Eminent Unique 310

mooie foto,s , ik heb de speakers eruitgehaald , gewoon doorgeknipt en afgeplakt.
vooral de middelste is flink zwaar, veel succes met de trap:L

Nou, ik zie meteen wat er bij mij moet gebeuren... powerlampje defect, dus klavier omhoog (met de schroefjes er recht onder?)

En dat afkrabben/polijsten moet ik ook maar es proberen...

Het deksel had ik losgeschroefd, anders buigt de metaalplaat aan de achterzijde helemaal uit. Een handje extra is dan wel nodig. Geen idee hoe men dat voor ogen had. De knoppenlijst klap je omhoog door eerst 2 (schuin ingesschroefde) schroeven aan de binnenkant weg te halen.
Vevolgens nog 2 schuine schroeven eruit om het bovenste klavier klapbaar te maken. En dan moet je aan de voorzijde de 2 dragertjes voor de lijst afnemen omdat deze het opklappen van het klavier belemmeren maar dat merk je vanzelf.

Als je het frame met printplaat van het onderklavier wilt verwijderen is wat hulp weer welkom: om het frame naar boven te kunnen bewegen moet je het bovenklavier weer gedeeltelijk dichtklappen.

Gelukkig wilde m'n vrouwtje meehelpen. Aanvankelijk vond ze het een onding maar toen ik liet zien dat er vergulde onderdelen in zaten had je d'r ogen moeten zien fonkelen :duivels:

De kids vinden 'm in ieder geval geweldig, vooral die ritmebox, de baspedalen en het gaspedaal :smeris:

Laatst gewijzigd:
Speakers kan je gewoon solderen,
Maar war Turtel schrijf...doorknippen en vervolgens op de draad weer vastsolderen is helemaal een gek idee. Krimpkousje erover en het is weer mooi afgewerkt.
Dat is veiliger dan rechtstreeks op de speaker solderen.

hoe krijg je dat bovenste klavier nu weggeklapt ,kan geen schuine schroeven vinden.
wil die laatste ¨toetsen die problemen geven toch proberen schoon te maken.
maar hij moet even opengeklapt worden, zit me rot te zoeken naar die schuine schroeven:)
of zijn het die waar die pijlen naar toe wijzen, alvast bedankt

8D

Attachments

• dscf0019.jpg
    dscf0019.jpg
    106,1 KB · Bekeken: 133
Ik heb m'n eminent nu even niet erbij. De achterste schroef en het metalen plaatje vormen het scharnierpunt. Iets naar voren zul je denk ik die schroef tegen komen (één per zijde). Geheel vergelijkbaar met de registerlijst. Je hebt toch ook een theatre ? In mijn foto van het opengeklapte klavier zie ik volgens mij voor het draaipunt het schroefgaatje zitten.

Wel een doek leggen op het onderklavier zodra je de printplaat erop legt he !

Waarom zitten er trouwens zwarte toetsen op het onderklavier ? Zodra je die wilt bespelen zit je met de rest van je hand tegen het frame van het bovenklavier. Was in de jaren 70 zeker geen probleem ivm de antropometrie van de bespelers destijds ? Heeft Jarre ook maar kleine handjes met korte vingertjes ? Of was het orgel bedoeld voor kinderen ?
In ieder geval zit die ritmebox wel ergonomisch verantwoord in de theatre !

Origineel geplaatst door wouw
Waarom zitten er trouwens zwarte toetsen op het onderklavier ? Zodra je die wilt bespelen zit je met de rest van je hand tegen het frame van het bovenklavier. Was in de jaren 70 zeker geen probleem ivm de antropometrie van de bespelers destijds ? Heeft Jarre ook maar kleine handjes met korte vingertjes ? Of was het orgel bedoeld voor kinderen ?
In ieder geval zit die ritmebox wel ergonomisch verantwoord in de theatre !

klopt van die zwarte toetsen ,met oktaven spelen kom je tegen de bovenkant aan:stupid
maar de schuine schroef heb ik niet kunnen vinden heb , hem aan de bovenkant bij de stelschroeven losgemaakt.
nu kan die er zo uitgetild worden het is model e 310 serie 97 nr oo75263 de theater
en natuurlijk een doek over de toetsen , goede tip , bedankt.

Attachments

• dscf0002e.jpg
    dscf0002e.jpg
    97,3 KB · Bekeken: 122
Re: Re: Re: MIDI?

Re: Re: Re: MIDI?

Origineel geplaatst door Hanz
Eerlijk gezegd valt dat me nog dik mee... zou dat geinstalleerd en wel zijn?
Met een midi-interface op 1 klavier (Het bovenste, toch? En dan zelf de registers schakelen) zou ik al enorm content zijn...

Als je meer info hebt, hoor ik het graag! :)
Nog even wat navraag gedaan bij Huib: het blijkt dat een Midi-uit nog wel zal gaan, maar een Midi-in zal niet tot de mogelijkheden behoren (en dat is toch eigenlijk waar het om gaat lijkt mij...):
Je kunt alleen met extra kontakten op de manualen een midi out maken maar een midi in kan niet. Je zou dan elektronische kontakten in de 310 moeten maken en dat wordt te moeilijk.
Het voordeel is dat we dan toch alles zelf met de hand moeten inspelen; Midi moet ons immers niet lui maken ;)

@Wouw: wat apart dat de theater toch weer heel anders in mekaar zit dan de gewone versie; ik zal m'n restauratie siteje spoedig aanpassen :o:

O ja, het schema van de Rithmix 110 zat ook in het orgel. Dus die technische info is ook weer veilig gesteld...

Re: Oxygene part IV

Re: Oxygene part IV

Origineel geplaatst door jgeers01
Ik kon het niet laten; nadat ik op dit forum zoveel interessants had verwerkt over het instrumentarium en technieken van Jarre heb ik mijn favoriete nummer maar eens geprobeerd na te spelen. Puur uit nieuwsgierigheid overigens. Wat die man een kleine 30 jaar geleden heeft gedaan vind ik echt geweldig :okdan:. Respect voor de eenvoud en klank die overigens niet meevalt te simuleren.

Mijn poging was vooral leerzaam maar zeker niet geslaagd; met de huidige technieken ben ik een eind gekomen maar een groot gemis is o.a. de warmte, en de hoeveelheid aan plugins is veel te verleidelijk (kunst van het weglaten...).

Tot stand gekomen met Reason (eminent/minipops samples) en Nuendo (virtual instruments en mixage).

Oxygene part IV

leuke versie.

nu de mijne.

http://www.megaupload.com/?d=5S6MSHBN

Re: Re: Re: Re: MIDI?

Re: Re: Re: Re: MIDI?

Origineel geplaatst door jgeers01
@Wouw: wat apart dat de theater toch weer heel anders in mekaar zit dan de gewone versie; ik zal m'n restauratie siteje spoedig aanpassen :o:

Tja, waarom gaan ze failliet? Gebrek aan standaardisatie, dure bouwwijze, niet nagedacht over het efficient neerzetten van een "product family", ...

Even wat leven in dit draadje blazen, er staat immers weer een 310 te koop op Markplaats. Een standaard versie, en die tref je niet zoveel aan (in tegenstelling tot de Theater versie...). Als ik de omschrijving mag geloven is dit beestje na wat schoonmaak weer in prima staat te krijgen. Dat met die lage F hoort zo. 100 euries...

http://www.marktplaats.nl/muziek_en_instrumenten/orgels/32936457.html

Mijn orgeltje doet het nog steeds prima, laatst nog een Electro Harmonix Mistress flanger bij gekocht. Mooi :{

Hoe is ' t met die van jullie?

Mijn orgeltje is kapot: de lage F klinkt als een F, de lage G klinkt als een G :confused:

de mijne moet nog steeds een keer onder handen genomen worden. en toen ik hem laatst nog 1 verdieping hoger wilde krijgen, heb ik voor de transportpoging de voetpedalen er onderuit gehaald. Hoop dat ik die nog terugkrijg :D

Mijn orgeltje is kapot: de lage F klinkt als een F, de lage G klinkt als een G :confused:

Wat is daar kapot aan?
Klonk de F eerst altijd als een A en de G als een C ?

Origineel geplaatst door MatthijsBlom
Wat is daar kapot aan?
Klonk de F eerst altijd als een A en de G als een C ?

Nou, Jan Pieter geeft aan dat het gedrag van de onderste F en G, zoals in de marktplaatsadvertentie beschreven, normaal is. Bij mij klinken de F en G gewoon normaal, zoals je dat normaal verwacht, dus dat is op een 310 blijkbaar niet normaal. Maar ik kan me niet voorstellen dat het niet normaal is hoor..
Misschien is de 310 van Jan Pieter toch een beetje kapot, of is het een fout die in latere modellen gecoriigeerd werd ? Of een verschil tussen de 310 standaard en 310 theatre ?

Wouw...
Jij bent toch niet stiekem in de baas zijn tijd aan het internetten he???

Bedankt trouwens voor de Jarre DVD.
Ik heb hem gekeken en vond het toch wel erg leuk om te zien allemaal :)

Misschien is de 310 van Jan Pieter toch een beetje kapot
Je zou best eens gelijk kunnen hebben 8D

Overigens is het toch net even anders als in de advertentie, met de strings in stand Sust klinkt de laagste F een oktaaf te hoog, in de stand 4' en/of 8' klinkt de F zoals 'ie moet klinken. Overige klankbronnen hebben dit probleem overigens niet...

Willen jullie dat dan ook nog 's checken?

Back