Wat vind jij van de nederlandse muziek industry!!

Wat vind jij van de nederlandse muziek industry!!

• Muziek Industry?

Stemmen: 11 47,8%
  • Je hebt gelijk ze doen niets.

Stemmen: 3 13,0%
  • Kan beter, wat kan ik doen?

Stemmen: 6 26,1%
  • Goed geregeld

Stemmen: 3 13,0%

• Totaal aantal stemmers
    23

liquid

Ingeburgerd
Hallo allemaal.

Ik zou graag willen weten dmv het plaatsen van deze topic,
wat jullie van de hedendaagse muziek industry vinden!

Iedereen weet hoe moeielijk is om iets te bereiken in de
nederlandse muziek industry, laat staan de rest van de wereld.

Er zijn bepaalde instellingen, bedrijven en stichtingen aanwezig in
nederland die allemaal van de daken roepen: Wij zijn er voor de muzikant...
Welke niet zo is... Men probeert andere mensen dom te houden, daar ze
zelf met de honderd duizenden weg lopen.

Zelf ben ik al heel wat "bijzondere" zaken tegengekomen omtrent dit.
En ik sta zelfs op "zwarte lijsten" (JA, die bestaan!). (ik noem geen namen)
Voor mij maakt dat niets uit daar ik mij met mijn muziek niet op Nederland richt,
en ik met zeer gerespecteerde mensen werk die zich al bewezen hebben in het verleden.

Het word nu eens eindelijk tijd dat hier iets tegen gedaan word,
en dit zal de ongesigneerde en opkomend talent zeker ten goede komen.

Wel eens gehoord van Kartel-vorming?
Dat is wat er in de nederlandse muziek industry gaande is. welke verboden is!

Wat vind jij hiervan, plaats jouw mening hierover.
zodat hier eens eindelijk tegen op word getreden.

Samen sta je sterk, en waarom niet aan iets meedoen wat dit zal veranderen.

Re: Wat vind jij van de nederlandse muziek industry!!

Origineel geplaatst door liquid
Het word nu eens eindelijk tijd dat hier iets tegen gedaan word,
en dit zal de ongesigneerde en opkomend talent zeker ten goede komen.

Wat vind jij hiervan, plaats jouw mening hierover.
zodat hier eens eindelijk tegen op word getreden.

Samen sta je sterk, en waarom niet aan iets meedoen wat dit zal veranderen.

Dus deze enquete zal de hele Nederlandse muziekindustrie veranderen? :) :D :dubbel:

Kartelvorming heb je in nederland de NMA voor.
Je kunt wat doen door je vermoedens of zelfs bewijzen aan hun te overleggen.

Waar ik zelf een ontzettende hekel aan heb is dat er sommigen in dat wereldje denken dat zij het mannetje zijn. Van dat elitair gewauwel waar ik kotsneigingen van krijg.
Maar qua vuile trukjes en oplichterij is het niet veel anders dan menig andere industrietak hoor.

ik heb geen ervaring in de muziekindustrie, maar ik denk dat het er niet anders aan toe gaat dat in de andere industrietakken. Het is naaien en genaaid worden. All because of the money..

'k Vind 't verkeerd getypt.. :D

En ach voor de rest: als ik kijk naar 't Neerlands Muziekproduct (de top40-regio dan), vind ik 't nogal lijken op elkaar qua 'sound' .
Echt warm loop ik er niet voor, maar er zijn wel uitzonderingen.
Qua industrie (het management, de labels en de hele commercie-molen er omheen..) weet ik er weinig van af.

Ik maak me er allemaal nie zo druk om.

Re: Re: Wat vind jij van de nederlandse muziek industry!!

Origineel geplaatst door Zoidsity

Qua industrie (het management, de labels en de hele commercie-molen er omheen..) weet ik er weinig van af.

Ik kan het niet laten... waarom post je dan? :duivels: :D

'k Vind 't verkeerd getypt.. :D

En ach voor de rest: als ik kijk naar 't Neerlands Muziekproduct (de top40-regio dan), vind ik 't nogal lijken op elkaar qua 'sound' .

Op safe spelen ze,formule werk...
Als jij daar aan klopt,en ze zien wat in je,wordt je binnen de kortste keren zo gevormt,dat je productie moet lijken op iets anders dat op dat moment verkoopt.

Vandaar alles een beetje op elkaar lijkt

Re: Re: Re: Wat vind jij van de nederlandse muziek industry!!

Re: Re: Re: Wat vind jij van de nederlandse muziek industry!!

Origineel geplaatst door demian
..... waarom post je dan? :duivels: :D

:D Voor meer posts natuurlijk!!

Meer=beter!! :dubbel:

Origineel geplaatst door liquid

Zelf ben ik al heel wat "bijzondere" zaken tegengekomen omtrent dit.
En ik sta zelfs op "zwarte lijsten" (JA, die bestaan!). (ik noem geen namen)
Voor mij maakt dat niets uit daar ik mij met mijn muziek niet op Nederland richt,
en ik met zeer gerespecteerde mensen werk die zich al bewezen hebben in het verleden.
[/B]

Noem die namen! Je kan wel wat gaan zitten brullen op een forum, maar als je geen namen wil noemen, en geen situaties wil schetsen, ben je slechts een schertsfiguur die maar wat roept. Concrete zaken en namen willen we horen!

RE:

RE:

Bedankt voor jullie reacties. Mijn dank hiervoor.

Ik kan me jullie reacties wel voorstellen.
Oke het draait wel om geld, maar dat is niet het belangrijkste. Het belangrijkste is JOUW muziek.

Een platenmaatschappij is een bedrijf die zoveel mogelijk units wil verkopen, dus geld verdienen.

Wat betreft het openbaren van namen op dit forum, zal wel niet gewenst zijn!!!
Ik moet dat even met de eigenaar van dit forum overleggen.

Nu zal je vragen wat ken jij hieraan doen!!! (dit topic)

Het meest recente voorbeeld is de ramp in Azie.
Er is geen uitleg nodig, maar vele handen maken licht werk.

Uiteindelijk hebben de "betrokken" instanties allemaal EEN ding gemeen...
Ze zijn afhankelijk van JULLIE, het publiek.

-Geen plaatverkoop geen geld
-Geen nieuw talent, geen geld

Wat betreft op safe spelen, natuurlijk er gaan miljoenen in om.

MAAR TIJDEN VERANDEREN

Waarom denk je dat de muziek industry tegen shareware programma's is?
Er komt weiniger geld binnen.

Op mijn website staan enkele tips omtrent demo's insturen, marketing, networking en meer...
Dit zijn tips die ik zelf heb meegemaakt en tips van ZEER gerespecteerde personen in de Muziek, Film en Entertainment Industry. Heb je een video-game console? Dan heb je ook muziek van Rom Di PRisco in huis!! Wie is Rom Di Prisco? check de site onder interviews.

Heb je vragen? Post ze maar.

MVG

Its up to YOU what you do with your career!!

Origineel geplaatst door kratarknathrak
Noem die namen! Je kan wel wat gaan zitten brullen op een forum, maar als je geen namen wil noemen, en geen situaties wil schetsen, ben je slechts een schertsfiguur die maar wat roept. Concrete zaken en namen willen we horen!

Hallo, kratarknathrak.

Voordat je reageert, eerst eens onderzoek doen.
Mijn site vertelt meer. klik de logo workshop.

;)

Waarom denk je dat de muziek industry tegen shareware programma's is?
Er komt weiniger geld binnen.

Ook al zou er niet minder geld binnen kunnen komen, het kan alleen maar meer worden als shareware programma's verboden worden. Dus ergens is de visie van de platenindustrie wel logisch. Bedrijven zijn immers geen sociale instelling, net zomin als de kroeg op de hoek en de synthesizerfabrikanten.

Wel vindt ik 'artiesten' zoals jamai en maud gewoon troep. Gelukkig wordt het niet zo heel erg veel op de radio gedraai dus ik kan niet echt zeggen dat ik me er aan stoor. Aan de andere kant dat is gewoon een manier van geld verdienen waar niets mis mee is. Zo werkt het leven nu eenmaal (banana werkt ook in een industrie die wel eens onder vuur ligt).

Ook kartelvorming is niet vreemd. Als shell zijn benzineprijzen verhoogd doet de rest het een dag later ook en als de AH zijn prijs verlaagd doet de anderen het een dag ook. Is dat een kartel, nee dat heet marktleider.

Het liefst had ik ook dat ik een demotje opstuurde en dan kon kiezen met welke maatschappij ik in zee zou gaan en welke mij rijk zou maken. Maar helaas krijg ik gewoon een nette brief terug om het een jaartje later weer te proberen. Gelukkig kan je altijd blijven proberen, want als je echt goed bent is er altijd een plekje voor jou.

Je probleem is duidelijk, maar je gaat er niks aan doen hoor..

Wie geen contract met een platenmij zal geen stappen ondernemen,
Wie dat wel heeft houdt zich hier wijselijk niet mee bezig.

En Azie is geen goed voorbeeld.

Re: Re: Re: Re: Wat vind jij van de nederlandse muziek industry!!

Re: Re: Re: Re: Wat vind jij van de nederlandse muziek industry!!

Meer=beter!! :dubbel:

Sterker nog.

Meer = altijd beter! :biertje:

Trouwens muziek is kunst en geen commercieel produkt. En dat is wel een van de grootste misconcepties die in de platenbizz leeft.

Re: Re: Re: Re: Re: Wat vind jij van de nederlandse muziek industry!!

Re: Re: Re: Re: Re: Wat vind jij van de nederlandse muziek industry!!

Origineel geplaatst door fuse
Trouwens muziek is kunst en geen commercieel produkt. En dat is wel een van de grootste misconcepties die in de platenbizz leeft.

Ik ken anders geen voorbeelden waarin mensen worden gedwongen om hun kunst in te leveren bij platenmij's zodat deze het kunnen omvormen tot commercieel product.

Als muziek kunst is, en de maker ervan wil dat het niet commercieel uitgebuit wordt, kan deze zelf een enkele plaat laten persen en deze per opbod op een veiling proberen te verkopen.

Of gratis aanbieden op internet of hoe dan ook.
Het is onzin dat je zonder keus te hebben wordt uitgebuit door de platenmij's, je hoeft niet mee te werken eraan.

btw: ik heb 3 tracks gemaakt voor de eerste versie Davilex's A2 racer, met een eeuwigdurend gebruiksrecht voor al hun producten, ik heb 1800 gulden incl btw gekregen, zij enkele miljoenen, laatst zag ik in belgie een re-release van het spel, zij cashen nog steeds, ik niet. Wat doe ik er aan. Niets.

Had ik maar slimmer moeten zijn toen ik een contract tekende.

Op het moment dat je met een platenmij in zee gaat ben je zelf de 'sloerie' die zijn eigen kunst aanbied als commercieel produkt.
Dan moet je niet gaan janken als je product verkocht wordt.

Tsja, dat is gewoon smerig.

Ze gunnen je dan een afkoopsom en that's it. Ze zijn nog niet eens zo fatsoenlijk om je dan eerlijk mee te laten delen in de poet. Ook al is het voor een heel klein deeltje. En idd dom om dat contract te ondertekenen.

Maar er zijn zat voorbeelden dat mensen hun tracks anders moeten mixen of arrangeren omdat het nou eenmaal beter verkoopt. Dat het hele idee achter het nummer om zeep helpt zal ze echt aan hun neus jeuken.

Of dat ze tracks of albums simpelweg niet uitbrengen omdat ze er geen droog brood in zien. Want zij weten oh zo goed wat wel en niet verkoopt (want zij zijn zo gvdse slim).

En idd als je je brood met muziek wil verdienen moet je wel wat maken wat de mensen willen horen. Maar dat hoeft niet te betekenen dat je al je eigen gevoel en inzicht moet uitschakelen om maar te maken wat het 'klootjesvolk' prettig vind. Dan kun je net zo goed alle muziek uit een hitgenerator halen en dat de mensen door de strot douwen.

Daarom dat de beste muziekanten ook in de underground scene zitten. Daar kunnen ze min of meer ongestoord hun eigen ding doen zonder concessies en muziek maken die voor hun gevoel (wél) klopt. Met als keerzijde dat het niet zoveel geld oplevert. Als het maar genoeg is om van te kunnen leven dan is het toch goed.

Ik ben het met je eens fuse dat de bizz wel een vinger in de pap wil hebben wat betreft de muziek die je aanlevert.

Een trackje wat ik heb gemaakt voor ze daar zat een bepaald ritme in.
De track vonden ze leuk alleen het ritme moest net wat 'vlotter'.
Toen heb ik een loopje op de achtergrond mee laten lopen, verder er niets aan veranderd en de track werd goedgekeurd.

Als je het heel zuiver bekijkt heeft Davilex mijn compositie beinvloed.
Achteraf vond ik de toevoeging ook echt een verbetering, dus ik had niet zo'n probleem met die vinger.

Waar ik meer een probleem mee had is dat zij mij een contract boden en de keuze gaven, tekenen of wegwezen.
Maar ja, dat is ook weer niet echt vreemd. Ze konden het maken, leuk of niet.

Voor mij zat er in dat ik iig 1800 incl btw gulden kreeg, en op meer dan een platina release terecht kwam met mijn muziek.
Het 'jammerste' van alles vond ik nog dat ik geen naamsvermelding kreeg en dat ik dus onbekend ben gebleven.

Maar om ontopic te blijven, ik vind het onzin om samen te zweren tegen de muziekbizz, wie de bizz niet trekt mijdt de bizz. Take it or leave it.

Je kan ook cd's branden net zoals Naton Rozenburg heeft gedaan en die voor 5 euro te koop aanbieden.
Maar zoiets zei ik al. :)

Back