Analoog hype voorbij?

Re: Analoog hype voorbij?

Origineel geplaatst door paol
lijkt mij dat de vraag naar analoog spul nu langzaam minder wordt gezien het feit wat je hier ook op het forum ziet er best wel "geschopt" moet worden om die dingen kwijt te raken, bv een mks80 is niet mis, maar gaat er moeizaam uit, of heb ik het mis?

Tja, als je moet kiezen tussen 1 dure monotimbraal half-versleten rack-synth van bijna 20 jaar of voor datzelfde geld een hele batterij goedkoop digitaal en semi-analoog. Dan is die keuze bij de meeste mensen hier, waarvan velen nog op een studenten-budgetje zitten vlug gemaakt.

een mks-80 lijkt me wel iets dat ook nog wel wil, maar 1500€ wil ik niet geven aan een 2de hands-toestel...

Misschien is het tijd dat die ouwde 2de hands analoge synths terug eens wat realistischer geprijsd worden.

Ik zou echt heel erg graag één (of meerdere) bakken uit mijn vorige post willen hebben, maar ze zijn onwaarschijnlijk duur.
Het is een kwestie van sparen en kijken of ik met mijn andere gear die apparaten kan vervangen. Vooral met de G2 kan ik een hoop. Het is verdomd lastig om van die steriele VA klank af te komen maar door middel van o.a. de saturation module begin ik meer in de richting van analoge klanken te komen.

-C-

De hype is inderdaad voorbij! Volgens mij door de volgende redenen:

Internet zorgt ervoor dat je reviews kan lezen van een bepaald apparaat en je kunt er zelfs Mp3'tjes van horen, waardoor de koper veel beter de betere apparaten van de gewone kan onderscheiden. Nu is het niet per definitie "iemand roept dat een apparaat geweldig is" en dat je tot aanschaf over gaat.

Analoog is verouderd. Er zijn maar enkele apparaten die hedentendage in produkties worden gebruikt. Tegenwoordig kan men meer voor minder geld. Oude apparaten gaan meestal ook eerder stuk, of er zijn minder makkelijk onderdelen voor te krijgen.

Alles daalt in waarde. gelukkig nu ook m.b.t. de analoge synths. De prijs-kwaliteits verhouding in combinatie met ouderdom is tegenwoordig redelijker dan voorheen.

Neem de digitale fotografie en de analoge fotografie als voorbeeld. Ik kan mijn mooie oude Pentax camera met lenzen niet eens meer aan de straatstenen slijten. Tegenwoordig is digitaal het toverwoord. Alleen moet ik daarbij wel vermelden dat de foto's van zo'n oud toestel mooiere (realistische) foto's maakt dan een digitale, mits je een beetje verstand hebt van het instellen van zo'n apparaat. Men kiest tegenwoordig liever voor digitaal want dat werkt makkelijker en is goedkoper. Wil je goede digitale foto's dan belandt men bij een camera die duizenden euro's kost.

Groet Erik

Origineel geplaatst door Catalunya

Neem de digitale fotografie en de analoge fotografie als voorbeeld. Ik kan mijn mooie oude Pentax camera met lenzen niet eens meer aan de straatstenen slijten. Tegenwoordig is digitaal het toverwoord. Alleen moet ik daarbij wel vermelden dat de foto's van zo'n oud toestel mooiere (realistische) foto's maakt dan een digitale, mits je een beetje verstand hebt van het instellen van zo'n apparaat. Men kiest tegenwoordig liever voor digitaal want dat werkt makkelijker en is goedkoper. Wil je goede digitale foto's dan belandt men bij een camera die duizenden euro's kost.

Groet Erik

leuk voorbeeld.......maaaaaarrrrrrrrrr.........hetzelfde geldt natuurlijk voor digitale cameras...... "mits je een beetje verstand hebt van het instellen van zo'n apparaat" .... dat is de grap..... het kost natuurlijk enige maanden/jaren tijd om een compleet nieuwe manier van werken op te pikken, om te weten wat je moet doen om bepaalde resultaten te krijgen.... als je met digitale cameras gaat werken moet je ook weten hoe photoshop of andere digitale bewerkingssoftware werkt.... ik zie mijn vader met z'n doka nog niet zo snel photoshop onder de knie krijgen, dus de resultaten die hij met een digitale camera behaald zullen nooit in de buurt komen van z'n analoge camera met doka, omdat ie daar al 30 jaar of langer ervaring mee heeft...

Het is niet alleen het verzamelen oude gear, maar bij mij gaat het er om de sound waar ik zo van hou!!

Ik probeer gear uit de 70/80 bij elkaar te krijgen waar m'n helden van vroeger zo'n lekkere sound mee maakte

De Disco/funk periode: o.a. Dayton, S.O.S Band, BB & Q Band, etc. etc.

En deze sound benader je zeker niet met softsynth's van een Prophet 5 of een Minimoog.

Ik heb het niet over photoshop, want een foto is ook te scannen en na te bewerken.

Bij alle camera's onder de 500 Euro ziet het gras er onnatuurlijk groen uit (niet zoals het was, toen jij daar met open ogen naar keek). Ook kunnen er ineens kleuren bijkomen, maar er zijn mensen die dat niet deerd.

De hype is inderdaad voorbij! Volgens mij door de volgende redenen:

Al deze argumenten kunnen natuurlijk makkelijk weerlegd worden:

Internet zorgt ervoor dat je reviews kan lezen van een bepaald apparaat en je kunt er zelfs Mp3'tjes van horen, waardoor de koper veel beter de betere apparaten van de gewone kan onderscheiden. Nu is het niet per definitie "iemand roept dat een apparaat geweldig is" en dat je tot aanschaf over gaat.

Het ontbreekt volgens mij niet aan kritische bemerkingen over analoge synthesizers. Als ik mezelf dan als voorbeeld mag nemen, heb ik bijvoorbeeld de VC-10 helemaal niet gespaard van negatieve commentaar.

Analoog is verouderd. Er zijn maar enkele apparaten die hedentendage in produkties worden gebruikt. Tegenwoordig kan men meer voor minder geld. Oude apparaten gaan meestal ook eerder stuk, of er zijn minder makkelijk onderdelen voor te krijgen.

Analoog is al jaren verouderd, dat verklaart helemaal niks. En je zou ervan versteld staan wat voor analoge synthesizers nog gebruikt wordt (maar dat doet volgens mij zowiezo niks terzake). Trouwens die oude apparaten gaan echt (mits ze min of meer onderhouden zijn) helemaal niet snel stuk. En ze zijn bovendien meestal veel makkelijker te repareren dan de gemiddelde "digitale" synthesizer.

Alles daalt in waarde. gelukkig nu ook m.b.t. de analoge synths. De prijs-kwaliteits verhouding in combinatie met ouderdom is tegenwoordig redelijker dan voorheen.

Alles daalt misschien in waarde als je dit oneindig in de tijd bekijkt, maar m.b.t. analoge synthesizers heb ik daar nog niet veel van gemerkt (wat niet wil zeggen dat het nooit gaat gebeuren, maar momenteel kan ik nergens aanwijzingen vinden daarvoor).

Voor de rest ga ik akkoord met het volgende:

"Analoge Hype voorbij"

Dit is weer zo een stelling van mensen die geen analoge spullen in hun setup hebben

Eenmaal je een minimoog of wurlitzer bespeeld hebt, wil je helemaal niet terug.

Wat misschien ook meespeelt is het feit dat zo ongeveer alle populaire analoge synths al geemuleerd worden door softsynths of door VA. De tb-303 bijv zit zo ongeveer in iedere VA ingebakken. Ze klinken uiteraard niet helemaal hetzelfde, maar benaderen het wel. Het geeft je zo ook de mogelijkheid om je eigen draai aan je geluid te geven.

En ook de VA kan tegenwoordig unieke geluiden produceren. Even een lekker makkelijk voorbeeld. De superstring uit de JP8000 is redelijk uniek.

Dit loopt weer eens uit op een zinloze analoog/digitaal discussie. Ieder heeft zo zijn mening: de een vindt analoog lekkerder werken, de ander zweert bij digitaal. Beweren dat er geen verschil is tussen analoog en digitaal is onzin: een perfecte 808 imitatie heb ik nog nooit gehoord, en in de SOS review van de MS20 legacy staan toch ook een paar hele duidelijke voorbeelden. Maar om elkaar nu te gaan overhalen om toch absoluut analoog/digitaal te gaan gebruiken is onzin. Een mening blijft een mening. Dat verhaal van sKeLeTvM dat hij nu ineens de waarheid heeft uitgevonden is gewoon gel*l.

Analoog is een rondreis (zonder gidsen) door India en Tibet per trein, olifant en per motor, slapen in oude hotelletjes, dorpjes, boomhutten en lekker lokaal (met je handen) eten. Vaak afzien en een hoop gesjouw, geregel en gedoe, maar je maakt *echt* wat mee.

Digitaal is vier weken volledige verzord met Neckermann of D-Reizen all inclusive naar de Turkse riviera met elke dag patat, schnitzel en veel raki. Misschien een leuk tripje of twee, maar vooral heerlijk naast het zwembad op je vette krent liggen/zitten en bediend worden.

Allebei is leuk en je komt bij allebei terug met een een mooie bruine kop en eventueel een rare schimmelziekte, maar het verschil is er. En das maar goed ook.

ach, alles is relatief.
In de jaren zeventig, waren ze helemaal niet 'warm' en ' levendig' maar kil en electronisch.
Wat dat betreft: niets nieuws onder de zon.

Origineel geplaatst door bazziman
Analoog is een rondreis (zonder gidsen) door India en Tibet per trein, olifant en per motor, slapen in oude hotelletjes, dorpjes, boomhutten en lekker lokaal (met je handen) eten. Vaak afzien en een hoop gesjouw, geregel en gedoe, maar je maakt *echt* wat mee.

Digitaal is vier weken volledige verzord met Neckermann of D-Reizen all inclusive naar de Turkse riviera met elke dag patat, schnitzel en veel raki. Misschien een leuk tripje of twee, maar vooral heerlijk naast het zwembad op je vette krent liggen/zitten en bediend worden.

Allebei is leuk en je komt bij allebei terug met een een mooie bruine kop en eventueel een rare schimmelziekte, maar het verschil is er. En das maar goed ook.

Daarbij vergeet je de bosjesmannen die bij jouw reis plotseling uit hun boomhut komen zetten om jouw te ontdoen van je centen en je vast te binden aan de boom.

Origineel geplaatst door bazziman

nix aan toe te voegen....:mega:

Zinloze discussie!
Het woord 'hype' vind ik overigens wel een negatieve lading hebben!
Volgens mij zijn er nog voldoende legitieme redenen te bedenken waarom analoog mensen nog steeds aanspreekt.
Het is I.M.O. een kwestie van smaak en gehoor!

Daarbij vergeet je de bosjesmannen die bij jouw reis plotseling uit hun boomhut komen zetten om jouw te ontdoen van je centen en je vast te binden aan de boom.

Die bosjesmannen waren in dit geval mijn koeling van mijn auto die kapot ging onderweg naar Denemarken met de auto enkele weken terug. De vakantie nam een vervelende wending. Ik moest 2 dagen op onderdelen wachten en het kostte mij veel geld (had ik een leuke oude analoge synth voor kunnen kopen). Volgende keer met het vliegtuig. Is betrouwbaar en nog goedkoper ook. Meer voor minder geld!!!

Re: DE WAARHEID

Re: DE WAARHEID

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Sinds ik lid ben van dit forum heb ik tal van posts geschreven over heel de hetze analoog vs digitaal.
Opgeblazen en gehypte koek is het, nothing more, nothing less. Mensen met foute doorzichten die tonnen geld uitgeven aan orginele 808 om even later toch tot de vaststelling te komen dat het allemaal niet zo is als was voorgesteld. Zo zie je dat die toestellen (oa 909, 808, 303) bijna even vaak van eigenaar wisselen als ze worden gebruikt in composities. En daardoor is die prijs zo idioot hoog tot heel het systeem plots in elkaar klapt. (hetgeen nu stillaan bezig is)
Heel vroeger was ik ook zo een half-gare analoog freak die last had van verzamelgekte en toen leek m'n studio meer op een museum dan op een studio.
Tot ik er achter kwam - en dat is hetgeen dat telt en de enige waarheid - dat het niet de spullen zijn die het doen, maar dat je enkel inhoudelijk op waarde wordt geschat. M.a.w. geen hond ligt er wakker van of je nou een echte 909, MKS80, Minimoog af wat dan ook gebruikt als materiaal voor éénder welke compositie.
De inhoud en vormgeving telt, en niet wat je daarvoor gebruikt.

Tja, er zijn op dit forum natuurlijk ook bepaalde figuren die meer bezig zijn met spullen te kopen en achteraf weer opnieuw te verkopen dan er werkelijk muziek mee te maken.

Die analoge hype is trouwens een slachtoffer van zichzelf geworden. Toen einde jaren '80, begin jaren '90 de dance op een eerste hoogtepunt kwam, waren veel van die analoge bakjes ( als de 303, 101, ...etc) 2de hands goedkoop te vinden omdat deze toestellen eigenlijk compleet onpopulair waren (bvb. oorspronkelijk was de TB en TR familie vooral gericht op gitaristen als begeleidingsinstrumenten). Daarom dat vele jonge experimenteerders met beperkt budget die spullen kochten en er mee begonnen prutsen.
Maar de hype heeft deze toestellen een cult status bezorgd en geleidelijk aan naargelang de vraag verhoogde (maar het aanbod daalde) ging de prijs astronomisch de lucht in tot aan het absurde af (in ouwde BEF heb ik ooit een TR-909 een jaar of 6 geleden aan meer dan 200.000BEF of 5000€ zien staan)

1 voordeel heeft die hype wel gehad, momenteel is er veel ouwder digitaal spul dat je voor een appel en ei kan vinden, maar waar een creatieve mens wel heel wat mee kan : bvb. eerste JV-modellen, Kawai K-serie, Casio CZ-serie, DX-synths, ouwde Korg PCM- en FMsynths, ouwdere samplers, ... etc...

Met wat creativiteit kun je voor de prijs van 1 2de hands Jupiter-8 een hele studio bouwen met 2de hands digitaal en hybride spul.

Je zal sneller platen maken als je morgen een "song" kan afleveren die mensen emotioneel raakt. Los van welke stijl dan ook. Al is dat éénvoudig weg met een gitaar en zang gedaan. De periode van hopeloos gestamp is defenitief voorbij. Je merkt dat ook aan Top-50 muziek. Eindelijk wordt er inhoudelijk stillaan terug "muziek" gemaakt en wordt het kaf van het koren gescheiden.

Ja maar die top-50 blijft toch ook redelijk schaars aan vernieuwing op enkele uitzonderingen na.

En Tiesto dan ? (ff of the record maar wel dezelfde idioterie) LEES : MARKETING & STRATEGIE.
The best DJ in the world...kom nou, hoe kan men zoiets beweren ?
Das net zoals : 909, het enige echte house drumtoestel... wooohahahaha.

Analoog = Hype, en het wordt stillaan tijd dat mensen met foute inzichten dat gaan inzien.

Tot slot zal ik niet ontkennen dat er analoge apparaten zijn die een typische klankleur en dynamiek bezitten. Das een héél ander verhaal. De waarde daarvan is ook heel subjectief en heeft op zich niets met componeren van muziek te maken.
Dus uiteindelijk maakt het geen MOER uit of je nou vette analoge strings uit een M12 haalt of iele digitale strings uit een JD800. Het zijn de akkoorden, melodiën en arrangementen die het doen. Dat heb ik intussen al 1000 x gezegd.
Neem zelf de proef op de som. Neem 1x bassdrum, 1x hihat en 1x snare en een synthbasje en probeer een "groove" neer te zetten die even sterk is als wat Missy Elliot doet. Just try en je zal zien dat het niets met de sounds op zich dan wel met de manier van werken en je gevoel voor groove heeft te maken. Een hiphop groove maken lijkt veel éénvoudiger dan het werkelijk is.

Omdat het niet eenvoudig is, betekent dat nog niet dat het origineel is he...
Om eerlijk te zijn vind ik hip-hop even afgezaagd als Lineaire pomp-techno.

Het is net zoals de hele DJ-hype. Dj's blijven DJ's en draaien gewoon plaatjes, punt andere lijn. ( op een paar uitzonderingen na - dat zijn dan muzikanten die plaatjes zijn beginnen draaien zoals CJ Bolland of 2 many DJ's, Aphex Twin en een aantal anderen...)
Al die andere DJ's die "plaatjes" maken worden dan ook achter de schermen geholpen door ECHTE muzikanten en ECHTE techies die niet in de spotlights staan en dat ook zelf niet willen. Dat zijn ook die mensen die het grote geld verdienen. Ze zijn alleen niet het gezicht van hun eigen produkt.
Tiesto live... laat me niet lachen...iedereen kan op de start-en stop knoppen van HD recorders en sequensers staan hameren...niks an. Het wordt gewoon gehyped en mooi verpakt en de grote domme meute slikt het nog ook.
Laat dat nou voor eens en altijd eens duidelijk worden. Dank u.

Ga eens naar Alanis Morisette of Toto LIVE kijken. Da's echt live. Dat zijn echte muzikanten. Of Deus, Novastar en zoveel andere goeie bands...
Nogmaals : het gaat om de inhoud en niet wat je daarvoor gebruikt. Das de enige waarheid.:doei:

Groot gelijk jong!
De hele dance DJ-hype is leuk geweest. Het heeft 20 jaar geduurd, maar het begint nu wat afgezaagd te worden. Alles wat er tegenwoordig nieuw uitkomt van trance/techno/house is allemaal 13 in een dozijn troep (op een paar schitterende uitzonderingen na).
Maar hetzelfde mag ook gezegd worden over het overgrote gedeelte van de MTV/TMF-eenheidsworst. Al die RnB/Boysband/Happy-Softrock-rommel, hoe duur de studio ook is waar het geproduced is en hoe knap verpakt het ook lijkt, is kil, nep en pure formule.
Het probleem is hem tegenwoordig de originaliteit die ontbreekt. Men heeft alles precies al eens geprobeerd en gedaan. We zitten eigenlijk een beetje in een periode van creatieve leegte, waar dringend nood is aan nieuwe frisse ideeën, maar waar er binnen de wereld van platte commers geen ruimte voor is.

Om het in een Yoda-qoute uit te drukken : "Unlearn what you have learned" en begin vanaf nul gelijk die kleine die je ooit was die net een instrument ontdekte. Vergeet de standaard-dance-opbouw, vergeet de ABCD-formule van pop-songs, vergeet gewoon alles! Misschien krijgen we dan eindelijk nog eens iets dat echt nieuw is en niet weeral een flauw afkooksel van een 70-ies/80-ies-revival. (PS : Ik ben die 80ties revival ook al kotsbeu! ;) )

PS aan Skeletvm : Wanneer mag ik je studio nu eens komen bewonderen? ;)

Laatst gewijzigd:
Re: Re: DE WAARHEID

Re: Re: DE WAARHEID

Origineel geplaatst door oli303
Tja, er zijn op dit forum natuurlijk ook bepaalde figuren die meer bezig zijn met spullen te kopen en achteraf weer opnieuw te verkopen dan er werkelijk muziek mee te maken.

moet ik me hier aangesproken voelen? voegt dit iets toe aan de discussie of is het gewoon een vervelende sneer die eigenlijk niet terzake doet?
of is het misschien in al zijn niet-terzake-doendheid en misplaatstheid de juiste opmaat voor de rest van je verhaal, dat toch ook eigenlijk kant nog wal raakt?!

Re: Re: Re: DE WAARHEID

Re: Re: Re: DE WAARHEID

Origineel geplaatst door Leo
moet ik me hier aangesproken voelen? voegt dit iets toe aan de discussie of is het gewoon een vervelende sneer die eigenlijk niet terzake doet?
of is het misschien in al zijn niet-terzake-doendheid en misplaatstheid de juiste opmaat voor de rest van je verhaal, dat toch ook eigenlijk kant nog wal raakt?!

Ik denk best wel dat het terzake doet. Ik probeerde gewoon te pleiten voor originaliteit.
Het maakt toch niet uit wat voor aparatuur je gebruikt als je het maar gebruikt en ermee maakt waar je zin in hebt ipv. jezelf te laten absorberen en afleiden door elke domme trend die en overhypte "super"-dj die passeerd.

Het maakt toch niet uit wat voor aparatuur je gebruikt als je het maar gebruikt en ermee maakt waar je zin in hebt ipv. jezelf te laten absorberen en afleiden door elke domme trend die en overhypte "super"-dj die passeerd.

Nou ik denk toch dat de apparatuur die je gebruikt wel degelijk een flink deel van je sound bepaald. Al kijk je maar naar het type synthese wat je uit je bakken haalt.

Wat als je je draai niet kan vinden met een synth? Dan ga je hem verkopen en zoek je wat anders!
Ik heb dat zelf meegemaakt met een korg prophecy en met een Korg Z1.
Prachtige machines, ook super sounds die eruit komen, maar ik werd gek van die menu's. Dus weg dr mee!
Nu heb ik een G2 engine, lekker op mijn scherm kabels trekken en een paar superbassstations met veel knoppen en amper menu's. Hier werk ik het best mee en dat komt mijn productiviteit ook ten goede :D.

En toch, ik zou best een virus B of C een keer willen hebben, om te kijken wat het is. 2ehands is er goed aan te komen en met een beetje mazzel kom je er voor hetzelfde geld weer vanaf mocht ie niet bevallen. En nee, dat is totaal niet beinvloed door een super DJ X of Y, of een paar lui op een forum die anderen willen dicteren wat ze wel en niet moeten doen met hun muziek bizz, dat zijn gewoon jaloerse jankerds imho.

Maar terug ontopic: is de analoog hype voorbij?

Na jaren digitale synths ben ik nu zelf meer naar analoog aan het neigen. Future retro's 777 en de oberheim matrix 6, roland juno 106 en nog meer bakken in die richting beginnen me toch wel aan te spreken.

-C-

Laatst gewijzigd:
Back