TR606 sync: 606 langzamer dan pc

RiSC

Stamgast
Ik heb mijn TR606 aangesloten op mijn Pc via een "kenton pro 2" convertor.
Het syncen werkt, maar het tempo klopt nooit.

Als cubase (sx3) 4 dingetjes heeft gespeeld, dan heeft de 606 er precies 3 gespeeld, maw als de bpm in cubase 100 zou zijn dan is die van de 606 75, deze afwijking klopt dus wel precies.

Ik dacht dat het eerst aan cubase lag of aan de settings daar, maar ik ben toen aan de slag gegaan met een ander programma (midiclock, een simpel programmaatje) en dat gaf precies hetzelfde resultaat ook heb ik andere een andere midi device gepakt (eerst de hdsp midi en toen een usb kastje) en dat maakte ook niks uit. De kabel die ik voor het sync24 gedeelte gebruik is een oude midi kabel, deze heb ik ook vervangen door een andere, dat maakte niks uit.

Het enige wat ik kan bedenken is dat mijn kenton pro 2 misschien stuk is of anders dat ik iets moet instellen op de tr606 (ik weet niet veel van de 606).

Ik hoop dat iemand mij een beetje kan helpen.

1. Een Midi kabel is anders dan een DIN-sync kabel. Bij een sync kabel zijn alle draden aan de stekkers aan weerszijden verbonden, bij Midi meen ik slechts 3. Een beetje electronica winkel heeft wel zo'n kabel liggen.

2. Staat de switch op de achterkant van je 606 op sync output of input? Deze moet op input staan.

Oh! Bedankt voor de tip, het knopje staat op sync input, dus dat is het niet.

Maar dat die kabel anders is, daar had ik nog niet bij stilgestaan.
Morgen ga ik meteen een andere kabel kopen, hopelijk is dan het probleem opgelost.

staat hij niet op 3/4 kwartz maat

ik gebruik een standaard midi kabel voor de 606 sync.. werkt prima hoor..
ik heb alleen geen pro 2, maar zal dat uitmaken?

R

Origineel geplaatst door dr.DRé
staat hij niet op 3/4 kwartz maat

zou eventueel kunnen, ik weet alleen niet zoveel van die 606 af, behalve hoe ik er een simpel loopje in maak, dus ik weet niet hoe ik dat zou moeten checken/veranderen

Origineel geplaatst door Yawgmoth
Kan ook aan de instelling van je midi naar cv converter liggen.

Zou kunnen, ik vertrouw dat ding ook niet echt, het enige wat ik kan veranderen, wat eventueel invloed zou kunnen hebben is:
"Arp Clk Devide" en "Continue=Start", wat ik ook instel voor beide parameters, het maakt niks uit.

ik gebruik een standaard midi kabel voor de 606 sync.. werkt prima hoor..

Sommige Midi kabels werken omdat gewoon alle connectoren verbonden zijn, maar niet allen. Ik heb hier inderdaad Midi kabels die ik voor Din sync kan gebruiken, maar andere werken weer niet.

Als je een multimeter hebt kan je de kabel trouwens even doormeten!

ik heb gewoon de buitenste en de bijnabuitenste aan mekaar gesoldeerd in de stekker (ik kon toen niet wachten tot morgen :D )--> midi En sync

:biertje:

Wat ik dus heb in Cubase op de PC is dat m'n 909 die als slave eraan hangt via MIDI dat ie na een tijdje uit de maat gaat lopen. Hoe meer MIDI er uit de PC moet, hoe erger het is.

Athlon 1 GHz, Terrameuk EWX 24/96 kaartje.

Iemand hier een oplossing voor?

Origineel geplaatst door RiSC
zou eventueel kunnen, ik weet alleen niet zoveel van die 606 af, behalve hoe ik er een simpel loopje in maak, dus ik weet niet hoe ik dat zou moeten checken/veranderen
controleer even of je drumcomuter goed start waneer je je computer aan zet is er niets mis met je kabel.
dan is er echt iets mis met je scale instelling en moet je ze even alle vier na lopen. Tot dat ze kloppen en gelijk eindigen.
verder weet ik ook niets van deze computer af. ik heb een &0&
tip kijk in de manuel:geslaagd:
http://muziek.synthforum.nl/forum.downloads/manuals/TR-606_operation_manual.pdf

op dit geweldige forum

Origineel geplaatst door crx303
Wat ik dus heb in Cubase op de PC is dat m'n 909 die als slave eraan hangt via MIDI dat ie na een tijdje uit de maat gaat lopen. Hoe meer MIDI er uit de PC moet, hoe erger het is.

Athlon 1 GHz, Terrameuk EWX 24/96 kaartje.

Iemand hier een oplossing voor?
probeer het eens anders om zou ik zeggen
909 master cp slave

om de maat op je 606 te veranderen druk je de "function" knop in en de "scale" schakelaar zet je helemaal naar onder dan zou hij op 4*4 moeten staan. maar dit werkt volgens mij alleen in pattern write mode.

Origineel geplaatst door penik ettek
om de maat op je 606 te veranderen druk je de "function" knop in en de "scale" schakelaar zet je helemaal naar onder dan zou hij op 4*4 moeten staan. maar dit werkt volgens mij alleen in pattern write mode.

Holy shit, dit was dus de oplossing!! 8D

Het werkt dus toch wel met een 'gewone' midi kabel en het was dus toch de maat die ik goed moest instellen in de TR-606. Volgende keer moet ik toch echt - meteen - de handleiding lezen ipv de hele dag aankloten en niet in de handleiding willen kijken, omdat de lettertjes teveel inspanning vereisten.

Heel erg bedankt allemaal voor de suggesties!

probeer het eens anders om zou ik zeggen
909 master cp slave

Zou ik kunnen doen, alleen dat wil ik eigenlijk niet. Zeker niet omdat als ik m'n Atari Cubase als master gebruik is alles superstrak, hoeveel MIDI er ook de ST uit gaat. Dus mijn stelling is dat dit op de PC ook zou moeten werken, alleen heb ik de juiste instelling blijkbaar nog steeds niet gevonden.

Het werkt dus toch wel met een 'gewone' midi kabel en het was dus toch de maat die ik goed moest instellen in de TR-606.

nee, das dus geen 'gewone' midikabel, maar eentje met vijf draadjes drin

Origineel geplaatst door crx303
Zou ik kunnen doen, alleen dat wil ik eigenlijk niet. Zeker niet omdat als ik m'n Atari Cubase als master gebruik is alles superstrak, hoeveel MIDI er ook de ST uit gaat. Dus mijn stelling is dat dit op de PC ook zou moeten werken, alleen heb ik de juiste instelling blijkbaar nog steeds niet gevonden.
zo loopt je 909 toch niet strak, Ik begrijp dit niet wat heb je er dan aan. Je kan altijd kijken of het wel werkt.

zo loopt je 909 toch niet strak, Ik begrijp dit niet wat heb je er dan aan. Je kan altijd kijken of het wel werkt.

Zo heb ik er weinig aan inderdaad, maar het punt is dat er niet alleen een 909 meeloopt, maar ook bijvoorbeeld een 303, 808 en 626, er kan er maar eentje master zijn, bij de 909 merk ik het snelst dat ie uit sync loopt, vanwege de kick en deze gebruik ik het meest.

Het kan er bij mij niet in dat het niet zou werken met cubase op de PC, temeer omdat ik weleens FL studio geprobeert heb, waar dit fenomeen niet lijkt op te treden, alleen FL is niet mijn ding.

Ik kan de ST als mastersequencer gebruiken, echter nu ik de audio mogelijkheid in cubase ontdekt heb, wil ik graag alles op de PC doen.

Zodoende dus. moeilijk, moeilijk... :)

Back