hem te laten repareren en waar dat evt. zou kunnen.

Bedankt voor je reactie

Maar dat de adapter na een uur nog helemaal koud is is toch niet echt normaal, of wel.
Dat gaat helaas niet altijd op, veel adapters zijn wel zo slim gebouwd dat ze zonder belasting vrijwel niets gebruiken, dus je zou moeten weten wat een aangetoond werkend exemplaar van deze voeding doet.

Pulserend tikkend heb ik wel vaker gehoord bij een effect pedal met brakke voeding maar bij een digitale synth die niet opstart? Komt het tikken via de audio of uit de synth zelf?

Iedere zelf respecterende nerd heeft minstens twee kratten met ongebruikte adapters in huis. Heb je niet iets liggen om te testen?

Je kunt ook altijd even bij de lokale kringloop kijken. Dat hebben ze meestal wel een doos met adapters liggen. Even goed letten dat de polariteit hetzelfde is (al kan je dat natuurlijk ook redelijk makkelijk omdraaien)

Ik zou contact opnemen met de fabrikant en het probleem beschrijven en vragen wat de opties zijn.

Nap ,goed idee. Ik wist niet dat dit ook zonder garantie nog mogelijk was . Ik wil er ook best voor betalen maar moet wel in verhouding zijn.

Mijn buurman kwam met het idee om naar een repair café te gaan .omdat hij er zijn keyboard had laten maken.

Maar dat lijkt me in het geval van de Uno Synth Pro toch niet erg realistisch

Hoi Marcuu, dat is erg aardig van je , maar volgens mij werkt de adapter wel (op een ander apparaat werkt hij wel).

Heb nu contact opgenomen met IK Multimedia en hoop dat ik hem daar kan laten maken.

Back