Clavia's Kerst kadootje!!!

door de synths die ik in het verleden gehad heb (o.a. juno60,MS serie, doepfer A100) ben ik erg verwend geraakt met de klassieke synth opbouw en de bijbehorende termen en gebruiksgemak.

G2 is prachtig staaltje werk idd, maar vca had ik niet erg gevonden :D

Bij veel modules zul je de handleiding wel moeten lezen, vooral bij het deel 'Logic'. Daar kan je dingetjes mee doen, die op vele andere synths onmogelijk zijn.

Wout

ik krijg daar stress van van zo'n gedoe!
Is wel een uniek kadootje voor softsynthadepten en een mooie soft, dat kan ik dan weer wel zeggen.

Spijtig genoeg nix voor mij.

:walker:

Origineel geplaatst door smackos
Nee ga jij maar lekker naar de smartshop

:D

het is nog waar ook, wist niet dat dit bestond --------->http://www.smartshop.nl/

bedankt voor de tip smackos ;)

(het word tijd dat dit in belgië er ook komt, echt een gat in de markt denk ik......):D

Origineel geplaatst door synthiaks
Ik vind het helemaal geweldig!!! Vanavond de hd recorder bij de pc en dan flink samplen:D

Je kunt de Patches ook op het Net publiceren, zodat anderen het ook zelf kunnen horen in hun G2D. Of gaan ze naar je sampler :)

Wout

Dat op het net zetten is op zich wel leuk. Het is wel jammer dat ik vaak vastlopers krijg bij het gebruik van meerdere lfo's, maar ik heb al redelijk complexe geluiden kunnen maken. Ik heb de Triton al bij de pc staan en ik hoop vanavond een leuk nummer te kunnen maken met alleen G2 demo geluiden. Ik hoop dat ik het resultaat snel met jullie kan delen:D

Ik moet trouwens als groot hardware liefhebber eerlijk bekennen dat de verleiding zeer groot is om op de korte termijn een G2 aan te schaffen. 8~

Origineel geplaatst door Acidfever

Lees net dat de NM G2 Motorola 56362 gebruikt (wordt in heel veel audio hardware gebruikt zoals TC Powercore, Echoaudio kaarten als Mix DSP). Deze leveren maar 100MIPS op 100Mhz. Een P4 3Ghz doet zo'n 9000 MIPS.

Zo te zien is er dus nogal wat te optimaliseren of eet de wrapper echt bergen cpu cycles. :)

Hou het er maar op dat de wrapper bergen CPU vreet.

Overigens kun je niet straffeloos de 100MIPS van een DSP vergelijken met de 9000 van een P4. Die 100 MIPS worden nagenoeg allemaal efficiënt gebruikt, wat niet gezegd kan worden van die 9000 van een P4.

Een P4 staat het grootste deel van z'n tijd bezig om te wachten op data uit het geheugen, van de schijf of van het netwerk. Bij een DSP is dat niet het geval, door de lagere kloksnelheid en het veel sterker geoptimaliseerde I/O systeem is een DSP in staat heel efficiënt z'n instructies uit te voeren.

Daarnaast moet die wrapper door dikke layers software heen babbelen met de CPU (Windows gaat overal tussen zitten). Een DSP kan direct aangesproken worden.

En dan heb ik het nog niet gehad over het verschil in aantallen registers...

Origineel geplaatst door winchester

Overigens kun je niet straffeloos de 100MIPS van een DSP vergelijken met de 9000 van een P4. Die 100 MIPS worden nagenoeg allemaal efficiënt gebruikt, wat niet gezegd kan worden van die 9000 van een P4.

Een P4 staat het grootste deel van z'n tijd bezig om te wachten op data uit het geheugen, van de schijf of van het netwerk. Bij een DSP is dat niet het geval, door de lagere kloksnelheid en het veel sterker geoptimaliseerde I/O systeem is een DSP in staat heel efficiënt z'n instructies uit te voeren.

Daarnaast moet die wrapper door dikke layers software heen babbelen met de CPU (Windows gaat overal tussen zitten). Een DSP kan direct aangesproken worden.

Dus in theorie zou alleen de NSA in staat een polyfone versie van de G2D te draaien 8o)

Origineel geplaatst door winchester

Dat is inderdaad waar en bovendien zijn de architecturen van een x86 cpu en een DSP dusdanig anders dat dit inderdaad geen eerlijke vergelijking is. Echter zegt het wel iets over de mogelijkheden van een moderne cpu.

Ik denk dat als Clavia ooit zou besluiten (wat ik betwijfel) een x86 native versie uit te brengen van hun code (dus zonder wrapper), dat het aantal mogelijke stemmen best wel eens mee zou kunnen vallen.

Uit die 9000 MIPS is, met de nodige optimalisaties voor het platform, echt wel voldoende rekenkracht te halen om een dergelijk stuk software te draaien (kijk maar eens naar reaktor of MAx/MSP).

Maar ja....het blijft speculeren!

Origineel geplaatst door Acidfever
... Ik denk dat als Clavia ooit zou besluiten (wat ik betwijfel) een x86 native versie uit te brengen van hun code (dus zonder wrapper), dat het aantal mogelijke stemmen best wel eens mee zou kunnen vallen. ...

Hetgeen waar is, want de testversie had de mogelijkheid meer stemmen te gebruiken. Had ook audioIn, maar er is nu eenmaal besloten om een 'proef'versie uit te geven, dus...

Wout

Phase57 schreef
... is dit nu een slim van Clavia ? ik moet zeggen dat ik opeens wel zin krijg in zo'n G2, aan de andere kant voel je je wel wat ripped off, wanneer je zo'n ding van 1600euros hebt en dan deze demo ziet denk ik. (edit: mm de rack engine is maar 750euros, nice) ...

Dit is uitermate slim van Clavia!

1 ze maken hiermee goodwill, hetgeen ze relatief weinig kost. Dat hadden ze ook wel nodig na het zo kort op elkaar uitbrengen van de G2 en de G2X.

2 ze vermijden hiermee een behoorlijke hoeveelheid negatieve kritiek. De NM G2, en de NM Classic hiervoor ook al, is geen synthesizer voor iedereen. Als je niet geïnteresseerd bent in geluid ontwerpen, dan moet je een dergelijke syntheziser echt niet kopen. Het enthousiasme van een aantal bekende artiesten heeft een grote groep musici er toe gebracht om een Nord Modular te kopen, maar werd teleurgesteld in de aankoop. Dat geeft negatieve publiciteit. Nu kan een toekomstige koper zonder investering ontdekken of een modulair systeem wel of niets voor hem/haar is.

3 G2, G2X en Engine gebruikers kunnen nu zonder aangesloten te zijn op de synth ook patchen, bv op het werk.

4 deze software is uitermate geschikt voor educatieve doeleinden. Er zijn op het Internet al een grote hoeveelheid artikelen en workshops die de NM Classic als hulpmiddel gebruiken. Deze worden allemaal herschreven voor de G2D. Verder kunnen studenten zo aan een elementaire synthesizer komen.

5 de 'echte' G2 kan natuurlijk veel meer dan deze demo. Vooral de AudioIn over meerdere Slots is perfect voor geluidsbewerkingen. De Vocoder ontbreekt, zo ook de Reverb (gedaan om CPU overload te vermijden) en natuurlijk het hele Midi verhaal: de G2 als centrale sequencer en stuur apparaat voor de andere synths...

6 veel meer sounddesigners kunnen nu participeren in de uitwisseling van Patches via het Internet. De NM Classic had dit aspect in zeer grote mate (meer dan 25 000 Patches beschikbaar) Dit werd door velen als een erg creatieve input ervaren.

Wout

En NEE, er komst geen VST versie :)

Inmiddels geloof ik je best wel Wout maar...

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Dit is uitermate slim van Clavia!

1 ze maken hiermee goodwill, hetgeen ze relatief weinig kost. Dat hadden ze ook wel nodig na het zo kort op elkaar uitbrengen van de G2 en de G2X.
Daarmee bereiken ze dan toch niet direct de groep die dan teleurgesteld is? Dat zijn al g2 bezitters. Die hebben feitelijk weinig aan die demo.

2 ze vermijden hiermee een behoorlijke hoeveelheid negatieve kritiek. De NM G2, en de NM Classic hiervoor ook al, is geen synthesizer voor iedereen. Als je niet geïnteresseerd bent in geluid ontwerpen, dan moet je een dergelijke syntheziser echt niet kopen. Het enthousiasme van een aantal bekende artiesten heeft een grote groep musici er toe gebracht om een Nord Modular te kopen, maar werd teleurgesteld in de aankoop. Dat geeft negatieve publiciteit. Nu kan een toekomstige koper zonder investering ontdekken of een modulair systeem wel of niets voor hem/haar is.
Dan zijn ze er gewoon veel te laat mee.

3 G2, G2X en Engine gebruikers kunnen nu zonder aangesloten te zijn op de synth ook patchen, bv op het werk.
Dat creeert op zijn beurt weer veel goodwill op het werk :) Maar dit klinkt meer als een onbedoeld voordeel. Toegegeven: (ook) ik heb in de kerstvakantie bij de kerstboom even geknutseld met G2D, op de laptop.

6 veel meer sounddesigners kunnen nu participeren in de uitwisseling van Patches via het Internet. De NM Classic had dit aspect in zeer grote mate (meer dan 25 000 Patches beschikbaar) Dit werd door velen als een erg creatieve input ervaren.
Zei je niet zelf al een keer dat die berg patches op het internet nu al veel te groot is om wegwijs in te worden?

En NEE, er komst geen VST versie :)

Ik zou het niet uitsluiten. Misschien niet over een jaar...Maar ja, ik heb geen contacten bij Clavia :)

Origineel geplaatst door mc_kwok
Daarmee bereiken ze dan toch niet direct de groep die dan teleurgesteld is? Dat zijn al g2 bezitters. Die hebben feitelijk weinig aan die demo.

Er zullen kopers van de G2 zijn, die beter een andere synth hadden kunnen kopern. Die worden inderdaad door deze demo niet geholpen.

Dan zijn ze er gewoon veel te laat mee.

Tja, maar een bezwaar wordt wel weggenomen...

Dat creeert op zijn beurt weer veel goodwill op het werk :) Maar dit klinkt meer als een onbedoeld voordeel. Toegegeven: (ook) ik heb in de kerstvakantie bij de kerstboom even geknutseld met G2D, op de laptop.

Niet onbedoeld, hoor. Het was een argument onzerzijds :D

Zei je niet zelf al een keer dat die berg patches op het internet nu al veel te groot is om wegwijs in te worden?

Voor nieuwe gebruikers is het een onmogelijke zaak. Voor hen, die vanaf het begin bij de uitwisselingen betrokken zijn geweest, is het archief goed bruikbaar, want die weten waar het over gaat. Maar de hoeveelheid is geen verkoopargument.

Wout

als je het liefst met de synth zelf edit kun je dan met een paar basispatches uit de pc editor (bijvoorbeeld een nord lead 3 simulerende patch) op de synths zelf verder programmeren en toch ongeveer dezelfde programmeerdiepte bereiken als op het oppervlak van de nord lead 3 zelf?

dan hoef je namelijk niet iedere klank in de editor te maken, je maakt gewoon een paar synth models in de editor, zeg een Nord lead, een FM synth en een 1 osc monosynth ofzo, die dump je in de synth en vervolgens kan de pc uit!!

kan je op deze manier goed met een G2 uit de voeten?

Lijkt mij wel.. je hebt nu niet meer de 'naamloze' knopjes zoals bij de modular G1.

Als je een knop aanraakt dan schiet het beeldscherm naar de parameter van die knop.

naar mij idee heb je zelfs nog meer programmeer diepte dan op die nordlead.. als is het alleen al door de morph-mogelijkheden van de G2 (dus 4 parm's onder 1 knop)

Het hele punt van de G2 is toch ook om het bespeelbaarder te maken zonder pc?? dat staat als een paal boven water

Origineel geplaatst door Sander02
naar mij idee heb je zelfs nog meer programmeer diepte dan op die nordlead.. als is het alleen al door de morph-mogelijkheden van de G2 (dus 4 parm's onder 1 knop)

Maximaal kunnen er 25 parameters onder een Morph, maar dan heb je niets meer over voor een andere Morph. De NordLead3 heeft vier Morph groepen; de NordLead2 heeft er eentje.

In princiepe is iedere Patch een aparte synthesizer, zodat je ook andere geluiden uit een Patch kunt halen. In de G2 doen dat de variaties.

Voor bezitters van de NM Classic zijn er wat software tools gemaakt, waarmee je grappige instellingen kunt maken. Na eerst de belangrijkste parameters in een patch naar Midi CC te hebben toegewezen, kan via een random programma de instellingen worden veranderd, waarna na het opslaan van de nieuwe Patch er een derde gecreëerd kan worden die dan Morphed tussen die twee...

zie
http://nm-archives.electro-music.co...ng_Threads/Folder/RndMorph/RandomMorphing.htm

(Na een transport van de ene server naar de andere is alles verdrievoudigd, dus hier staat drie keer hetzelfde, hetzelfde, hetzelfde...)

Wout

Mijn open brief aan Clavia:

Beste Clavia

Na een poosje met jullie G2 Demo gespeeld te hebben weet ik plots weer waarom ik mijn Nord Lead ooit heb weg gedaan. Het is het geluid. Het typische Clavia-geluid mag ik wel zeggen. Het is gewoon echt net iet te te kil en te metalig. Heel gek vind ik dat. Is dit een bewuste keuze? Ik zou zo blij zijn als jullie de algoritmes herschreven en het zo lieten klinken als bijv. de Arturia Moog Modular! Want de interface van de G2 Demo is niet misselijk! En de mogelijkheden van al die gekke modules zijn fantastisch! En de manual is ook erg goed! Alleen die sound…..

Veel liefs daar in het koude noorden!

Tim Nolet

P.S. En die 1 stemmigheid boeit mij geen reet! En dat CPU vreten…tsja…tijd om up te graden.

Back