Welke modular moet ik kiezen?

Ga ik morgen eens beluisteren.

Dank MP voor deze voorbeelden !! Die Creature module geeft blijkbaar vooral distorted bleeps; ik ga ook eens wat voorbeelden van de andere Serge modules zoeken, want die Serge systemen blijven me erg interesseren.

hoi
ik heb een eenmans-setup waarbij ik met triggers op mn drumstel sequences in 2 clavia nord micro's aanstuur.
nu wil ik meer hands-on gaan, aldus analoog modulair.

ik wil dus met een trigger door n sequence steppen en met de ander bijv. een filter openen.

en oja, nog missch een stomme vraag; is een vca altijd nodig?

mn vraag is of onderstaande sufficient is?
afbeelding5tj8.png

of
afbeelding6on4.png

plus kun je bij MusicHouse in utrecht alle modules uitproberen?

ziet er wel uit als bruikbaar, alleen die vca kan je niet gainen, ik weet niet of dat handig is...

FF va de Serge list.

Hi Everybody,
Here are some more demos of the Serge Creature I'm preparing for my Creature webpage.

Rhythmic: http://www.carbon111.com/serge/creature_patch2.wav
Patch Photo: http://www.carbon111.com/serge/creature_patch2.jpg

Drone: http://www.carbon111.com/serge/creature_patch3.wav
Patch Photo: http://www.carbon111.com/serge/creature_patch3.jpg

...and in case you missed the first one, here it is again:

Potpourri: http://www.carbon111.com/serge/creature_patch1.wav
Patch Photo: http://www.carbon111.com/serge/creature_patch1.jpg

Each respective photo shows the patch used. Different timbres are achieved by changing knob positions.

Very Best Regards, James
--
http://www.carbon111.com/serge_index.html
__._,_.___

hoi
ik heb een eenmans-setup waarbij ik met triggers op mn drumstel sequences in 2 clavia nord micro's aanstuur.
nu wil ik meer hands-on gaan, aldus analoog modulair.

ik wil dus met een trigger door n sequence steppen en met de ander bijv. een filter openen.

en oja, nog missch een stomme vraag; is een vca altijd nodig?

mn vraag is of onderstaande sufficient is?
afbeelding5tj8.png

of
afbeelding6on4.png

plus kun je bij MusicHouse in utrecht alle modules uitproberen?

Een VCA is altijd nodig, anders gaat je geluid niet uit. Deze zitten ook op een gewone synth, maar je ziet ze niet. De envelope van de VCA zie je wel. Bij de micro modulair zitten de VCA's ook in de envelopes. De A-132 Dual VCA in de vooegestelde systeemen zijn niet zo geschikt voor audio, deze ruisen veel meer dan de A-130/1. De A-131 is exponentieel, dus meer geschikt om volumes te moduleren. De A-130 is lineair, dus meer geschikt om CV signalen te moduleren.

De A-154 sequencer controler is alleen handig als je de extra functies die deze module geeft, zoals het kiezen van de loop richting of bepalen van de 1e en laatste stap in de sequence, nodig hebt. Vooral ook omdat de klok van de sequencer, de gate van de A-119 gaat worden. In plaats daarvan kan je beter een A-156 Quantizer nemen om gooi en smijt werk met de sequencer mogelijk te maken.

Ik zou ook ipv de A-138b mixer de A-138c polarizing mixer nemen, deze kan namelijk signalen inverteren.

Je hebt ook A-180 multiples nodig om signalen te splitten en om de 3e en 4e trigger rijen van de sequencer te combineren, ik vind de nieuwe A-186 gate/trigger combiner daarvoor niet noodzaakelijk. Je kan van de A-180 een 2x 4 multiple maken

Verder zou ik er nog een VCO bij zetten, zodat je meer klank variaties hebt.
De A-115 moet dan vervallen.

Mijn rijtje:
A-119 2x inputs
A-110 2x vco
A-143-1 AD envelope/lfo
A-102 diode filter of een ander filter
A-155 sequencer
A-156 quantisizer
A-138c polarizing mixer (2x, 1 om audio te mixen en 1 om cv, zoals adsr em lfo's te mixen)
A-131 vca
A-180 multiple
A-118

Je kan zeker niet alle modulles bij de Music house uitproberen, maar er staat altijd wel een systeem wat uitgeprobeerd kan worden. Wat je zeker moet doen is de VCO en VCF uitproberen of deze je wel bevallen.

En als laatste: Je kan beter je eigen houten kast maken met DIY voeding, dat scheelt weer geld.

P.S. De sequencer plus extra's kan je bij mij uitproberen.

thnx voor de tips!
de quantisizer za inderdaad alleen al handig zijn om snel de cvsequence naar de osc's te kunnen veranderen in zuivere noten.
maar de basdrumtrigger zal bijv. de klok zijn van de a155. en dan leek t mij wel interessant om heel snel de laatste stap te kunnen veranderen of ineens de looprichting te kunnen veranderen dmv de a154.
is t dan zo dat je geen gatesignal als kloktrigger kan gebruiken via de 154?

Ik sluit me aan bij onderstaande wijze woorden.

Vraag me wel of waarom je het A-102 filter zou willen.
IMHO een van de minst boeiende Doepfer VCF's.

Verder zou ik mbt die A-119 ff goed uitproberen of ie aan je verwachtingen voldoet voor je er meteen twee koopt; de envelop-follow functie functioneert in de praktijk niet altijd even goed.

ipv die A-110 vco's kun je ook eens naar de nieuwe Analogue solutions VCO's kijken, die zijn wat voordeliger en evt. ook met ingebouwde octave divider.

Qua VCA zou ik nog even wachten tot de nieuwe A-132-3 klaar is; veel veelzijdiger dan die A-130/131

Een VCA is altijd nodig, anders gaat je geluid niet uit. Deze zitten ook op een gewone synth, maar je ziet ze niet. De envelope van de VCA zie je wel. Bij de micro modulair zitten de VCA's ook in de envelopes. De A-132 Dual VCA in de vooegestelde systeemen zijn niet zo geschikt voor audio, deze ruisen veel meer dan de A-130/1. De A-131 is exponentieel, dus meer geschikt om volumes te moduleren. De A-130 is lineair, dus meer geschikt om CV signalen te moduleren.

De A-154 sequencer controler is alleen handig als je de extra functies die deze module geeft, zoals het kiezen van de loop richting of bepalen van de 1e en laatste stap in de sequence, nodig hebt. Vooral ook omdat de klok van de sequencer, de gate van de A-119 gaat worden. In plaats daarvan kan je beter een A-156 Quantizer nemen om gooi en smijt werk met de sequencer mogelijk te maken.

Ik zou ook ipv de A-138b mixer de A-138c polarizing mixer nemen, deze kan namelijk signalen inverteren.

Je hebt ook A-180 multiples nodig om signalen te splitten en om de 3e en 4e trigger rijen van de sequencer te combineren, ik vind de nieuwe A-186 gate/trigger combiner daarvoor niet noodzaakelijk. Je kan van de A-180 een 2x 4 multiple maken

Verder zou ik er nog een VCO bij zetten, zodat je meer klank variaties hebt.
De A-115 moet dan vervallen.

Mijn rijtje:
A-119 2x inputs
A-110 2x vco
A-143-1 AD envelope/lfo
A-102 diode filter of een ander filter
A-155 sequencer
A-156 quantisizer
A-138c polarizing mixer (2x, 1 om audio te mixen en 1 om cv, zoals adsr em lfo's te mixen)
A-131 vca
A-180 multiple
A-118

Je kan zeker niet alle modulles bij de Music house uitproberen, maar er staat altijd wel een systeem wat uitgeprobeerd kan worden. Wat je zeker moet doen is de VCO en VCF uitproberen of deze je wel bevallen.

En als laatste: Je kan beter je eigen houten kast maken met DIY voeding, dat scheelt weer geld.

P.S. De sequencer plus extra's kan je bij mij uitproberen.

Op zichzelf weet ik weinig van (hardware) modulaire spullen. Ik denk dat ik er ook maar niet aan begin.
Het lijkt toch een beetje op een modeltreintjes hobby. En bovendien ben ik bang dat ik verslaafd raak aan het kopen van modules.

Maar desalniettemin zit ik er aan te denken om een Doepfer filter te kopen en een envelope module.
De envelope zou ik dan willen triggeren met een gatesignaal en steek ik vervolgens in het filter. Een key cv signaal gebruik ik dan voor filter tracking.
En tenslotte steek ik wellicht een LFO van mijn MS20 in een andere cv ingang van het filter.

Volgens mij moet je op die manier toch die el cheapo synthjes van een vet (zij het monofoon) filter kunnen voorzien toch ? Of is dat geen werkbare oplossing ?
Ik zie in de ADSR envelope module bijv. zowel gate als retrigger. Moet je beide gebruiken om te kunnen retriggeren of kun je de gate en de retrigger afzonderlijk gebruiken, dus ofwel zonder retrigger (alleen gate) of met retrigger (alleen retrigger) ?

Welk Doepfer filter is trouwens het meest geslaagd ? Ik zat te denken aan dat SSM filter.

Het gekke trouwens is dat ik nooit tweedehands Doepfer modules voorbij zie komen op bijv. marktplaats of waar dan ook.

maar de basdrumtrigger zal bijv. de klok zijn van de a155. en dan leek t mij wel interessant om heel snel de laatste stap te kunnen veranderen of ineens de looprichting te kunnen veranderen dmv de a154.
is t dan zo dat je geen gatesignal als kloktrigger kan gebruiken via de 154?
De A-154 heeft een ingebouwde klok met cv voor puls breedte en frequentie. Deze kan je ook bypassen om de kick trigger als klok te gebruiken. De extra functies zijn wel leuk natuurlijk.

En als je een doe het zelf kast maakt, ben je niet afhankelijk van de maten van de Doepfer kasten. Dan kan je de kast net zo groot maken als nodig is.

Ik heb ook een A-119 die kan je natuurlijk ook komen uitproberen. De voorversterker moet je niet laten clippen om een bruikbare envelope follower te krijgen. En mischien is dit per module anders?

En ik ga ook zeker de A-132-3 dual vca aanschaffen. De A-137-2 wavemultiplier en de A-189-2 bitcrucher staan ook op mijn verlanglijst. Luister maar eens naar de geluidsfiles van deze modulles.

Ja, op die manier kun je vooral semi-modulaire synthjes (Korg MS-serie) met een paar modules aardig uitbreiden.

Dat SSM filter is OK, maar erg basic-, de A-108 is een stuk veelzijdiger. Dit zijn beide redelijke cleane VCF's.
A-107, A-106-5 (SEM) & A-124 vind ik zelf ook erg leuk.

De A-137-2 wavemultiplier is trouwens ook een erg, erg fijne module. Geeft je een compleet andere synthesevorm vanuit sinusgolven.

Op zichzelf weet ik weinig van (hardware) modulaire spullen. Ik denk dat ik er ook maar niet aan begin.
Het lijkt toch een beetje op een modeltreintjes hobby. En bovendien ben ik bang dat ik verslaafd raak aan het kopen van modules.

Maar desalniettemin zit ik er aan te denken om een Doepfer filter te kopen en een envelope module.
De envelope zou ik dan willen triggeren met een gatesignaal en steek ik vervolgens in het filter. Een key cv signaal gebruik ik dan voor filter tracking.
En tenslotte steek ik wellicht een LFO van mijn MS20 in een andere cv ingang van het filter.

Volgens mij moet je op die manier toch die el cheapo synthjes van een vet (zij het monofoon) filter kunnen voorzien toch ? Of is dat geen werkbare oplossing ?
Ik zie in de ADSR envelope module bijv. zowel gate als retrigger. Moet je beide gebruiken om te kunnen retriggeren of kun je de gate en de retrigger afzonderlijk gebruiken, dus ofwel zonder retrigger (alleen gate) of met retrigger (alleen retrigger) ?

Welk Doepfer filter is trouwens het meest geslaagd ? Ik zat te denken aan dat SSM filter.

Het gekke trouwens is dat ik nooit tweedehands Doepfer modules voorbij zie komen op bijv. marktplaats of waar dan ook.

Als je aan de modulaire "modeltreintjes hobby" begint is het eind snel zoek, das waar. En er komen steeds meer modulaire synths op de markt.

Je methode gaat prima werken.

De gate van de ADSR moet hoog zijn om te retriggeren.

Welk filter het beste is weet ik niet. Ik heb 2 wasp filters en die zijn heel apart maar toch muzikaal. Ik heb ook 2 A-107 filters. Gisteren heb ik met deze module en een A-143-2 hele dike kicks gemaakt. Ze zijn imo nog dikker dan de kicks uit m'n 909.

Ok bedankt voor de reacties.
Ik zat nog met een paar vragen:

1. Voor een filter/ADSR opstelling heb je toch verder geen voeding nodig zeker ?
2. Ik heb zo'n 19 inch tafelrack. Zijn er niet 19 inch "regels", zeg maar dwarsbalkjes, waarin ik die modules kan schroeven. Ik zie wel een "dummy" case staan maar daar zit een voeding bij (en ik neem dus aan dat die niet nodig is), terwijl de prijs bovendien redelijk fors is -320 euro, merkwaardig veel als je de prijzen van die modules ziet.
3. Ik dacht dat Doepfer met minijack werkt. Zijn er goede verlooppluggen van minijack naar normale jack, of krijg je van die topzware/doorbuigende verlooppluggen die misschien je input vern**ken. Een verloopkabeltje zou eigenlijk het beste zijn.

De gate van de ADSR moet hoog zijn om te retriggeren.

Bedoel je dat het ingangsignaal voldoende hoog moet zijn en dus hoger dan het 'normale' gate niveau ?
(of was het een tikfout en bedoel je dat de gate 'open' moet zijn om te retriggeren, hetgeen dus zou betekenen dat je zowel de gate als de retrigger moet gebruiken).

Ik vond hier trouwens nog een SOS review van een aantal modules, waaronder die 48V modules die Levka noemde.
Die SSM heeft als nadeel dat het volume wegvalt als de Rez opengaat en dat is redelijk irritant, die 48V heeft dat helemaal niet.

Ok bedankt voor de reacties.
Ik zat nog met een paar vragen:

1. Voor een filter/ADSR opstelling heb je toch verder geen voeding nodig zeker ?
2. Ik heb zo'n 19 inch tafelrack. Zijn er niet 19 inch "regels", zeg maar dwarsbalkjes, waarin ik die modules kan schroeven. Ik zie wel een "dummy" case staan maar daar zit een voeding bij (en ik neem dus aan dat die niet nodig is), terwijl de prijs bovendien redelijk fors is -320 euro, merkwaardig veel als je de prijzen van die modules ziet.

Voor elke module met actieve componenten heb je voeding nodig, zo ook voor de filter/ADSR opstelling.
Bij Synthesizers.com hebben ze een mooi 19" rack frame (QCR8 8-Space Rack Frame) voor maar 65 dollar. Is natuurlijk wel alleen geschikt voor modules van dat formaat. En met die dotcom modules heb je ook niet het probleem met verloopjes want die hebben normale jacks :eureka:

Bedoel je dat het ingangsignaal voldoende hoog moet zijn en dus hoger dan het 'normale' gate niveau ?
(of was het een tikfout en bedoel je dat de gate 'open' moet zijn om te retriggeren, hetgeen dus zou betekenen dat je zowel de gate als de retrigger moet gebruiken).

Ik sprak in binaire taal, dus hoog betekent gewoon een gate signaal. Hoog=1=signaal/gelijkspanning, laag=0=geen signaal.
Er moet dus een gate signaal op de gate ingang staan om de retrigger te laten werken.
En verschillende envelopes werken anders op de retrigger. Dit komt uit de A-143-2:
In addition to the obligatory Gate (G) input for envelope generators each sub-module has available a Retrigger (Rt) input. The retrigger turns the direction to "upward" if the envelope has already reached the decay state while the retrigger pulse occurs. If the envelope is still in the attack phase the retrigger input has no meaning. This a different behaviour from A-140 and A-141 !

Voor elke module met actieve componenten heb je voeding nodig, zo ook voor de filter/ADSR opstelling.
Bij Synthesizers.com hebben ze een mooi 19" rack frame (QCR8 8-Space Rack Frame) voor maar 65 dollar. Is natuurlijk wel alleen geschikt voor modules van dat formaat. En met die dotcom modules heb je ook niet het probleem met verloopjes want die hebben normale jacks :eureka:

Ok dan ben ik ben dat het filter/adsr even snel zal eindigen als dat het begonnen was.
500 euro voor een filter met adsr opstelling vind ik iets te veel van het goede, dan doe ik liever andere dingen met dat geld.
Mogelijk dat de Synthesizer.com route nog wat wordt, maar ik hoor dingen over lange levertijden, vooral gericht op Moog achtige dingen, uiteraard hogere shipping, minder keus etc.

Dat retrigger punt zou ook nog wel eens nadelig kunnen zijn want ik weet niet zeker of ik wel twee gate (trigger) outputs kan organiseren.
edit: nee dat klopt niet wat ik zeg, als ik gewoon een monofoon signaal gebruik heb ik die retrigger helemaal niet nodig volgens mij, tenzij je releasetijden gebruikt wellicht.

Ja, da's waar die had ik idd gezien.
Op zich wel veilig; na 4 modules moet je "noodgedwongen" stoppen.
Zijn die modules trouwens makkelijk te switchen (erin eruit te schroeven) ?

Synthesizers.com is ook meteen het meest trieste formaat.
Wat een treurig aanbod heeft Roger zeg en wat een eenvoud zit er in die modules.

Back