Ah ja, excuus: dat had je al geschreven! Ik snap 'm. Maar dus een beetje een gevalletje: als je er een ziet, toeslaan? Wat zou je kiezen als er twee blinkende doosjes voor je stonden te glimmen, prijskaartje zeer redelijk: een AW2400 en een D32XD, wat zou je kiezen? Allebei mag niet, haha.
Een cd kunnen branden klinkt als muziek in mijn oren eerlijk gezegd. Ik stream namelijk niet. Zowel mijn ligbank als vervoermiddel heeft een cd-loopwerk op armlengte afstand (of twee armlengtes, maar dat is goed tegen doorligplekken). Naar ik begrepen heb is de AW2400 op afroep ineens een drive, en dat krijg ik nog nèt geregeld met mijn macbook. De Korg schijnt prehistorische usb te hebben.
Ik ken de AW2400 niet qua werkwijze. Daarnaast is de D32XD in het voordeel omdat ik het een heel mooi apparaat vond om te zien. Dus tja, wat wil je horen?

Ik heb er nu geen GAS meer voor maar ik heb al een paar AW4416's en wilde daarom graag die Korg.
Mijn ervaring met de AW4416: Het kan verwarrend werken omdat je meerdere lagen voor de mixer hebt. 44 kanalen totaal. Je moet de op te nemen kanalen die binnenkomen toewijzen aan een 1 van de 8 Recordbussen. En als het Stereo kanalen zijn, wordt het automatisch bus 1+2 (3+4, etc). Deze moet je ook weer in het menu aan de recorderkanalen toegwijzen en dat doe je dus voordurend. Je kunt wel tracks ARMEN. Het wordt ook lastiger als er meer uitbreidingen in zitten en die je moet 'routen' in het menu.
Of de AW2400 anders werkt weet ik niet, maar mixers en routing, dat is vrijwel altijd dezelfde hassle als 'n DAW.
Ik vind het mooie en veelzijdige apparaten maar om nu te zeggen dat het veel simpeler dan een DAW is?
Wat wel zo is met deze sporen recorders, werkt het eenmaal, dan blijft het ook werken. Met computers hoeft er maar iets te wijzigen; je vergeet 'n keer je interface van voeding te voorzien en wordt daardoor daarna niet meer geladen.
Ik lees dat je veel DAW's hebt geprobeerd. Zat Protools daar ook bij? Dit is wel een beetje de studiostandaard voor audiorecording. Met dedicated hardware vaak, en werkt eigenlijk altijd.
Volgens mij, als je een wat ouder systeem koopt, heb je al betere kwaliteit converters en pre-amps dan zo'n AW2400 en die Korg D32XD. Misschien ook zelfs een oudere Mac, die je dan ook niet meer aan internet hangt als het werkt. Alleen laten configureren, wat je eigenlijk met een sporenrecorder ook moet doen uiteraard.
De Digi002 zie je soms voor niets voorbijkomen. En ze hebben ook een iets recentere controller / audiointerface; Digidesign 003. Komen afentoe nog voorbij voor weinig.
Hier voor 90€. Als het er al maanden op staat is de prijs gewoon te hoog.

Een oudere Mac kost ook niet heel veel. En meemt met gemak ook 16 kanalen op.
Het enige is de Protools licentie, maar die prijs wordt ook lager naarmate het ouder wordt. Protools 6.4 heb ik op volgens mij nog op een CD, legaal en kon je gewoon installeren.
Ik vond het zelf leuk om die oudere sporenrecorders te proberen maar voor een echt simpele workflow zou ik gewoon die Zoom R12 ergens in een winkel proberen. Makkelijker dan dat wordt het volgens mij niet. En er is ook een R20, die wel wat duurder kost maar heeft ook een groter touchscreen.