Korg D888 ofzoiets

De Korg D3200 was net iets minder dan de D32XD. Geen moving faders. Wel betaalbaar voor 32 tracks. Korg D3200 Multitrackrecorder (m2427242207) — Mengpanelen — Marktplaats
Ouwe technologie inmiddels ook.

Wat ik had gelezen over de Tascam en niet stabiel zijn, kan misschien al wel opgelost zijn in nieuwer OS? Bericht hierover was ook al oud. De nieuwere DP Tasacm's zijn inmiddels al meer dan 10 jaar op de markt. Geen idee of daar wijzigingen in zijn aangebracht, qua specs en / of DAC's
Die Zoom R12 heeft wel een touchscreen maar de persoon die test vind het navigeren via knopjes op de L12 beter werken. Geluidskwaliteit van de nieuwere generatie is wel beter / frisser klinkend.

Laatst gewijzigd:
Tegek! In dit geval heb ik wel echt veel tijd om op onderzoek uit te gaan! Ik ben huiverig voor oude HD's, maar is dat helemaal terecht, als ik tijd heb om te wachten op een goeie?
Even 2 gouwe ouwe eruitgelicht: waarom ik de Roland niet moet kopen weet ik al, maar wat is er volgens jullie tegen de Korg D32XD en de Yamaha AW2400?

Mijn ervaring: oude schijven die het begeven zijn meestal nog wat ouder dan wat in de oude hd recorders zit. Die in de recorders kunnen echter LUID worden ook al zijn ze niet echt stuk, en sommige recorders zijn kieskeurig. Maar ik werkt al altijd met hd recorders, en op 1 luide schijf na geen defecten. Met sub 10gb schijven heb ik er wel al veel defecte gehad in pc's.

Voor een beperkt aantal sporen zou ik eerder naar een recent apparaat kijken. Die oude zijn relevanter als je betaalbaar heel veel sporen tegelijk wil opnemen.

Maar wat is nou eigenlijk de workflow die je beoogd en wat is je eind product? Wil je gewoon lineair multitrack opnemen en af en toe een overdub als opname niet goed was. Of wil je produceren, arrangeren en de complete mixdown opleveren. En je edits onderweg, destructive of non destructive? Ik zou daar het meest over nadenken, want een DAW kan alles, maar moet je passen. Een outboard oplossing is vaak goed in 1 of 2 zaken maar dekt weer niet het hele pakket. De onrust herken ik wel maar als je productief wilt zijn is de keuze hier dus niet de reis, maar de bestemming.

Tegek! In dit geval heb ik wel echt veel tijd om op onderzoek uit te gaan! Ik ben huiverig voor oude HD's, maar is dat helemaal terecht, als ik tijd heb om te wachten op een goeie?
Even 2 gouwe ouwe eruitgelicht: waarom ik de Roland niet moet kopen weet ik al, maar wat is er volgens jullie tegen de Korg D32XD en de Yamaha AW2400?
De Korg D32XD is simpelweg onvindbaar en als je em ziet, in goede staat, echt heel prijzig.in vergelijk dan. Ik heb al jaren een zoekopdracht op MMP uitstaan. 1 keer gevonden en toen ik ging kijken, compleet uitgewoond.

Ik heb in 1 van mijn AW4416's een SSD geplaatst. Die zijn stil. Maar ik.had daarna wel problemen met het initiatialiseren van de.achijf dacht ik. Ik heb trouwens ook ooit een VS1680 gekocht. Daar is de ZIP drive vervangen voor een smart media kaartje.
Ik weet niet hoe de AW2400 en Korg D32XD bestanden back uppen. Maar in de AW4416 moest je het ongecompliceerd op CD branden. Maar als je het toch niet in een computer meer wilt mixen is een eindmix op het apparaat zelf ok natuurlijk.

Maar wat is nou eigenlijk de workflow die je beoogt en wat is je eindproduct?
Wat ik echt wil, en wat op een DAW simpelweg onmogelijk is, is letterlijk aanzetten, op de rode knop drukken en opnemen. Niet hoeven zoeken naar welk schakelaartje in welk obscuur menu er nu weer zonder enige reden van stand gewisseld is.Vooral Steinberg is daar een kei in. Dorico (mijn notatieprogramma) werkt erg goed, zolang we niet in het "Steinberg-bereik" komen. Zodra er iets van audio-routing moet plaatsvinden wordt 't gewoon de hel. Dat wil ik dus voorkomen: de rode knop moet opnemen zijn, te allen tijde!
Wil je gewoon lineair multitrack opnemen en af en toe een overdub als opname niet goed was. Of wil je produceren, arrangeren en de complete mixdown opleveren.
Mijn eindproduct zal grotendeels mijn eigen demootje zijn, voor de leuk, of voor een klant die "een rudimentair idee" wil hebben. En als het lukt een blazerspartij die ik naar een studio kan sturen, maar als dat niet goed genoeg te krijgen is, is dat niet erg. Het zou "mooi meegenomen" zijn.

Ik ben al mijn hele leven live-muzikant. Ik geloof niet in editten, en heb zelfs een oor voor onge-editte opnames. Voorbeeld: Neeme Järvi heeft met het Royal Scottish National Orchestra veel klassieke opnames gemaakt, die ik tot mijn absolute faorieten reken. Ik hoorde laatst van een trompettist die op die opnames meespeelt dat Neeme geen edits toestond. Het was op record drukken, het hele ding spelen en klaar. Alles wat fout was, was dan maar fout, of het hele ding moest opnieuw. Dat hoor je, of in ieder geval hoor ik het, onbewust. Het is de magie van het moment. Arrangeren doe ik vóór ik het "podium op ga". En zo zie ik op die rode knop drukken: het podium opgaan. Ik ga muziek maken en wat er dan klinkt is het eindproduct, daar kan en wil ik niets meer aan veranderen. Het woord procuceren heeft in mijn beleving niets met muziek te maken, dat is meer iets voor hoesontwerp en marketingstrategie. Maar dat is mijn waarschijnlijk ouderwetse visie.
Met mixdown bedoel je waarschijnlijk volumes bepalen, beetje panning? Ja, dat is alles wat ik wil. Punch in punch out misschien voor extreme noodgevallen als ik thuis een trompet voor een niet-kunstzinnig carnavalsliedje wil opnemen, maar ook dat is geen vereiste.
En je edits onderweg, destructive of non destructive? Ik zou daar het meest over nadenken, want een DAW kan alles, maar moet je passen. Een outboard oplossing is vaak goed in 1 of 2 zaken maar dekt weer niet het hele pakket. De onrust herken ik wel maar als je productief wilt zijn is de keuze hier dus niet de reis, maar de bestemming.
Ik snap je niet helemaal, maar dat is waarschijnlijk omdat ik nooit ge"produceerd" heb en ook eigenlijk niet weet wat dat is. In mijn wereld componeer je muziek, je maakt een arrangement, in veel gevallen is dat bladmuziek, allemaal voorbereiding. Dan ga je het podium op of je drukt op de rode knop. Dan wordt het product gemaakt (in mijn ogen is dat dus produceren) en daarna is het af, de magie is voorbij en nu is het hooguit nog volumes bepalen, panning, misschien wat galm. Zo is mijn workflow. Natuurlijk ben ik in professionele zin vaak onderdeel van een proces dat wel "produceren" bevat, maar daar blijf ik dan altijd ver bij uit de buurt. Schoenmaker blijf bij je leest.

De Korg D32XD is simpelweg onvindbaar en als je em ziet, in goede staat, echt heel prijzig.in vergelijk dan. Ik heb al jaren een zoekopdracht op MMP uitstaan. 1 keer gevonden en toen ik ging kijken, compleet uitgewoond.
Ah ja, excuus: dat had je al geschreven! Ik snap 'm. Maar dus een beetje een gevalletje: als je er een ziet, toeslaan? Wat zou je kiezen als er twee blinkende doosjes voor je stonden te glimmen, prijskaartje zeer redelijk: een AW2400 en een D32XD, wat zou je kiezen? Allebei mag niet, haha.
Ik heb in 1 van mijn AW4416's een SSD geplaatst. Die zijn stil. Maar ik.had daarna wel problemen met het initiatialiseren van de.achijf dacht ik. Ik heb trouwens ook ooit een VS1680 gekocht. Daar is de ZIP drive vervangen voor een smart media kaartje.
Ik weet niet hoe de AW2400 en Korg D32XD bestanden back uppen. Maar in de AW4416 moest je het ongecompliceerd op CD branden. Maar als je het toch niet in een computer meer wilt mixen is een eindmix op het apparaat zelf ok natuurlijk.
Een cd kunnen branden klinkt als muziek in mijn oren eerlijk gezegd. Ik stream namelijk niet. Zowel mijn ligbank als vervoermiddel heeft een cd-loopwerk op armlengte afstand (of twee armlengtes, maar dat is goed tegen doorligplekken). Naar ik begrepen heb is de AW2400 op afroep ineens een drive, en dat krijg ik nog nèt geregeld met mijn macbook. De Korg schijnt prehistorische usb te hebben.
Mijn ervaring: oude schijven die het begeven zijn meestal nog wat ouder dan wat in de oude hd recorders zit. Die in de recorders kunnen echter LUID worden ook al zijn ze niet echt stuk, en sommige recorders zijn kieskeurig. Maar ik werkt al altijd met hd recorders, en op 1 luide schijf na geen defecten. Met sub 10gb schijven heb ik er wel al veel defecte gehad in pc's.

Voor een beperkt aantal sporen zou ik eerder naar een recent apparaat kijken. Die oude zijn relevanter als je betaalbaar heel veel sporen tegelijk wil opnemen.

Mijn onderbuik graviteert naar deze oudjes. Misschien voel ik aan mijn water dat ik, als ik eenmaal zo'n ding heb, van liveband naar liveband huppel en concerten ga multitracken. Het zou me niks verbazen. Maar misschien is een Zoom R-serie meer iets voor mij. Ik ga in ieder geval weer rustig nadenken en -voelen. Fijn dat jullie meedenken, hopelijk vinden jullie het ook een leuk onderwerp om over te babbelen.

Ja, maar wanneer je je opnames verder niet gaat knippen en plakken en het bewerken van sporen zich beperkt tot een beetje EQ en panning dan zijn bovenstaande apparaten idd prima. Misschien bekend, maar naast Dorico wordt ook vaak Cubase gebruikt. Daar kan je eenmalig alles naar jouw hand zetten en opslaan als template en kan je vanaf dat moment idd gewoon op de rode knop drukken.

Ik denk niet dat Roel een grote Steinberg fan is dus Cubase zal het niet worden. :)

Let wel op met die grote complexe apparaten zoals de AW2400, dat je niet dezelfde nadelen ervaart als in een DAW. Zo'n yamaha zit ook lekker vol menuutjes etc. Al is hij wel een stuk meer gefocust en eenvoudiger in gebruik dan de ROland VS2480. En heel erg draagbaar zijn ze ook niet ten opzichte van een Zoom.

Ja, maar wanneer je je opnames verder niet gaat knippen en plakken en het bewerken van sporen zich beperkt tot een beetje EQ en panning dan zijn bovenstaande apparaten idd prima.
Ah, fijn om te horen. En ze hebben iets nostalgisch, iets echts.
In theorie heb je gelijk over Cubase, maar helaas blijft het bij die theorie. Ik heb exact gedaan wat jij zei: "eenmalig" alles naar mijn hand zetten en opslaan als template, maar het woord "inderdaad" klopt helaas niet in jouw zin. Nu bij Ableton gaat het iets beter, maar als de bovenbuurman kucht, verandert er weer iets en ondanks dat ik alles precies volgens de boekjes doe, schuift er als door toverhand weer ergens een schakelaartje, en zéker bij Steinberg is dat gegarandeerd weer een halve dag zoeken, mensen op fora lastig vallen en mijn hoofd breken voor de rode knop daadwerkelijk opneemt. En mijn idee is dan allang weer vervlogen.

Ik denk niet dat Roel een grote Steinberg fan is dus Cubase zal het niet worden. :)
Understatement van de eeuw. Ik koester een diepe haat richting Steinberg. En ik ben een vroege Dorico-fan die er al jaren elke dag intensief en opgetogen blij mee werkt. Ik word zelf bang van mijn diepe en intense haatgevoelens richting Steinberg...
Let wel op met die grote complexe apparaten zoals de AW2400, dat je niet dezelfde nadelen ervaart als in een DAW. Zo'n yamaha zit ook lekker vol menuutjes etc. Al is hij wel een stuk meer gefocust en eenvoudiger in gebruik dan de ROland VS2480. En heel erg draagbaar zijn ze ook niet ten opzichte van een Zoom.
Ik hoop dan inderdaad dat (bijvoorbeeld) een AW niet diezelfde jinx heeft. Mijn Forte (ook niet echt straightforward) heeft het totaal niet: ik adem in dezelfde taal. VAST (uitgejouwd door velen als veel te ingewikkeld) doet precies wat ik wil, het is puur genieten. En macbooks vliegen in brand als ik al dezelfde ruimte binnenwandel. Het is vreemd.

Haha! ;-) Ik ken de theorie. Er is iets anders aan de hand. Ik heb een bijna-diagnose hieromtrent. Mijn brein is niet in staat tot sommige executieve functies. Wat "voor iedereen" te leren is zal ik nooit kunnen, en andersom kan ik dingen die voor niemand bereikbaar zijn. Ik heb even geen idee hoe het heet, maar ik heb 't al 40 jaar.
Ik werk al 40 jaar met alle soorten DAWs en het blijft hetzelfde: ik doe oprecht alles goed maar de spullen blijven gewoon disfunctioneren. En doosjes (zoals mijn Forte) doen het prima. Het zal zeker aan mij liggen maar alles wat voor neurotypische mensen is gemaakt werkt voor mij totaal niet. Kurzweils zijn volgens mij door gekken gefabriceerd, dus werkt het prima.

Ik weet niet of er een neurodivergente DAW bestaat, maar in dat geval zou ik die nog eens kunnen proberen.

En ja, het is met training te verhelpen, tot je 20ste levensjaar.

Roel kan ik wel begrijpen. Op een gegeven moment had ik ook een meersporen cassette recorder gekocht, plastic ding waar alles mee veerde en bewoog wat niet bewegen mag. Gelukkig kon ik die de andere dag terug brengen en m`n geld terug krijgen koste toen +/- . 500 Nu heb ik er geen maar nu gebruik ik de sampler als meersporen recorder omdat ik twee dezelfde samplers heb gekocht (404) vanwege de eenvoud en van het herinneren / onthouden van de bediening maakt dat het extra makkelijk.
2 X twee keer stereo is vier kanalen appart life bewerkbaar vanwege de uitgangen.
En de opgenomen `sporen` per sampler zijn bijna acht keer multitimbraal. --- Dus dan vier maal in --- en veertien uit --- per recorders totaal.
Tien minuten opname tijd denk ik. (nooit geprobeerd.)
Maar wel vooraf het volume regelen bij minstens de helft van de kanalen. Theoretisch heb je dan 28 kanalen. 2X7 + 2X7 zoveel, bedankt.
Die ga ik nooit gebruiken. Om over iets heen te jammen heb ik nog een `loopertje` dat kan ook met twee recorders en later afstemmen.
Nu ontbreken me alleen nog de componeer ideen. Maar als je met muziek bezig bent is het wel handig om niet te diep te hoeven nadenken over hoe de spullen allemaal werken.

Laatst gewijzigd:
Roel kan ik wel begrijpen. Op een gegeven moment had ik ook een meersporen cassette recorder gekocht, plastic ding waar alles mee veerde en bewoog wat niet bewegen mag. Gelukkig kon ik die de andere dag terug brengen en m`n geld terug krijgen koste toen +/- . 500 Nu heb ik er geen maar nu gebruik ik de sampler als meersporen recorder omdat ik twee dezelfde samplers heb gekocht (404) vanwege de eenvoud en van het herinneren / onthouden van de bediening maakt dat het extra makkelijk.
2 X twee keer stereo is vier kanalen appart life bewerkbaar vanwege de uitgangen.
En de opgenomen `sporen` per sampler zijn bijna acht keer multitimbraal. --- Dus dan vier maal in --- en veertien uit --- per recorders totaal.
Tien minuten opname tijd denk ik. (nooit geprobeerd.)
Maar wel vooraf het volume regelen bij minstens de helft van de kanalen. Theoretisch heb je dan 28 kanalen. 2X7 + 2X7 zoveel, bedankt.
Die ga ik nooit gebruiken. Om over iets heen te jammen heb ik nog een `loopertje` dat kan ook met twee recorders en later afstemmen.
Nu ontbreken me alleen nog de componeer ideen. Maar als je met muziek bezig bent is het wel handig om niet te diep te hoeven nadenken over hoe de spullen allemaal werken.
Hoe kan een audiospoor volgens jou multitimbraal zijn?

Ah ja, excuus: dat had je al geschreven! Ik snap 'm. Maar dus een beetje een gevalletje: als je er een ziet, toeslaan? Wat zou je kiezen als er twee blinkende doosjes voor je stonden te glimmen, prijskaartje zeer redelijk: een AW2400 en een D32XD, wat zou je kiezen? Allebei mag niet, haha.

Een cd kunnen branden klinkt als muziek in mijn oren eerlijk gezegd. Ik stream namelijk niet. Zowel mijn ligbank als vervoermiddel heeft een cd-loopwerk op armlengte afstand (of twee armlengtes, maar dat is goed tegen doorligplekken). Naar ik begrepen heb is de AW2400 op afroep ineens een drive, en dat krijg ik nog nèt geregeld met mijn macbook. De Korg schijnt prehistorische usb te hebben.
Ik ken de AW2400 niet qua werkwijze. Daarnaast is de D32XD in het voordeel omdat ik het een heel mooi apparaat vond om te zien. Dus tja, wat wil je horen? :D Ik heb er nu geen GAS meer voor maar ik heb al een paar AW4416's en wilde daarom graag die Korg.

Mijn ervaring met de AW4416: Het kan verwarrend werken omdat je meerdere lagen voor de mixer hebt. 44 kanalen totaal. Je moet de op te nemen kanalen die binnenkomen toewijzen aan een 1 van de 8 Recordbussen. En als het Stereo kanalen zijn, wordt het automatisch bus 1+2 (3+4, etc). Deze moet je ook weer in het menu aan de recorderkanalen toegwijzen en dat doe je dus voordurend. Je kunt wel tracks ARMEN. Het wordt ook lastiger als er meer uitbreidingen in zitten en die je moet 'routen' in het menu.

Of de AW2400 anders werkt weet ik niet, maar mixers en routing, dat is vrijwel altijd dezelfde hassle als 'n DAW.
Ik vind het mooie en veelzijdige apparaten maar om nu te zeggen dat het veel simpeler dan een DAW is?

Wat wel zo is met deze sporen recorders, werkt het eenmaal, dan blijft het ook werken. Met computers hoeft er maar iets te wijzigen; je vergeet 'n keer je interface van voeding te voorzien en wordt daardoor daarna niet meer geladen.

Ik lees dat je veel DAW's hebt geprobeerd. Zat Protools daar ook bij? Dit is wel een beetje de studiostandaard voor audiorecording. Met dedicated hardware vaak, en werkt eigenlijk altijd.
Volgens mij, als je een wat ouder systeem koopt, heb je al betere kwaliteit converters en pre-amps dan zo'n AW2400 en die Korg D32XD. Misschien ook zelfs een oudere Mac, die je dan ook niet meer aan internet hangt als het werkt. Alleen laten configureren, wat je eigenlijk met een sporenrecorder ook moet doen uiteraard.

De Digi002 zie je soms voor niets voorbijkomen. En ze hebben ook een iets recentere controller / audiointerface; Digidesign 003. Komen afentoe nog voorbij voor weinig. Hier voor 90€. Als het er al maanden op staat is de prijs gewoon te hoog. :P
Een oudere Mac kost ook niet heel veel. En meemt met gemak ook 16 kanalen op.
Het enige is de Protools licentie, maar die prijs wordt ook lager naarmate het ouder wordt. Protools 6.4 heb ik op volgens mij nog op een CD, legaal en kon je gewoon installeren.

Ik vond het zelf leuk om die oudere sporenrecorders te proberen maar voor een echt simpele workflow zou ik gewoon die Zoom R12 ergens in een winkel proberen. Makkelijker dan dat wordt het volgens mij niet. En er is ook een R20, die wel wat duurder kost maar heeft ook een groter touchscreen.

Laatst gewijzigd:
Ik heb tijdens Coronaverveling deze controller nog ergens opgedoken. Werkte met een LAN aansluiting. En draaide op een Mac G4 die ik voor 'n paar tientjes ergens had gekocht. Audiointerface wat ik gebruikte was een Digi001 dacht ik. Ik moet het nog ergens hebben.. :o: Maar het waren wel leuke avonden zelfs de kat hier vond het leuk.. :)

Ik ken ProTools erg goed. AVID is misschien wel de ergste van allemaal. Ze hebben Sibelius, een van de beste muzieknotatieprogramma's, gekocht, het team ontslagen en het programma helemaal kapot gemaakt. Dit alles uit pure hebzucht. ProTools is de standaard door heel handige marketing, niet omdat het een goed product is.

Ik snap dat DAWs op alle gebieden winnen. Maar het werkt gewoon niet voor mij. Ook een oude mac opofferen en van internet afhalen: ik heb het allemaal geprobeerd, al tientallen jaren geleden, en het mislukt voortdurend. Dit ligt vrijwel zeker aan mij, vandaar mijn keiharde standpunt nooit meer een DAW te willen gebruiken.

Ik las ergens dat de AW2400 diametraal anders werkt dan de AW4416, daar is zelfs veel kritiek op, maar ik moet dus inderdaad heel goed gaan kijken naar hoe routing werkt op zo'n oude Yamaha. Dank voor de waarschuwing! En ik zal ook zeker in de nieuwe Zooms gaan duiken. Als er iets van GAS meespeelt, gaat dat zeker ook richting zo'n leuke R20!

Het touchscreen van de Korg D32XD, dat is toch identiek aan dat van de Trinity? Dat vond ik namelijk wel een hel, en een jeugd-deceptie. De folders van de Trinity heb ik kapotgelezen, en toen ik er een onder mijn vingers kreeg was dat touchscreen een enorme tegenvaller. Vandaar dat ik meer richting de AW nijg. Maar ik sowieso jullie feedback heel goed inprenten en heb erg veel tijd. Voorlopig neem ik lekker op met QuickTime, het enige programma dat gewoon altijd werkt...

Hoe kan een audiospoor volgens jou multitimbraal zijn?
Dat kan alleen bij een sampler.
Bij een syntersizer staan de `sporen` altijd bij een enkel kanaal in verhouding tot elkaar. ABCDEFG (+ de halvetonen) gekozen in een zelf gekozen (mooie) muzikale voor het oog lijkt het soms wel willekeurige opeenvolging dat een liedje of song maakt.
Bij meerdere timbres kunnen ook allerlij andere instrumenten meedoen. Vaak acht wel een stuk of acht (bij mij)
als voorbeeld piano, viool, drum, strompet, fluit, harmonica, of een keysplit enz.
.
Bij moderne een sampler dus niet een uit de jaren negentig want die oude kunnen alleen een paar seconden sampelen onder elke toets.
Maar zeker al meer dan tien jaar kunnen de nieuwe samplers minutenlang hoe lang weet ik niet zo ontzettend lang alle willekeurige opeenvolgende geluiden ten gehore brengen.
Als het ware een audiospoor.
Bij het indrukken van acht toetsen gelijktijdig laat het een zelfs een heksenketel van een kakofonie horen als het niet op elkaar is afgestend.
De keuze is 128 verschillende `tracks` waarvan zeven of acht gelijktijdig naar keuze.
Er wordt opgenomen op een SD kaartje. Dus geen krakende of piepende draaiende hardisk geen scoezie met de beruchte `tik-of-dead` Ook geen floppydisks waarna er niets meer terug te vinden was.
Gelukkig heb ik dat tijdperk redelijk overgeslagen.

Back