playbackende DJ's???????

olafmol

[EXPANSIONS]
Ik was afgelopen vrijdagavond in het Utrechtse plaatsje U ff een bekende popzaal binnengewandeld om naar een optreden van Stein te kijken....voordat Stein begon draaide er een electro-DJ (als ik me niet vergis heette ie Terry Toner) en op een gegeven moment kreeg ik toch sterk het donkerbruine vermoeden dat de DJ keihard aan het playbacken was..... zelden tot nooit hoorde ik zo'n strakke en flawless mix, zonder ook maar enige tempo-correcties, volume-verschillen, foutjes etc..... bij nader onderzoek stonden er toch echt wel wat platentassen en dook de DJ af en toe ook nog naar beneden, en wisselde een plaat van de draaitafel...maar dat ging allemaal wel heeeeeeeeeel snel, hij hoefde niet te zoeken, en de pitch goedzetten leek binnen 2,5 milisecond gefixed te zijn ... nou ben ik zelf ook wel vrij vlot in beatmatchen maar dit ging wel erg ver......

ik heb wel es wat geruchten her en der gehoord over playbackende DJ's, maar dat ging volgens mij altijd over van die stadion-acts.....het zal toch niet echt waar zijn dat er tegenwoordig ook DJ's zo'n truukje doen met het publiek 2 meter van zich af in een zaal voor een paar honderd mensen ?????????????

Waarom is het een donkerbruin vermoeden hebben eigenlijk?

ik heb er wel eens bepaalde op betrapt dat ze een 20 min een mixed cd laten doordrammen maar heel de avond (schande). maar vinyl een hele avond door retestrak mixen hum ik heb het nog niemand zien doen althans. er zit altijd wel ergens een correctie in soms minim maar een geoefend oor hoort het wel.

Maar de technologie staat niet stil en hoe het met die cd, mp3 players gaat de dag van vandaag.
knopke drukken en bmp staat goed, gewoon schuifke openzetten en that's it van die jubox dj's zeg maar. nenee geef mij maar vinyl en laat me maar zwoegen om het strak te krijgen :d

Origineel geplaatst door fuse
Waarom is het een donkerbruin vermoeden hebben eigenlijk?

omdat het klonk alsof het van een mix-CD kwam....kan het niet helemaal goed uitleggen maar als DJ herken je wel een bepaald geluid bij het mixen en ook wel bepaalde foutjes of juist hele goede dingen....en je ziet ook bepaalde handelingen, zoals het strakzetten, pitch goedzetten, platen zoeken, nee niet goed, andere zoeken etc.... dit "voelde" gewoon niet zoals het normaal voelt....het ging allemaal te snel, te soepel, te makkelijk, en de sound was te zwaar geproduceerd ofzo.....ik bedoel als je 2 platen in mekaar mixed hoor je of ineens wat dubbele sounds zoals hihats, bassdrums etc. van 2 platen tegelijk, of je hoort dat de DJ met de 3band EQ van 1 van de 2 platen bepaalde frequenties weg-EQ'ed ....al met al hoor je dus wanneer er gemixed wordt....dit klonk compleet anders.....alsof het in een studio aan mekaar geplakt was

Origineel geplaatst door Ken Waldek
ik heb er wel eens bepaalde op betrapt dat ze een 20 min een mixed cd laten doordrammen maar heel de avond (schande). maar vinyl een hele avond door retestrak mixen hum ik heb het nog niemand zien doen althans. er zit altijd wel ergens een correctie in soms minim maar een geoefend oor hoort het wel.

Maar de technologie staat niet stil en hoe het met die cd, mp3 players gaat de dag van vandaag.
knopke drukken en bmp staat goed, gewoon schuifke openzetten en that's it van die jubox dj's zeg maar. nenee geef mij maar vinyl en laat me maar zwoegen om het strak te krijgen :d

ook met CDJ spelers en software moet je zwoegen hoor, misschien nog wel meer als je alle extra mogelijkheden gebruikt (ik kan het weten, DJ al tijden, met zowel vinyl, CD's als tegenwoordig software) ...

maargoed..dit was niet de hele avond maar ik heb in ieder geval bijna een uur van deze DJ(?) "genoten"..

Origineel geplaatst door waxx
klinkt als een mix cd

maar er zijn ook veel dj's die hun q points en bpm oplsaan in hun cd spelers en alles automatisch laten mixen, maar met vinyl zie ik dat niet echt mogelijk...

en dan is het plezier van het mixen er toch ook af.

ik heb nog *nooit* een DJ dingen automatisch zien mixen, ook al gebruikt ie een CD speler? met welke cd spelers doe je dat?

Zo bijzonder is dat niet, Tiesto playbacked continu...
Maargoed de Breezer-drinkende massa merkt dat niet en denkt dat hij wel mixt...

Origineel geplaatst door Bass

om ff de "ik sta 500 meter van het publiek op een groot podium-DJ-acts" buiten beschouwing te laten..het ging hier om een "gewone" DJ die gewoon voor het publiek in de zaal stond.... let wel: ik zeg niet dat ie playbackte, ik heb het vermoeden dat dat gebeurde, ik weet het niet zeker .............. het gaat mij er dus om: hebben jullie wel eens DJs zien playbacken in een soorgelijke situatie als hierboven beschreven?

Het verbaasd me ook weer helemaal niets dit.
Zo ver zijn we dus met zijn allen ongeveer al gekomen he? Van muziekant naar playbackende muziekant naar DJ naar playbackende DJ.

En nee ik heb het nog nooit eerder gezien Olaf.

Re: playbackende DJ's???????

Origineel geplaatst door olafmol
Ik was afgelopen vrijdagavond in het Utrechtse plaatsje U ff een bekende popzaal binnengewandeld om naar een optreden van Stein te kijken....voordat Stein begon draaide er een electro-DJ (als ik me niet vergis heette ie Terry Toner) en op een gegeven moment kreeg ik toch sterk het donkerbruine vermoeden dat de DJ keihard aan het playbacken was..... zelden tot nooit hoorde ik zo'n strakke en flawless mix, zonder ook maar enige tempo-correcties, volume-verschillen, foutjes etc..... bij nader onderzoek stonden er toch echt wel wat platentassen en dook de DJ af en toe ook nog naar beneden, en wisselde een plaat van de draaitafel...maar dat ging allemaal wel heeeeeeeeeel snel, hij hoefde niet te zoeken, en de pitch goedzetten leek binnen 2,5 milisecond gefixed te zijn ... nou ben ik zelf ook wel vrij vlot in beatmatchen maar dit ging wel erg ver......

ik heb wel es wat geruchten her en der gehoord over playbackende DJ's, maar dat ging volgens mij altijd over van die stadion-acts.....het zal toch niet echt waar zijn dat er tegenwoordig ook DJ's zo'n truukje doen met het publiek 2 meter van zich af in een zaal voor een paar honderd mensen ?????????????

waarom niet zo snel en precies mixen? zo zijn er veel dj´s hoor! ;) Waaronder ik. *D
:dj:

kan het niet laten hier toch op te reargeren maar ik vraag me af als ik de titel van de topic alleen al zie. Playbackende DJ. Ik wil niet veel zeggen maar een DJ trekt ze tetter toch niet open ? Die mixt enkel puur platen aan elkaar. Ok hooguit wat aankondigingen of beetje gebrul in de trent van yeah... Maar goed zal zowieso wel aan mij liggen.
Ben hier weer weg;)

zeikmode:
playbacken = afspelen en dat doet een dj dan toch altijd?

Als die gast niet live mixte vind ik 'm wel triest... dan doe je helemaal niks meer toch?

Als het waar is dat die gast stond te playbekken dan vind ik het vooral triest dat "die bekende popzaal in Utrecht"zo iemand boekt. Het zou ook nog kunnen dat de DJ zijn set al 100x eerder precies zo heeft gedraaid en dat daarom alles zo gladjes loopt... wie weet ? Ik niet iig.

Dit doet me overigens wel denken aan een paar jaar terug toen we op Pukkelpop een drive-inn disco bijhadden en een maat van me de halve camping uit hun pan zag gaan terwijl ie stond te faken met een mix cd. geweldig was dat!

Origineel geplaatst door Bass

euh...nou drink ik ook wel eens wat op ze tijd, en sta ik ook te genieten van de set van Tiësto. Nu wil ik je absoluut niet aanvallen ofzo, maar ik hoe weet jij dat Tiësto staat te playbacken?

Kweenie over welk optreden je het hebt, misschien dat je een keer iets gehoord hebt wat niet echt leek..., kan... Maar ik heb wel af en toe dat ik foutjes in ze set hoor. En dan niet in de zin van, dat ik hem daar op afreken, maar meer van 'hij doet t wél live'

over playbacken gesproken. een dj van onze concurrent draaide ook eens een leuk setje. Ik begon te twijfelen toen ik de playlist herkende, deze was afkomstig van een dj jean madhouse cd...

En die gast maar plaatjes opleggen.... ok, playlist kopieren, zou je zeggen, niks mis mee. Maar hij viel pas door de spreekwoordelijke mand toen de cd oversloeg...:stupid

nog nooit zo graag bij de concurrent wezen stappen, geweldige genoten die avond!

Re: Re: playbackende DJ's???????

Re: Re: playbackende DJ's???????

Origineel geplaatst door ikke
waarom niet zo snel en precies mixen? zo zijn er veel dj´s hoor! ;) Waaronder ik. *D
:dj:

ik kan het ook, maar kan jij binnen letterlijk 5 seconden zowel een plaat zoeken, opzetten, de pitch matchen en de plaat strakzetten en inmixen??? echt serieus, 5 seconden......en dat elke keer weer.....en dat zonder dat je ook maar enig verschil hoorde in het geluid...

goed, laten we het er maar op houden dat het gewoon een top-dj was :luv:

terry toner draait al wel een paar jaartjes mee, maar dit lijkt me ook sterk.
over het algemeen draait ie toch wel echt plaatjes. was dit zo'n serieuze avond of zo, dat ie niet mocht missen?
raar overigens, als ik een mix heb gemaakt heb ik al weer zin in de volgende. ik zou het niet aankunnen om een mix niet zelf te maken op dat moment. das nou juist de kick

Origineel geplaatst door Scratch
euh...nou drink ik ook wel eens wat op ze tijd, en sta ik ook te genieten van de set van Tiësto. Nu wil ik je absoluut niet aanvallen ofzo, maar ik hoe weet jij dat Tiësto staat te playbacken?

Kijk eens naar zn clips en vooral dat "optreden" op de Dam een paar maanden geleden voor Azie of wat was het nou...
De plaat liep over in een andere terwijl hij popie rondliep op het podium....

Nu kan ik alleen maar over Triesto oordelen omdat dat de enige DJ is die regelmatig op TV te zien is...

Back