Wat moet ik kopen?

Elton

Nieuwkomer
Beste mensen,

Na een tijdje zoeken kwam ik op dit forum...

Ik zit echter met het volgende probleem.

Ik speel nu zo´n 2 jaar in een pop-rock band. Ik heb hiervoor de Korg SP-200 aangeschaft. Hij doet het prima en komt een hele redelijke piano sound uit! Het enige nadeel is dat er maar erg weinig (bruikbare) geluidjes op zitten. De piano sounds zijn goed vertegenwoordigd maar daar houd het ook mee op.

Welnu:
Ik zou graag een extra synthesizer of module aan willen schaffen. De synth of module moet aan de volgende eisen voldoen:
- goede blazers
- goede bas
- goede orgel sounds (op de SP-200 zijn ze erg k*t)
- misschien electrische gitaar???
- leuke pad's ????

Er hoeven iig niet echt veel 'futurisctische' geluiden op te zitten... Moet dus voor een pop/rock band geschikt zijn!

Wat moet ik nou kopen? Een Synthesizer of een module?
Is een module niet onhandig?

Als het een Synthesizer wordt hoeft het geen volledig klavier te zijn. 61 toetsen lijkt me wel voldoende.

Kun je met een Synthesizer ook de geluidjes op je synth selecteren en vervolgens op mijn Stagepiano (Korg SP-200) spelen?

Iedereen alvast enorm bedankt!!!

Groeten
8) Elton 8)

Mijn gitaar.
.... niemand hier wil ze hebbe ;{

:D

nee maar serieus, blazers en gitaren zijn moeilijk na te bootsen met een synth/rompler

Staat hier nog een Roland X6 te koop.
Lijkt me ideaal qua aanvulling.

Misschien veels te voor de hand liggend:

ga zaterdagochtend naar een feedback (of je locale studiowinkel)

Geef aan de verkoper dit aan: ik heb interesse in een synthesizer en ik wil me oriënteren.

Is het goed als ik hier jullie synths check. Vraag om een koptelefoon.

Ga achter de 1e de beste zitten.. en spelen maar.

Vraag.. vraag.. vraag. Niet laten leiden door de verkoper.

Als jij zegt 'ik heb 1000 euro' is opeens die van 1000 euro 'PERFECT' voor jou.

Heb je 100 euro... je snapt het.

Snap wat je bedoelt over de realistisch klinkende piano.

Volg je oren en je gevoel bij het kiezen.

En NEE je bent NIETS verplicht in die winkel - NIETS. Jij bent een potentiële klant.

Feedback Rotterdam staan er stapels - ff wachten op hulp - maar luisteren kan zeker!

Let me know what happened - speel je allang piano?

Het soort synth dat je zoekt (als je een synth zoekt en geen keyboard) heet 'rompler' (in ieder geval, zo noemen we het hier op SF :D ). Als je daar van alles over wilt weten en wilt gaan twijfelen tussen al de ettelijke duizenden typen, dan zou je deze post kunnen lezen. Vergeet niet op de links te klikken, anders mis je deze post.

Je kunt het ook simpel doen door gewoon die Fantom X6 te kopen (zie ook de post van Fuse). Daar zit alles in, 61 toetsen, en het bevalt gegarandeerd (ook nadat je er alsnog meer over te weten gekomen bent). ;)

Een synthesizer met toetsen is in de regel wat gebruiksvriendelijker dan een soundmodule. Dus als je niet al 2 toetsenborden hebt (dan is een module weer wat voor de hand liggender), dan zou ik iets met een klavier kopen. En ja, je kunt de Korg SP200 op je synth aansluiten via MIDI (MIDI OUT Korg -> MIDI IN synthesizer en de boel juist instellen, dat gaat meestal wel OK als je niet teveel aan MIDI-instellingen hebt lopen draaien) en dan kun je de geluiden uit je synth met de Korg bespelen.

Met een hoog budget (orde van 2000 Eur): Roland Fantom X6, Motif ES6 of Korg Triton Extreme. Ik denk dat de Fantom het meest gebruiksvriendelijk is. Qua geluidskwaliteit, tsja, dat is subjectief, dus luisteren is het devies.

Met een medium budget (orde van 1000 Eur): zoek een gebruikte Yamaha Motif6 of een gebruikte Korg Triton.

Met een budget van ca 500 Eur: misschien wordt de Triton LE 2e hands nog eens iets goedkoper, of een 2e hands S30 (hoewel daar de blazers niet briljant van zijn, maar bijv. de electrische piano's weer wel), of een 2e hands Roland XP-30. En de Roland Juno-D krijgt na al het gebash steeds vaker positieve geluiden.

Maar dat je een op ROM-samples gebaseerde synthesizer (ofwel ROMpler) nodig hebt, dat staat wel vast. Zoek het niet in de "Virtual Analog"-hoek o.i.d., maar een bonafide verkoper kan je dat ook wel vertellen.

Succes.

Clavia Nord-electro?
Zit boordevol vintage "orgel geluiden" als hammond, fender rhodes enz....echt zeeer vette sound!

Origineel geplaatst door 2FLY
Misschien veels te voor de hand liggend:

ga zaterdagochtend naar een feedback (of je locale studiowinkel)

Geef aan de verkoper dit aan: ik heb interesse in een synthesizer en ik wil me oriënteren.

Is het goed als ik hier jullie synths check. Vraag om een koptelefoon.

Ga achter de 1e de beste zitten.. en spelen maar.

Vraag.. vraag.. vraag. Niet laten leiden door de verkoper.

Als jij zegt 'ik heb 1000 euro' is opeens die van 1000 euro 'PERFECT' voor jou.

Heb je 100 euro... je snapt het.

Snap wat je bedoelt over de realistisch klinkende piano.

Volg je oren en je gevoel bij het kiezen.

En NEE je bent NIETS verplicht in die winkel - NIETS. Jij bent een potentiële klant.

Feedback Rotterdam staan er stapels - ff wachten op hulp - maar luisteren kan zeker!

Let me know what happened - speel je allang piano?

Sorry maar deze "must sell" insteek heeft geen enkele verkoper bij Feedback ooit bij mij uitgevoerd.

Ik heb altijd nette informatie gehad, ben gewaarschuwd als een apparaat misschien minder geschikt was en zelfs de aanrading gekregen voor een goedkoper alternatief te gaan als dat beter paste.

Nooit hebben zij geprobeerd mij een apparaat aan te smeren zonder goede uitleg of beargumentering (als ik daar naar vroeg natuurlijk).

Ik vind dit dus een beetje een negatieve insteek. Weet overigens niet of het meer bedoeld was als een globale waarschuwing richting te topicstarter,........

Een goede verkoper heeft snel door of ie met een n00b te maken heeft (dus dan leuk verkopen}:| ) of met een prof/semiprof/etc.

als ik je verhaaltjes zo us lees acid, dan ben je geen n00b, dus maw, je vraagt misschien ook zelf of apparaten manko's hebben. een n00b zal dit niet snel doen en alles gewoon slikken.

Origineel geplaatst door Acidfever
Sorry maar deze "must sell" insteek heeft geen enkele verkoper bij Feedback ooit bij mij uitgevoerd.

Ik heb altijd nette informatie gehad, ben gewaarschuwd als een apparaat misschien minder geschikt was en zelfs de aanrading gekregen voor een goedkoper alternatief te gaan als dat beter paste.

Nooit hebben zij geprobeerd mij een apparaat aan te smeren zonder goede uitleg of beargumentering (als ik daar naar vroeg natuurlijk).

Ik vind dit dus een beetje een negatieve insteek. Weet overigens niet of het meer bedoeld was als een globale waarschuwing richting te topicstarter,........

Nee don't get me wrong. Geen attack op Feedback (terwijl ga daar ff wachten op een zaterdag om geholpen te worden dat moet beter).

Algemene waarschuwing. Werd bij een winkel niet goed behandeld toen heb ik m'n 15.000 gulden ergens anders uitgegeven.. wist winkel 1 dat er in die wijde broek dat bedrag zat zouden ze even 300 tikken geduldiger en aardiger zijn.

Wat ik bedoel is dat ze je <duh> iets willen laten kopen en dat is goed ik heb met een andere winkel slechtere ervaringen moet ik zeggen dan met Feedback. Dan werd het een "wat koop je" verhaal ipv een "koop je iets?".

Zo zijn mij de Dynaudio BM5's verkocht. Ik maak hip-hop/rnb/soul. "Dr. Dre gebruikt hetzelfde merk". Er werd ZO op gepusht dat die de beste waren en dat was dus incl. het afkraken van andere monitors (actieve Events.. bijv.) Dit maakte het voor mij moeilijk om rustig en goed te luisteren -> zij waren duidelijk. DAT zijn de monitors voor jou. Nu, ouder en wijzer, zou dit niet gebeuren. Ben btw heel tevreden over de BM5's - dat terzijde.

Dr. Dre mixt misschien op Dynaudio's... van 5 ruggen per stuk in een akoestisch perfecte omgeving.

Origineel geplaatst door virkaz
Een goede verkoper heeft snel door of ie met een n00b te maken heeft (dus dan leuk verkopen}:| ) of met een prof/semiprof/etc.

als ik je verhaaltjes zo us lees acid, dan ben je geen n00b, dus maw, je vraagt misschien ook zelf of apparaten manko's hebben. een n00b zal dit niet snel doen en alles gewoon slikken.

Hmmm zo had ik het nog niet bekeken. Ik ben sowieso iemand die zoveel leest over een apparaat dat ik de verkoper bijna les kan geven in de functies als ik het apparaat ga demo'en. Call me psycho.......

Mensen die nieuw zijn in de wereld der muziekapparatuur hebben dat misschien anders. Toegegeven, toen ik startte met gear kopen stond ik ook te springen om wat te kopen. Was gewoon een klein feestje.

Moet zeggen dat ik toevallig pas bij feedback een verkoopverhaal heb mogen aanhoren wat gewoon erg sterk werd gebracht. Een beginnende muzikant wilde een Korg EMX kopen en begon met termen als "de ESX hoort dus eigenlijk bij deze" e.d. De verkoper zei toen niet gewoon "ja" maar gaf als antwoord: "De apparaten kunnen elkaar aanvullen maar horen niet per definitie bij elkaar". En opmerkingen als "vergeet niet dat het voor 80% om je eigen orginaliteit en skills gaat en maar voor 20% over de hulpmiddelen die je daarbij gebruikt".

Dikke respect voor zo'n verkoopmethode.....gewoon eerlijk....want eerlijk duurt het langst en levert tevreden klanten op.

Ik speel zo'n tien jaar piano. Maar om me nou prof te noemen :confused:
Semi-prof misschien :biertje:

Maar ik denk niet dat het een duur apparaat gaat worden. Ben tenslotte maar een studentje :geslaagd:
Bij de Crazy Piano's gebruiken ze een Roland RS-5. Die is niet zo heel erg duur (nieuw). Is dat misschien iets? Mijn neef is daar pianist, misschien kan ik hem ff bellen... Tenslotte hoe meer info hoe beter!
En wat betreft tweede-hands synths; geen garantie, verborgen gebreken,.... Snappie!

Feedback is helemaal in Rotterdam en dat is een héél eindje rijden :erm:

Zo'n module gaat het niet worden denk ik...
Voor hetzelfde geld heb je gewoon een tweede niveau, en zeg nou zelf dat ziet er toch ook veel leuker uit?

Vandaag even langs een lokale muziekzaak. Ik hoop dat ze er iets hebben staan!

Groeten
8) Elton 8)

Het beste wat je zou kunnen kopen ( een alround)

Is inderdaad een Motif Yamaha ( 800-1000) module
Of een Fantom X modulle Roland ( 1000-1200) genre....

dit bovenstaande zijn 2de handse prijzen

Wat je misschien nog beter kunt doen is een (2 dehandse) roland Fantom synth ( is een kleiner zusje van den X lijn)
geen S, maar heeft wat features minder.... nu ongveer 1200 euro in de winkel... misschien dat je hem 2de hands 200/300 euro goedkoper kunt fietsen...

Met de Motif en Fantom ; ga je veel plezier beleven.

:W

Ik ben dus gisteren naar een muziekzaak geweest. Er werd mij verteld dat de Korg Triton LE wel geschikt was voor mij. Ik vond alleen de prijs aan de hoge kant... Er werd mij ook verteld dat, op dit moment, Korg duidelijk het beste geluid heeft van alle Synths in die prijsklasse. Een soort gelijk geluid van een ander merk is gewoon €1000,- duurder!

Is dat echt zo? Zijn die geluiden van Korg echt zoveel beter? Of zijn de andere geluiden slecht?
Hij kon me alleen niets laten horen...

Ik moet idd echt een keer naar een grotere muziekzaak, waar ik echt iets kan spelen en goed kan luisteren...

Zou de Roland RS-5 / of RS-70 (wèl binnen mijn prijsklasse, €800,- ) dan een stuk minder zijn dan zo'n Korg Triton LE?
Roland Fantom is eigenlijk een beetje te duur en de Yamaha Motif ook....

Alvast Bedankt!

8) Elton 8)

Een 2de hands Motif Classic (dus geen ES) moet toch wel lukken voor EUR 1000.- ?
Of wil je geen 2de hands synth? Een Triton LE heeft wel mooie geluiden, maar een rot-klavier en een voornamelijk plastic omhulsel..... ik weet niet hoe belangrijk je dat vindt. De Motif heeft een aanmerkelijk beter klavier, is vele malen steviger en ik vind de geluiden ook mooier.
De Motif is het vetste apparaat voor in een band! Ik zou even mijn best doen eentje te vinden.

Succes :doei:

Origineel geplaatst door Elton
Ik ben dus gisteren naar een muziekzaak geweest. Er werd mij verteld dat de Korg Triton LE wel geschikt was voor mij. Ik vond alleen de prijs aan de hoge kant... Er werd mij ook verteld dat, op dit moment, Korg duidelijk het beste geluid heeft van alle Synths in die prijsklasse. Een soort gelijk geluid van een ander merk is gewoon €1000,- duurder!

Is dat echt zo? Zijn die geluiden van Korg echt zoveel beter? Of zijn de andere geluiden slecht?
Hij kon me alleen niets laten horen...

Ik moet idd echt een keer naar een grotere muziekzaak, waar ik echt iets kan spelen en goed kan luisteren...

Zou de Roland RS-5 / of RS-70 (wèl binnen mijn prijsklasse, €800,- ) dan een stuk minder zijn dan zo'n Korg Triton LE?
Roland Fantom is eigenlijk een beetje te duur en de Yamaha Motif ook....)

Onzin. Geen van de drie merken heeft nu 'het beste geluid'. Het beste geluid is exact het geluid dat jij wilt hebben. Welke dat heeft moet je zelf bepalen. Persoonlijk vind ik de Motif het vetste klinken terwijl er op het forum al een hoop voor de Fantom gekozen hebben en Tritons zie je ontzettend vaak in bands, dus daar ga je al met 'het beste geluid'. Klankwaardering is subjectief; geloof nooit een verkoper (of iemand anders) die zoiets beweert zonder het met voorbeelden te bewijzen!

En 'soortgelijk': de Triton LE is de budgetversie van de Triton Classic. Die wordt niet meer gemaakt; we zijn nu alweer bij de Triton Extreme (allerlei upgrades). Als je de prizsen van de 61-, 76 en 88-toetsenversie van die synth vergelijkt met dezelfde versie van de Motif ES en Fantom X, dan blijken de prijzen zo goed als hetzelfde te zijn! Heb je trouwens al de Fantom Xa gezien? Da's precies een Fantom X6 (op wat dingetjes na), maar dan veel en veel goedkoper. Mogelijk interessant voor je! Tweedehands komen er natuurlijk nog tig mogelijkheden bij.

Ik heb zelf de RS-9 en dat is de 88-toetsenversie van de RS-5.

Ook al ben ik best tevreden met het ding (mede omdat het een lichte 88-toetsensynth en dus een ideale controller is) en ook al vind ik, dat de RS-synths soms tekort worden gedaan wat betreft hun kwaliteit, ik denk dat een Motif (Classic) je op een aantal punten meer kwaliteit en meer mogelijkheden levert dan een RS-5. Sommige geluiden zijn gewoon een stukje beter, je hebt sampling tot je beschikking, je kunt meer zones instellen, er zitten niet alleen draaiknoppen, maar ook toewijsbare schuiven op, hij is uitbreidbaar (PLG-kaarten), etc etc.

Dus in jouw geval zou ik inderdaad goed zoeken naar bijvoorbeeld een Motif Classic of wellicht een Fantom-S. En de verschillen tussen Korg, Roland en Yamaha... zijn denk ik afhankelijk van het soort geluiden en van je smaak. "Korg=de beste in deze prijsklasse" is m.i. ietwat te absoluut gesteld.

Succes!

Ik denk dat inderdaad ( die bedoelde ik kon er niet opkomen) FANTOM XA (heel) geschikt is voor je...
En inderdaad er is geen ' beste geluid'.... alhoewel ik persoonlijk vind dat jaar door voor niet bij korg moet zijn.

Het is alleen zo dat roland en yamaha meer/ betere kwaliteit klanken hebben op gebied van vooral; blazers,fluiten,houten blazers, accordions ,mondharmonicas, harpen etc...

Korg is weer beter in wat meer de pad/sxf, sfeer achtige 'gelayerde' geluiden. Vooral gericht op film,sfeer en futurisme...

Komt bij dat een fantom XA weer een jaar of 2/3 ouder ( dus nieuwer) is als een triton LE...

Fantom XA nieuw ongeveer 1200/1300 euro's !
Kijk eens bij van bree of feedback !

Back