live only

Waar ik dan wel weer benieuwd naar ben bedenk je alles eerst vanuit de theorie en schrijf je het dan eerst uit op notenschrift en daarna ga je het spelen. Of begin je met spelen en noteer je het dan. Er zijn natuurlijk zoveel verschillende manier om een nummer te maken.

Dank aan allen. Ik zal eens iets muzikaals posten van mezelf: dit is een oefenopname van mijn eigen stukje muziek. De bladmuziek is erbij. Melodie, akkoorden, voicings en vorm zijn in één keer bij me ingedaald, althans zo voelt dat; het 'werk' zat 'm puur in opschrijven wat ik in mijn hoofd hoor en dat vervolgens met mijn gebrekkige maar gestaag groeiende vaardigheden op de piano oefenen. Alleen dat is al leuk! Het liedje kwam in een keer in me op, alleen aan begin en einde schaaf ik nogal eens, het voelt altijd alsof iets ergens vandaan moet komen en met aandacht ergens naartoe... Zeer toevallig kom ik op hetzelfde akkoord uit in begin (dat was wel ook al meteen helder: dit moest het openingsakkoord worden) en het einde: D overmatig. Dit ondanks dat de toonsoort C en later F is (met een modulatie die niet aanvoelt als "een kwart omhoog". Dit is een achteraf-analyse, niet de manier waarop ik tot zoiets kom, dat is toch echt intuïtie en gevoel, niet "bedacht". Ik ben er wel trots op, al loopt 't nog lang niet vloeiend. Vandaar dat ik de bladmuziek erbij doe, de lezers onder jullie kunnen dan zien hoe het hád moeten klinken ;-)

Het is een momentopname, gisteren in alle emotie (ja, dit alles raakt me nogal) op mijn Forte7 gespeeld met Dave Weisers Smooth70s-Rhodes in Quicktime opgenomen. Voor Quicktime zoek ik dus nu een alternatief dat het altijd doet en liefst een fysiek apparaat is (zie Korg D888 ofzoiets-draadje). Ik heb nog geen beeld van mijn budget en vooral heel veel tijd en geduld.

Het liedje is oorspronkelijk voor een andere gelegenheid geschreven maar ik speel het hier als sorry voor jullie. Ik zal me voortaan gedragen.
Klinkt lekker. Ik vind het wel veel te vol met ideeen, als een op hol geslagen barpianist met te goede opleiding. Schrappen dus en meer tot een liedjesvorm terugbrengen, met een paar solootjes over het schema (met versieringen), juist daar kan je je muziekkennis in kwijt. Luisteren naar strenge producent, dan luistert -ie ook naar jou.

Leuke vraag! (mijn stokpaardje, vrees ik). Het liedje is zonder bewust van theorie gebruik te maken ontstaan. Zelfs zonder instrument. Ik componeer niet graag met een instrument omdat de techniek en theorie van dat instrument me een richting op dwingt. Dus deze melodie, akkoorden, groove, vorm, ontstaat allemaal tijdens een boswandeling. Het blijft in mijn hoofd rondzweven (misschien wel aan verandering onderhevig, maar dan onbewuste fijnslijperij) tot ik het ga opschrijven. Dan komt de muziektheretische vaardigheid handig uit en wordt het concreet, maar dat is echt registratie: het compositieproces heeft dan al plaatsgevonden, en vaak verander ik amper iets. Ik hou niet van "tweede versies" geloof ik. Dit thema speelde ik daarna op mijn trompet en kwam er toen achter dat de toonsoort niet meteen de handigste (voor trompet) is, maar de sfeer en de kleur paste wel. Op zich is dat geen verrassing omdat de klank van een trompet ingebrand is in mijn gehoor en hersens, niet zo zeer muzikaal maar door dat eeuwige getoeter wat ik doe.

Ik heb dit proces wel eens omschreven als "iets tussen baren en poepen": ik wil niet beweren dat ik leven creëer, maar ik vind het meer dan mezelf ontlasten (al voelt het soms wel zo).

@vinnieq : dank voor de feedback. Dit neem ik mee voor het volgende uitwerpsel. Deze is nu klaar, ik geloof niet zo heel erg in knippen en schrappen, meer fijnslijpen. Ik ken het concept 'kill your darlings' maar ik zie dat meer als: 'bij de volgende creatie aub minder darlings'. Deze is nu af, en het is inderdaad geen compact liedje, maar een eerlijke representatie van wie ik ben. Een groot publiek gaat 't nooit bereiken maar dat is ook niet mijn primaire bedoeling.

Ik heb heel veel bewondering voor mensen die een lied kunnen schrijven. Dat hoop ik ooit te leren, en feedback als hierboven is daarvoor heel nuttig. Deze brainfart (wel veel referenties aan fecaliën, zeg) noem ik dan gewoon "maaksel" ofzo, niet "lied". Het is ook oorspronkelijk een compositie voor bigband, dit is het piano-uittreksel. Maar ik snap je punt van kritiek en vind 'm terecht! Ik heb de laatste tijd veel geschreven voor jazz-orkest en dat zijn allemaal heel volle, drukke, wilde maaksels. So be it. Ik koester ze, vind ze niet perfect en de volgende is hopelijk beter, rustiger, uitgebalanceerder, volwassener.

Klinkt lekker. Ik vind het wel veel te vol met ideeen, als een op hol geslagen barpianist met te goede opleiding. Schrappen dus en meer tot een liedjesvorm terugbrengen, met een paar solootjes over het schema (met versieringen), juist daar kan je je muziekkennis in kwijt. Luisteren naar strenge producent, dan luistert -ie ook naar jou.
Toch wel leuk om even op te reageren. Als arrangeur werk ik af en toe voor producties en door al die jaren feedback krijgen kan ik doorgaans leveren wat gevraagd wordt. En inderdaad met gebruik van vakkennis. Ik sta dan kunstzinnig niet achter het resultaat maar haal voldoening uit het zo goed mogelijk voldoen aan de vraag.

Mijn maaksel hier is een ander verhaal: ik ga hier alleen af op mijn eigen verhaal, en luister graag naar kritiek, maar verwerk die dan dus in de volgende. Een proces dat hopelijk een lang leven duurt.

Over het woord producent heb ik een oprechte vraag: wat doet die precies? Ik werk wel eens mee aan de totstandkoming van een "productie" die wordt geproduceerd door een hoop mensen maar niemand noemt zich concreet producent op de werkvloer, en toch is het ineens af.

De tekstschrijver schrijft een tekst, de componist maakt de melodie en harmonie, of die eerste twee weken samen, of zijn een en dezelfde persoon. Vaak is er een arrangeur (dat ben ik dan soms) en die schrijft bladmuziek voor de instrumentalisten en vocalisten. Die krijgen eten van de cateraar, en alles vindt plaats op een plek met een beheerder. Iemand verkoopt 't hele zwikje en zorgt dat de facturen betaald worden. Ik vergeet nog de vormgeving en communiatie, maar dan ben ik er toch bijna. Het lied is af, en ik vraag me terdege af wat die producent nu gedaan heeft? Ik kom ze nooit echt tegen, behalve op financiële overzichten, en dan zie ik dat er een hoop geld naartoe gaat. vaak zijn het bekende namen. Nu jij het woord noemt bekruipt me het vermoeden dat jij de juiste persoon bent om die vraag te stellen. Al deze mensen produceren een lied, maar wat doet de producent dan eigenlijk zelf?

Het zijn gewoon termen die van toepassing zijn in een bepaalde branche.

Een aannemer kan een kleine aannemer zijn in de bouw maar ook eigenaar van een aannemingsbedrijf met 20 man personeel, die legt zelf geen baksteen meer.

Een fabrikant is iemand die iets fabriceert of die eigenaar is van iets wat lijkt op een fabriek maar zelf mogelijk niets maakt.

Een producent produceert iets, dat hoeft niet een muziekstuk te zijn, dat kan dus ook alles zijn wat nodig is om een muziekstuk of ‘productie’ / voortstelling mogelijk te maken.

Een beetje dingen wat minder letterlijk nemen of wat breder bekijken kan helpen dingen wat minder zwart / wit te zien en uiteindelijk dingen te begrijpen waar je anders op vastloopt.

Feedback meenemen naar een volgend project in plaats van het huidige te herzien doen wel meer mensen hier. Zo blijft de trein rijden, zeg maar. Ik ben alvast benieuwd naar het volgende!

Volgens mij is de producent degene die het budget beheert, studio/muzikanten regelt en eindverantwoordelijk is voor het resultaat. Om dat laatste te bereiken doet hij suggesties om een nummer zodanig af te ronden (op wat voor manier dan ook) dat het zakelijk en artstiek een succes wordt. Dat kan met de zweep, overtuigingkracht, inspireren, geurkaarsen, op het juiste moment het duwtje geven om er een strik omheen te doen etc.

Ik snap 't! In echt grote producties hoor je 'm niet omdat alles goed gaat. Het meest professionele wat ik ooit gedaan heb was Elvis - hij was al dood, maar de nog levende leden van zijn band speelden mee met zijn projectie. Dat was zo goed geregeld, en alle "ingehuurden" ter vervanging van de overleden bandleden waren van zo'n uitzonderlijk niveau (Nathan East bijvoorbeeld op bas) dat niemand echt de kwaliteit hoefde te bewaken.

Ik heb het binnen Nederland wel eens met iemand aan de stok gehad die zich met mijn vak ging bemoeien, alleen maar om iets gezegd te hebben. Niet zo'n succes, hij kreeg nogal wat commentaar van de overige bandleden, maar dat was dan waarschijnlijk de producent.

Als ik zelf iets maak is het klein, gaat nooit om veel geld en er is dan dus geen producent. Zoals zelf een dakkapel in elkaar schroeven dus. Ik denk dat ik het begrijp! Thanks!

Een producent of producer is een vrij brede naam. Het kan soms ook de componist, arrangeur, audio engineer, mix engineer en heel soms de mastering engineer zijn. Maar ook diegene die alles regelt de financiën. Het ligt er maar net aan hoe groot of hoe klein de productie is. En welke rol/naam hij zich geeft.

De tekstschrijver schrijft een tekst, de componist maakt de melodie en harmonie, of die eerste twee weken samen, of zijn een en dezelfde persoon. Vaak is er een arrangeur (dat ben ik dan soms) en die schrijft bladmuziek voor de instrumentalisten en vocalisten. Die krijgen eten van de cateraar, en alles vindt plaats op een plek met een beheerder. Iemand verkoopt 't hele zwikje en zorgt dat de facturen betaald worden. Ik vergeet nog de vormgeving en communiatie, maar dan ben ik er toch bijna. Het lied is af, en ik vraag me terdege af wat die producent nu gedaan heeft? Ik kom ze nooit echt tegen, behalve op financiële overzichten, en dan zie ik dat er een hoop geld naartoe gaat. vaak zijn het bekende namen. Nu jij het woord noemt bekruipt me het vermoeden dat jij de juiste persoon bent om die vraag te stellen. Al deze mensen produceren een lied, maar wat doet de producent dan eigenlijk zelf?
Vroeger was de producent degene die al deze mensen bijmekaar regelde en niet onbelangrijk het geld om al deze mensen te betalen. Tegenwoordig kan een producent iedere combinatie zijn van al deze rollen. Maar wat ik me afvraag is waarom je eigenlijk zo geïnteresseerd bent in wat iemand precies bijdraagt. Waarbij ik me persoonlijk afvraag wat het er toe doet?

Als ik zelf iets maak is het klein, gaat nooit om veel geld en er is dan dus geen producent.
Jawel, in dat geval ben jij de producent. Als er niemand boven staat die de leiding geeft met wat je moet doen of wat er van je wordt verwacht ben je gewoon zelf de producer.

Bij kleine producties en dus waarschijnlijk iets meer creatief qua input en bij grote commerciële producties vervaagt dat waarschijnlijk wat meer richting creatieve eindbaas zonder directe input.
Het is meer een soort van eindverantwoordelijke voor het hele proces en daarom verschilt dat dus heel erg van hoe groot een project is en welke invloed zo'n persoon precies heeft.

Klinkt plausibel. Tja, ik ben waarschijnlijk soort van opgegroeid in een producentloze omgeving. En ik vroeg me af of dit zo'n gevalletje gebakken lucht of vriendjespolitiek is, zoals consultant en coach. Omdat ik weinig van commerciele producties weet, ben ik blij met deze inzichten. Dankjullie wel allemaal!

Klinkt plausibel. Tja, ik ben waarschijnlijk soort van opgegroeid in een producentloze omgeving. En ik vroeg me af of dit zo'n gevalletje gebakken lucht of vriendjespolitiek is, zoals consultant en coach. Omdat ik weinig van commerciele producties weet, ben ik blij met deze inzichten. Dankjullie wel allemaal!
Probeer dit nog eens maar dan zonder begeleiding 😒

En ik vroeg me af of dit zo'n gevalletje gebakken lucht of vriendjespolitiek is, zoals consultant en coach.
ook weer zoiets. niet alle coaches of consultants zijn gebakken lucht natuurlijk. waarschijnlijk had je zelf al besloten dat het gebakken lucht vriendjespolitiek was, maar je wist gewoon niet hoe t zat. beetje zoals de onderbuik PVV/FVD'er funktioneert. verder schreef je dat je bewondering voor mensen hebt die een liedje kunnen schrijven maar even daarvoor waren alle bekende artiesten slecht. het is wat allemaal ....:D

het muziekje is leuk, tikkeltje soep wel. heb t idee dat het een bestaand ding is maar kan het niet herinneren. het is wat wispelturig, geen duidelijke keuze. het heeft wat zoets sitcommerigs maar het is ook onrustig, ook door de sound. 'groove' heb ik er niet heel erg in kunnen ontdekken trouwens. je zou het producen in de zin van alle ideetjes tot 1 coherent geheel maken wat meer aandacht kunnen geven. msw wat verdelen over verschillende instrumenten etc

Ach, op zich is elke titel die iemand zichzelf kan aanmeten een hol begrip als daar geen controle van vaardigheid aan voorafgaat. Dat wil daarom nog niet zeggen dat iedereen die die titel draagt gebakken lucht verkoopt. Er zijn consultants die ijzersterke deskundigen zijn in hun vakgebied. Er zijn consultants die leunen op "wij zeggen ook gewoon maar wat ieder weldenkend mens weet en jullie zelf ook al jaren weten, maar wij zijn extern en dan kan je er wel mee aan de slag". Er zijn "life coaches" die zelf nog maar net uit de pampers zijn en na het lezen van De Wereld Van Sofie denken het licht te hebben gezien, en er zijn life coaches met bakken ervaring, relevante opleidingen en een talent om mensen te begeleiden.

Er is vooral een goede reden om niet alles en iedereen over dezelfde kam te scheren.

... zo'n gevalletje gebakken lucht of vriendjespolitiek is, zoals consultant en coach...
Soms staat de 'vorm' (de stelligheid waarmeee je jouw redelijk zwart/witte zeer 'kort door de bocht' bevindingen des levens verkondigt) de 'inhoud' zodanig in de weg dat het allemaal heel onsympathiek, nogal intolerant en heel 'navelstaarderig'/'eigen gelijk' overkomt allemaal.
Als je hulp vraagt (we zijn een forum dat mekaar helpt / discussieert dus niet perse eens hoeft te zijn) is een zekere vorm van bescheidenheid vruchtbaarder.
Deze thread gaat ondertussen meer over de vorm waarin je je uitdrukt, dan over jouw oorspronkelijke vraagstelling.
Zoals een ander al aangaf (en ook te lezen in andere threads van jou) beledig je eigenlijk constant mensen door te generaliseren en 99% van de forummers hier valt dan onder jouw 'verkeerd'/'not done'/'zijn geen muzikanten' definities maar t zijn wel degene waar je nuttige hulp & tips van kan krijgen.

Ik ga zo inhoudelijk reageren op de opbouwende kritiek op mijn muziek en intussen moet ik zelf heel alert zijn op niet ongewild beledigen, maar moet wel zelf beledigingen slikken over het moeten krijgen van ballen enzo? Prima. Goeie oefening. Ik ga mijn best doen. Dank!

Nadat je alle succesvolle muzikanten, alle consultants, alle coaches, alle muzikanten die geen theoretische achtergrond hebben beledigt hebt en onderhands mensen arm van geest genoemd hebt in 1 draadje is de visie nog steeds dat jij degene bent die incasseert? Mja, misschien is dat dan wel goed advies ja.

Back