Welke modular moet ik kiezen?

control.jpg

Even een plaatje erbij hoor....4 keer 40 seconden CV opnemen met retrigger, dit is lekkkkkkkkkkker. Nu nog een reden zoeken om deze niet te kopen.

Modcan heeft echt mooi spul zeg... ik zit al 3 dagen op die website te kwijlen.
Dat die Recorder module een reset ingang heeft die alle loops naar het startpunt reset, dat maakt het ook weer zo fantastisch leuk he...

Krijg wel een wat apart mailtje van ze, nu ik 's informeerde naar levertijden. Dat ze 4 a 5 modules willen pre-installen in de case, omdat ze hem niet willen verkopen voor non-Modcan spullen. Ze maken op de case denk ik nauwelijks winst. Maar ik kan in m'n eerste order echt niet meer dan een case met voeding en 2 modules bestellen, en dan ben ik eigenlijk al wat over budget. Want het is allemaal wel aan de prijs.... maar moooooi.... zo verleidelijk mooi.

Heeft Modcan plan-B dezelfde voeding (plugjes/voltages) als MOTM?
Ik heb zo'n Dotcom-naar-MOTM voedingsbordje in m'n huidige Dotcom, vraag me af of ik daarmee ook Modcan kan voeden..

Als je creatief bent: de Modcan connector is wel van hetzelfde type als MOTM (Molex), alleen dan een pin minder. Je kunt in principe een van de grounds uit een MOTM connector halen en dan de voedingslijn verschuiven. Als er ruimte is op het board pas een 4-pin connector ook wel op een 3-pin header, maar als je wilt kun je ook een stukje van de connector afzagen. Maar netter is natuurlijk een echte 4-pin molex naar 3-pin molex kabel.

Moeilijk moeilijk... keuzes keuzes :)

Heb wat ruimte gemaakt in m'n bestaande cabinetten. Ik heb 6 eenheden plek. Het wordt dan niet zo mooi omdat de modules lichtgekleurd zijn en niet aansluiten, maar esthetiek komt op de tweede plek :)

Wel heb ik mezelf een maximum aantal Modcan modules opgelegd die ik ga bestellen, zijnde 3. Vooral een budgettaire zelfbeschermingskeuze :W

Deze staan op mijn shortlist:
http://modcan.com/bseries/triplevco.html
http://modcan.com/bseries/control.html
http://modcan.com/bseries/ddelay.html
http://modcan.com/bseries/clock.html
http://modcan.com/bseries/quantizer.html

Ik ben het zekerst ervan dat ik een quantizer wil hebben. Ik houd erg van dynamische/relatief onvoorspelbare gekke melodieen, maar niet van disharmonie. Dus is quantizing onmisbaar.

Dus het wordt redelijk zeker weten in ieder geval de dual quantizer. Alleen in conbinatie met de triple VCO wordt deze zekerheid wankel want hier zit ook al een quantizer ingebouwd. (Al heeft die VCO alleen de saaie quantizing ingebouwd die niet wacht op een quantize trigger, dus voor experimenten veel minder interessant)

Verder staat hoog aangeschreven de digitale delay. Dat zou dan weer erg leuk worden met de clock. (met modulatie binnen de divide tables)

De control is natuurlijk ook mega.... vooral dat je ook de loops kunt resetten.

En ja de triple VCO, wat een mooie, volle, klassieke sound en dat met maar 1 module... esthetiek in het geluidsdomein is voor mij WEL weer heel belangrijk :)

Ja, gezien de beperkte ruimte en wellicht ook het budget, zou je het ook zo kunnen onderverdelen;
1) audio path dingen - dus VCO, VCA, VCF, FX - d.w.z. de kernmodules die de sound bepalen, niet zomaar te vervangen.
2) control logic (d.w.z. dingen die niet zo zeer de sound beinvloeden, hoogstens de ergonomie).

Waarbij je de modules uit de 2e categorie ook kan vervangen door andere modules zonder de 'sound' te verliezen.
In principe zou je daar ook voor alternatieve modules van andere leveranciers kunnen kijken, als die vergelijkbare functies bieden tenminste.
Ik heb voor mezelf de keuze gemaakt om veel control logic (clocks, quantizers, CV recording etc. te doen met Expert Sleepers Silent Way.
Je levert weliswaar wat in op de ergonomie, het plug-and-play, de alles-in-een-box ervaring, maar het bespaart je behoorlijk wat investering in modules, case ruimte etc.
Voordeel is dat je voor een heel klein bedrag (tientjes voor de software, een basic audio interface) meteen een paar stappen verder bent, je levert weinig in aan mogelijkheden.
En dan kan je altijd nog later selectief control modules erbij halen, naar behoefte.

Het ligt er ook een beetje aan hoe je je synth gebruikt. Als je toch al wilt opnemen / multitracken dan is de integratie met Silent Way eerder een voordeel dan een nadeel.
Als je liever standalone en zonder DAW werkt, dan is het wel weer wat omslachtig, dan moet je er weer een laptopje bij gaan zetten...

Je levert weliswaar wat in op de ergonomie, het plug-and-play, de alles-in-een-box ervaring, maar het bespaart je behoorlijk wat investering in modules, case ruimte etc.

De vraag is of een computer met beeldscherm niet meer ruimte inneemt dan een paar modules in je case...

Voordeel is dat je voor een heel klein bedrag (tientjes voor de software, een basic audio interface) meteen een paar stappen verder bent, je levert weinig in aan mogelijkheden.

Je vergeet een paar honderd euro voor de computer... niet iedereen heeft er zomaar eentje over die ze voor hun modular kunnen opofferen.

Klopt, zie mijn laatste paragraaf, het maakt nogal uit of je de modular standalone gebruikt of niet.
Als je al een DAW hebt staan is de extra investering marginaal.
En het is natuurlijk niet of-of... een computer / laptop die je bij je modular hebt staan is natuurlijk niet 'opgeofferd', zoals je dat zo mooi schrijft... :D

Wat ik maar even wilde aangeven is het 'doorgroei-scenario'. Als je dan klein wilt beginnen kan je beter je richten op de elementen die werkelijk onvervangbaar zijn voor een goeie sound. Dus: VCO, VCF, VCA, evt. FX.

En oef... die Sorceror hier op 't forum TK... (beheersing, beheersing!)

Ik wil toch even een goed woordje doen voor die Analogue Systems spullen...
Heb er deze week 'n Cwejman S1mk2 te logeren, maar ik vind Asys er kwalitatief niet bepaald voor onderdoen.

Als je al een DAW hebt staan is de extra investering marginaal.

Tja, dat is waar. Maar dan nog moet hij er dan wel vlakbij staan. Als je achter je modular zit maar je moet opstaan en naar je DAW lopen om even de scaling van je quantizer te wijzigen, dan werkt dat toch niet lekker denk ik.

Ik ben het zekerst ervan dat ik een quantizer wil hebben. Ik houd erg van dynamische/relatief onvoorspelbare gekke melodieen, maar niet van disharmonie. Dus is quantizing onmisbaar.

Dus het wordt redelijk zeker weten in ieder geval de dual quantizer. Alleen in conbinatie met de triple VCO wordt deze zekerheid wankel want hier zit ook al een quantizer ingebouwd. (Al heeft die VCO alleen de saaie quantizing ingebouwd die niet wacht op een quantize trigger, dus voor experimenten veel minder interessant)

Ook Dotcom heeft sinds enige tijd een quantizer, dus als je op je budget moet letten kun je daar ook eens naar kijken.

Voor ongeveer $400 (Q171 + Q172) heb je 4 channels quantizing waarvan 1 uitgebreide. Wat je wel zou missen tov de Modcan quantizer is het switchen tussen scales met CV (iets wat mij zeer leuk lijkt om mee te experimenteren.)

Ook Dotcom heeft sinds enige tijd een quantizer, dus als je op je budget moet letten kun je daar ook eens naar kijken.

Voor ongeveer $400 (Q171 + Q172) heb je 4 channels quantizing waarvan 1 uitgebreide. Wat je wel zou missen tov de Modcan quantizer is het switchen tussen scales met CV (iets wat mij zeer leuk lijkt om mee te experimenteren.)

Ja weet ik. Ik heb ook een poos die van Moonmodular gehad. Maar die was bagger qua implementatie, deed precies wat ik niet wilde. Hij versprong alleen maar als je een quantize-grens crosste, en de trigger was niet echt een trigger maar een switch. (hoog = quantizen) Ik had ook de hulpmodule waarmee je noten aan/uit kon zetten, maar in de praktijk kwam dat erop neer dat als je dan zou gaan quantizen op een noot die uit stond hij niet de dichtsbijzijnde aan-staande noot nam maar gewoon gemakszuchtig niks van quantizing deed.
Zodat je in random patches met 3 noten aan bijna nooit meer een nieuwe noot kreeg van het ding. Dus voor mij onbruikbaar en ergerlijk.

Wat ik specifiek wil is dat hij werkt als een gequantize'de sample and hold. En ook dattie niet verloopt in de tijd zoals een reguliere sample/hold. (ik vermoed dat de dotcom ook verloopt)
Precies wat deze Modcan dus doet... en 2 channels zijn zat voor mij, weet ik uit m'n moonmodular tijd.

En inderdaad, scales wisselen met CV dat moet toch ook leuk zijn. Al weet ik van m'n ex P3 dat het er meestal niet muzikaler op wordt. Dus ik verwacht er ook weer geen wonderen van.

Ja, dat snap ik ergens ook wel... ;)

Evengoed vind ik Modcan B enorm sexy, als ik ooit 5u zou gaan was het m'n eerste keuze.
Maar ja, als we dan toch dromen... Liefst wilde ik toch nog een keer zo'n blauwe Wiard 300 set, over esthetiek gesproken!
Niet bepaald iets wat je dagelijks tegenkomt op marktplaats, helaas.

Wiard052407.jpg

Ik kom er niet uit.
Het plan blijft een beetje steken in het besef dat ik pak 'm beet $1500 wil gaan uitgeven aan welgeteld 3 modules.
En of dat niet een beetje zot is :o:

Back