mastering studio's.....???

Aha....nice :W

Origineel geplaatst door Backdrop
Is er trouwens ergens wat materiaal voor en na het masteren te beluisteren ? Ben wel benieuwd hoeveel het eigenlijk uitmaakt en of dingen die aan de mastering worden toegeschreven eigenlijk al in de mix gedaan zijn.

Ik wil je wel eens wat toesturen zodat je het verschil hoord

Grooveron kan je niet wat plaatsen op het forum? Denk dat veel mensen het interessant zullen vinden om te horen.

Hmmmm The Exchange idd. Die gasten zijn wat mij betreft het best. Ga voor de grap eens naar hun site:

http://www.exchangemastering.co.uk

Daar hebben ze per engineer een lijst voor wie ze allemaal hebben gewerkt. You name it, they did it...

Voorbeeld: The Streets, Basement Jaxx, Depeche Mode, Goldfrapp, Lamb, Stereophonics, Peaches, So Solid Crew, Dizzee Rascal, Martina Topley Bird, Sigur Ros & The Darkness.

Ik ben er ook geweest, zeer relaxte gasten, als je wil kan je er gewoon heen en erbij zijn als ze bezig zijn.

Origineel geplaatst door subhead
Als jou muziek geen zware lows heeft ga je dat niehoren na mastering, mix die shit goed en level hem op op naar -12,5 RMS dan kan je lekker op vakantie met het geld dat je overhoudt.Trouwens als je echt goed wil masteren zoek dan engeland Belgie of als het moet usa. hier klinkt alles plat.

So... het lijkt wel of je er verstand van hebt joh.8)

in eerste instantie heb je wel gelijk. Ik vind ook (al 10 jaar) dat in nederland over het algemeen de mastering (eigenlijk zou je moeten zeggen, de geluidsnabewerking) vrij slecht wordt gedaan. Het platmaken wordt hier tot kunst verheven en men denkt dat ze daardoor kunnen concureren met amerika.

in tweede instantie heb je het over Engeland en Belgie.
Engeland is nooit sterk geweest in geluidskwaliteit. De opname studio's, de masteringstudio's, ik heb menig "duur" mastertje uit engeland moeten oplappen (vooral in het laag en hoog). ik praat alleen over CD mastering.
Belgie ken ik alleen galaxy waar Rene Schardt menig duits rockalbum heeft gemastered. En Rene freelanced toevallig ook bij ons.

Nu vinden zo'n beetje al mijn klanten zoals George Clinton, Dave Stewart maar ook de 4tuoze matroze8) dat wij hier in nederland 1 vd weinige masteringhuizen zijn die hun albums niet plat maken.

Als je over Amerika praat dan zijn het er maar een paar die het echt goed kunnen.
Bob Katz, Bob Ludwig, Bernie Grundman behoren voor mij tot de top 3. Persoonlijk vind ik Herb Powers niet zo bijzonder.
Ooit eens voor een band een test nummer gemastered die ook bij Herb was gedaan. koos die band toch voor ons.
Nadat ik herbs versie had gehoord begreep ik ook wel waarom.

Het is maar wat je gewend bent zou ik zeggen maar holland is wel plat.8)

Platmaken kan iedereen en da's niet leuk idd. Daar ga je geen dure toko voor opzoeken.
De vraag is wel wat is je budget en hoever wil je gaan?
De persoon achter de knoppen is de allergrootste factor. Alleen kun je moeilijk ruiken of iemand goed is. En als de referenties goed zijn dan gaat de prijs van die persoon ook automatisch omhoog. Kwestie van vraag en aanbod. Maar degenen die weinig referenties hebben hoeven perse niet slecht te zijn.

Dat je er zelf geen lows kunt bijverzinnen heb ik wel wat op gevonden.
D'r zijn wel wat trucjes die je kunt uithalen. Het is meer een kwestie van naar een doel toewerken waarbij alle middelen zijn toegestaan.
Heb laatst een stelling bedacht dat je tegenwoordig met software meer kan en sneller/beter kan werken als het op mastering aankomt. Ik kan zelfs soms heel rare constructies in software bedenken en dat maakt het een leuke uitdaging iedere keer.

Origineel geplaatst door #JK#
http://www.wisseloordmastering.com/

Darius weet daar vast wel raad mee.
he, die heeft laatst ook wat van mij gemastered. yes I like het low and deze has a good mid , it's sounds not dof. Hij is technisch wel goed, maar je moet zelf wel een referentie-cd meenemen van muziek die jijzelf goed gemastered vind klinken. uiteindelijk was 't wel redelijk goed gemastered maar volgens mij zijn er genoeg studio's die hem evenaren voor minder geld.
Als je boven de middenmoot uit wilt schieten moet je idd toch echt naar 't buitenland, in nederland maken ze er toch vaak een flauwe master van.

Origineel geplaatst door cirkelzaag
he, die heeft laatst ook wat van mij gemastered. yes I like het low and deze has a good mid , it's sounds not dof. Hij is technisch wel goed, maar je moet zelf wel een referentie-cd meenemen van muziek die jijzelf goed gemastered vind klinken. uiteindelijk was 't wel redelijk goed gemastered maar volgens mij zijn er genoeg studio's die hem evenaren voor minder geld.
Als je boven de middenmoot uit wilt schieten moet je idd toch echt naar 't buitenland, in nederland maken ze er toch vaak een flauwe master van.

Dit is toch mn eer te na.
Ik moet hier toch even op reageren.
Ik doe dit nu alweer zo'n 10 jaar en kan gerust zeggen dat nederlandse platenmaatschappijen hun a&r's, de producers en de muzikanten vaak geen kaas hebben gegeten als het om mastering gaat. Ze lullen echt te vaak uit hun nek en laten zich door een paar "snelle" jongens van alles wijs maken.
In wisseloord hebben we zo'n jongen gehad en werkelijk, alles wat ik van hem heb gehoord is onvervalst plat gecompressed en dan hoor je ook nog eens vervorming daaroverheen. En die persoon heeft heel wat bekende nederlandse artiesten gedaan en doet dat nog steeds. Onbegrijpelijk voor mij toendertijd maar ik ben er allang achter dat de meeste producers hier in nederland gewoonweg geen benul hebben van de mogelijkheden tijdens geluidsnabewerking. Het lijkt wel of men denkt dat mastering/geluidsnabewerking alleen maar bestaat uit het oppompen van freq.gebieden en volume en dan kan er een cd master van worden gebakken.
Er komt echt wel wat meer bij kijken. Ik heb zelden in nederland een artiest meegemaakt die wist wat mastering in hield. Sorry jongens, maar in spanje, waar ik al jaren voor werk, hebben ze meer verstand van de waarde van mastering dan hier in nederland.

Ik heb nog nooit aquisitie gedaan in de hilversumse scene. puur omdat ik weet dat vriendjes politiek daar meer waarde heeft dan kwaliteit.

Toch heb ik alweer zo'n kleine 9000 albums achter mn kiezen dus als je het niet erg vindt, zou ik het prettig vinden als opmerkingen zoals "flauwe master" en dat soort vooroordelen niet over mijn rug worden gemaakt.

Als je zo graag in amerika wilt masteren (persoonlijk vind ik het ook daar het beste) moet je er rekening mee houden dat, als je er ook nog eens bij wilt zijn, je een slordige $5000,- a $10.000,- kwijt bent. (de grote jongens) Als je het opstuurd wordt het meestal gemastered door een stagaire.

En dan nog een opmerking voor studio's. Gebruik geen referentie cd's van deze tijd. Deze zijn namelijk al gemastered (vaak te hard) en dat kan dus nooit een reference zijn voor het mixen.

Origineel geplaatst door Errol

Toch heb ik alweer zo'n kleine 9000 albums achter mn kiezen dus als je het niet erg vindt, zou ik het prettig vinden als opmerkingen zoals "flauwe master" en dat soort vooroordelen niet over mijn rug worden gemaakt.

Je zal het zo wel niet bedoelen, maar nu lijkt het dus alsof jij de complete nederlandse mastering markt vertegenwoordigd.
Denk niet dat cirkelzaag het zo bedoelt wanneer hij zegt "in nederland maken ze er toch vaak een flauwe master van"

"flauwe master" en dat soort vooroordelen niet over mijn rug worden gemaakt.
had ik het over jou dan? oke dan, 9 van de 10 mensen die zich mastering engineer noemen bakken er nix van. happy? pieter kloos in eindhoven is trouwens wel een meester in het masteren.

En dan nog een opmerking voor studio's. Gebruik geen referentie cd's van deze tijd. Deze zijn namelijk al gemastered (vaak te hard) en dat kan dus nooit een reference zijn voor het mixen.
en als zij dat nou wel mooi vinden? "te hard?" smaak dude, daar valt niet over te....... .
queens of the stone age...klinkt vet op tv maar niet op je monitoren...prodigy(=te hard gemastered) klinkt ook al ruk op je monitoren maar retevet in de club.
ik probeer je niet te dissen ofzo want voor 90 % ben ik het met je eens.(de beste masters komen eigenlijk uit heeze en/of engeland) :biertje:

maargoed, offtopic; welke muziek vind jij nou echt goed gemastered?

Vertel eens wat uitgebreider dan wat je persoonlijke ervaring was en wat ze je hebben verteld. Ga er vanuit dat ze niet alleen tegen je gezegd hebben,we pompen het laag en mid wat en kom over een uurtje maar weer terug.

Origineel geplaatst door Soundtrooper
Je zal het zo wel niet bedoelen, maar nu lijkt het dus alsof jij de complete nederlandse mastering markt vertegenwoordigd.
Denk niet dat cirkelzaag het zo bedoelt wanneer hij zegt "in nederland maken ze er toch vaak een flauwe master van"

Nee, zo bedoel ik het ook niet maar wat wordt beweerd door een paar figuren is dat er in nederland gewoonweg niet goed wordt gemastered en dat je beter naar belgie enzo kan gaan.
Vind ik een beetje denigrerend nietwaar? ik heb nog nooit deze jongens uberhaupt bij mij over de vloer gezien dus ook nog nooit voor gemastered. Dat betekend dat ze dus niet weten wat wij hier precies kunnen doen.
Wel hebben ze hun mening klaar terwijl dat niet op basis van feiten is gebasseerd.

Sorry maar dan ben je fout bezig lijkt me.

en als zij dat nou wel mooi vinden? "te hard?" smaak dude, daar valt niet over te....... .
queens of the stone age...klinkt vet op tv maar niet op je monitoren...prodigy(=te hard gemastered) klinkt ook al ruk op je monitoren maar retevet in de club.
ik probeer je niet te dissen ofzo want voor 90 % ben ik het met je eens.(de beste masters komen eigenlijk uit heeze en/of engeland) :biertje:

maargoed, offtopic; welke muziek vind jij nou echt goed gemastered?

dude????? man, waar kom jij vandaan???
Het is niet erg als je dingen niet snapt maar zeg dat dan gewoon.

Eerlijk gezegd vindt ik de laatste 3 jaar zelfs de muziek uit amerika veels te hard gemastered.
Dat komt niet ten goede van de geluidskwaliteit.
Iedereen wil zo hard als mogelijk op de cd want als ze zachter dan de concurrent klinken dan schamen ze zich kennelijk.
Hoe dom kun je zijn.

Voorbeelden van goed klinkende albums kun je vinden in het boek van Bob Katz. www.digido.com bij cd honor roll.

Wat mij wel opvalt is dat in de lounge muziek de producers (waar ik mee werk) liever kiezen voor een organisch en dynamisch geluid dan dat het keihard op de cd moet komen te staan. Er is nog hoop8)

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Solid_Snake
Grooveron kan je niet wat plaatsen op het forum? Denk dat veel mensen het interessant zullen vinden om te horen.

Abonneer je op E-dition van Groove, dan hoor je iedere 2 maanden wat deze man kan. :dj: :okdan: Je kunt ook zijn CD's bestellen, dan krijg je een nog beter beeld.

maar zou dat aan kunnen liggen? Is het de apparatuur waarmee ze werken (fx en monitoring) of de afmixing van het produkt ??

Back