signaal splitten/meerdere uitgangen maken ?

Origineel geplaatst door MatthijsBlom
Verschillende frequenies zullen overdreven versterkt worden en andere frequencies zullen uitdoven. Fase problemen dus.

dank :)

Ja wacht ff.
Waarom gebeurt dat dan niet als je via een mengpaneel de geluiden samenvoegd ?

Tja...vandaag 's ff nagevraagd aan de experts van de muziekwinkel : ze verkopen geen y-kabels want,volgens hun,als je op die manier geluid gaat splitten komt dat de geluidskwaliteit niet ten goede...zeker niet als je het naar verschillende apparaten gaat splitten....en eerlijk gezegd hecht ik veel waarde aan de mening van de experts daar....

Ik heb de oplossing nu gevonden in een koptelefoon-versterker met ingebouwde split en mix mogelijkheden,die me in 1 klap van alle problemen af kan helpen...en dat voor een prijs die nauwelijks meer is als eventueel een stuk of 8 y-kabels..

Het is toch meer dan logisch dat als je zonder versterking van het signaal gaat splitten, er verlies optreed??

Je kan toch ook niet de draadjes van 8 speakers in 1 socket proppen en hopen dat ze allemaal evenveel krijgen??

Ik bedoel, ik ben absoluut geen expert vwb signalen en bekabeling maar dit is een vrij normaal verschijnsel.

Nogmaals, een Hub bijv. neemt het inkomende signaal en 'repeat' dat signaal naar al z'n outputs. Daarbij versterkt hij die signalen wat echt noodzakelijk is anders blijft er niets van over op een gegeven moment.

Waarom gebeurt dat dan niet als je via een mengpaneel de geluiden samenvoegd ?
Volgens mij gebeurd dat dus ook bij een mengtafel maar door een kabel misschien nog meer
omdat daar de geluiden door een kabel gaan die bepaalde eigenschappen heeft vwb voortbrengen van het electrische signaal. /\/\/\/\ door de kabel maal 2 = ------ :D toch?

Ik zeg het nog 1 keer dan houd ik er mee op
Ik kan het toch niet laten :)

Origineel geplaatst door Sander02
Het is toch meer dan logisch dat als je zonder versterking van het signaal gaat splitten, er verlies optreed??
Je kan toch ook niet de draadjes van 8 speakers in 1 socket proppen en hopen dat ze allemaal evenveel krijgen??

Ik zal niet beweren dat er geen signaal verlies optreedt als je 100 apparaten parallel aansluit, maar ik begrijp niet waar mensen zich zo druk over maken. Denk je nu echt dat je geluid slechter wordt als je een paar dB verliest als gevolg van splitten? Zo ja: waarom doen vele topstudios het dan? En waarom staat er in de boeken dan dat je audio signaal gewoon kan splitten d.m.v. een Y kabel?

Tja...vandaag 's ff nagevraagd aan de experts van de muziekwinkel : ze verkopen geen y-kabels want,volgens hun,als je op die manier geluid gaat splitten komt dat de geluidskwaliteit niet ten goede...zeker niet als je het naar verschillende apparaten gaat splitten....en eerlijk gezegd hecht ik veel waarde aan de mening van de experts daar....]

Het is je goed recht om de experts daar te vertrouwen, daar is niets mis mee. Maar: ze zeggen dat splitten het geluid niet ten goede komt....dat is waar...het geluid neemt niet toe in kwaliteit, maar het wordt er ook niet slechter door. En dat zeggen ze er niet bij.
Het lijkt me ook stug dat ze geen Y kabels verkopen omdat ze bang zijn dat het geluid van hun klanten achteruit gaat. Ze hebben gewoon geen Y kabels en verzinnen er gewoon een mooie praatje omheen.

Er zijn situaties te bedenken dat het botweg splitten van geluids met Y kabels niet goed werkt, maar in de regel werkt het prima. Meerdere apparaten in je signaalketen plaatsen levert niet per definitie geluidsverbetering op. (als je 10 splitters achter elkaar zet en een luistertest doet waarmee je het geluid VOOR de 10 splitters vergelijkt met het geluid NA de 10 splitters zal vast en zeker aan het licht brengen dat splitters niet een verbetring opleveren) Houd hier ook rekening mee.

Zoek het anders eens na in een boek...

Denk je nu echt dat je geluid slechter wordt als je een paar dB verliest als gevolg van splitten? Zo ja: waarom doen vele topstudios het dan? En waarom staat er in de boeken dan dat je audio signaal gewoon kan splitten d.m.v. een Y kabel?

Natuurlijk kun je gewoon splitten dmv Y-kabels....maar zoals je nu zelf ook al zegt verlies je er enkele dB's mee....en dat betekent dus dynamiek-verlies...
en ik geef toe,dat beetje verlies is echt geen ramp...maar er zijn niet voor niks speciale apparaten op de markt die voor dit soort problemen gemaakt zijn....

het is hetzelfde als ongebalanceerde kabels gebruiken als gebalanceerde kabels beter zijn....neemt niet weg dat je gewoon ongebalanceerde kunt gebruiken...wat in de praktijk ook meestal gedaan wordt....

maar in ieder geval bedankt voor je hulp...als ik geen oplossing had gevonden in de vorm van de koptelefoon-kast die ik nu heb aangeschaft,was ik wel voor de Y-kabels gegaan...dan had ik dat beetje verlies wel op de koop toe genomen...

een gemiddeld versterkertje zal toch ook echt niet de kwaliteit van het signaal ten goede komen . En behringer vertrouw ik wat dat betreft al helemaal niet. Vaak levert die zooi je nog een hogere noisefloor op ook. In mijn TT patchbay zitten een paar parallelpunten (in feite dus een Y verbinding), en daar is ook prima mee te werken zonder verlies.

Ik zou ook eerst kijken naar een Y verbinding voordat ik zou investeren in een kwaliteits ada.

Zou het niet zo zijn dat Y-kabels meestal goed werken, omdat de apparaten die aan die kabel hangen voldoende hoge impedantie hebben (er was iets met impedantie en hoe groter het aantal Ohms, hoe minder invloed bij parallel geschakeld zijn)? Als de impedantie van de diverse apparaten stevig afwijkt en/of niet heel hoog is, dan zul je meer effect waarnemen, denk ik.

Origineel geplaatst door Meinte37
Zou het niet zo zijn dat Y-kabels meestal goed werken, omdat de apparaten die aan die kabel hangen voldoende hoge impedantie hebben (er was iets met impedantie en hoe groter het aantal Ohms, hoe minder invloed bij parallel geschakeld zijn)? Als de impedantie van de diverse apparaten stevig afwijkt en/of niet heel hoog is, dan zul je meer effect waarnemen, denk ik.

Inderdaad

Origineel geplaatst door helterbelter
een gemiddeld versterkertje zal toch ook echt niet de kwaliteit van het signaal ten goede komen . En behringer vertrouw ik wat dat betreft al helemaal niet. Vaak levert die zooi je nog een hogere noisefloor op ook. In mijn TT patchbay zitten een paar parallelpunten (in feite dus een Y verbinding), en daar is ook prima mee te werken zonder verlies.

Ik zou ook eerst kijken naar een Y verbinding voordat ik zou investeren in een kwaliteits ada.

Inderdaad :)

Back