Eminent Unique 310

Laatst gewijzigd:
Ik vind het RMI-stukje in Radek's oxygene 4 heel dicht de echte benaderen. Maar zijn lijstje laat geen RMI zien !

Ik keek net even naar dit filmpje (begint overigens eerst zonder geluid):
http://www.youtube.com/watch?v=g_b-1UQe_Fo&mode=related&search=

Daar viel me op dat bij deze jongen het onderklavier een heel stuk harder klinkt dan het bovenklavier. Dat moet ook, want zo laat hij de melodielijn van Oxygene VI er goed uit springen.
Kijk ik naar mijn eigen 310 dan lukt me dit dus niet. Mijn boven en onder klavier zijn ongeveer even hard als ik de "volume lower/man 8' 4'" helemaal naar boven schuif. Beweeg ik hem naar beneden dan wordt het volume van mijn onder klavier steeds zachter.
Lijkt mij niet goed. Zo kan ik nooit Oxygene VI spelen.

Kan iemand me vertellen of ik he volumes onderling op een nadere manier nog af kan regelen?

Mijn pedalen klinken juist weer wat aan de harde kant. Kan ik die zachter krijgen?

Tot slot vroeg ik me af hoe je dat steeds herhalende zee/ruis achtige geluid krijgt dat je hoort in Oxygene VI. In het filmpje hoor je het wel, maar zie je niet hoe het gemaakt wordt. Ik mis overigens die meeuwen uit de Arp2600, maar die heb ik dus wel in de arturia versie zitten van de 2600, da's geen probleem.

Lijkt me sterk dat het zo gespeeld zou moeten worden dwz akkoorden met de rechterhand en melodie in de linkerhand. Wel knap dat hij het op deze manier doet. Maar aangezien Jarre nou ook weer niet zo'n held is op de toetsen zal hij het wel oorspronkelijk via multitrackrecording gedaan hebben.

Het filmpje op youtube is volgens mij wel 100% live. Je moet de melodie ook wel met links spelen, want het onderklavier gaat 1 oktaaf lager.

Ik bedoel dat Jarre niet zo'n held is en dat hij (Jarre dus) dat via multitrack gedaan zal hebben. :D

eminent vals

eminent vals

heb pas me eminent verplaatst en nu is die een beetje out of tune , die stelschroefjes achter zitten errrrrgg los , als je schroevendraaier ertegenaan komt verandert de toonhoogte al.

tip

heb even een voordbeeld gemaak van de controle met quinten , tweede quint die klopt niet is fis cis , zevende quint klopt niet is b fis ,controleren kwart cis fis , en terts d fis ,conclusie de fis staat een fractie te hoog, die moet wat zakken.
dan staat die er weer goed bij .

:D

Attachments

• eminent vals.mp3
    482,5 KB · Bekeken: 115
Re: Re: eminent vals

Origineel geplaatst door jgeers01
Maarreh, hoe komen die schroefjes zo los?

Omdat je niet met een (magnetische) schroevendraaier aan de trimpots moet komen.
Gebruik hiervoor alleen met een speciaal trimmertje.

Origineel geplaatst door jgeers01

Maarreh, hoe komen die schroefjes zo los?

ik heb geen idee ,maar liever te los als te vast dat wel.
en bedankt hanz ,ieen plastic schroevendraaier zal dan ook wel goed zijn ,mini plastic speelgoed schroevendraaier.

:)

Mijn Eminent wordt vals als ie een paar uur aan staat. Hebben jullie dat ook? Als ie net aan staat is ie prima.
Waar zitten die stelschroeven om hem te stemmen?

Een ander problem wat ik heb is met het onderklavier. Als ik ik de sustain aanzet op het stringensemble, dan werkt het onderklavier niet in orgel mode. Zels als de stringsectie van het onderklavier volledig uit staat (dus ook de sustain). Sustain inschakelen op de stringsectie van het bovenklavier is al genoeg om het onderklavier helemaal uit te schakelen. Is dit normaal?

Een tweede ding waar ik last van heb is dat mijn orgelsectie van het onderklavier het alleen maar doet als dus de sustains van de stringsectie uitstaan (zoals net al gezegd), maar dat de sustain op de orgelsectie (eerste register van het onderklavier) moet altijd aan staan. Staat ie dat niet, dan hoor ik ook niets.
Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel. Is dit normaal gedrag? Werkt het onderklavier alleen maar als ik sustain heb aanstaan op de lower manual van het onderklavier?

Gaaf gedaan. Alleen klopt de timing van met name het melodietje (die hoge zang achtige noten) niet helemaal, maar verder wel gaaf gedaan hoor.
Waar komt dat melodietje eigenlijk uit. Vind die zang achtige hoge noten altijd wel gaaf in Oxygene, maar vraag me af waar ze mee gemaakt zijn.

Bedankt voor de reactie. Ik heb dat geluidje gemaakt op een juno 106. Jarre heeft het vermoedelijk op een ARP 2600 gemaakt.

Origineel geplaatst door renepela
Mijn Eminent wordt vals als ie een paar uur aan staat. Hebben jullie dat ook? Als ie net aan staat is ie prima.
Waar zitten die stelschroeven om hem te stemmen?
?

als je achter dat schot weg haalt zitten er grote zilveren potten , met de noten erop geschreven.
staat ook ergens terug in de thread maar waar , die van mij staat nooit een paar uur aan , hooguit 30 minuten.
thermometer achterin leggen kijken of die niet te warm wordt , extra koelertje ofzo ??

Bedankt voor die info over het stemmen. Kan iemand ook eens controleren hoe het zit met dat onderklavier? De orgel sectie gedraagd zo vreemd op mijn onderklavier. Ik heb alleen geluid als ik de knop "Lower manual sustain" aan zet. Zonder die knop, geen geluid, ook al zet ik de rest aan.

Ik heb wat voor je getest en bij mij is het anders:

Als ik voor het onderklavier de string-ensemble-sustains aanzet doen op het onderklavier de tibias het wel maar de solo-klanken het niet. De normale sustain-klanken doen het dan niet op het onderklavier.

Onderklavier stringensemble 8'of 4'aan: zowel de tibias als de solos als de normale sustains doen het niet op het onderklavier.

bovenklavier string-ensemble-sustains aan: tibias doen het, solo's doen het, normale sustains niet

bovenklavier stringensemble 8'of 4'aan: tibias bovenklavier doen het wel, solo's niet, normale sustains niet.

Wat jij beschrijft: dat je de onderklavier sustains altijd aan moet zetten dat is bij mij niet zo.

Heb je de knopjes van het stringensemble al eens goed schoongemaakt ? Als die vies zijn krijg je funkties die uitvallen. En heb je gekeken (als je de deksel openklapt) of de tuimelaars van het onderklavier wel goed kontakt maken. Maak anders de contactdraadjes even schoon.

Back