live only

Stravinsky ook. Ik merk dat ik hopeloos gefaald heb in uitdrukken wat ik eigenlijk bedoel. Alles hierboven is gewoon wat ik bedoel. Wat die boeren namelijk niet deden was muziektheorie verwerpen en belachelijk maken. Ze zongen zoals het hun harten ingaf, door hun omgeving meegegeven. Dat heb ik allemaal nooit ontkend. Ik heb alleen iets tegen het laatdunkend neerkijken op muzikanten die wel geînversteerd hebben in de achtergrond, alsof geschooldheid iets ongewenst vies is. Dat ervaar ik dagelijks. En de hippe vogels verdienen meer geld dan ik, dus ze hebben gelijk. Ik zal me er hier niet meer over uitlaten, ik ken jullie beeld en weet dat ik vrijwel alleen sta in mijn frustratie.

Ik heb alleen iets tegen het laatdunkend neerkijken op muzikanten die wel geînversteerd hebben in de achtergrond, alsof geschooldheid iets ongewenst vies is. Dat ervaar ik dagelijks. En de hippe vogels verdienen meer geld dan ik, dus ze hebben gelijk.
In wat voor omgeving is dat dan? En waarom verkeer je daar als er zoveel negatieve energie is/je niet gewaardeerd wordt?

Er is wat mij betreft niks mis met geschooldheid, er is wel wat mis met het koketteren van kennis.

Ik heb ooit op een universiteit gewerkt als it-er en om de haverklap werd er weer een of andere filosoof, natuurkundige of wiskundige, schilder, of ander geschiedkundig feit aangehaald om een punt te kunnen maken. Dat strooien met diepgaande theoretische kennis, pedant gedrag dat stoort mij dan weer.

• Duimpje
Duimpjes: pip
Je hoort het vaak als je als professional in een hobby-sfeer terecht komt. Dat kan zijn als je ingehuurd bent, deels als educator, maar ook op sociale gelegenheden. Er wordt neergekeken op je verrichtingen als blijkt dat je niet gewoon knalhard alles goed doet zonder op je omgeving te letten. Ik luister altijd erg goed, en word daardoor beïnvloed. Zo hoor ik vaak: is dat nu een professional, nou nou. Het is een bekend fenomeen, en ik stel me hier nu kwetsbaar op want hier zullen wel weer veel meningen volgen over jaloezie en koketteren.

Mijn bloemrijk taalgebruik impliceert misschien koketteren en zorgt dat ik pedant overkom. Ik kan er niets anders meer op verzinnen dan zeggen dat dat me oprecht spijt maar dat het geenszins mijn bedoeling is. Ik houd juist heel erg van zingeving, filosofie en heb eeb gruwelijke hekel aan je overal pragmatisch doorheen brallen en bluffen zonder achtergrond. Zo hebben we allemaal onze eigen allergie.

Ik vind filosofie en geschiedenis ook leuk, maar hoef niet te pas en te onpas ongevraagd onderwezen te worden. Sommige mensen hebben daar nogal een handje van, dat is waar kennis vervelend voor mij wordt. Respect voor hen die veel weten van een onderwerp en bescheiden weten te blijven.

Maar terug naar jouw belevenis van gebrek aan waardering voor hen die geleerd hebben voor iets, mensen waarderen anderen meestal om wie ze zijn, niet om wat ze kunnen of weten. Verder weet ik het ook niet..

Mijn bloemrijk taalgebruik impliceert misschien koketteren en zorgt dat ik pedant overkom.
Misschien zit het probleem dan meer in de vorm dan de inhoud. Ik zie je hier regelmatig heel stellig dingen roepen waar je dan vervolgens later wel wat nuance aanbrengt, al dan niet omdat je verkeerd begrepen zou zijn of je opmerkingen onjuist uitgelegd zouden worden. Zoals iemand al, zelfs in deze draad als ik me niet vergis, opmerkte: 'het is de toon die de muziek maakt'. Natuurlijk weet ik niet hoe je in het dagelijks leven communiceert (we zitten hier immers allemaal met onze 'internetpersona'), maar als je echt vaak tegen zoveel onbegrip en negativiteit aanloopt met allerlei verschillende personen en in verschillende samenstellingen, zou het kunnen dat jij uiteindelijk toch de constante factor bent daarin.

Laatst gewijzigd:
Mijn bedoeling is het niet te onderwijzen. Ik hoopte medestanders te vinden: lotgenoten die ook beschimpt worden dat ze zich inhoudelijk bekwamen in plaats van een hip jasje aan te trekken.

Dank voor de psychologische raad. Ik probeerde al een paar keer een einde eraan te breien en dat ga ik nog eens proberen: ik geloof niet dat ik in het echte leven pedant ben, maar juist respectvol en open. Ik kan echter slecht omgaan met verheerlijking van onvoorbereid bluffen, het gewoon doen en niet met zorg, maar met moed handelen. Ik ben zelf absoluut niet zo en had gehoopt hier medestanders te vinden. Ik denk dat ik er achter ben dat die hier niet zijn en ik louter irritatie opwek. Nogmaals: ik zal het niet meer ter sprake brengen.

Sorry, ik bedoelde niet dat jij pedant bent, maar dat ik kan begrijpen dat mensen geen waardering hebben voor anderen die veel kennis van iets hebben, dat zou namelijk kunnen komen door een pedante houding, andere optie is onbegrip.

Ik denk dat ik er achter ben dat die hier niet zijn en ik louter irritatie opwek. Nogmaals: ik zal het niet meer ter sprake brengen.
Bij mij niet hoor. Ik vind dit, zoals eerder gezegd, een leuke discussie. Ik probeer oprecht te begrijpen waar je tegenaan loopt en waar dat door zou kunnen komen, en mochten we elkaar ooit ontmoeten zou ik hier ook best een boom over op willen zetten.

Voor mijzelf sprekend herken ik het niet echt, maar ik praat ook niet veel op technisch niveau over muziek buiten dit forum en ik ben ook geen professioneel muzikant. Ik heb vroeger een ruim jaar pianoles gehad en meer recent anderhalf jaar gitaarles. De theorie die ik daar heb geleerd, en wat ik nog zelf heb bijgespijkerd via Youtube en online lessen, heb ik altijd gezien als nuttig en zeker niet als overbodige ballast. Daarbij is het dan wel weer zo omdat ik vooral alleen opereer en niet geïnteresseerd ben in de muziek van anderen na te spelen dat ik ongeveer noten lees als Duits (langzaam, houterig en met de nodige fouten), en ik ook niet direct iedere geïnverteerde Sus4 Add11 chord in 1x uit mijn mouw schud.

Laatst gewijzigd:
Om ook eens duit in het theorie/praktijk zakje te doen wil ik eens een ervaring van mij delen.
In mijn conservatorium tijd was zingen in het koor een deel van de opleiding.
Wij zouden de Missa Criolla van Ariel Ramirez gaan uitvoeren. Na een uitgebreide introductie door de dirigent en het uitdelen van de bladmuziek
Hadden we nog een kwartiertje over.
Laten we met het eerste deel beginnen zei de dirigent. We kregen 1 noot op de piano (de grondtoon) en drie tellen vooraf
En daar was de muziek. dat is een heel groot voordeel van goed noten kunnen lezen en begrip hebben van muziektheorie.
Dat laatste komt ook improvisatie zeer ten goede.
Waarmee ik niet wil zeggen dat kennis van muziektheorie noodzakelijk is om goede muziek te maken.
Ik ken veel muzikanten met een zeer basale kennis van muziektheorie maar die wel fantastische dingen kunnen maken.

Waar ik mij door de jaren wel eens aan stoorde zijn opmerkingen als zou een gedegen muziektheoretische opleiding de creativiteit en emotie uit de muziek halen. Dat is pertinent niet waar.

Leuk detail
Ook Ramirez heeft veel studie gemaakt van Argentijnse volksmuziek. De missa criolla is daar op gebasseerd.

Ander leuk detail.
Ik heb dit stuk zelf ook eens gedirigeerd met een lokaal koor.
Dat was mij nooit gelukt zonder de kennis die ik op het conservatorium heb opgedaan.

Laatst gewijzigd:
Best een interessante discussie: theoretisch vs. niet-theoretisch geschoold. Dus ik doe ook even een duit in het zakje. In de dj-wereld ben je pas dj als je kunt beatmatchen. Vervolgens gebruiken alle grote dj’s sync-knoppen of een Pioneer met bpm-counter. Nu hebben we hier een hele discussie over theorie, net alsof het maken van elektronische muziek zonder kennis van muziektheorie beter is dan mét. Maar ik geloof dat dit helemaal afhankelijk is van het doel. Als je met meerdere mensen een beetje snel wilt communiceren over muziek, is kennis van de theorie alleen maar handig. Maar als je dat als het evangelie gaat lopen verkondigen, dan stuit je sowieso op weerstand. Dit geldt voor allebei de kanten natuurlijk. Mooie muziek maken is mogelijk met of zonder theorie en het een sluit het ander niet uit. Geen van beide is een garantie. Bij de één is het een geweldige hulp of een stramien om binnen te werken, terwijl het bij de ander alleen maar een blokkade is. Dus laat elkaar lekker in z’n waarde en luister naar het resultaat.

Mijn bedoeling is het niet te onderwijzen. Ik hoopte medestanders te vinden: lotgenoten die ook beschimpt worden dat ze zich inhoudelijk bekwamen in plaats van een hip jasje aan te trekken.

Dank voor de psychologische raad. Ik probeerde al een paar keer een einde eraan te breien en dat ga ik nog eens proberen: ik geloof niet dat ik in het echte leven pedant ben, maar juist respectvol en open. Ik kan echter slecht omgaan met verheerlijking van onvoorbereid bluffen, het gewoon doen en niet met zorg, maar met moed handelen. Ik ben zelf absoluut niet zo en had gehoopt hier medestanders te vinden. Ik denk dat ik er achter ben dat die hier niet zijn en ik louter irritatie opwek. Nogmaals: ik zal het niet meer ter sprake brengen.

Heeft wmb niks met (je) persoonlijkheid te maken. Dit is een forum, letterlijk een plek waarin mensen meningen uitwisselen (en aan oplossingen werken, alhoewel dat er nog wel eens bij inschiet). Met alle beperkingen die geschreven taal nu eenmaal meebrengt. Iedereen reageert vanuit zijn eigen beleving en op de vaak onbeholpen (en soms pedante) manier die geschreven taal met zich meebrengt.
Voel je alsjeblieft niet persoonlijk aangevallen. Buiten dat 'internetpersona' kennen we elkaar niet. Dus wmb zeker geen persoonnlijk oordeel, laat staan dat je zo negatief beoordeeld wordt als je nu zelf veronderstelt.
Je hebt een discussie anagezwengeld die nu al zes pagina's voortuurt, da's meestal voorbehouden aan Behringerhaat :-), en daarmee meerdere SF'ers aan het denken gezet (en van het werk af gehouden).
Je had gehoopt 'lotgenoten' te vinden, maar voelt weinig instemming hier. Dat kan je ook aan het denken zetten of je mening wel helemaal klopt Aan de andere kant; anderen hebben zich nu iig in een beetje meer in muziektheorie verdiept door aan deze thread mee te doen

Verder vind ik wedstrijden en muziek iets dat te allen tijde vermeden moet worden.
Het besluit om mee te doen is iets voor jezelf dat je het maaksel wat je gemaakt hebt toch serieus neemt.
Het is altijd de moeite waard om ergens aan te beginnen.
Het gaat om het spel niet altijd om de knikkers. Dan vind ik de `stok-achter-de-deur` , het moeten ook wel positief om ergens mee aan te vangen. Anders zou ik het er meestal bij laten.

Ik kan echter slecht omgaan met verheerlijking van onvoorbereid bluffen, het gewoon doen en niet met zorg, maar met moed handelen. Ik ben zelf absoluut niet zo en had gehoopt hier medestanders te vinden. Ik denk dat ik er achter ben dat die hier niet zijn en ik louter irritatie opwek.
maar waar haal je toch vandaan dat je daar alleen in bent. je bent zo bezig met vertellen hoe uniek, origineel en alleen in je opvattingen je bent dat je helemaal niet ziet dat anderen het niet met je oneens zijn. je moet je alleen niet vergissen in hoeveel verdieping en skills sommige mensen hebben opgedaan door te doen wat ze doen wat misschien harmonisch gezien niet zo gruwelijk interessant is, maar bv qua sound wel. daar kunnen duizenden uren ploeteren ingegaan zijn, de een is naar iets anders op zoek dan de ander.en als iemand een liedje over de liefde wil maken omdat ie dat zo voelt, maar dat liedje eigenlijk al een miljard keer gemaakt is, dan kan t alsnog bestaansrecht hebben als t gevoel er maar inzit. misschien is t wle je neiging om zo anders te wilen zijn hetgeen wat overkomt als pedant. je distantieert je van anderen met de hoop bijzonder gevonden te worden of zo. ik zie niet dat in de muziek geschoolde mensen beschimpt worden omdat ze geschoold zijn.

De mix van verschillende mensen, meningen en kennis is juist een aanvulling. Niemand heeft de waarheid in pacht, smaken verschillen, en meningen ook. En heel vaak deel je gewoon niet dezelfde visie. Niks mis mee. Zolang we maar respectvol met elkaar omgaan als mensen, is het voor mij oké. Ik denk dat iedereen zich wel eens aangevallen voelt, of dat je niet uitgelegd krijgt wat je bedoelt. Dat is op een forum ook heel lastig. Dat kun je beter doen onder het genot van een biertje of een kop koffie.

Je hebt gelijk, het is café-materiaal. Zwarte koffie graag!

Ik ervaar dus wel in zeer hoge mate dat onderlegdheid in muziek beschimpt wordt en vooral irrelevant gevonden wordt, zelfs contraproductief. En inderdaad zijn er hierboven al medestanders opgestaan. Ik ben niet alleen.

Het besluit om mee te doen is iets voor jezelf dat je het maaksel wat je gemaakt hebt toch serieus neemt.
Ik neem wat ik maak heel serieus en ben desondanks extreem fel en hard tegen wedstrijdelement in kunst (en vind 't gewoon leuk dat Bartók het met me eens was, meer niet).
Verder heb je gelijk: een stok achter de deur is fijn, maar ik zoek die nooit in de "strijd", eerder in de samenwerking.

"Strijd" is bij SF contest ook wel een relatief begrip. De olympische gedachte overheerst en de winnaar krijgt eeuwige roem tot we 3 weken later vergeten zijn wie de winnaar was. :) Het is voor de meesten inderdaad gewoon een goede reden om eens een track af te werken, het maakt het forum erg productief.

Back