Eminent Unique 310

Origineel geplaatst door wouw
O ja, het schema van de Rithmix 110 zat ook in het orgel. Dus die technische info is ook weer veilig gesteld...

Mooi gedaan! Wat hoor ik? 310, minipops en smallstone? Of heb je virtuele instrumenten gebruikt?

Ik heb enkel de 200GT, en hoewel je daar ook leuke dingen mee kan doen kan je zonder minipops en smallstone toch niet het echte Jarre geluid bereiken. Zeker niet als de eigen ritmebox ook niet werkt, zoals bij mij ;D.

Origineel geplaatst door jgeers01
Willen jullie dat dan ook nog 's checken?

Heb ik gedaan. Bij mij geen afwijkingen. In alle standen van de string-ensemble klinkt de lage F zoals het hoort, op beide klavieren. Dus....

laatst nog een Electro Harmonix Mistress flanger bij gekocht. Mooi :{

Hoe klinkt dat ? Kun je een passage noemen in Equinoxe of Oxygene waar dit effect ingezet is ?

Ik heb de electric mistress ook liggen hier.
Je mag hem wel ff lenen als je wilt Wouw. Dan kan je hem zelf uitproberen :).

Hij is overigens niet te koop ofzo...

Je zou best eens gelijk kunnen hebben 8D

Overigens is het toch net even anders als in de advertentie, met de strings in stand Sust klinkt de laagste F een oktaaf te hoog, in de stand 4' en/of 8' klinkt de F zoals 'ie moet klinken. Overige klankbronnen hebben dit probleem overigens niet...

Willen jullie dat dan ook nog 's checken?

bij mij zit die sustain gekoppeld aan de stand 8 ?
denk zonder attack in de strings

edit , bij het bovenste klavier is dat weer andersom , aan stand 4

Laatst gewijzigd:
Hoe klinkt dat ? Kun je een passage noemen in Equinoxe of Oxygene waar dit effect ingezet is ?
Eigenlijk zit de Mistress over erg veel (solo)klanken in beide albums; met de 3 regelaars ervan klinkt het van subtiel tot drastisch. Bekende klanken van de Mistress zijn bijvoorbeeld de solo in Oxygene IV op 1'33'' of luister naar de harmonischen in Oxygene V (gekoppeld aan de Eminent).

Overigens is de Flanger in Cubase/Nuendo ook niet verkeerd; komt een eind in de buurt van de Mistress. Ik heb er ooit Oxygene V mee nagemaakt (zie hier).

:kroon:

Foto Eminent

Foto Eminent

Even wat leven in dit draadje blazen. Iedereen nog blij met z'n Eminent? Ik wel in ieder geval ;)

Ik dacht dat het wel leuk zou zijn om de Eminent gebruikers wat dichter bij mekaar te brengen door het uploaden van een foto en het verstrekken van een paar gegevens. Ik heb daarvoor op de Eminent restauratie site een 'Gebruikers' afdelinkje gemaakt. Een paar Eminente gebruikers staan al online (waaronder Johan Schurer op de 310 van Jarre zelf) op: http://eminent.geersingmuziek.nl (menu gebruikers).

Ik ben benieuwd :kroon:

Briljant. Ik ga mezelf ook es posten daar! :)
En ik ben natuurlijk nog hardstikke blij met m'n 310. Wordt naast studio-taken ook ingezet voor de wekelijkse orgelles, het ding heeft nog nooit zoveel barokke werkjes uit hoeven kramen als nu op z'n ouwe dag... :D
Wel jammer soms dat het klavier net een half octaafje te kort is (m.n. aan de onderkant). En om daar nou een 510 voor op te moeten snorren, dat gaat me toch een beetje te ver.

Barok op de Eminent, waarom ook niet :)

Die 510 kom je trouwens weinig tegen. Ik heb van Huib gehoord dat de 510 bovendien niet over het sustain register beschikt. Nou gebruik ik daar zelf amper klanken van, maar wel de knop om de release van de strings te verkorten...

Zou er ook een witte 'standaard' versie zijn?

Ik ben nog zeer tevreden van mijn Eminent 2000 GT. Ik speel er dagelijks op, gebruik zijn speakers ook om mijn keyboard op weer te geven, de reverbtank ook voor de akoestische gitaar, en het orgel zelf is natuurlijk ook schitterend. Ik heb er recent een nummer mee opgenomen en zit nu te experimenteren met een zeer energieke track die de arpegiattor op het string ensemble zet, indrukwekkend resultaat :). dat hele string ensemble is smullen!

Maar...ik verhuis over een jaartje. En dan wordt ruimte waarschijnlijk een probleem. Dus misschien ruil ik het orgel ooit voor iets anders. Een synth, of een Quasimidi cyber-6 met een leuke (synth)module ofzo... Ik weet het nog niet. Dat hangt er vanaf of ik volgend jaar plaats ga hebben, het orgel echt wel wil ruilen, en wat ik aangeboden zou krijgen en hoe ik mijn toekomstige "studio" inricht. De aanwezigheid van een PC bepaalt natuurlijk deels de studio. Een Soundcanvas is bv niet echt noodzakelijk wanneer ik een PC bij de instrumenten heb.

Voorlopig voel ik me nog koning wanneer ik me op de bank zet, het orgel aanzet, een moddervet orgel met beetje xylofoon en een wow/wah klankje instel, daaronder een zijdezacht string ensemble, en daar nog onder een heel lage bastoon. Heeeeerlijk :halleluja :halleluja

Re: Foto Eminent

Even wat leven in dit draadje blazen. Iedereen nog blij met z'n Eminent? Ik wel in ieder geval ;)

Ik dacht dat het wel leuk zou zijn om de Eminent gebruikers wat dichter bij mekaar te brengen door het uploaden van een foto en het verstrekken van een paar gegevens. Ik heb daarvoor op de Eminent restauratie site een 'Gebruikers' afdelinkje gemaakt. Een paar Eminente gebruikers staan al online (waaronder Johan Schurer op de 310 van Jarre zelf) op: http://eminent.geersingmuziek.nl (menu gebruikers).

Ik ben benieuwd :kroon:

Ik ga me toevoegen natuurlijk;)

Leuk initiatief!

Heb ik gedaan. Bij mij geen afwijkingen. In alle standen van de string-ensemble klinkt de lage F zoals het hoort, op beide klavieren. Dus....

Ah, ik heb er nu een oudere 310 bij (een witte) en die heeft hetzelfde probleem als jullie beschrijven met de lage F. Ik vermoed dus dat vanaf een bepaald bouwjaar een modificatie is doorgevoerd waardoor de lage F wel meewerkt. Wel lullig eigenlijk, vraag me af of het een ontwerpfout is of een keuze uit kosten-overweging.

Op enkele panelen van mijn 2000GT orgel staat een stickertje met W.D. Op de meeste staat echter H. de B, naar wie ook de eer gaat om op het kenplaatje van het orgel te staan. Toevallig dezelfde persoon als H. de Bruijn vanop de gelinkte site? :)

Prachtig orgel hebt u toendertijd gebouwd! :okdan: Ik heb nog een probleempje met de rhytmix, maar schijnbaar is er 1 IC op de rhytmix stuurprint die als hoofdverdachte beschouwd kan worden bij het soort probleem dat ik tegenkom waarbij de rhytmix nauwelijks nog klanken triggert, en deze IC is nog te koop. Ik kan niks zien of doen bij de ic zelf waaruit een defect blijkt (hij ziet er nog OK uit en niks verandert bij aanraking), maar veel ken ik er niet van dus ik ga bij deze verdachtmaking maar af op de verhalen van anderen en de functie van die IC. Even mijn soldeerkunsten aanscherpen en dat kreng eens vervangen bij gelegenheid. Als het niet die IC is, dan wordt ik ook een beetje radeloos...en een rhytmix die om de zoveel seconden eens van zich laat horen kan je bezwaarlijk een begeleiding noemen he, dus een echt werkende zou wel de kers op de toch wel hele mooie 2000GT taart zijn.

Hoe dan ook, het blijft een prachtinstrument dat op dat ene euveltje na de tand des tijds merwaardig goed doorstaat! Natuurlijk is het niet meer splinternieuw, maar het klinkt nog steeds heel erg overtuigend.

Als de man achter het H de B stickertje deze boodschap ziet, dan zou het ten zeerste geaprecieerd zijn als hij zijn mening geeft over het euvel en of dit inderdaad in de regel simpelweg aan die ene IC ligt. Ik heb geen kennis en mogelijkheden om de rest van die print te checken, en hoewel zo'n orgel het zeker waard is kan ik een professionele revisie ook niet betalen, dus ik zal zelf in de soldeerdamp moeten kruipen. :)

Zoals gewoonlijk kan ik sommige probleempjes met andermans orgel zelfs over de mail oplossen, maar de problemen met mijn eigen orgel zelf oplossen gaat dan natuurlijk weer niét zo vlot, dat zal je altijd zien :). Oh ja, als je in je instrument gewerkt hebt wordt de band ermee toch nog inniger, dus die probleempjes dragen uiteindelijk toch bij tot het genot van het orgelbezit. De band is zowieso al sterk bij een instrument waar je zittend in moet plaats nemen om het te bespelen, ipv het van ver te beroeren :).

Laatst gewijzigd:

Een paar leuke foto's geplaatst reeds! Maar er is nog plek. Dus, kom maar hoor, met die foto's ;)

Ik heb Huib de Bruin gevraagd hoe hij de toets-contacten schoon houdt. Hij gebruikt contactspray en eventueel verdraait hij een veertje. Maar na verloop van tijd zal het probleem weer optreden. Het schoonkrabben van de staafjes is voor hem geen optie omdat het teveel tijd vergt. Begrijpelijk natuurlijk.
Volgens Huib corrodeert het metaal onder het dunne (8 micron) goudlaagje, en dat komt door de goudlaag naar buiten. Ik weet het niet. Ik heb niet zoveel ervaring met goud ;-)

Het zou een optie zijn om de witte heveltjes te verwijderen om zo goed toegang te verkrijgen tot de staafjes. Het terug steken van de veertjes in de heveltjes zou een handigheidje zijn. Nou, ik heb het nu een paar keer moeten doen maar het is onbegonnen werk.

Voor de rest adviseert hij lekker veel contactspray (contactspray 60? ), ook in de schakelaars van het string-ensemble. Wel van onderuit inspuiten.

Wel opletten dat je de jusite soort contactspray gebruikt. Er is niks mis met contactspray in het algemeen, maar sommige types zijn erg agressief voor de witte staafjes en/of je prints.

O ja, Huib gaat in z'n archieven duiken om na te gaan waarom op oudere modellen die lage F een octaaf te hoog klinkt. Het was voor hem te lang geleden om uit z'n hoofd te kunnen zeggen. Zodra het uitgezocht is laat ik het weten !

Hierbij het antwoord van Huib, helaas zegt het mij niet veel maar desondanks bedankt Huib !

"In de schema,s kan ik het niet terugvinden.
Uit mijn geheugen weet ik vaag, dat er een delertje bij gemaakt is voor die lage F.
Waarschijnlijk is dit nooit op schema terechtgekomen.
Dat is alles wat ik weet."

Ik kan hooguit op het oog mijn beide eminents onderzoeken en bekijken of ik verschillen zie. Hoe ziet een deler eruit en waar moet ik zoeken, graag advies Jan Pieter :geslaagd:

't was me nooit opgevallen, maar bij mij is die lage F ook een octaaf te hoog.

Back