mastering studio's.....???

Dan moet je Grooveron zelf maar vragen. Hij heeft een goed set oren. Da's het belangrijkste. Afluisteren bij een normaal volume wil ook wel eens helpen als je het zelf wilt gaan doen. Pas op met de goedkopere alles-in-één-kunners-apparaten.

misschien heeft het er ook mee te maken dat in NL de basis, nl de mix, niet zo heel denderend is als buiten NL? in mijn ervaring heeft een goede mix voor mastering naar 12" (dan praat ik dus niet over een album) bijna nix meer nodig

Origineel geplaatst door olafmol
misschien heeft het er ook mee te maken dat in NL de basis, nl de mix, niet zo heel denderend is als buiten NL? in mijn ervaring heeft een goede mix voor mastering naar 12" (dan praat ik dus niet over een album) bijna nix meer nodig

Dat is inderdaad vaak wel zo. Luister eens naar Italiaanse producties van allerlei soorten muziek. Wat die mensen alleen al met een ProTools systeem kunnen doen is fantastisch. Datzelfde geldt ook voor de Franse en Duitse producties. Als je met masteren nog moet gaan corrigeren, dan kan het soms wel eens te laat zijn. Een goed muzikaal begrip van hard en zacht doet wonderen bij het mixen.

Origineel geplaatst door René
Abonneer je op E-dition van Groove, dan hoor je iedere 2 maanden wat deze man kan. :dj: :okdan: Je kunt ook zijn CD's bestellen, dan krijg je een nog beter beeld.

Dan hoor je alleen na het masteren terwijl het juist leerzaam is om het voor en na het masteren te vergelijken.

Origineel geplaatst door René
Dat is inderdaad vaak wel zo. Luister eens naar Italiaanse producties van allerlei soorten muziek. Wat die mensen alleen al met een ProTools systeem kunnen doen is fantastisch. Datzelfde geldt ook voor de Franse en Duitse producties. Als je met masteren nog moet gaan corrigeren, dan kan het soms wel eens te laat zijn. Een goed muzikaal begrip van hard en zacht doet wonderen bij het mixen.

"soms"??????? ik denk: "zeker" ........ als je mix niet goed (genoeg) is dan kan de mastering-engineer de boel ook niet echt meer redden.... veel mensen snappen niet zo goed wat mastering is, en denken dus: "ach, ze fixen het later wel" wat een hele foute gedachte is, je mix moet gewoon al supergoed klinken, zo goed als je maar kunt krijgen.

Origineel geplaatst door olafmol
"soms"??????? ik denk: "zeker" ........ als je mix niet goed (genoeg) is dan kan de mastering-engineer de boel ook niet echt meer redden.... veel mensen snappen niet zo goed wat mastering is, en denken dus: "ach, ze fixen het later wel" wat een hele foute gedachte is, je mix moet gewoon al supergoed klinken, zo goed als je maar kunt krijgen.

klopt Olaf, een goede mix maakt veel uit.

Origineel geplaatst door trash
Veel?
Alles:D
Vroeger kon je naar huis om het opnieuw te doen,als er klachten waren

Niet alles, sommige bands willen juist die wat ongepoleiste klank hebben en letten niet op
bij de opnames, dat kan echt ook zijn charmes hebben.

Origineel geplaatst door Grooveron
Niet alles, sommige bands willen juist die wat ongepoleiste klank hebben en letten niet op

Kweenie welke master dat deed?

Origineel geplaatst door Grooveron

ongepolijst is in mijn woordenboek totaal iets anders dan een slechte ongebalanceerd mix

Origineel geplaatst door cirkelzaag
wat valt er niet te snappen dan?:kont:

Kan me niet voorstellen dat je ze vertellen,we doen wat aan het laag,mid en hoog en kom zo maar weer. Zou ook wel informatief zijn als je wat van je ervaring bij deze studio verteld zodat ook anderen evt. zon studio kunnen meenemen voor de zoektocht naar de beste master in Nederland.

Bedankt.

Origineel geplaatst door Jan Johnson
Kan me niet voorstellen dat je ze vertellen,we doen wat aan het laag,mid en hoog en kom zo maar weer. Zou ook wel informatief zijn als je wat van je ervaring bij deze studio verteld zodat ook anderen evt. zon studio kunnen meenemen voor de zoektocht naar de beste master in Nederland.

Bedankt.
http://www.wisseloordmastering.com/gear/gear.htm
dat is in ieder geval wat ze gebruiken---^
mijn grote probleem was dat ze er speakers hadden staan die ik niet kende en de engineer uiteraard wel.
ik heb er de hele tijd bij gezeten en 't was meer een technisch verhaaltje (; "kijk maar op die monitor, daar zie je dat er genoeg laag in zit") hij zei trouwens wel hetzelfde als errol,( dat er tegenwoordig veel te hard gemastered wordt) en probeerde tenminste de dynamiek er in te houden.
maargoed ik ben gewend aan mijn eigen speakers en ik kon dus moeilijk beoordelen of het goed(=naar mijn smaak) gemastered werd. de engineer deed gewoon z'n ding (en daar moet je dan maar op vertrouwen....)
vreemd vond ik wel dat ze maar een set speakers hadden(grote-dure-ik-blaas-je-van-de-bank-speakers) en niet nog een aantal kleinere/slechte referentie-speakers.
als ik nl master gebruik ik het liefst een paar hele goeie monitoren en een setje verotte speakers wat achter/onder de tafel staat met de voorkant naar achter. als 't op die laatstgenoemde speakers dan nog goed klinkt, kom je in de buurt van een goede master.
mensen met diezelfde filosofie zitten bij www.markant-studios.nl in heeze.(=geen promo-actie hoor, ik ben er kind aan huis maar de mastering daar is gewoon echt vreselijk goed, maar dat komt omdat er ook gewoon goed gemixed wordt en dan is mastering stukken makkelijker.)
maar volgens mij moet de topic-starter maar eens gaan luisteren bij crime2rhyme, die zijn volgens mij echt hip in 't hoppe en dat wilde 'ie....

Back