Wat zijn de gaafste jaren '70 synth-albums?

Na het lezen van deze thread mis ik toch wat namen:

* Het oudere werk van The Human League dus voordat ze bekend werden met "Don't You Want Me"
* Yello een band uit Zwitserland, vooal de eerste twee albums "Solid Pleasure"en "Claro Queo Si"

En natuurlijk de al eerder genoemden Kraftwerk (Duitstalige versies!), Suicide en YMO.

Zanov (Pierre Zalkazanov) met de albums "Green Ray", "Moebius 256" en "In Course of Time".

Uit Frankrijk, rond de zelfde tijd als dat Jarre Oxygene en Equinoxe uitbracht.
Qua sfeer ergens tussen Jarre en Tangerine Dream.
Interessante synthkeuze: ARP 2600, EMS VCS3, RMI Harmonic Synthesizer, ARP Sequencer.

attachment.php

Attachments

• back.jpg
    back.jpg
    178,3 KB · Bekeken: 98
En 't is maar omdat ik er vandaag enkele CDtjes van in de Fnac tegenkwam en ze nog niet vernoemd waren: de vrij fantastische Moebius en Roedelius als
- Harmonia (Harmonia deluxe)
- Cluster (Zuckerzeit)
Zitten ergens tussen de serieu van TD en de pop van Kraftwerk. Meer "electronische muziek" dan synth-albums echter.
- Cluster (Cluster II) is experimentele psychedelia als de eerste platen van TD (Electronic Meditation , Zeit etc.)

Joris

Weasels Ripped My Flesh (August 1970)
Chunga's Revenge (23 October 1970)
Fillmore East - June 1971 (August 1971)
200 Motels (October 1971)
Just Another Band From L.A. (March 1972)
Waka/Jawaka (5 July 1972)
The Grand Wazoo (November 1972)
Over-Nite Sensation (7 September 1973)
Apostrophe(') (22 March 1974)
Roxy & Elsewhere (10 September 1974)
One Size Fits All (25 June 1975)
Bongo Fury (2 October 1975)
Zoot Allures (29 October 1976)
Zappa In New York (13 March 1978)
Studio Tan (15 September 1978)
Sleep Dirt (12 January 1979)
Sheik Yerbouti (March 3, 1979)
Orchestral Favorites (4 May 1979)
Joe's Garage (19 November 1979)

allemaal geinig, en leerzaam.................................
zappa dus

Veel Parliament en Funkadelic platen.

Pink Floyd - Meddle

Oxygène part I en II

Oxygène part I en II

Deel I en II van Jarre's eerste doorbraak Oxygène vervelen nooit. Ook de rest van het album is goed, maar het overbekende deel IV is niet mijn favoriet, het klinkt minder psychedelisch, minder de unieke Jarre-sound.
Ongelooflijk wat een muziek hij maakte met de toen zeer beperkte middelen! Op youtube is er een filmpje waarin hij zijn instrumenten van toen toont en bespreekt.
Ook in Equinoxe, Les champs magnétiques, Zoolook en Rendez-vous zitten heel goeie stukken.
Nadien werd zijn werk veel minder. Teo&Tea bv zegt me niks. De hype rond de laser harp vond ik onnodig omdit enkel de shows diende maar verder louter een synthesizer triggerde waarbij niet eens zeker is dat elke laserstraal zijn eigen klank had. Zijn optreden in talkshows ontgoochelden me, omdat hij door zijn (flauwe) humor een mythe verloor. Ik kon amper geloven dat de maker van Oxygène een gewone man van vlees en bloed is :D.

'Makkelijker', meer toegankelijke nummers: Das Model en Trans Europe Express van Kraftwerk, Alpha van Vangelis (of is dat al jaren '80?)

Oxygène I en II zullen toch altijd met stip mijn favoriet blijven denk ik. Alleen daarom zal Jarre altijd mijn nummer 1 blijven. Van de twintigste eeuw toch. Want Mozart's Ave Verum en Lacrimosa zijn het sublieme hoogtepunt voor de 18de eeuw ;).

Als we wat meer mainstream gaan kijken:
Stevie Wonder! o.a. Songs in the key of life.

En dan nog eentje helemaal buiten de gebaande paden, niet mijn meest favoriete, maar toch leuk om te melden, Klaus Wunderlich met Sound 2000. Deze LP is helemaal met een Moog modular opgenomen, en is zeker niet verkeerd als je deze in het perspectief van die tijd plaatst..(Ok, ik neem nu het risico van bashen, is dus prima, maar alleen als je deze LP daadwerkelijk gehoord hebt;))

Deze 70synth platen heb je ook nog.

Neuronium - Quasar 2c361 (1977)
Neuronium - Vuelo Quimico (1978 )

Goede draad btw :okdan:

Ik ben altijd een fan geweest van " Deutsch-Amerikanische Freundschaft DAF " en creerde in 1998 deze track geinspireerd door DAF :)

Tussen Jean Michel Jarre, Vangelis, Koto, Kraftwerk e.d. mis ik Art of Noise.
Alles wat je aan drums en menselijke stemmen hoort zijn samples. Dus hartstikke elektronisch en veel synthesizers (met name de Fairlight).
Bij AoN heb je wel veel verschillende stijlen op een album staan. Van keiharde beats tot hele rustige nummers.

http://www.youtube.com/embed/qAOs9iU4bKI

PS. Hoe voeg ik een Youtoube filmpje toe aan mijn post?

Laatst gewijzigd:
Genesis mag er van mij dan ook nog wel bij. Die hebben links en rechts toch ook een beetje met toetsen gewerkt :). Even een linkje naar Nursery Crime uit '71 dan. Maar al het oude werk mag in het lijstje wat mij betreft.

Mooi demootje mellotron in The Fountain of Salmacis vanaf 31:15.

Als we het dan toch over Genesis hebben...
Het prachtige concert in 1992 heb ik op DVD en helemaal grijs gedraaid!

Vooral de medley van de oude nummers.

Als we het dan toch over Genesis hebben...
Het prachtige concert in 1992 heb ik op DVD en helemaal grijs gedraaid!

Vooral de medley van de oude nummers.

Ja, helemaal dat sstuk uit The Cinema Shows met al die voices. Kippenvel!

Het gekke is dat ik bij het woord medley een associatie heb met Nederlandstalige prut...

is nog nergens Beaubourg genoemd?

Enigma is hier ook nog niet genoemd.
Veel synthesizers en samplers en af en toe een gezongen liedje.

Back