Mixproblemen

Ik vind het zelf ook nog steeds wel moeilijk om het geluid super te krijgen.
Luister maar eens naar G-Town Madness met Buckem down, wow wat is die onwies vet afgemixed tot in de puntjes.

Ik heb een tijd de speakers aan de muur gehad, maar sinds een tijdje op mijn tafel met daartussen de mixer, en moet zeggen wat een verschil !
Dus de plaatsing is ook erg belangrijk.
Als ik meestal een nummer heb "afgemixed" brand ik hem op CD en luister hem op mijn HIFI set, de auto radio en beneden in de woonkamer :D
Zo kan ik ook een beetje luisteren of ik het goed heb gedaan.
Een mix standaard is er toch niet !

Suc6 !

speakers zijn voor goede mixes echt onontbeerlijk. Dit heb ik ook door schade en schande moete leren. Ik mixte eerst op HIFI, daarna Spirit Absolute 2 en nu Genelec 1030. De mixes werden alleen maar beter en beter.

Wat erg belangrijk ook is, is de juiste geluidskeuze. Luister heeeel goed of iets wel werkt of dat iets niet iets anders in de weg zit. Als je dat goed doet hoef je nauwelijks te EQ-en.

Voor de rest is het beste advies: oefenen, oefenen en nog meer oefenen. Verwacht niet dat je 1 2 3 zomaar een goede mix maakt.

ok, ik heb ff wat andere hifi-speakers met een stuk minder laag aangesloten en nu heb ik al veel duidelijker "overzicht" over m'n geluid...dus het grootste probleem is zo'n beetje opgelost :) zodra ik weer geld heb komt er een betere mixer en monitor-speakers...

btw, ff wat anders: wat denkt men van de juno 106 ipv de mks-50 voor hardcore-producties? ik zit erover te denken om de mks-50 (alpha juno rack) weg te doen en een juno 106 ervoor in de plaats te nemen, ik vind de mks-50 een beetje gedateerd en standaard...wat is jullie mening erover?

Origineel geplaatst door Nightstorm
ok, ik heb ff wat andere hifi-speakers met een stuk minder laag aangesloten en nu heb ik al veel duidelijker "overzicht" over m'n geluid...dus het grootste probleem is zo'n beetje opgelost :) zodra ik weer geld heb komt er een betere mixer en monitor-speakers...

btw, ff wat anders: wat denkt men van de juno 106 ipv de mks-50 voor hardcore-producties? ik zit erover te denken om de mks-50 (alpha juno rack) weg te doen en een juno 106 ervoor in de plaats te nemen, ik vind de mks-50 een beetje gedateerd en standaard...wat is jullie mening erover?

- De MKS-50 heeft een flexibelere envelope
- De MKS-50 heeft meer golfvormen
- De MKS-50 kan de envelope toewijzen aan de DCO pitch
- De MKS-50 heeft chord memory
- De MKS-50 heeft aftertouch en velocity
- Ik geloof dat de MKS-50 LFO zowel sneller als langzamer kan
- De 106 heeft een 'warmer' geluid
- De 106 filter kan zelf oscilleren
- De 106 heeft schuifjes ipv een dial
- De 106 kan Unison dmv een of andere diagnostic setting

Ik prefereer de MKS-50 / Juno-1 / Juno-2 sound juist omdat deze kouder kan klinken.

Waarom wil toch iedereen een Juno, er zijn zoveel andere vette synth waarmee je hardcore kunt maken.
De juno is al zo uitgemolken, das niet meer orgineel vind ik.

ff offtopic: wat is zelf-oscillerend eigenlijk? ben nog een groentje op et gebied van synthese =]

Dat je zoveel feedback in het filter hebt als je de resonance opvoert dat er een sinusgolf ontstaat op de frequentie van de cutoff.

Dus als je alle oscillatoren uit hebt staan en de resonantie helemaal hoog hebt staan hoor je een sinus, die dus niet uit een oscillator komt, maar uit het filter.

Origineel geplaatst door Triple Six
Ik vind het zelf ook nog steeds wel moeilijk om het geluid super te krijgen.

Als ik meestal een nummer heb "afgemixed" brand ik hem op CD en luister hem op mijn HIFI set, de auto radio en beneden in de woonkamer :D
Zo kan ik ook een beetje luisteren of ik het goed heb gedaan.
Een mix standaard is er toch niet !

Suc6 !

Wel pas je hier een hele goede eindcheck toe op je
product, vooral als je kamerspeakers van mindere kwaliteit zijn :P
Wat jij doet, gebeurd vreemd genoeg veel te weinig, een goede mix staat overeind bij elk volume(!) en klinkt ook nog een beetje op een wekkerradio.
We hebben zat productie's gehoord die in de studio
geweldig klinken maar bij de mensen thuis niet opvallen.
Laatst nog een toch redelijke pro productie van een nederpop band (winnaar popfestival) met hele sterke eigen compositie's maar bijna op hun eigen CD bijna onverstaanbaar afgemixt :koffie:

vraagje aan Nightstorm:

Hoe maak je je bassdrums? Doe je die op je mengtafel "live" oversturen? Want dat moet je dus echt niet doen! Omdat je gaat oversturen drukt hij alle andere geluiden sowieso weg. Ik deed het namelijk voorheen wel op die manier. Wat je het beste kunt doen is een vette kick maken en die samplen (ik weet niet of je een sampler hebt of een goeie geluidskaart) eventueel nog een beetje effect eroverheen. Hierbij denk aan compressie, distortion (klein beetje maar) en overdrive. Wanneer je de kick als sample hebt kun je namelijk makkelijk de volume wat lager zetten en de andere geluiden er beter op afstemmen. Je mix klinkt dan veel mooier en rustiger, terwijl je nog wel dezelfde kick hebt!

Je kunt de gedistorte kick toch gewoon via een sub 'temmen' qua volume?

Het probleem is grotendeels opgelost, ik heb wat andere hifi-speakers die minder laag meegeven neergezet en nu is 't een stuk overzichtelijker (overhoorbaarder? ofzo :P)

een betere mixer (ik denk behringer mx2642a of misschien een spirit folio sx 20) en goede monitors gaan er wel komen, alleen voorlopig nog ff niet...

in elk geval bedankt voor de tips!

Uitmixage is van groot belang voor je tracks.
Je arrangement kan super zijn, maar je kan je track door een slechte uitmixage heel erg verpesten.
Voor ons label proberen we ook zo goed mogelijk alles uit te mixen. Dat vergt af en toe veel moeite, maar het is beter om een goed eindprodukt af te leveren, dan alleen maar een berg herrie. Mixage kan je niet zo 1,2,3 leren. Daar gaan maanden overheen; je moet je speakers 'kennen', maar ook je mengtafel. De grootte en dynamiek van je studioruimte kan ook heel erg belangrijk zijn. Je kan een cd opzetten met tracks van andere producers die zeker weten al een goed eindprodukt afleveren, en gaan vergelijken hoe de klankkleur van hun tracks over jou speakers klinkt. 'Panning' van je kanalen kan soms ook verschil uitmaken.
Uitmixage van vrij 'drukke' tracks is altijd moeilijk. Daar moet je echt wat voor doen om het goed te krijgen. Als ik met een 'drukke' track bezig ben om hem uit te mixen, dan kan ik er dagenlang over doen.
Als je met bepaalde synths werkt, heb je wel eens dat zo'n synth een erge 'sublaag' in zich kan hebben ( bv. de Juno ). Samen met een harde kick is dat erg funest met je uitmixage!

Kortom, je kan met bepaalde aspecten je uitmixage beter laten klinken :
1. goeie speakers
2. goeie mengtafel
3. ideale grootte/dynamiek studioruimte
4. panning
5. vergelijking met andere eindprodukten
6. en vooral geduld! Dan kom je er vanzelf...

Het zijn meerdere factoren die hier mee kunnen spelen waarom je mix een grote brei is.

Al het laag/mid/hoog moet gescheiden worden door toepassing van EQ per geluids unit
of per kanaal in software. Elk geluid zou apart door een compressor/ exiter / limiter gehaald
kunnen worden om zo laag en mid en hoog goed te filteren.

Reeverb bij hardcore is wel gewenst op leads verder niet toepassen op instrument maar
op de gehele eindmix 2 t/m 7 procent reeverb.
Goede afluistering is het halve werk, een goeie monitor set op juistheid opgesteld is al het halve
werk omdat je dan een reeel beeld hebt van je mix.

Verder is het de persoonlijke voorkeur qua afmixen meestal bij hardcore/gabber flink hard afgemixt
waardoor het rauwe geluid van de kicks en snares goed naar voren komt dit zijn de "dansbare"
invloeden.

Wat wij veel deden was alle kanalen 100hz kapfilter aan behalve op de kick, dan krijg je meer 'ruimte' in het laag. Probeer verder niet alles VET en BREED te doen , uiteindelijk klinkt een track breder als er alleen brede accenten inzitten.
Verder..

koop een virus !!!! juno is leuk, maar vergeleken met een moderne synth... minder leuk !

Veel DSF-ers lijken erg virus-minded... hmmmmm blijf toch Nordlead liefhebber .... ook erg goed voor hardcore produkties!
( en probeer eens een korg poly800.... ook erg geschikt!)

Succes!

:okdan:

Deze was ik nog vergeten, misschien is de boel wel 'uit fase' omdat je alles stereo mixt (zou kunnen)
misschien is het al genoemd ergens maar probeer alles eens mono uit te mixen, dat zou kunnen enigzins kunnen helpen de brei wat minder te maken

Misschien is het ook belangrijk niet te vergeten dat je de meeste mensen te snel resultaat willen horen; als jij thuis een mix maakt en je wil hem uiteraard net zo vet amken als dat nummer dat je net op de cd heb gehoord, dan kan dat tegenvallen. Je gaat dan de geluiden zo vet maken om zo dicht bij die sound te komen. Uiteindelijk komt nergens wat van terecht, op deze manier. Enfin, vergeet niet dat de vette nummers op cd gemasterd zijn en dat je daar met een kleine set-up niet in de buurt mee kan komen. Misschien wel in de buurt, maar het blijft altijd minder. Onthou dat jij vette muziek moet maken en een lekkere sound moet hebben in je nummer, maar dat de finishing touch uiteindelijk wordt toegevoegd bij het masteren. Let op! Dit is natuurlijk geen excuus om baggermuziek te maken.

Hoop dat je hier wat aan hebt...

je moet je kicks en percussie geluiden allemaal mono doen. dat maakt ze kernachtiger en zorgt ervoor dat de kick iig minder ruimte in beslag neemt ion de breedte en wel harder gaat knallen tegelijk! dat is ook een standaard in de hardcorescene altijd kick mono iig. vocals en ynths kunnen daar dan boven stero en breed zitten dat zorgt ervoor dat je dan die iig lkeer breed kan blijven en ook breed aanvoelt! weer een tipje erbij :D

Back