DAT-recorder

Sony

Ingeburgerd
Hey mensen,

Ik wil m'n eigen studio het komende jaar flink uitbreiden dus worstel ik nog met een pak vragen die ik de komende maanden ga stellen.
Nu mijn eerste probleempje. Wat is het voordeel en/of nadeel van een dat recoder? Ik ken er niet zo veel van want ik heb nog nooit met dergelijk toestel gewerkt vandaar m'n vraag. Met sommige recorders is het mogelijk zowel analoog als digitaal op te nemen maar wat is nu het voordeel met vb een md of cd recorder? Met de laatste nieuwe md-disks is het mogelijk om 1gb op te nemen kan je dit ook met een DAT-tape?

Hopelijk kan iemand me helpen. Alvast bedankt:-)

worden die dingen uberhaupt nog gemaakt??
ik ben blij dat ik nu alles gelijk op cd kan fikken!
en met een datje kun je ongeveer 4 uur nonstop achterelkaar opnemen

Re: DAT-recorder

Origineel geplaatst door Sony
Hey mensen,
Wat is het voordeel en/of nadeel van een dat recoder? Met sommige recorders is het mogelijk zowel analoog als digitaal op te nemen maar wat is nu het voordeel met vb een md of cd recorder? Met de laatste nieuwe md-disks is het mogelijk om 1gb op te nemen kan je dit ook met een DAT-tape?

Hoi, DAT-recorders nemen idd digitaal op, en dat kan zowel van een digitale als van een analoge bron zijn.
Een DAT tape van 2u kan je vergelijken met een opslagcapaciteit van ca 1,5 GB.

Enkele voordelen :
- zeer betrouwbaar opname-medium
- lange levensduur/bewaartijd van de tapes, uitstekend voor archivering
- snel tape transport-mechanisme
- opname kwaliteit (van analoge bron) is doorgaans zeer goed (afhankelijk van AD convertors in de recorders)
- probleemloos >2u doorlopend opnemen
- CD-R recorders worden vaak gehinderd door allerlei trillingen op concerten, DAT niet

Nadelen :
- DAT als formaat is aan het verdwijnen
- lineair opname-medium = tape spoelen = lijkt tegenwoordig prehistorisch
- als je je opname wilt editeren in een DAW, moet je de volledige opname opnieuw in real-time inladen in je DAW
- de tapes zijn vrij duur (ca 10 à 15 euro)

Zoals David aangeeft kan je het nut van DAT in vraag stellen. Ik geloof niet dat dit formaat op korte termijn zal verdwijnen. David zal ongetwijfeld kunnen beamen dat er nog hoogwaardige DAT machines worden gemaakt. Broadcast niveau zeg maar.
Omwille van een aantal eerder aangehaalde reden zal dit soort "tape" toestel blijvend zijn.
Captatiewagens zijn vaak uitgerust met Tascam DA88 toestellen (tape !) als realtime backup voor een computer gebaseerd opname systeem. In elke radio-studio staat wel een DAT.
In de front-of -house van elk professioneel PA-systeem vind je nog DAT.
Het zijn ook toestellen geworden voor een meer specifiek, doelgericht gebruik
Zo zie je dat Tascam ook resoluut verkiest nog maar 2 modellen DAT te presenteren. Een draagbaar model, de DAP1 die wereldwijd bekend is om zijn uitmuntende kwaliteit zowel op geluidsniveau als duurzaamheid, en de DA45HR mastering machine, een zeer professioneel 24-bit toestel.
Ook de Fostex PD4M is zo een hoogwaardig toestel. Beide met een niet onaardig prijskaartje.

Voor die prijs krijg je dan wel een toestel met eerste klasse AD conversie die de kwaliteit van een doorsnee geluidskaart toch wel overstijgt.
Maar ik geloof ook dat een DAT toestel niet meer thuishoort in een doorsnee home studio.
Je kan net zo goed dat geld uitgeven aan een kwaliteits geluidskaart en "masteren" op CD. Dat heeft alles met gebruiksgemak te maken.
Of DAT als formaat verwijnt is moeilijk te zeggen. Tape-georiënteerde opname toestellen zullen wellicht nooit verdwijnen.
De technologie er rond zal steeds verbeteren zodat de kwaliteit en duurzaamheid gegarandeerd blijft. Er zijn voldoende real-life situaties waar tape opname nagenoeg de enige mogelijkheid is. Kijk maar eens naar de Nagra DII. Helaas onbetaalbaar. Prijzen van kleine auto's
mmmmmmm
http://www.nagraaudio.com/pro/index.php

Ook dit artikel schept misschien meer klaarheid.
http://www.broadcastnewsroom.com/articles/viewarticle.jsp?id=25410

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
David zal ongetwijfeld kunnen beamen dat er nog hoogwaardige DAT machines worden gemaakt. Broadcast niveau zeg maar.

Klopt, in iedere VRT-radio & TV studio staat nog steeds een of meerdere Sony PCM 7040 timecode DAT. Maar die toestellen worden hoe langer hoe minder gebruikt.

Voor analoge opnames (48 KHz) heb je de beste opnamekwaliteit tov andere analoge opnametoestellen. Enkele malen getest: live muziek sequencen en opnemen op DAT en op CD-recorder. De DAT cassette geeft identiek weer wat werd opgenomen ... de CD-recorder klinkt ook goed, maar anders. Het is voor mij nog steeds een knap medium dat ondanks de oudere techniek nog zeer goed presteert.

:doei:

Origineel geplaatst door Danny
De DAT cassette geeft identiek weer wat werd opgenomen ... de CD-recorder klinkt ook goed, maar anders.

Alles staat of valt met de ADDA conversie.

Als ik het zo een beetje goed heb, dan laat ik het idee beter varen. Vooral omdat dergelijke toestellen erg duur zijn.Het is misschien wel erg goed maar voor in een kleine home studio....? Een nieuwe md-recorder staat zeker ook op m'n lijstje dus eignelijk is die dat-recorder een beetje overbodig.
Nu heb ik een huismodelletje(md-recorder sony) maar die wil ik ook vervangen. En eerlijk gezegd ben ik steeds tevreden geweest over md. Het is goed en vooral heel makkelijk in gebruik. Alleen jammer dat het niet echt is doorgebroken op de markt zoals dvd bv.

Heel erg bedankt voor de uitleg allemaal.

Groetjes S.

ik weet in iedergeval wel dat de mastering studio,s (oa studio jules in hilversum) nog liever een datje aangeleverd krijgen dan een gefikte cd!
om dat de errorresolutie van een dat veel lager is en omdat je dan met de orginele mix aankomt en niet heb zitten kloten met oa normalize ed!.

Back