hulp nodig!

Lee

Nieuwkomer
Owjee heb je er weer zo 1 :)

Sinds het me eerste post is zal ik me even kort voorstellen:

Ik heet Leon, ben 20 jaar en woon in Den Haag.
Ik ben de trotse eigenaar van een prachtige Roland E14 heb tegen de 4 jaar piano (als op een keyboard dus maar ik gebruik alleen toon gedeeltes, een piano was me iets te duur) gespeeld.

Nu ben ik klaar voor iets meer en om me op weg te helpen vond ik dit mooie forum. Merkte ook dat jullie graag hebben dat je eerst even rondzoekt voordat je gelijk gaat vragen en dat heb ik dus gedaan maar blijf met paar vraagjes steken. Als iemand me daar graag mee wilt helpen voordat ik mijn tocht naar de winkel bega.

-Gebruik is zowel thuis als misschien ooit life.
-Veel effecten zijn welkom..
-Muzieksoorten die er zeker in moeten zitten:
-Electronische sounds (loopjes, ook zelf loopjes maken lijkt me leuk.)
-Instrumentaal (klein orkest nabootsen ofzo noem maar wat.)
-Synths!!!!! (als dat al neit onder electronic viel.)
-Budget is 500 - 700 euro...
-Moet samenwerken met me pc!

Door beetje te kijken wat een aantal voorbeelden gebruiken (dark tranquility, nightwish) ben ik al gekomen op aantal modellen:

-Yamaha CS6x (ik denk goed geschikt voor electronische gedeelte)
-Roland XP-30 (nogal instrumentaal als ik zo begrijp.)
-En verscheidene vooral dure Korg modellen! (kunnen alles maar zijn duur.)

Nouw kom ik vaak de term workstation voor zou iemand me die kunnen uitleggen trouwes, en is het echt nodig als je bv gelijk geluid uit je synth wil hebben en het componeren etc op je computer doet???

Hopelijk iemand die kan helpen en sorry als de vragen nogal typisch zijn
:engel:

Re: hulp nodig!

Origineel geplaatst door Lee
Je bent een van de weinigen die het toegeeft ;).

-Gebruik is zowel thuis als misschien ooit life.
Voor synthesizers maakt dat over het algemeen niet veel uit, tenzij je in termen als modules en racks gaat denken. Omdat die vaak wat krapper behuisd zijn en minder knoppen hebben kunnen ze live wat minder prettig in het gebruik zijn, al hoeft dat niet.

-Veel effecten zijn welkom..
Waarom als ik vragen mag?

-Muzieksoorten die er zeker in moeten zitten:
-Electronische sounds (loopjes, ook zelf loopjes maken lijkt me leuk.)
Dan kom je al uit op iets met een sampler erin, tenzij je de loops met drums en zo zelf inspeelt en dan weer terug afspeelt, en in dat geval moet er een sequencer inzitten.

-Instrumentaal (klein orkest nabootsen ofzo noem maar wat.)
De meeste sample-playback instrumenten (want daar ga je wel op uit komen) zijn redelijk toegerust met orchestraal spul.

-Synths!!!!! (als dat al neit onder electronic viel.)
De meeste sample-playback instrumenten hebben ook basisgolfvormen zodat je eventueel je sounds van 0 af aan kan opbouwen.

-Moet samenwerken met me pc!
Maar dat doen ze allemaal, het enige wat je dan nodig hebt is een MIDI-interface.

Door beetje te kijken wat een aantal voorbeelden gebruiken (dark tranquility, nightwish) ben ik al gekomen op aantal modellen:

Ja. Ik weet alleen niet hoe het met het orkest-deel zit, maar voor de rest is dit ding goed uitgerust en zit er ook nog een klein samplertje in. Je kan ook een AN-plugin board erin zetten, dan wordt het synth-deel stukken interessanter.

-Roland XP-30 (nogal instrumentaal als ik zo begrijp.)
Maar die heeft weer geen sequencer erin, dus loopjes en zo wordt lastig (tenzij je ze zelf bouwt - de Techno Collection heeft er wel een aantal inzitten, maar die zijn nogal rigide). Een Roland XP-50 is misschien ook een optie; komt helaas niet met 3 gratis expansionboards, maar heeft wel de sequencer erin.

-En verscheidene vooral dure Korg modellen! (kunnen alles maar zijn duur.)
Er is ook al een Korg Triton Le, maar nieuw valt die buiten jouw budget. 2ehands weet ik niet of 'ie al voor 500-700 te krijgen is. Misschien zou je zelfs een 2ehands Korg Trinity kunnen scoren, de voorganger van de 'volledige' Triton, of je kunt doorsparen en hopen dat je een Korg Karma tegenkomt voor rond de 900.

Nou kom ik vaak de term workstation voor, zou iemand me die kunnen uitleggen trouwens.
Tuurlijk. Een workstation was vroeger een synthesizer met een ingebouwde sequencer (een sequencer, als je de precieze definitie niet wist, is te vergelijken met een dirigent - hij geeft de aanwijzingen wat er gespeeld moet worden, maar speelt zelf geen instrument). Tegenwoordig wordt er bij de Fantom/Motif/Triton serie ook nog een sampler ingebouwd. Bij de Motif/Triton heb je dan ook nog een pluginboard met een virtueel-analoge synthesizer (AN of MOSS).

en is het echt nodig als je bv gelijk geluid uit je synth wil hebben en het componeren etc op je computer doet?
Hoeft niet; daarvoor is het workstation weer. Het voordeel van een computer is het grotere scherm, en de mogelijkheid meer apparaten tegelijk aan te sturen, plus nog wat opties die het bewerken van geluiden (editors) wat prettiger maken.

Ik denk dat de CS6x, ondanks dat 'ie meer op dance is gefocust, misschien wel een van de betere opties is. Echter, elk merk heeft z'n eigen sound en smaak, en dat kan best persoonlijk zijn of je 't goed vindt klinken of niet.

Re: hulp nodig!

De CS6x beschikt niet alleen over Trance/Dance/Techno geluiden maar ook violen, gitaren, piano's, trompetten etc. Je kunt er dus aardig wat uittoveren.

Daarnaast, zoals Yoozer al aangaf, kun je ook sample. B.v. drumloops, voices etc. De beperking zal het geheugen vormen (4 MB om te sample, maar het kan).

Tevens kun je midi-files afspelen vanaf een smart-mediakaart. Kortom complete partijen als midi-file inlezen en b.v. zelf er bij pingelen.

Ook beschikt hij over Line in, dus andere instrumenten kun je routen door de effecten van de CS6x.

Nadeeltje in performance mode is, dat je niet op elk spoor een effect kunt zetten...dat vind ik een minpunt van Yamaha.

De PLG boarden zijn zeker heel leuk. Zelf heb ik de PLG-150AN geïnstalleert in de CS6x. En dat is echt een aanrader. Zo beschik je over een Rompler en een Virtueel Analoge synthesizer. De CS6x is een erg mooie synthesizer om mee te beginnen en mee verder te gaan. Het klavier speelt ook goed!. Bij mij gaat hij zeker "nooit" weg!

Maar zoals altijd...er zijn ook zeer veel mooie alternatieven!

VasC

Welkom op het forum! Een vriend van me is toetsenist bij Soulstitia, een gothic-bandje uit Utrecht. Hij gebruikt een XP-50 (als ik me niet vergis; kan ook een XP-30 zijn) met Orchestral en Choir expansion boards. Dat was de enige synth waar -ie echt over te spreken was (ben heel wat muziekzaken met hem langsgegaan). Voor de electronische klanken heeft hij er laatst een Novation KS4 bij gekocht, maar er zitten ook wel vintage analog samples in de XP-50. Componeren doet -ie met Cubase.

Hoop dat je wat aan deze info hebt!

Nou uhm goh *onder de indruk* ten eerste hartelijk bedankt voor al jullie reacties had ze niet zo uitgebreid verwacht :halleluja :okdan:

Ok ik vind na het lezen van een aantal zeer positieve reviews over de Yamaha en jullie positieve ervaring ermee dat zeker 1 is om eens uit te proberen in de winkel (als in ik koop nu geen synth voordat ik daar tenminste is 1x op gespeeld heb.)

Wat ik gelezen had over de Roland XP-30 (ik had ook over de 50 gelezen maar vond deze wel tamelijk duur!) klonk ook erg positief maar ik kan niet echt een winkel vinden die deze verkoopt, 2e hands wil ik hem nog wel eens zien liggen op zich.

Weet iemand zowiezo een goede "probeer" winkel in Den Haag en omstreken, heb een OV dus kan op zich best ver komen maar kom niet met Deventer aan ofzo :P

Novation KS4 ik heb even snel gekeken naar deze, maar voor een begin keyboard wil ik eigelijk wel gewoon het standaard aantal toetsen. Dus misschien nog voor later. Wel bedankt voor de tip van Cubase, das inderdaad nog iets wat ik wou weten, een goed programma om te gebruiken by synths.

Ok en dan nu wat ik opmaak uit jullie sampler/sequencer verhaal (dit is dus totaal nieuw voormij indien ik altijd speelde op een simpel keyboard.) Met een kleine sampling geheugen van laten we dan zeggen 4 mb, heb je dna genoeg om bijvoorbeeld simpele loopjes op te slaan van laten we zeggen hooguit seconde of 10 12 en die dan in repeat zetten en zo dat je er bv ook nog accoorden doorheen kan laten komen die je gewoon inspeeld ??? Of heb je dan tog gelijk die Sequencer nodig? En kan je ook met deze loopjes spelen (denk aan wat je met je windows media player equaliser doet bijvoorbeeld en dat tijdens het afspelen.)

En nogmaals bedankt voor jullie reacties :okdan:

Re: Re: hulp nodig!

Re: Re: hulp nodig!

Origineel geplaatst door DJ VasC
De CS6x is een erg mooie synthesizer om mee te beginnen en mee verder te gaan. Het klavier speelt ook goed!. Bij mij gaat hij zeker "nooit" weg!

Gelukkig zijn er ook mensen op dit forum waarmee ik mijn mening kan delen :D

Ik heb zelf ook een CS6x, en was ook mijn eerste synthesizer. Ik heb m nu al bijna 5 jaar, en 't blijft een pracht synth. Ik doe er werkelijk van alles mee. Hijs geschikt voor vele scenes, omdat hij breed scala aan geluiden aan boord heeft.

Nadeel wat ik er van vind, is dat je 'm niet echt kunt gebruiken voor lead sounds. Daarvoor gebruik ik de JP8080. Maar voor overige geluiden zit je bij de CS6x op het goede adres. En volgens mij issie tweede hands ook niet zo duur. Rond de €600,- moet wel lukken.

Als je nog vragen hebt over de CS6x dan horen we 't wel :)

Weet iemand zowiezo een goede "probeer" winkel in Den Haag en omstreken, heb een OV dus kan op zich best ver komen maar kom niet met Deventer aan ofzo :P

Rockpalace in Den Haag

Peter Verspuy In Rotterdam Lombardijen

Feedback In Rotterdam

Novation KS4 ik heb even snel gekeken naar deze, maar voor een begin keyboard wil ik eigelijk wel gewoon het standaard aantal toetsen.

Een KS5 is ook leuk. Goed geschikt voor trance

Novation KS4 ik heb even snel gekeken naar deze, maar voor een begin keyboard wil ik eigelijk wel gewoon het standaard aantal toetsen. Dus misschien nog voor later. Wel bedankt voor de tip van Cubase, das inderdaad nog iets wat ik wou weten, een goed programma om te gebruiken by synths.
Nou, er is meer dan Cubase.. Sonar, Cakewalk, e.d. zijn er ook nog. Is maar wat je aanstaat en wat je je kan veroorloven.

Met een kleine sampling geheugen van laten we dan zeggen 4 mb, heb je dna genoeg om bijvoorbeeld simpele loopjes op te slaan van laten we zeggen hooguit seconde of 10 12 en die dan in repeat zetten en zo dat je er bv ook nog accoorden doorheen kan laten komen die je gewoon inspeeld ???
Wat je in feite doet is 4 maten of zo opnemen en die trigger je elke keer opnieuw. Een loop is namelijk nooit zo perfect geknipt dat je 'm eindeloos kan laten loopen. Je neemt je loop op en die is bijv. 119.94 BPM. Je tempo zul je alleen maar in stappen van 1 kunnen instellen, dus da's 119 of 120. De sequencer het werk laten doen van het loopen is dan een beter idee. En ja, akkoorden meespelen is mogelijk.

Of heb je dan tog gelijk die Sequencer nodig?
Da's wel de bedoeling.

En kan je ook met deze loopjes spelen (denk aan wat je met je windows media player equaliser doet bijvoorbeeld en dat tijdens het afspelen.)
Als ik het me goed herinner (heb wel even op een CS6x mogen raggen, maar heb 'm zelf niet) kun je de loops ook nog door de filter van de CS jagen.

Heej iedereen,

Nog harstikke bedankt voor de hulp ik weet voorlopig genoeg.

Ik ga binnenkort naar het Rock palace hier in Den Haag om te kijken wat ze daar zoal allemaal hebben, ik zag iets van een tweedehands licht beschadigde Karma staan dus klinkt belovend. Als ik over dat bezoek nog vragen heb dan horen jullie het wel!

Origineel geplaatst door Yoozer

Als ik het me goed herinner (heb wel even op een CS6x mogen raggen, maar heb 'm zelf niet) kun je de loops ook nog door de filter van de CS jagen.

Yep, dit kan. En dat is wel erg leuk!

Je kunt ook zones maken in performance mode en dan op verschillende delen van het klavier verschillende instrumenten spelen. BV bassline links, arpegio rechts etc. etc.

Maar probeer het eens!

Origineel geplaatst door marcuuu
of je kunt doorsparen en hopen dat je een Korg Karma tegenkomt voor rond de 900.

Wel ik was 2x naar de winkel gegaan en kwam een tweedehands met jaar garantie tegen voor 759 euro. Het was een showmodel en bevatte wat uiterlijke schade maar was technisch gezien nog helemaal in orde! Naar hem ook paar keer geprobeerd te hebben was ik al half verliefd op het apparaat (moet wel opassen dat hij mij nodig blijft hebben zeg, dat ding doet alles zelf!)

Maarja dus bedankt voor jullie hulp, heb nu 2 dagen geprobeerd thuis en denk dat het hem helemaal is, en ik heb denk ik (advanced manual te zien) nog een hoop uit te vissen op dat ding. Ik neem aan dat dit forum nog wel een paar experts bevat dus ik vraag wel als ik ergens niet uitkom!

Thx voor het helpen!

Back