als ik midi-files van TMF-online gebruik, welke standaart gebruik je dan? doe in de xp-80 de GM midi file.. maar kan voorstelle dat de XG beter is ofzo...
GM, GS, XG,... zijn gewoon standaarden die er hoofdzakelijk voor zorgen dat midibestanden afgespeeld worden met de 'juiste' klanken. Als je een synthesizer hebt die een bv GS of XG ondersteunt, dan is het wellicht interessant om een midibestand met GS/XG indeling te gebruiken. Zowel GS als XG zijn eigenlijk geen echte standaarden, het zijn uitbreidingen van Roland, Yamaha op de General MIDI standaard.
De meeste MIDI-bestanden met GS/XG indeling, die je op het Internet zal aantreffen, hebben vaak niet eens een correcte 'header' waardoor ze toch niet met de juiste klanken worden afgespeeld. Dit is niet een mankement van de gebruikte indeling maar eerder het gebrek aan kennis van de maker van het midibestand. Meestal wordt een GS/XG reset boodschap, e.d. vergeten zodat een synthesizer niet overschakeld naar de specifieke GS/XG modus,... Bij commerciele MIDI-bestanden mag je ervan uitgaan dat dit wel correct werkt zodat het gewoon een kwestie wordt van 'load & play'.
Als ik die gratis voice download hoe krijg ik ze dan op de Motif ingeladen?
Vergeet niet om, indien nodig, de reeds aanwezige User Voices te bewaren vooraleer je nieuwe User Voices (Banks) inlaadt.
Je moet die bestanden eerst uitpakken (unzippen). Je zal meerdere directories terugvinden waarin dezelfde Voices, 'geoptimaliseerd' voor de bewuste synthesizer (Motif CLSC, Motif Rack en Motif ES). Jij hebt een Motif 6 -- ook wel Motif Classic genoemd -- dus moet je de directory "MOTIF CLSC" gebruiken. De inhoud van die directory plaats je op een smartmediakaart (of scsi-medium) en tenslotte stop je de smartmediakaart in de smartmediakaartlezer van je Motif.
Kies FILE->F1(CONFIG)->SF1(CURRENT): CARD/SCSI, hier kies je welk medium je gebruikt. Smartmediakaart (CARD) of een aangesloten SCSI-schijfeenheid (SCSI).
Kies F3(LOAD)->TYPE, hier kies je VOICE en vervolgens blader je doorheen de directorystructuur en selecteer je de gewenste directory en daarna de gewenste Voice. Geef een bestemming op waar je de geselecteerde Voice wenst onder te brengen -- User 1-128 -- en druk op ENTER. De geselecteerde User Voice wordt dan vervangen door de geladen User Voice.
Je kan ook een volledige Voice Bank inladen, hiervoor kies je bij TYPE "ALLVOICE", uiteraard moet je dan geen bestemming opgeven. In dit geval wordt de ganse User Voice Bank vervangen door de geladen User Voice Bank.
En kan ik ook via een USB stick wat inladen of alleen met de compact flash kaartjes? Zit namelijk USB ingang op...
Een Motif (Classic) kan overweg met Smartmediakaarten en SCSI-opslagmedia. De USB-aansluiting (USB-TO-HOST) op je Motif kan je niet gebruiken om een USB-drive op aan te sluiten, deze gebruik je om je Motif met je computer te verbinden zonder dat je hiervoor een aparte midi-interface hoeft te gebruiken. Het is trouwens een multiport midi interface.
(Een Motif ES heeft twee USB-aansluitingen waarvan de USB-TO-DEVICE de SCSI-aansluiting van de Motif (Classic) vervangt, ES kan wel met USB-opslagmedia overweg)
Het is erg handig om beide opslagmedia te gebruiken:
Smartmediakaarten zijn erg compact en zijn tevens het snelste medium om data in te lezen/te bewaren. Ideaal om bv. een AUTOLOAD bestand op te plaatsen. Je kan kaarten gebruiken met een capaciteit tot 128 Mb RAM. Ook om een OS upgrade uit te voeren moet je over een smartmediakaart beschikken.
SCSI-schijfeenheden zijn minder compact maar hebben wel een veel grotere capaciteit. Trouwens, als je AKAI sample libraries wil inlezen, moet je dit via een scsi-cdrom speler doen. (omwille van de beveiliging) maar eenmaal ingeladen kan je de geladen samples bewaren in native Motif formaat (en dan gebruik je een opslagmedium naar keuze).
Ik heb de Fabriek-voices, en gebruik die ook zoals strings, orgels blijven die gewoon zoals ze zijn?
De Voice Banks PRE1, PRE2, PRE3 en GM zijn de preset geluiden. Deze kan je niet veranderen/wissen (en hoef je dus ook nooit te backuppen). De preset Voice Banks zijn dus altijd beschikbaar.
Gewijzigde/Nieuwe Voices bewaar je in de User Voice Bank waar je tot 128 User Voices in kan onderbrengen.
kan ik je misschien toevoegen op msn of jij mij?
Ik maak geen gebruik van msn, icq,... . Maar via het forum is het toch interessanter omdat je vragen dan door meerdere personen worden gelezen en een oplossing wellicht sneller wordt aangeboden? Maar je mag me ook altijd kontakteren via PB en e-mail hoor.
Welke Gratis Voices raad jij mij aan om erin te zetten als je vooral Pop en Rockmuziek speelt? Vind ook wel leuk om met Trance te Experimenteren...zit in www.7opdeschaalvanrichter.nl kan je zien welke muziek ik eruit moet toveren...
Ik kan je niet onmiddellijk bepaalde Voices aanraden die voor jouw doeleinden geschikt zullen zijn, dat zal je toch zelf moeten bepalen. In ieder geval is de Library "Bread & Butter" een mengeling van 'standaardgeluidjes' en je haalt er vast wel enkele bruikbare voices uit.
kan je me specifiek wat uitleggen over de Motif ben echt benieuwt...
Graag, maar waar moet ik beginnen? Als je gewoon wat info over jouw Motif zoekt dan is
dit filmpje alvast iets om mee te beginnen en vergeet ook niet om de handleiding te gebruiken

. Maar als je specifieke vragen hebt, stel ze gerust hoor.