THM
Book of MOOG Revelations
Ga ik morgen eens beluisteren.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
hoi
ik heb een eenmans-setup waarbij ik met triggers op mn drumstel sequences in 2 clavia nord micro's aanstuur.
nu wil ik meer hands-on gaan, aldus analoog modulair.
ik wil dus met een trigger door n sequence steppen en met de ander bijv. een filter openen.
en oja, nog missch een stomme vraag; is een vca altijd nodig?
mn vraag is of onderstaande sufficient is?
![]()
of
![]()
plus kun je bij MusicHouse in utrecht alle modules uitproberen?
Een VCA is altijd nodig, anders gaat je geluid niet uit. Deze zitten ook op een gewone synth, maar je ziet ze niet. De envelope van de VCA zie je wel. Bij de micro modulair zitten de VCA's ook in de envelopes. De A-132 Dual VCA in de vooegestelde systeemen zijn niet zo geschikt voor audio, deze ruisen veel meer dan de A-130/1. De A-131 is exponentieel, dus meer geschikt om volumes te moduleren. De A-130 is lineair, dus meer geschikt om CV signalen te moduleren.
De A-154 sequencer controler is alleen handig als je de extra functies die deze module geeft, zoals het kiezen van de loop richting of bepalen van de 1e en laatste stap in de sequence, nodig hebt. Vooral ook omdat de klok van de sequencer, de gate van de A-119 gaat worden. In plaats daarvan kan je beter een A-156 Quantizer nemen om gooi en smijt werk met de sequencer mogelijk te maken.
Ik zou ook ipv de A-138b mixer de A-138c polarizing mixer nemen, deze kan namelijk signalen inverteren.
Je hebt ook A-180 multiples nodig om signalen te splitten en om de 3e en 4e trigger rijen van de sequencer te combineren, ik vind de nieuwe A-186 gate/trigger combiner daarvoor niet noodzaakelijk. Je kan van de A-180 een 2x 4 multiple maken
Verder zou ik er nog een VCO bij zetten, zodat je meer klank variaties hebt.
De A-115 moet dan vervallen.
Mijn rijtje:
A-119 2x inputs
A-110 2x vco
A-143-1 AD envelope/lfo
A-102 diode filter of een ander filter
A-155 sequencer
A-156 quantisizer
A-138c polarizing mixer (2x, 1 om audio te mixen en 1 om cv, zoals adsr em lfo's te mixen)
A-131 vca
A-180 multiple
A-118
Je kan zeker niet alle modulles bij de Music house uitproberen, maar er staat altijd wel een systeem wat uitgeprobeerd kan worden. Wat je zeker moet doen is de VCO en VCF uitproberen of deze je wel bevallen.
En als laatste: Je kan beter je eigen houten kast maken met DIY voeding, dat scheelt weer geld.
P.S. De sequencer plus extra's kan je bij mij uitproberen.
De A-154 heeft een ingebouwde klok met cv voor puls breedte en frequentie. Deze kan je ook bypassen om de kick trigger als klok te gebruiken. De extra functies zijn wel leuk natuurlijk.maar de basdrumtrigger zal bijv. de klok zijn van de a155. en dan leek t mij wel interessant om heel snel de laatste stap te kunnen veranderen of ineens de looprichting te kunnen veranderen dmv de a154.
is t dan zo dat je geen gatesignal als kloktrigger kan gebruiken via de 154?
Op zichzelf weet ik weinig van (hardware) modulaire spullen. Ik denk dat ik er ook maar niet aan begin.
Het lijkt toch een beetje op een modeltreintjes hobby. En bovendien ben ik bang dat ik verslaafd raak aan het kopen van modules.
Maar desalniettemin zit ik er aan te denken om een Doepfer filter te kopen en een envelope module.
De envelope zou ik dan willen triggeren met een gatesignaal en steek ik vervolgens in het filter. Een key cv signaal gebruik ik dan voor filter tracking.
En tenslotte steek ik wellicht een LFO van mijn MS20 in een andere cv ingang van het filter.
Volgens mij moet je op die manier toch die el cheapo synthjes van een vet (zij het monofoon) filter kunnen voorzien toch ? Of is dat geen werkbare oplossing ?
Ik zie in de ADSR envelope module bijv. zowel gate als retrigger. Moet je beide gebruiken om te kunnen retriggeren of kun je de gate en de retrigger afzonderlijk gebruiken, dus ofwel zonder retrigger (alleen gate) of met retrigger (alleen retrigger) ?
Welk Doepfer filter is trouwens het meest geslaagd ? Ik zat te denken aan dat SSM filter.
Het gekke trouwens is dat ik nooit tweedehands Doepfer modules voorbij zie komen op bijv. marktplaats of waar dan ook.
Op zichzelf weet ik weinig van (hardware) modulaire spullen. Ik denk dat ik er ook maar niet aan begin.
Het lijkt toch een beetje op een modeltreintjes hobby. En bovendien ben ik bang dat ik verslaafd raak aan het kopen van modules.
Maar desalniettemin zit ik er aan te denken om een Doepfer filter te kopen en een envelope module.
De envelope zou ik dan willen triggeren met een gatesignaal en steek ik vervolgens in het filter. Een key cv signaal gebruik ik dan voor filter tracking.
En tenslotte steek ik wellicht een LFO van mijn MS20 in een andere cv ingang van het filter.
Volgens mij moet je op die manier toch die el cheapo synthjes van een vet (zij het monofoon) filter kunnen voorzien toch ? Of is dat geen werkbare oplossing ?
Ik zie in de ADSR envelope module bijv. zowel gate als retrigger. Moet je beide gebruiken om te kunnen retriggeren of kun je de gate en de retrigger afzonderlijk gebruiken, dus ofwel zonder retrigger (alleen gate) of met retrigger (alleen retrigger) ?
Welk Doepfer filter is trouwens het meest geslaagd ? Ik zat te denken aan dat SSM filter.
De gate van de ADSR moet hoog zijn om te retriggeren.
Ok bedankt voor de reacties.
Ik zat nog met een paar vragen:
1. Voor een filter/ADSR opstelling heb je toch verder geen voeding nodig zeker ?
2. Ik heb zo'n 19 inch tafelrack. Zijn er niet 19 inch "regels", zeg maar dwarsbalkjes, waarin ik die modules kan schroeven. Ik zie wel een "dummy" case staan maar daar zit een voeding bij (en ik neem dus aan dat die niet nodig is), terwijl de prijs bovendien redelijk fors is -320 euro, merkwaardig veel als je de prijzen van die modules ziet.

Bedoel je dat het ingangsignaal voldoende hoog moet zijn en dus hoger dan het 'normale' gate niveau ?
(of was het een tikfout en bedoel je dat de gate 'open' moet zijn om te retriggeren, hetgeen dus zou betekenen dat je zowel de gate als de retrigger moet gebruiken).
In addition to the obligatory Gate (G) input for envelope generators each sub-module has available a Retrigger (Rt) input. The retrigger turns the direction to "upward" if the envelope has already reached the decay state while the retrigger pulse occurs. If the envelope is still in the attack phase the retrigger input has no meaning. This a different behaviour from A-140 and A-141 !
Voor elke module met actieve componenten heb je voeding nodig, zo ook voor de filter/ADSR opstelling.
Bij Synthesizers.com hebben ze een mooi 19" rack frame (QCR8 8-Space Rack Frame) voor maar 65 dollar. Is natuurlijk wel alleen geschikt voor modules van dat formaat. En met die dotcom modules heb je ook niet het probleem met verloopjes want die hebben normale jacks![]()
Voor elke module met actieve componenten heb je voeding nodig, zo ook voor de filter/ADSR opstelling.
Bij Synthesizers.com hebben ze een mooi 19" rack frame (QCR8 8-Space Rack Frame) voor maar 65 dollar. Is natuurlijk wel alleen geschikt voor modules van dat formaat. En met die dotcom modules heb je ook niet het probleem met verloopjes want die hebben normale jacks![]()
Ja hoor, kijk maar.Zijn die modules trouwens makkelijk te switchen (erin eruit te schroeven) ?