Wat zijn de gaafste jaren '70 synth-albums?

G

Guest

Guest
Hallo allemaal,

Kerst komt er weer aan en ik spendeer dan graag wat uurtjes met mijn discman alleen, om zo weer wat nieuwe muziek te ontdekken en me even aan de familiedrukte te kunnen onttrekken. Ik vroeg me daarom dan ook af of iemand mij kan vertellen wat echt "must have's"-albums uit de jaren '70 zijn qua synths.
Dankuwel,

Joosk

Vangelis:
Heaven & Hell (met indrukwekkend koor) 1975
Albedo 0.39 1975
Spiral 1977
China 1979

JMJ:
Oxygene
Equinox

Tangerine Dream: Rubycon

Michael Garrison: In the Region of Sunreturn 1978 (zeldzaam maar steengoed)

:doei:

Herbie Hancock's Mwandishi : Sextant
Herbie Hancock : Headhunters, Thrust

Hawkwind : Space Ritual : de ultieme bliep swoosh en gargle over rockmuziek, Warrior on the edge of time met de schitterende Simon House

Tangerine Dream : Phaedra

Gong : You : meer bleeps van bleepmeister Tim Blake

Vroeg Numan en Tubeway Army werk.

Jan

Bah, Danny heeft de 'beste' allemaal al genoemd... ;)

Ik wil toch nog even toevoegen:

Rick van der Linden's - "GX-1" (onvindbaar tenzij op bootleg / mp3)
Automat - "Automat" (onvindbaar tenzij op bootleg / mp3)
Wendy Carlos - "A Clockwork Orange"
Jeff Wayne - "War of the Worlds"
Pink Floyd - "Dark Side of the Moon" (niet mijn persoonlijke smaak, maar wel van grote invloed)
Rick Wakeman - "Journey to the Center of the Earth" (vind ik onluisterbaar, maar wordt breed geprezen)

Als je iets breder kijkt dan de 70's (ik zou nl. de 60's en 80's er gewoon bij pakken) dan kan je blind luisteren naar werk van:
-Wendy Carlos
-Jean-Michel Jarre
-Vangelis
-Kitaro (!)
-Tomita (!)
-Suzanne Ciani (!)
-Brian Eno

Van deze artiesten vind je aanbevolen werk door te kijken op www.allmusic.com

Laatst gewijzigd:
Rick van der Linden's - "GX-1" (onvindbaar tenzij op bootleg / mp3)

Die vind je nog wel eens als je een beetje goed zoekt, menig uitgebreidere platenzaak in de randstand heeft nog wel een kopie liggen.

Ah, maar ik heb geen platenspeler... :D Ik bedoelde vooral: nooit op CD uitgebracht - ten onrechte!
(als je de plaat tegenkomt voor een leuke lage prijs, mag je 'm voor me kopen!)

En natuurlijk niet te vergeten: KRAFTWERK

Autobahn
Radioactivity
Trans Europe Express
The Man Machine
Computer World

(schaam met dat ik het niet in de eerste post heb genoemd)

En als het niet persé synth hoeft te zijn, maar wel in dezelfde sfeer moet zijn:

Mike Oldfield - "Tubular Bells"
Andreas Vollenweider - "Behind the Gardens - Behind the Wall - Under the Tree" en "Book of Roses"

Laatst gewijzigd:
Tim Blake:
Blake's new jerusalem en crystalmachine
vp212cd.jpg

T.o.n.t.o.:
Tonto's headband rides again

Zorch:
Ouroboros
http://www.planetgong.co.uk/audiomp3/mp3.cgi?z_ouroboros_t1_mum.mp3

Gong:
Angels egg

Steve Hillage:
Alles!!!

Soft machine:
seven

Klaus Schulze - Moondawn
Klaus Schulze - Mirage
Klaus Schulze - X
Tangerine Dream - Rubycon
Tangerine Dream - Ricochet

Eddie Kendricks - My People... hold on

ik ken maar 2 tracks van deze plaat uit 72... maar die zijn zo gruwelijk goed dat hoe slecht de rest ook is hij hier toch thuis hoort :)
"Girl you need a change of mind" is geniaal, en het tijdloze "My people... hold on" maakt van elke die-hard synth fan een soul fan.
Als je zo kan zingen... wat zeik je dan nog ooit over 909, 303, Roland, Moog, analoog of digitaal... instant kippenvel hierzo, gewoon uit een mensenkeel ;)

Origineel geplaatst door Hanz

Automat - "Automat" (onvindbaar tenzij op bootleg / mp3)

Jawel hoor, die is best goed te vinden. Ik heb de mijne 2 dagen geleden binnen gekregen en een maat van me heeft hem vorige week ontvangen. Goede plaat trouwens.

Origineel geplaatst door dob
Eddie Kendricks - My People... hold on

ik ken maar 2 tracks van deze plaat uit 72... maar die zijn zo gruwelijk goed dat hoe slecht de rest ook is hij hier toch thuis hoort :)
"Girl you need a change of mind" is geniaal, en het tijdloze "My people... hold on" maakt van elke die-hard synth fan een soul fan.
Als je zo kan zingen... wat zeik je dan nog ooit over 909, 303, Roland, Moog, analoog of digitaal... instant kippenvel hierzo, gewoon uit een mensenkeel ;)

Vergeet dit album en probeer ze op verzamelaars te vinden... kheb net snippets van de rest v.d. tracks gevonden, en... het is een klassiek geval van een LP met meer slechte dan goeie nummers, waarvan de goeie dan wel weer zo goed zijn dat je toch redelijk veel geld over hebt voor de LP. Ofzoiets.

hay

ja de beste zijn al genoemd

maar DAF is ook nog een die er voor mij bij mag.
DAF staat voor Deutsch Amerikanische Freundschaft
is duits en nogal geboycot
ze hebben echt weirde muziek gemaakt

http://www.daf.ag/

Greetz Turtel

Ontzettend bedankt voor alle tips. Ik kan voorlopig wel even vooruit.
Iedereen een heel goed en inspirerend 2005 toegewensd!!!

Nogmaals dank,

Joosk

Misschien niet zo bekende albums. Niet zozeer synthmuziek. Maar wel albums die voor het grootste deel synths bevatten.

Seventh Wave- PS-FI (1975)
Seventh Wave- Things To Come (1974)

Gary Wright- Headin Home, Dreamweaver, Light Of Smiles, Touch and Gone (1975-1979)

mij gaafste 70 plaat...

mij gaafste 70 plaat...

..tja....ff denken das alweer een tijdje geleden..........

hmmmm......Gary Numan(Tubeway Army) nummer Cars van album (the pleasure principal)
JMJ Oxygene
ELP(emmerson Lake and Palmer) Peter Gunn Nou dit is natuurlijk niet geheel electronisch...
and the list goes on and on......................................bla..bla...bla...

Greetings

:okdan:

Wat zijn de gaafste jaren '70 synth-albums?

Ben erg benieuwd naar jullie ongezouten kritieken op helden zoals Johan Timman en Future World Orchestra. Heb daar nog steeds vinyl van en kan me herinneren uuuuren te hebben gestaard naar de binnenhoes van Timman, waarin hij bijna verzoop tussen de gigantische Moog-kasten, recorders en effecten. Wat een droomwereld leek dat toen...

Back